Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Wie heeft er goede ervaringen met specifiek partijen voor het maken van een plan voor oplaadpalen in een VVE garage met 30 parkeerplekken?
- offerte voor aanleggen verdeelkasten.
- aansluiten op bestaande netaansluiting met smart meter, of extra aansluiting.
- diverse suggesties voor doorbelasten kWh verbruik, verdelen van initiële kosten over de eigenaren (opslag op de kWh prijs?)
- etc. etc.

Voordat ik de standaard bedrijven als EV-Box, TNM etc ga bellen.
Lijkt me iets voor Alfen. PM me als je een direct contact wilt.
 
Disclaimer: is maar de visie van mijn boekhouder hé. Niet schieten als...
Met een app kan je inderdaad de logs uitlezen. Wel een paar opmerkingen:
  • Je moet je login gegevens geven. Due apps zij wellicht betrouwbaar, maar wat als zij gehackt worden?
  • De app contacteert om de x seconden (ik dacht 10) de wagen. De wagen gaat dus nooit ‘in slaap’. Dit heeft gevolgen voor je vampire drain (verbruik bij stilstand).
  • Ik vermoed dat ze niet meer gratis zijn.
Van dat hacken ben ik inderdaad ook een beetje bang. Misschien dat ik dan eerder mijn eigen app zou schrijven dan. En dat contacteren om de 10 seconden is ook niet best. Ik dacht dat ze de logs van het voertuig en/of Tesla zelf konden uitlezen, maar blijkbaar krijgen ze maar een beperkt aantal parameters via de API: al dan niet aan het laden, laadstroom op dat moment,... Ze zijn inderdaad ook niet gratis, maar ook weer niet duur, de meeste minder dan 10 euro.

Enfin, goed, dat is dus niet de oplossing. Het zal een schatting worden, dan.
 
Toch nog even een vraagje stellen over die Chint lekstroom type B. Ik heb die vorige week besteld bij Elektramat (Chint aardlekschakelaar Type B 63A 4pol 30mA - EMAT componenten), omdat alles dan stukken goedkoper uitkwam dan de prijzen van de officiële door Tesla goedgekeurde installateurs. Gisteren kreeg ik een mailtje van één van die installateurs om te vragen of ik nog op hun offerte ging ingaan (980 euro + BTW alleen voor het materiaal van TWC + lekstroom), en ik heb geantwoord dat ik een pak goedkoper uit was met een TWC van 530 euro incl. BTW en een lekstroomschakelaar van 140 euro. Maar nu zegt die installateur dat ze die Chint wel kennen, maar dat het een Chinees merk is dat niet volgens de Belgische normen is gekeurd. Zou dus afgekeurd worden bij Belgische keuring...

Ik heb de installatie nog niet uitgevoerd, en de keuring moet ook nog gebeuren, maar kan iemand iets meer zekerheid geven of die Chint nu al dan niet door de Belgische keuring komt? Geen zin om twee keer keuringskosten te betalen en nog eens 500 euro voor een andere lekstroomschakelaar...

Ik heb wel op internet een KEMA-keurmerk gevonden voor die serie (NL210), is dat niet genoeg? (https://chint.co.uk/image_dump/NL210 Certificate.pdf)
 
Toch nog even een vraagje stellen over die Chint lekstroom type B. Ik heb die vorige week besteld bij Elektramat (Chint aardlekschakelaar Type B 63A 4pol 30mA - EMAT componenten), omdat alles dan stukken goedkoper uitkwam dan de prijzen van de officiële door Tesla goedgekeurde installateurs. Gisteren kreeg ik een mailtje van één van die installateurs om te vragen of ik nog op hun offerte ging ingaan (980 euro + BTW alleen voor het materiaal van TWC + lekstroom), en ik heb geantwoord dat ik een pak goedkoper uit was met een TWC van 530 euro incl. BTW en een lekstroomschakelaar van 140 euro. Maar nu zegt die installateur dat ze die Chint wel kennen, maar dat het een Chinees merk is dat niet volgens de Belgische normen is gekeurd. Zou dus afgekeurd worden bij Belgische keuring...

Ik heb de installatie nog niet uitgevoerd, en de keuring moet ook nog gebeuren, maar kan iemand iets meer zekerheid geven of die Chint nu al dan niet door de Belgische keuring komt? Geen zin om twee keer keuringskosten te betalen en nog eens 500 euro voor een andere lekstroomschakelaar...

Ik heb wel op internet een KEMA-keurmerk gevonden voor die serie (NL210), is dat niet genoeg? (https://chint.co.uk/image_dump/NL210 Certificate.pdf)
 
In overleg met mijn boekhouder reken ik een forfait aan zonder teller. Ik kan dat staven met mijn elektriciteitsfacturen en mijn verbruik. Als er ooit controle komt, zullen ze wellicht vragen om voor de toekomst een teller te plaatsen. Dat bewijst echter ook niets, want je kan anderen ook laten laden of na vertrek vd controleur andere toestellen op hetzelfde circuit aansluiten (is niet verzegeld).
Mijn vrouw wil het electriciteitsverbruik van de Model 3, met de TWC die we gaan installeren, aftrekken van haar belastingen als Belgische zelfstandige. Moeten we daar een kWh-metertje voor installeren, of kunnen we het verbruik ook op een andere manier schatten of zo? En als een metertje nodig is, moet dat van een speciaal type zijn of is eender welk driefasig verbruiksmetertje goed?

Voor alle duidelijkheid, we hebben gewoon een getalletje nodig voor de Belgische belastingaangifte. Geen geconnecteerd zendstation dat volautomatisch grafiekjes blogt en dergelijke, dat is allemaal overkill.

