Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Hey guys, dit is mn eerste post op het forum. Bedankt voor alle info die jullie delen.

Vandaag had ik een installateur over de vloer om een opgave te doen voor het aanpassen van de meterkast en plaatsen van de Wall Connector met Maxem.

Deze man wist me te melden dat de Maxem binnen een paar weken van 895 naar 1700 euro gaat vanwege een nieuw model, dat niet veel anders is maar vanwege de stijgende vraag vooral duurder wordt.

Ik heb geen enkele manier om te verifiëren of het waar is, maar ik dacht ... Ik meld het maar even
 
Hey guys, dit is mn eerste post op het forum. Bedankt voor alle info die jullie delen.

Vandaag had ik een installateur over de vloer om een opgave te doen voor het aanpassen van de meterkast en plaatsen van de Wall Connector met Maxem.

Deze man wist me te melden dat de Maxem binnen een paar weken van 895 naar 1700 euro gaat vanwege een nieuw model, dat niet veel anders is maar vanwege de stijgende vraag vooral duurder wordt.

Ik heb geen enkele manier om te verifiëren of het waar is, maar ik dacht ... Ik meld het maar even
Vaak worden ook dingen goedkoper bij een stijgende vraag. Maar goed, dat is aan de leverancier. Ik doe het zonder, en ook zonder een wall connector. Gewoon krachtstroom (ECC).
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Vaak worden ook dingen goedkoper bij een stijgende vraag. Maar goed, dat is aan de leverancier. Ik doe het zonder, en ook zonder een wall connector. Gewoon krachtstroom (ECC).
Ik heb dat ook drie jaar gedaan. Maar wel onder een aan drie zijden afgesloten carport.
Tot ik een keer de kinderen uit de buurt zag rommelen met mijn rode stekker. Zij dachten dat ze daar hun leeggereden elektrische quad snel mee konden opladen. Dat lukte niet, die dingen moeten gewoon aan 220 Volt worden opgeladen.
Op een rode stekker staat altijd spanning, op een wall connector niet.
Het is dus vooral een veiligheidskwestie.
Nu ligt de UMC gewoon altijd in de frunk en kan ik die ook nooit meer vergeten mee te nemen.
Dan heb ik nog een extra gemak, ik kan met 22 kW laden. Dat betekent met een steenkoude accu een half uur laden voor vertrek en de regen is vrijwel 100% beschikbaar, ideaal. Mede daarom een ATA van 203 wH/km.
 
Hey guys, dit is mn eerste post op het forum. Bedankt voor alle info die jullie delen.

Vandaag had ik een installateur over de vloer om een opgave te doen voor het aanpassen van de meterkast en plaatsen van de Wall Connector met Maxem.

Deze man wist me te melden dat de Maxem binnen een paar weken van 895 naar 1700 euro gaat vanwege een nieuw model, dat niet veel anders is maar vanwege de stijgende vraag vooral duurder wordt.

Ik heb geen enkele manier om te verifiëren of het waar is, maar ik dacht ... Ik meld het maar even

:eek:

Ik heb in juni nog € 148 excl. BTW betaald voor alleen de Maxem.....
Dat was toen de laatste nieuwe versie en doet nog steeds alles wat hij moet doen....
 
Ik heb dat ook drie jaar gedaan. Maar wel onder een aan drie zijden afgesloten carport.
Tot ik een keer de kinderen uit de buurt zag rommelen met mijn rode stekker. Zij dachten dat ze daar hun leeggereden elektrische quad snel mee konden opladen. Dat lukte niet, die dingen moeten gewoon aan 220 Volt worden opgeladen.
Op een rode stekker staat altijd spanning, op een wall connector niet.
Het is dus vooral een veiligheidskwestie.
Nu ligt de UMC gewoon altijd in de frunk en kan ik die ook nooit meer vergeten mee te nemen.
Dan heb ik nog een extra gemak, ik kan met 22 kW laden. Dat betekent met een steenkoude accu een half uur laden voor vertrek en de regen is vrijwel 100% beschikbaar, ideaal. Mede daarom een ATA van 203 wH/km.
Veiligheid is helder. Maar je hebt dan toch wel een zwaardere aansluiting genomen dan standaard 3x25A om 22kW te laden ?
 
Hey guys, dit is mn eerste post op het forum. Bedankt voor alle info die jullie delen.

Vandaag had ik een installateur over de vloer om een opgave te doen voor het aanpassen van de meterkast en plaatsen van de Wall Connector met Maxem.

Deze man wist me te melden dat de Maxem binnen een paar weken van 895 naar 1700 euro gaat vanwege een nieuw model, dat niet veel anders is maar vanwege de stijgende vraag vooral duurder wordt.

Ik heb geen enkele manier om te verifiëren of het waar is, maar ik dacht ... Ik meld het maar even
Heb t even gecheckt bij Cohere, de leverancier van Maxem. De prijs van de kale Maxem is op dit moment nog steeds € 395,- . Hier komen nog wel kosten voor bijvoorbeeld een goedgekeurde kWh meter in geval van een TWC (€160,-) en andere installatie kosten.

