Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb dik 4 jaar geleden voor het laatst een oplader gekocht en ik heb de prijsontwikkelingen niet gevolgd. Nu zie ik dat Webasto een 22kW lader aanbiedt voor €595,= incl. BTW. Da's een stuk goedkoper dan de 11kW EV-Box lader die ik nu heb hangen.

Dit lijkt mij een zeer concurrerende prijs of zie ik iets over het hoofd?

Home
 
Ik heb dik 4 jaar geleden voor het laatst een oplader gekocht en ik heb de prijsontwikkelingen niet gevolgd. Nu zie ik dat Webasto een 22kW lader aanbiedt voor €595,= incl. BTW. Da's een stuk goedkoper dan de 11kW EV-Box lader die ik nu heb hangen.

Dit lijkt mij een zeer concurrerende prijs of zie ik iets over het hoofd?

Home
Is dit met vaste kabel? Indien dit niet zo is moet je wel een losse kabel hebben of extra bestellen.
De lagere prijzen worden ook gedicteerd door Tesla. De HPWC kost niet toevallig ongeveer hetzelfde.
 
  • Like
Reactions: Adm
Volgende maand komt mijn (lease) Tesla S 75 met Auto pilot (Obsidian Black). Ik kijk uit naar het aflevermoment :) Binnenkort wil ik graag een laadpaal laten installeren voor thuis. Ik worstel echter met de aansluit-capaciteit. Kunnen jullie mij helpen met advies én richting?

Huidige situatie: Ik heb een nieuwbouwhuis (5 jaar oud), slimme meter met 1x35a aansluiting. De hoofdzekering is een 40a zekering. Wij koken op gas, verder geen specials.

Gewenste situatie: Hoe kan ik zo snel mogelijk laden zonder dat ik extra transportkosten heb bij Stedin?

Ik wil graag redelijk snel kunnen laden, liefst 8-10 uur laadtijd voor een volle accu. Ik was in de veronderstelling dat ik hier een 3x35a aansluiting voor nodig had. Als ik Stedin vraag om mijn aansluiting te laten verzwaren naar 3x35a, dan heb ik jaarlijks 600 euro extra aan transportkosten ten opzichte van de huidige situatie? Gisteren heb ik de leverancier van de laadpaal gesproken en de leverancier kwam met de suggestie om de aansluiting te laten verzwaren naar 3x25a. Voordeel is dan dat ik een lege accu in ongeveer 8 uur kan volladen én binnen de staffel blijf van mijn huidige transportkosten. Volgens Stedin kan ik mijn aansluiting ook laten verzwaren naar 3x25a.

Wat zijn jullie ervaringen en kunnen jullie mij advies geven of ik mijn aansluiting moet laten verzwaren naar 3x25a of 3X35a?
 
Eenmalige kosten naar 3x25a zijn 187,67 euro. Eventueel meterkast aanpassen naar krachtstroomgroep met mid goedgekeurde kWh meter. Per maand/kwartaal fotootje nemen van kWh meter en aan je werkgever overhandigen voor verrekening. Niks abo en xtra backend kosten. Simpel en doeltreffend.
 
Volgende maand komt mijn (lease) Tesla S 75 met Auto pilot (Obsidian Black). Ik kijk uit naar het aflevermoment :) Binnenkort wil ik graag een laadpaal laten installeren voor thuis. Ik worstel echter met de aansluit-capaciteit. Kunnen jullie mij helpen met advies én richting?

Huidige situatie: Ik heb een nieuwbouwhuis (5 jaar oud), slimme meter met 1x35a aansluiting. De hoofdzekering is een 40a zekering. Wij koken op gas, verder geen specials.

Gewenste situatie: Hoe kan ik zo snel mogelijk laden zonder dat ik extra transportkosten heb bij Stedin?

Ik wil graag redelijk snel kunnen laden, liefst 8-10 uur laadtijd voor een volle accu. Ik was in de veronderstelling dat ik hier een 3x35a aansluiting voor nodig had. Als ik Stedin vraag om mijn aansluiting te laten verzwaren naar 3x35a, dan heb ik jaarlijks 600 euro extra aan transportkosten ten opzichte van de huidige situatie? Gisteren heb ik de leverancier van de laadpaal gesproken en de leverancier kwam met de suggestie om de aansluiting te laten verzwaren naar 3x25a. Voordeel is dan dat ik een lege accu in ongeveer 8 uur kan volladen én binnen de staffel blijf van mijn huidige transportkosten. Volgens Stedin kan ik mijn aansluiting ook laten verzwaren naar 3x25a.