Vergelijkbare situatie voor mij. Weliswaar in Nederland, maar ik heb de belastingdienst gebeld. Hier geldt dat je als ondernemen aannemelijk moet kunnen maken hoeveel stroomkosten je hebt gemaakt. Daarvoor zijn dus geen vaste regels in Nederland. Ik heb het idee voorgelegd om tussen de meterkast en de tesla wall charger een driefasen meter te installeren waarbij ik per kwartaal een foto maak van de meterstand en per kalenderjaar op basis van het aantal kwh en de prijs per kwh bepaal wat de zakelijke kosten zijn. Dat leek de belastinginspecteur een 'aannemelijke' manier om de kosten aan te tonen. Het is natuurlijk niet waterdicht deze methode en ik kreeg geen 100% akkoord, maar zo ga ik het wel doen. Als er toch een discussie ontstaat is het sowieso nog min of meer te berekenen wat je auto thuis aan stroom zal hebben verbruikt obv gereden kilometers. Er zijn partijen die laadpalen leveren die exact uit te lezen zijn (met abonnement) maar dat vond ik zelf te duur en ik wil ook niet aan een abonnement vastzitten; dat lijkt mij ook overkill De kwh meter inclusief installatie was 125 euro (geen speciale maar een simpele die zo in de meterkast geklikt kon worden
 
  • Informative
Reactions: CL600
Wellicht is het al eerder aan de orde geweest, maar kan het niet vinden. Ik heb een Model 3 en dus met een ccs aansluiting. Mijn auto staat buiten voor de deur zonder overkapping. Ik laad hem met de TWC (tesla wall charger) en daarbij zijn de twee onderste 'pinnen' van het contact/aansluiting niet beschermd/afgesloten tegen weer en wind. Met een flinke regenbui komt er dus gewoon water in het onderste deel van het contact. Het ziet er wat mij betreft wat gevaarlijk uit. Ik heb Tesla gebeld en er werd aangegeven dat het geen kwaad kan en dat er zeker geen kortsluiting kan ontstaan ...... Er bestaan volgens de mdw bij het service center geen afdekkapjes.
Wat is jullie ervaring hiermee? Zijn er afdekkapjes op de markt? Laten jullie de Model 3 gewoon in de regen aan de wall charger hangen?
 
Wellicht is het al eerder aan de orde geweest, maar kan het niet vinden. Ik heb een Model 3 en dus met een ccs aansluiting. Mijn auto staat buiten voor de deur zonder overkapping. Ik laad hem met de TWC (tesla wall charger) en daarbij zijn de twee onderste 'pinnen' van het contact/aansluiting niet beschermd/afgesloten tegen weer en wind. Met een flinke regenbui komt er dus gewoon water in het onderste deel van het contact. Het ziet er wat mij betreft wat gevaarlijk uit. Ik heb Tesla gebeld en er werd aangegeven dat het geen kwaad kan en dat er zeker geen kortsluiting kan ontstaan ...... Er bestaan volgens de mdw bij het service center geen afdekkapjes.
Wat is jullie ervaring hiermee? Zijn er afdekkapjes op de markt? Laten jullie de Model 3 gewoon in de regen aan de wall charger hangen?

Mijn Model 3 staat ook altijd buiten op straat te laden. Maar bij veel andere merken zie je inderdaad een kapje over het onderste gedeelte van de CCS zitten.
Tijdens het laden met type 2 zal dit geen problemen geven, maar als het erg nat is geworden vraag ik me inderdaad af of je direct daarna zonder problemen een CCS stekker kunt aansluiten met (straks) 250 kW vermogen...
 
Mijn Model 3 staat ook altijd buiten op straat te laden. Maar bij veel andere merken zie je inderdaad een kapje over het onderste gedeelte van de CCS zitten.
Tijdens het laden met type 2 zal dit geen problemen geven, maar als het erg nat is geworden vraag ik me inderdaad af of je direct daarna zonder problemen een CCS stekker kunt aansluiten met (straks) 250 kW vermogen...
Dan zal er eerst wat stoom uit komen en is het water verdwenen :D
 
Mijn Model 3 laden Met een Schuko gaat keurig met 17 km per uur. Mooi genoeg voor mij eerst.
Maar ik kan niet met een gekoppelde telefoon op het knopje van de stekker drukken voor ontgrendeling. Ik hoor wel wat lawaai, Tesla logo gaat even blauw knipperen en dan weer groen.

Ik moet eerst de autodeur open en dicht doen en dan wil het wel. Iemand waarbij het ontgrendelen wel werkt met gekoppelde telefoon?
 
Mijn Model 3 staat ook altijd buiten op straat te laden. Maar bij veel andere merken zie je inderdaad een kapje over het onderste gedeelte van de CCS zitten.
Tijdens het laden met type 2 zal dit geen problemen geven, maar als het erg nat is geworden vraag ik me inderdaad af of je direct daarna zonder problemen een CCS stekker kunt aansluiten met (straks) 250 kW vermogen...
Mijn Ampera E heeft ook zo'n extra klepje. Vind dat wel wat fraaier, maar maak me er eigenlijk geen zorgen over.
 
Heb de mijne via 3DHubs laten printen in TPU, dan is ie flexibel. Is al opgestuurd, ziet er prima uit. Heb wel de originele maker bestanden gebruikt, via TFF forum, daar staat nl Tesla op de zijkant ;)
5A183619-AA1D-4D3C-981B-21E8E5D99826.jpeg