Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik wil hem zakelijk kopen, heb dus een bonnetje nodig, marktplaats is geen optie (mits dit heel veel goedkoper ja, ik ga toch ff kijken Thanks). Aansluiten is geen probleem, gaan we zelf dien en meterkast heeft al 3 fasen. Ik ga inderdaad ook een extra kWh meter er tussen zetten zodat de kosten kunnen worden verrekend met de zaak.

Maar Thanks voor je reactie, ik ga dus gewoon een wallconector bestellen nu.

Had nog op Marktplaats gekeken, daar staat hij voor rond de 400 euro. Heb dus besloten om hem nieuw te kopen voor 430 (excl btw.)

Heb ooit gelezen, dat je een wall connector telefonisch kunt bestellen met je reserveringsnummer. Maar ik doe dit uit het hoofd en heb het niet zelf gedaan.

Kon hem wel gewoon online bestellen bij Tesla, alleen niet de VIN van m'n auto er aan hangen (een verkoper vertelde me dat dat handig was omdat ze dan makkelijk storingen konden vinden: ligt het aan de auto / ligt het aan de charger)
 
Klopt, maar een nieuwe was ongeveer 30 euro duurder en dan heb je gewoon garantie zonder gedoe...
Ik zag gisteravond nog een nieuwe op marktplaats voor 350. Ik denk zelfs nog met de orginele referralbon erbij. Dus is er iets mee kan je zelf of via de verkoper gewoon naar Tesla. Had ik toen ook afgesproken met de verkopers. Daarnaast kon ik op initiatief van de verkopers in de betalingsomschrijving gewoon vermelden incl 21 % BTW, had ik dat gewild. Vonden zij niet erg.

Nog even een reactie op Phil V.
De meesten die via marktplaats worden aangeboden zijn nieuw en nog nooit uit de verpakking geweest.
Mijn TWC's waren goed en geen problemen. Ook niet met de kabels ervan.
Het enige is dat ik bij één van mijn adressen, de kabels door een 3,5 meter lange PVC afvoerbuis van 110 mm met aan allebei de uiteinden 2 x 45 graden bochten onder het openbare trottoir geleid naar de parkeerplek voor het huis. Daar zit altijd wel een heel klein beetje zand in. Dus worden de plug en de kabels een beetje vies en zitten er wat schrammetjes op. Ik wil ze niet op het trottoir laten liggen. Risico op struikelen, aansprakelijkheidsstellingen en gezeur met de gemeente. Nu weet haast niemand ervan en niemand tot last.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Phil V
Ik had me al een tijdje afgevraagd of je met 2 van 3 fasen zou kunnen laden. Sommigen zeggen van wel, anderen (waaronder ik) zeggen van niet. Het vermoeden dat bij mij was ontstaan lijkt nu te kloppen: het hangt af van het type netwerk en of je met fasen doelt op het aantal fasen of het aantal laders in de auto.

Mij was het te doen om het aantal laders in de auto. Kun je met twee laders laden? Bij een 3 x 230 volt netwerk (dus zonder 0) kan het wel, maar bij een 3 x 400 volt netwerk (dus met 0) kan het niet. Ik heb de volgende vraag gesteld aan Tesla:
Ik wil (in termen van TWC) alleen de N + L1 + L2 aansluiten en de L3. Ik had met er al half en half bij neer gelegd dat dat niet zou gaan, maar ik lees op het TMC forum dat ze in België, als ze een TWC aansluiten in gebieden zonder ’neuter’, ook alleen de N + L1 + L2 van de TWC aansluiten. En dat dat gewoon werkt.

Het verschil tussen mijn situatie en de Belgische situatie is dat ze in België de N + L1 + L2 van de TWC aan sluiten op de L1 + L2 + L3 van hun 3 x 230 volt netwerk aansluiting, terwijl ik de N + L1 + L2 van de TWC aan wil sluiten op de N + L1 + L2 van mijn 3 x 400 volt netwerk aansluiting.

Zou eigenlijk op precies hetzelfde neer moeten komen (230 volt tussen N en L1 en 230 volt tussen N en L2), maar toch lijkt het bij mij niet te werken. Het enige wat ik me voor kan stellen is dat de auto de Belgische situatie herkent (doordat de N niet 0 is, maar een fase) en daarom goed keurt, maar mijn situatie niet en daarom denkt dat er in mijn geval een fout is opgetreden.
Kreeg zojuist dit antwoord:
De auto herkent aan de hand van de fase verdraaiing welk type netwerk het is. 60 graden voor 230V 3-fase (Delta netwerk) en 120 graden voor 400V 3-fase (Wye of ster netwerk).

Op dit moment is de charger in de auto alleen maar geconfigureerd om te laden met de volgende netwerken:


Met neutraal (fase à neutraal =230V, fase à fase = 400V, fase à aarde 230V):

L1 + N + PE

L1, L2, L3 + N + PE

Zonder neutraal (fase à fase = 230V, fase à aarde = 133V):

L1, L2(N) + PE

L1, L2, L3 + PE


In de toekomst zal het mogelijk zijn om bij een 400V netwerk maar 2 van de 3 fases te gebruiken, maar dit wordt op dit moment nog niet door de auto als zijnde een correct netwerk herkend. Een toekomstige update zal dit dan vrijgegeven. Helaas kan ik daar op dit moment nog geen exacte tijdlijn aan geven.
 
