Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Wel mooi dat je een topic linkt waar nu juist instaat dat het niet klopt wat je zegt. De slimme meter registeert alle verbruik op alle fases en berekent dan het totale verbruik. Dus op 1 fase 2000 terugleveren en op de andere fases 1000 gebruiken per fase levert dus 0 op. Hier heeft de salderingsregelen niks mee te maken.

Deze berekening staat zelfs in de dsmr specificatie.
 
De teruglevering gaat via de meterkast en het verbruik ook. Dat zou ook anders kunnen, de zogenaamde wasmachine-variant. Dus verbruik van de zonnestroom meteen in de garage. Kan ik eens over nadenken, inderdaad minder verliezen.
Dat was precies wat ik bedoelde :)

Voor wat betreft de saldering: dat is toch echt een ding met een 3-fase-aansluiiting. Komt bij dat driefase-omvormers heel veel duurder zijn. En als de salderingsregeling in 2020 afgeschaft is, is verbruik op een andere fase dan op de terugleveringsfase errug onvoordelig. Je betaalt dan ook belasting over de stroom die loopt over de andere fase.
Lees maar: Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie? - Duurzame Energie & Domotica - GoT
Had ik nooit van gehoord. Maar als ik aan het einde van het draadje kijk lijkt iig Enexis (voor ons) foute meters te vervangen door goede meters.

Overigens heb ik gewoon een 1 fase omvormer op een 3 fase aansluiting. Dus kiezen voor 3 fase aansluiting betekent niet tegelijk kiezen voor 3 fase omvormer. Tenzij je omvormer meer dan plm. 5kW het net op gooit.
 
Wel mooi dat je een topic linkt waar nu juist instaat dat het niet klopt wat je zegt. De slimme meter registeert alle verbruik op alle fases en berekent dan het totale verbruik. Dus op 1 fase 2000 terugleveren en op de andere fases 1000 gebruiken per fase levert dus 0 op. Hier heeft de salderingsregelen niks mee te maken.

Deze berekening staat zelfs in de dsmr specificatie.
Dacht ik eigenlijk ook.
 
Betekent wel dat ik de (nog te leveren...) M3 in eerste instantie maar niet op 3x16A ga laden, want ik zie dat de vaatwasser i.c.m. de andere gebruikers 's nachts af ten toe toch wel boven de 2100 Watt ( 9A) komt.
Ja, maar met 3 fases heb je 3x9A = 6210W over. Gewoon je verbruikers aansluiten op verschillende fases. Of inderdaad je Tesla instellen op 3x12A of 3x10A te laten.
 
@horta: Ik ben twee jaar geleden blind gevaren op de adviezen van de zonnepanelenleverancier. Ik zou nu natuurlijk de grondkabel kunnen vervangen door zeg 6mm2, dat is heel veel werk en kost ook het nodige.
De verliezen zijn 1,75% bij 4mm2 en 1,17% bij 6mm2 bij 25A als ik het goed bereken op Kabelberekening - Zonnepaneel-info. En de panelen laden altijd met minder amperes.
Sinds april 2017 hebben de panelen op de garage 3.850 Kwh opgeleverd. De verliezen zijn dus maximaal 0,58% = 22,33 Kwh . Dat is volgens mijn huidige contractprijs dus ongeveer € 4,50.
Als ik elk jaar 5000 Kwh zou laden met 25A (uit de meterkast, dus niet uit de zonnepanelen) zou het verlies per jaar nog een keer € 5,80 per jaar zijn.
Al met al valt het dus wel mee, ongeveer een tientje per jaar. Daarvoor ga ik mijn verlies maar nemen.
 
Last edited:
Over het algemeen zijn de hoofdzekeringen in een huis trage zekeringen (C karakteristiek), en die kunnen zoals de norm voorschrijft wel even tegen wat meer vermogen.