Wat zijn jullie ervaringen en kunnen jullie mij advies geven of ik mijn aansluiting moet laten verzwaren naar 3x25a of 3X35a?
Ter vergelijking als je je installatie niet verzwaart: 1 x 32A geeft 34km (typical) per uur bij. Ik laad zo en heb nog geen problemen gehad.
Vraag is, als je méér dan 270 -340 km (8 à 10u) nodig hebt, ben je dan de avond er voor wel helemaal leeg aangekomen en zou sneller laden wel een oplossing geweest zijn. Je mag nog zo snel laden, als je boven je maxrange nodig hebt, moet je toch onderweg laden. Die 70 km heb je aan de SuC in minder dan 10 minuten.
Dus alleen interessant voor de dagen dat je tussen de 270 en maxrange nodig hebt én ook de avond er voor leeg bent thuisgekomen én maar 8u kan laden. Pas dan spaar je een laadbeurt onderweg uit.
Een inrail kWh teller voor in de kast kost geen 50€. En mss kan je je werkgever laten betalen voor de kWh die je teller in de wagen aangeeft. De laadverliezen compenseren het SuC laden. En wat maakt het je werkgever uit hoe vaak je elders laadt. Het blijft goedkoper dan fossiel.
 
  • Informative
Reactions: grommelsch
Volgende maand komt mijn (lease) Tesla S 75 met Auto pilot (Obsidian Black). Ik kijk uit naar het aflevermoment :) Binnenkort wil ik graag een laadpaal laten installeren voor thuis. Ik worstel echter met de aansluit-capaciteit. Kunnen jullie mij helpen met advies én richting?

Huidige situatie: Ik heb een nieuwbouwhuis (5 jaar oud), slimme meter met 1x35a aansluiting. De hoofdzekering is een 40a zekering. Wij koken op gas, verder geen specials.

Gewenste situatie: Hoe kan ik zo snel mogelijk laden zonder dat ik extra transportkosten heb bij Stedin?

Ik wil graag redelijk snel kunnen laden, liefst 8-10 uur laadtijd voor een volle accu. Ik was in de veronderstelling dat ik hier een 3x35a aansluiting voor nodig had. Als ik Stedin vraag om mijn aansluiting te laten verzwaren naar 3x35a, dan heb ik jaarlijks 600 euro extra aan transportkosten ten opzichte van de huidige situatie? Gisteren heb ik de leverancier van de laadpaal gesproken en de leverancier kwam met de suggestie om de aansluiting te laten verzwaren naar 3x25a. Voordeel is dan dat ik een lege accu in ongeveer 8 uur kan volladen én binnen de staffel blijf van mijn huidige transportkosten. Volgens Stedin kan ik mijn aansluiting ook laten verzwaren naar 3x25a.

Wat zijn jullie ervaringen en kunnen jullie mij advies geven of ik mijn aansluiting moet laten verzwaren naar 3x25a of 3X35a?
Kkjk eens naar eerdere posts hier. Mooie info over een 3x25A aansluiting icm een Maxem. In de installatie zit dan een kWh meter waarmee je verrekening kunt regelen met de werkgever. :D
 
Volgende maand komt mijn (lease) Tesla S 75 met Auto pilot (Obsidian Black). Ik kijk uit naar het aflevermoment :) Binnenkort wil ik graag een laadpaal laten installeren voor thuis. Ik worstel echter met de aansluit-capaciteit. Kunnen jullie mij helpen met advies én richting?

Huidige situatie: Ik heb een nieuwbouwhuis (5 jaar oud), slimme meter met 1x35a aansluiting. De hoofdzekering is een 40a zekering. Wij koken op gas, verder geen specials.

Gewenste situatie: Hoe kan ik zo snel mogelijk laden zonder dat ik extra transportkosten heb bij Stedin?

Ik wil graag redelijk snel kunnen laden, liefst 8-10 uur laadtijd voor een volle accu. Ik was in de veronderstelling dat ik hier een 3x35a aansluiting voor nodig had. Als ik Stedin vraag om mijn aansluiting te laten verzwaren naar 3x35a, dan heb ik jaarlijks 600 euro extra aan transportkosten ten opzichte van de huidige situatie? Gisteren heb ik de leverancier van de laadpaal gesproken en de leverancier kwam met de suggestie om de aansluiting te laten verzwaren naar 3x25a. Voordeel is dan dat ik een lege accu in ongeveer 8 uur kan volladen én binnen de staffel blijf van mijn huidige transportkosten. Volgens Stedin kan ik mijn aansluiting ook laten verzwaren naar 3x25a.

