Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Maar die kan je dus niet meenemen.

Enkele maanden geleden in Parijs willen laden bij Disneyland. UMC wou niet werken, rood lampje, was een domme paal met enkel schuko stopcontact en geen scherm met foutmelding. De fivari aangesloten en hup laden, nog even de amperage op 16 gezet ipv de 12 of zo die de UMC zou afnemen en het dus nog sneller ging ook.

Meestal ligt hij in de garage, maar als ik op een trip ga neem ik hem altijd mee.

De elektriciteit thuis staat op naam van de zaak omdat ik ook een kantoor heb hier. Ik trek jaarlijks een foto van de meterstand op de fivari voor de boekhouder. Ja daar zit dan wel dat verbruik buitenhuis bij in, maar dat is maar weinig aangezien ik hem enkel gebruik als de gewone lader niet wil werken.

Is de HPWC mooier en goedkoper? Ja, maar hij heeft dan ook veel meer beperkingen.

En als er een technisch probleem is gewoon opsturen naar Fivari en twee dagen later terug hersteld in huis.
 
Maar die kan je dus niet meenemen.

Enkele maanden geleden in Parijs willen laden bij Disneyland. UMC wou niet werken, rood lampje, was een domme paal met enkel schuko stopcontact en geen scherm met foutmelding. De fivari aangesloten en hup laden, nog even de amperage op 16 gezet ipv de 12 of zo die de UMC zou afnemen en het dus nog sneller ging ook.

En als er een technisch probleem is gewoon opsturen naar Fivari en twee dagen later terug hersteld in huis.

Het omdraaien van de stekker (polen) lijkt me voldoende te zijn geweest om het eerste UMC-issue op te lossen... Geprobeerd?
Niets ten nadele van Fivari.. mar heb al vier jaar een vaste lader van een ander merk in gebruik die nog nooit een storing heeft gegeven. Zijn op zich natuurlijk geen complexe dingen. Hoor zelden verhalen over storingen..
 
Verlengsnoer gebruiken, kan je wel omdraaien (wel met dikke draden; anders weigert de umc daar weer door)
Een Belgisch of Frans verlengsnoer kan je uiteraard ook niet omdraaien: ook daar hebben de stekkers de aardingspen.

Je kan hier enkel zelf de kabel maken door de twee geleiders om te wisselen.

Of een kabel in Nl kopen.
Bvb bij Loek. Hoe zou het overigens met Loek zijn ? Lang geleden....
 
Een Belgisch of Frans verlengsnoer kan je uiteraard ook niet omdraaien: ook daar hebben de stekkers de aardingspen.
De 'mannetjeskant' kan je wel omdraaien, daar zit enkel een gat voor de aarding (dat dan niet gebruikt wordt). Je moet dan wel een universele stekker hebben die ook aarding aan de zijkant heeft zoals in de rest van Europa. In veel gevallen is dit zo, anders is hun afzetmarkt beperkt tot BE-FR.
 

Attachments

  • download.jpg
    download.jpg
    4.8 KB · Views: 76
Bedoeld wordt allicht dat bij Belgische en Franse stopcontacten de verkeerde aansluiting enkel kan gecorrigeerd worden door het stopcontact te openen en de bedrading te verwisselen.
Ik heb trouwens gemerkt dat de UMC van Tesla verwacht dat de nul zich rechts bevindt zoals dat In Nederland en Duitsland gebruikelijk is (maar daar volstaat het de stekker om te draaien indien problemen), terwijl in Frankrijk en België de nul links in het stopcontact gemonteerd moet worden met de aardingspen bovenaan. Dus een correct gemonteerd Belgisch/Frans stopcontact geeft toch UMC-problemen.
 
Bedoeld wordt allicht dat bij Belgische en Franse stopcontacten de verkeerde aansluiting enkel kan gecorrigeerd worden door het stopcontact te openen en de bedrading te verwisselen.
Ik heb trouwens gemerkt dat de UMC van Tesla verwacht dat de nul zich rechts bevindt zoals dat In Nederland en Duitsland gebruikelijk is (maar daar volstaat het de stekker om te draaien indien problemen), terwijl in Frankrijk en België de nul links in het stopcontact gemonteerd moet worden met de aardingspen bovenaan. Dus een correct gemonteerd Belgisch/Frans stopcontact geeft toch UMC-problemen.
Ik heb (in Belgie) toch in mijn stopcontact de nul links moeten aansluiten !
 
Nog een variant, ik denk dat voor 'omkeerprobleem' het volgende contraptie setje wel kan helpen:

1 Schuco (met Frans aarde pin optie) naar schuco,
IMG_4703.JPG
2 schuco naar blauwe cee:
IMG_4705.JPG

3 blauwe cee naar rode cee:
IMG_4704.JPG
4 Rode cee op de UMC:
IMG_4706.JPG

:D:cool:o_O

Stap 2-3 om ook echt op 16A te laden, en in potentie stopcontacten en bedrading te laten smelten:)
 
Ik heb in Frankrijk bij de Auchan deze adapter gehaald. Werkt prima (en past makkelijk in het zakje van de lader erbij).
was met een euro of 4 klaar.

Is het de bedoeling om hiermee in Frankrijk te kunnen werken?
Dit is een verloopje om van een Franse stekker naar een Belgisch stopcontact te gaan.
Vraag me af of je die stekker wel in een frans stopcontact krijgt. Daar hebben ze randaarde en de stekkerkant heeft geen randsleuven enkel een klem voor de aardingspin. De kant van de contrastekker zal inderdaad je UMC stekker accepteren met de mogelijkheid om 180° te draaien, dat wel.
Dus… als het al zou passen werk je zonder aarding !

Xavier ;)
 
De 'mannetjeskant' kan je wel omdraaien, daar zit enkel een gat voor de aarding (dat dan niet gebruikt wordt). Je moet dan wel een universele stekker hebben die ook aarding aan de zijkant heeft zoals in de rest van Europa. In veel gevallen is dit zo, anders is hun afzetmarkt beperkt tot BE-FR.


beetje veel kakofonie over stekkers en stopcontacten ...
upload_2017-6-22_14-46-39.png


Frankrijk (waar deze discussie over begonnen is) en België gebruiken schuko Type E.
Ik zie niet in hoe je een Belgische stekker (type E, of de hybride E/F uitvoering) omgekeerd in een Franse E-stopcontact kan stoppen. Ook de hybride E/F stekker van de Tesla-UMC kan je niet omdraaien.

Een Belgische of Franse verlengkabel heeft ook zulk een E-type stopcontact - wettelijk verplicht in België en Frankrijk. Kan je dus NIET omdraaien : de aardingspen zit in de weg.
Tenzij je een stekker zonder aarding zou hebben (met twee loze gaten voor de aardingspen), maar die is absoluut af te raden (als de Tesla-UMC al zou werken)

Wat wel werkt : een Nederlands stopcontact op de verlengdraad in combinatie met de hybride stekker van de Tesla-UMC (omwille van de aarding - randaarding in die geval). Of een Belgische verlengdraad met omgewisselde geleiders.
 
  • Like
Reactions: Tampert