Bij een C karakteristiek, die kan meer dan een uur de norm overschrijden tot 1.13 van zijn maximale belasting.
Dus stel dit is een 25 A zekering, die kan dus een uur lang 28,25 A verdragen, en dan smelt hij nog steeds niet door.

Dus je hebt die 16 A van die fase in gebruik, dan heb je geen 9 A over, maar 12,28 A en dit geeft nog ruimte voor 2800 W.
En een wasmaschine heeft alleen in de beginfase van zijn programma een piek naar zijn maximale vermogen, dus dat uur ga je nooit halen.
Ik heb even bij mijn wasmaschine gekeken en bij een 40° wasbeurt doet de wasmaschine 15 minuten vol vermogen gebruiken.
 
  • Like
Reactions: RichieB
Dag iedereen,

Ik ben net helemaal nieuw lid, dus ik hoop dat ik al niet direkt een boel etiquetteregels breek, maar ik ben aan het uitpluizen hoe ik nu het best onze nieuwe Model 3 thuis oplaad. Voorlopig gewoon met een stopcontact (waar normaal de garagepoort in zit), en met 6 maanden gratis supercharging is dat wel genoeg, maar op termijn zou ik toch liever wat sneller kunnen laden.

We hebben op dit moment enkelfasig 40A maar hebben al een offerte voor verzwaring naar 3x32A.

Ik meen begrepen te hebben dat je in België bij een TWC ook nog een aardlekschakelaar moet voorzien met gelijkstroomcomponent (bv. Doepke DFS 4 EV), dat is dus 300 euro extra oftewel een dikke 800 in totaal. Maar als ik nu gewoon een driefazenstopcontact zet en daar een UMC in stop met het rode kabeltje (35 euro, jammer genoeg niet meegeleverd), dan heb ik toch ook 11 kW, het maximum voor Model 3? Of mis ik iets? Ik zou dan misschien wel ineens een tweede UMC nemen om niet steeds van stekkertje te moeten wisselen, maar dat is nog altijd een pak goedkoper dan een TWC met die aardlekschakelaar erbij. Of heb je bij een gewoon driefasenstopcontact ook zo'n Doepke nodig? Dan is het verschil al kleiner, natuurlijk.

Andere goedkopere oplossingen zijn natuurlijk ook welkom. Bedankt!

Michel
 
Maar zijn die type B's nu al toegelaten in België? Ik meende iets gelezen te hebben dat de Belgische wetgeving daar nog achter loopt en dat je daarom zo'n speciale type A nodig had, tenzij je toevallig een welwillend keuringsbedrijf vond dat het kafkaiaanse van die situatie inzag en de type B stilletjes goedkeurde. Of is dat verleden tijd?

(en er was ook nog iets van een negatief effect van de type B op de type A die bij het begin van de installatie zat, zodat die laatste misschien niet meer goed zou werken?)
 
Maar zijn die type B's nu al toegelaten in België? Ik meende iets gelezen te hebben dat de Belgische wetgeving daar nog achter loopt en dat je daarom zo'n speciale type A nodig had, tenzij je toevallig een welwillend keuringsbedrijf vond dat het kafkaiaanse van die situatie inzag en de type B stilletjes goedkeurde. Of is dat verleden tijd?

(en er was ook nog iets van een negatief effect van de type B op de type A die bij het begin van de installatie zat, zodat die laatste misschien niet meer goed zou werken?)

@fivari kan je daar vast meer over vertellen.
 
Intussen ben ik op een site van stagobel gestoten waar ze zeggen dat de FOD economie blijkbaar een nota 75 gestuurd heeft waarin staat dat een type B minstens voldoet aan de normen van een type A en dus ook mag gebruikt worden. En een element dat afschakelt bij 6 mA gelijkstroom zou zelfs *niet* toegelaten zijn, het omgekeerde dus van wat velen denken, omdat er voor dat element nog geen norm bestaat.