Wat zijn jullie ervaringen en kunnen jullie mij advies geven of ik mijn aansluiting moet laten verzwaren naar 3x25a of 3X35a?

Ik ben ook van 1x35A naar 3x25A gegaan. Maxem is leuk, maar tegenwoordig zit je dan ook direct vast aan een abonnement en dat wilde ik niet. Mijn installateur heeft alle groepen over de drie fasen aangesloten, 3x25A is alleen de omzetkosten bij Stedin, geen hogere transportkosten.
 
Ik zou de aansluiting laten verzwaren naar 3x25A. Het vastrecht hiervoor is gelijk aan 1x35A, je betaalt enkel een relatief forfaitair bedrag voor de aansluitkosten.

Aan 3x25A heb je ruimschoots voldoende, uitgaande van het gegeven dat je tot nu toe genoeg had aan 1x35A. Indien je enkel de extra capaciteit gebruikt voor het laden (3x13A) zou je al voldoende hebben om je auto in de nacht van volledig leeg naar vol te kunnen laden. De electricien zal wel de overige grote stroomverbruikers netjes moeten verdelen over de drie fases.

Een smart charging oplossing is fraai, maar voor jou situatie niet noodzakelijk. Verrekenen van het privé stroomverbruik met je werkgever kan via een simpele stroommeter in je groepenkast. Ik zou zeker voor een lader met vaste kabel gaan. Die van tesla zelf is en mooi en goedkoop.
 
Ik zou de aansluiting laten verzwaren naar 3x25A. Het vastrecht hiervoor is gelijk aan 1x35A, je betaalt enkel een relatief forfaitair bedrag voor de aansluitkosten.

Aan 3x25A heb je ruimschoots voldoende, uitgaande van het gegeven dat je tot nu toe genoeg had aan 1x35A. Indien je enkel de extra capaciteit gebruikt voor het laden (3x13A) zou je al voldoende hebben om je auto in de nacht van volledig leeg naar vol te kunnen laden. De electricien zal wel de overige grote stroomverbruikers netjes moeten verdelen over de drie fases.

Een smart charging oplossing is fraai, maar voor jou situatie niet noodzakelijk. Verrekenen van het privé stroomverbruik met je werkgever kan via een simpele stroommeter in je groepenkast. Ik zou zeker voor een lader met vaste kabel gaan. Die van tesla zelf is en mooi en goedkoop.

Je kan, als je nog geen laadpaal hebt, een ICU Eve mini overwegen. Deze kan communiceren via de slimme meter en hierbij loadbalance toepassen. Dit werkt zonder abonnementkosten zoals bij Maxem.
 
  • Informative
Reactions: shthpnz
Volgende maand komt mijn (lease) Tesla S 75 met Auto pilot (Obsidian Black). Ik kijk uit naar het aflevermoment :) Binnenkort wil ik graag een laadpaal laten installeren voor thuis. Ik worstel echter met de aansluit-capaciteit. Kunnen jullie mij helpen met advies én richting?

Huidige situatie: Ik heb een nieuwbouwhuis (5 jaar oud), slimme meter met 1x35a aansluiting. De hoofdzekering is een 40a zekering. Wij koken op gas, verder geen specials.

Gewenste situatie: Hoe kan ik zo snel mogelijk laden zonder dat ik extra transportkosten heb bij Stedin?

Ik wil graag redelijk snel kunnen laden, liefst 8-10 uur laadtijd voor een volle accu. Ik was in de veronderstelling dat ik hier een 3x35a aansluiting voor nodig had. Als ik Stedin vraag om mijn aansluiting te laten verzwaren naar 3x35a, dan heb ik jaarlijks 600 euro extra aan transportkosten ten opzichte van de huidige situatie? Gisteren heb ik de leverancier van de laadpaal gesproken en de leverancier kwam met de suggestie om de aansluiting te laten verzwaren naar 3x25a. Voordeel is dan dat ik een lege accu in ongeveer 8 uur kan volladen én binnen de staffel blijf van mijn huidige transportkosten. Volgens Stedin kan ik mijn aansluiting ook laten verzwaren naar 3x25a.

Wat zijn jullie ervaringen en kunnen jullie mij advies geven of ik mijn aansluiting moet laten verzwaren naar 3x25a of 3X35a?


Dank voor jullie info! Ik ga in overleg met de laadpaal-leverancier!