Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ga mijn M3 leasen via leaseplan en kan de kWh declareren bij mijn werkgever. Thuis heb ik een dubbele meter op de hele installatie zitten.

Ik neem aan dat ik dan ook een dubbele meter voor de TWC moet zetten. Wat voor tarief afspraken hanteren jullie met jullie werkgevers?
 
Ik heb een MID kWh meter in de groepenkast en declareer bij mijn werkgever gewoon het daltarief. Ik laad 99% tijdens het daltarief op en dat verschil van nog geen 2 ct/kWh voor een keertje tijdens de piekuren laden neem ik wel voor eigen rekening. Dat ik dan een paar euro per jaar inlever ga ik geen moeilijke constructies voor bedenken.
 
de 24A per fase die de huidige Tesla's halen, is bepaald/beperkt door de interne lader. De eerste modellen hadden de mogelijkheid om de lader dubbel uit te voeren en dus 32A per fase te halen in plaats van de (toen) standaard 16A per fase.
Voor het eerst mis ik mijn 2013 P85 met dubbele lader (die ik nooit heb gebruikt). Nu heb ik een 3 x 80 ampere aansluiting, een TWC die ik op 32 ampere kan zetten maar een auto die maar 24 ampere kan hebben......:confused:
 
  • Like
Reactions: S-19910
Voor het eerst mis ik mijn 2013 P85 met dubbele lader (die ik nooit heb gebruikt). Nu heb ik een 3 x 80 ampere aansluiting, een TWC die ik op 32 ampere kan zetten maar een auto die maar 24 ampere kan hebben......:confused:
Ik ben nu heel blij met mijn 3 x 32A en 22 kW (dubbele) lader aan boord van mijn S85.
Mijn standaard procedure is nu een half uur voor vertrek -bij-laden. Als de accu bevroren is drie kwartier voor vertrek het laden starten. De auto gaat dan maar heel langzaam laden.
Tien minuten voor vertrek ook de verwarming aan.

Het resultaat van deze werkwijze is dat ik niet alleen in een warme auto vertrek maar ook dat de regen direct volledig of vrijwel volledig beschikbaar is.
Het rijden zonder regen is onaangenaam. Met mijn tamme rijstijl is de regen zonder bijladen voor vertrek, zelfs na 2 x 65 km met 2 uur verblijf tussentijds, nog steeds niet volledig aanwezig.
Voordeel is ook dat het verbruik meteen prettig laag is.

Deze mogelijkheden zijn vooral voor een kouder klimaat eigenlijk onmisbaar. Ik snap dat dit duurder is dan een enkele lader maar het comfort is echt bijzonder groot.

 
Voor het eerst mis ik mijn 2013 P85 met dubbele lader (die ik nooit heb gebruikt). Nu heb ik een 3 x 80 ampere aansluiting, een TWC die ik op 32 ampere kan zetten maar een auto die maar 24 ampere kan hebben......:confused:
Dan moet je uitwijken naar een DC-laadstation voor thuis. ABB heeft een model voorgesteld in oktober. Hiermee kan je terug naar 22 kW, desnoods met een groter model zelfs naar 50 kW. Val niet achterover van de prijs...
Helaas is er over dit soort oplossingen niet zoveel terug te vinden.
Misschien kan je er goedkoop eentje op de kop tikken als een laadpaal-boer de upgrade doet naar 175 kW? ;)
 
Heeft iemand een goede en betaalbare oplossing gevonden voor een mooie fysieke paal voor de Tesla Wall Charger? Liefst niet eentje van blinkend RVS maar antraciet c.q. in de zwart/grijze kleur van de TWC-achterkant.
Wat ik heb gevonden is een stalen paal met sokkel voor €330,- ex Btw, maar dat lijkt me wel veel geld voor zo'n simpel ding.
 
Heeft iemand een goede en betaalbare oplossing gevonden voor een mooie fysieke paal voor de Tesla Wall Charger? Liefst niet eentje van blinkend RVS maar antraciet c.q. in de zwart/grijze kleur van de TWC-achterkant.
Wat ik heb gevonden is een stalen paal met sokkel voor €330,- ex Btw, maar dat lijkt me wel veel geld voor zo'n simpel ding.
Je kan een aluminium profiel aanschaffen, deze matzwart laten anodiseren en in de grond zetten.
Gat spitten, vullen met een betonmix en de paal erin zetten. Wel vooraf even de voedingkabel erdoor trekken met voldoende montagelengte.
Een aluminium paal van 120 cm lang, breed 12 cm en diep 5 cm kost je rond 33 euro incl. BTW.
Aluminium rechthoekige buis / kokerprofiel | Alu buizen
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Dan moet je uitwijken naar een DC-laadstation voor thuis. ABB heeft een model voorgesteld in oktober. Hiermee kan je terug naar 22 kW, desnoods met een groter model zelfs naar 50 kW. Val niet achterover van de prijs...
Helaas is er over dit soort oplossingen niet zoveel terug te vinden.
Misschien kan je er goedkoop eentje op de kop tikken als een laadpaal-boer de upgrade doet naar 175 kW? ;)
Vergis je niet, mensen.
Dergelijke laadstations hebben een Chademo of CCS aansluiting. Voor de huidige Model S of X is dan nog een adapter nodig.
 
Uiteraard hoeft dat niet. aar mijn reactie sloeg op je "met voldoende montage lengte". Met een buis in je voet niet kom je niet voor vervelende verassingen te staan als je je toch een keer 'verknipt'.

Yep, letterlijk een verassing. En een verrassing :D

Het kan nog beter: op de universiteit schreef ik ooit 'verassing' in een paper over de nucleaire wedloop :rolleyes:
 
  • Funny
Reactions: DutchTM3
Heeft iemand een goede en betaalbare oplossing gevonden voor een mooie fysieke paal voor de Tesla Wall Charger? Liefst niet eentje van blinkend RVS maar antraciet c.q. in de zwart/grijze kleur van de TWC-achterkant.
Wat ik heb gevonden is een stalen paal met sokkel voor €330,- ex Btw, maar dat lijkt me wel veel geld voor zo'n simpel ding.
Ik heb deze gekocht, inclusief sokkel van beton: Paal voor Tesla Wall Connector | Laadpunt Nederland Staat heel netjes! Inderdaad een beetje prijzig maar dat was de Tesla ook. ;-)
 
  • Informative
Reactions: CL600