Wijziging normering laadpunten | Stagobel

Vraag blijft wel: is een UMC met rode stekker even goed als een TWC voor een Model 3, of is er toch nog iets anders waarmee ik rekening moet houden? En zijn er misschien nog betere/goedkopere oplossingen?
 
De goedkoopste oplossing is natuurlijk de UMC met een driefasen stopcontact. Maar... ik zie de volgende redenen om toch een vast laadstation te plaatsen (dat kan een TWC zijn maar ook iets anders):
- gemak: het is veel minder gedoe, gewoon kabel pakken en inpluggen. 2 sec werk. De UMC ligt meestal in je auto, dus die moet je eruit halen. Met een kofferbak waar bij regen het water inloopt, zul je al gauw de frunk hiervoor gaan gebruiken. Die is nog lastiger en moet je voorzichtig met twee handen dichtdrukken.
- duurzaamheid: de UMc’s zijn op dit forum notoire apparaten, gaan regelmatig stuk, vaste laders lijken minder problemen te geven; deze zijn meestal erg robuust
- bij slecht weer is het geen goed idee de UMC altijd maar aan de elementen bloot te stellen
- een natte UMC met kabel is een hoop gedoe om zonder vieze handen te krijgen opgeborgen te krijgen, bovendien introduceer je telkens weer vocht in je opbergruimte.

Dat waren mijn vijf centjes
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
OK, ik dacht eraan een tweede UMC te kopen enkel voor in de garage, op één of andere manier vastgemaakt aan de muur, maar als die inderdaad makkelijker stuk gaan, is de TWC waarschijnlijk toch beter (hoewel ik daar ook over lees dat ze soms na anderhalf jaar al stuk zijn, meestal kabelbreuk...)

Alhoewel, anderzijds kan een UMC in de garage ook wel dienen als reserve voor als de andere kapot gaat...

Ik zal ook nog eens het internet afspeuren voor alternatieven die misschien robuuster (maar niet te veel duurder) zijn dan een TWC. Tips zijn altijd welkom.
 
OK, ik dacht eraan een tweede UMC te kopen enkel voor in de garage, op één of andere manier vastgemaakt aan de muur, maar als die inderdaad makkelijker stuk gaan, is de TWC waarschijnlijk toch beter (hoewel ik daar ook over lees dat ze soms na anderhalf jaar al stuk zijn, meestal kabelbreuk...)

Alhoewel, anderzijds kan een UMC in de garage ook wel dienen als reserve voor als de andere kapot gaat...

Ik zal ook nog eens het internet afspeuren voor alternatieven die misschien robuuster (maar niet te veel duurder) zijn dan een TWC. Tips zijn altijd welkom.
TWC nemen! Veel veiliger dan de UMC. Een vaste en betrouwbare installatie.

Niet op besparen en gewoon 1x goed aanleggen, dan heb je er jarenlang (veilig) plezier van.

Je kan de TWC's ook nog in Master <> Slave zetten en ze zo laten loadbalancen.
 
  • Helpful
Reactions: PaulusdB
OK, ik dacht eraan een tweede UMC te kopen enkel voor in de garage, op één of andere manier vastgemaakt aan de muur, maar als die inderdaad makkelijker stuk gaan, is de TWC waarschijnlijk toch beter (hoewel ik daar ook over lees dat ze soms na anderhalf jaar al stuk zijn, meestal kabelbreuk...)

Alhoewel, anderzijds kan een UMC in de garage ook wel dienen als reserve voor als de andere kapot gaat...

Ik zal ook nog eens het internet afspeuren voor alternatieven die misschien robuuster (maar niet te veel duurder) zijn dan een TWC. Tips zijn altijd welkom.
Ik dacht zelfs ergens gelezen te hebben dat de meegeleverde UMC van de Tesla Model 3 geen 3-fasig laden ondersteunt? Enkel de UMC van Model S/X ondersteunen 3-fase. Dus dat zou ik sowieso goed navragen/uitzoeken.
 
  • Helpful
Reactions: PaulusdB