Wel gaat de prijs binnenkort omhoog (niet naar € 1.700,-:rolleyes:). Niet zozeer vanwege de vraag maar meer vanwege het feit dat de installateur het installatie manual niet leest en belt voor ondersteuning. Dit kost tijd en geld. Net als de steeds nieuwe software van laadpaal leveranciers of nieuwe laadpalen waar de Maxem software op aangepast moet worden.
 
  • Like
Reactions: Erik-S85
Snap ik. Maar er zijn veel meer oplossingen die dat doen. Maxem was dacht ik vooral 'hot' omdat je kon instellen dat je ging laden wanneer de zon scheen?

Met de huidige saldering is dat een non-issue.
Aangezien de Maxem in juni nog maar € 148 excl. BTW (eenmalig) kosten was dat een stuk goedkoper dan het vastrecht voor een 3x35A aansluiting. (ca. € 600 per jaar)
 
Zat zelf met de volgende uitdaging: Straks 1 x Tesla M3 + 1 x Opel Ampera E op de oprit. Wil de Tesla met 3 x 24 A (of daar in de buurt) laden als de Ampera niet staat te laden. En met 2 x 24 A als de Ampera wel staat te laden.

Heb daarvoor een kast in elkaar geknutseld met twee Smart EVSE modules in Slave mode en een Raspberry PI als master. De PI krijgt via WiFi sensor data (fase belasting) van een andere PI die in mijn meterkast hangt en met een Smart EVSE sensor boxje praat. De nodige relais en wat software toegevoegd en tada .....

Eerste laadsessie ging goed. Hier en daar nog wat fijn afstelling en dan aan de muur hangen.

image.png
 
Met de huidige saldering is dat een non-issue.
Aangezien de Maxem in juni nog maar € 148 excl. BTW (eenmalig) kosten was dat een stuk goedkoper dan het vastrecht voor een 3x35A aansluiting. (ca. € 600 per jaar)
Maar dat is toch precies wat ik bedoelde? Natuurlijk is Maxem goedkoper dan verzwaring, maar dat is niet uniek voor Maxem. Wat Maxem (min of meer) uniek maakt is het zonne-gebeuren en dat is in Nederland voor de meesten niet echt relevant.
 
Maar dat is toch precies wat ik bedoelde? Natuurlijk is Maxem goedkoper dan verzwaring, maar dat is niet uniek voor Maxem. Wat Maxem (min of meer) uniek maakt is het zonne-gebeuren en dat is in Nederland voor de meesten niet echt relevant.

Alleen andere oplossingen die alleen het laden konden beperken kosten ook al gauw 6-700€
Daarom was de Maxem voor mij intressant.

Ik zie nu echter veel hogere prijzen voorbij komen en je verplichten je ook nog eens een rapportage abonnement aan te schaffen.

De hoogste tijd dat er weer iemand iets gaat bouwen tegen een redelijke prijs.
 
Mooi ! Wat kost zoiets alles bij elkaar als ik vragen mag ?

In kast buiten aan de muur:

2 x SmartEVSE 280,-

1 x Hager 440 (4 x NO) 70,-
2 x Hager 240 (2 x NO) 140,-
1 x RPI Zero W 15,-
1 x Relais met 5 volt stuurspanning die de RPI gebruik om één van de Hager 240s aan te sturen (had ik nog liggen)
1 x RS485 module voor RPI Zero 20,-
1 x 3 fase MID meter EASTRON: SDM72D MID 65,-
1 x 1 fase kWh meter Eastron SDM120DB 20,-
1 x 5 volt voeding voor RPI MW DR-15-5 15,-
1 x Kast zelf 2 x 12 modulen FAMATEL: 3926-T IP 65 40,-

In meterkast:

1 x Attema installatieautomaat 3 Click-mate XL-plus, meeschakelende nul, 3 polen - 16151 90,-
1 x Attema 3F + N kar B aardlekautomaat 105,-
1 x Sensor box 30,-
3 x Current Transformer 30,-
1 x RPI Zero W 15,-
1 x RS485 module voor RPI Zero 20,-
1 x 12 volt voeding voor sensor box (had ik nog liggen)
1 x 5 volt voeding voor RPI (USB lader, had ik nog liggen)

Verder een heleboel draad, draadjes, klemmetjes, tangetjes, en weet ik veel wat niet meer. En heel veel tijd en geduld ;-)

Overigens was je helemaal onderaan de foto ziet zijn vier weerstanden, twee diodes en 4 microswitches. Alles wat je nodig hebt om 'droog' te testen ;-)
 
Last edited:
Alleen andere oplossingen die alleen het laden konden beperken kosten ook al gauw 6-700€
Daarom was de Maxem voor mij intressant.

Ik zie nu echter veel hogere prijzen voorbij komen en je verplichten je ook nog eens een rapportage abonnement aan te schaffen.

De hoogste tijd dat er weer iemand iets gaat bouwen tegen een redelijke prijs.
Maar die prijs die je noemde voor de Maxem is toch alleen voor de Maxem. Dan heb je nog geen lader. Of begrijp ik dat verkeerd? Als je bijvoorbeeld een SmartEVSE gebaseerde oplossing hebt, dan ben je iets van 60,- kwijt om hem echt smart re maken. Ja, en een data kabeltje, maar dat zal bij de Maxem niet ander zijn.