  • Informative
Reactions: fivari
Weet je dat zeker of denk je dat? Bij een dergelijke N + L1 + L2 aansluiting heb je m.i. op zijn best 2 x 230 volt x 16 ampere = 7.2 kW.

Ik denk ook dat je met een dergelijke aansluiting één lader buitenspel zet. En twee laders kunnen volgens mij samen geen 11 kW verstouwen.

Correctie : de stroom door de "twee fazes" is 19A, en door de "neuter" (de derde geleider) is 32A.
32A is de maximum stroom.
Er wordt dan geladen met 8.4kw. ( afhankelijk van de werkelijke spanning)

(voor Model 3 met de 11kw lader, op een 3*220V netwerk)

Screenshot_20190412-230720_WhatsApp.jpg
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: robertvg
Correctie : de stroom door de "twee fazes" is 19A, en door de "neuter" (de derde geleider) is 32A.
32A is de maximum stroom.
Er wordt dan geladen met 8.4kw. ( afhankelijk van de werkelijke spanning)

(voor Model 3 met de 11kw lader, op een 3*220V netwerk)

View attachment 396232
Als de stroom over de fasen 19A is zal de nul (0) lager zijn door de faseverschuiving. Bij 3 fasen gebruik is de nul ook 0A
 
Als de stroom over de fasen 19A is zal de nul (0) lager zijn door de faseverschuiving. Bij 3 fasen gebruik is de nul ook 0A

toch niet.

Om te beginnen : er is geen nul ! Enkel een F1, F2 en F3. Lijnspanning = fazespanning = 230V
Je sluit evenwel de TWC (of andere laadpaal) aan op L1, L2 en N.
Dus F1 staat op L1, F2 op L2 en F3 op N.





(met dank aan Fivari die dit raadsel eens opgelost heeft)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: robertvg
Als er één fase met 19A wordt belast, en de andere twee fasen worden niet belast, dan wordt de stroom in de Nul ook 19A
Belast je 2 fasen elk met 19A dan wordt de stroom in de Nul een factor V3 (1,73) lager, dus 19/ 1,73 , ongeveer 11A.
Worden alle 3 de fasen met 19A belast, dan wordt de stroom door de Nul 0A.
 
Als er één fase met 19A wordt belast, en de andere twee fasen worden niet belast, dan wordt de stroom in de Nul ook 19A
Belast je 2 fasen elk met 19A dan wordt de stroom in de Nul een factor V3 (1,73) lager, dus 19/ 1,73 , ongeveer 11A.
Worden alle 3 de fasen met 19A belast, dan wordt de stroom door de Nul 0A.

Opnieuw : er is géén nul. Het net staat in driehoek, niet in ster !
Screen Shot 04-13-19 at 11.58 AM.PNG


mijn post zal onduidelijk geweest zijn.


Hierbij de directe link naar de oplossing : Stroom op 3-fase 230V zonder neuter, asymmetrisch belast (zoals eerder hierboven al aangehaald)

en de plaatjes die erbij horen :
upload_2019-4-13_11-45-9.png


upload_2019-4-13_11-45-46.png




Bij gelijkmatige belasting is het eenvoudig : de stroom door de lijn is wortel(3) de stroom door de faze.
 
Last edited:
mijn post zal onduidelijk geweest zijn.
Hierbij een link naar de oplossing : Stroom op 3-fase 230V zonder neuter, asymmetrisch belast

en de plaatsjes die erbij horen :
View attachment 396413

View attachment 396415
Dat veranderd de situatie. Maar hierboven stelde je dat er wel een nul was en dat bleek onjuist. In Nl komt dit nog beperkt voor in Amsterdam. Wij zitten op 3 x 400V met nul leider. Op zich een geniaal systeem want bij gelijke belasting van de fasen heb je alleen het verlies van de fase leiding en de som van de nul is 0A dus geeft ook geen verlies. Nikola Tesla was geniaal!
 
Dat veranderd de situatie. Maar hierboven stelde je dat er wel een nul was en dat bleek onjuist. In Nl komt dit nog beperkt voor in Amsterdam. Wij zitten op 3 x 400V met nul leider. Op zich een geniaal systeem want bij gelijke belasting van de fasen heb je alleen het verlies van de fase leiding en de som van de nul is 0A dus geeft ook geen verlies. Nikola Tesla was geniaal!

de onduidelijkheid komt van de aanduidingen op de TWC.
Je moet één van de fases van het net aansluiten op de "N" van de TWC. Daar verwijst de "N" of "Neuter" in de post naar toe.
 
Ik heb automaten.. met smeltzekeringen zou ik wel iets voorzichtiger zijn.. lijkt me een drama als je moet wachten tot er iemand langs komt voordat je weer stroom hebt. Maar ik heb de hoofd automaten er nog nooit uit laten klappen ondanks dat ik met 3x10A laad en verder niet echt oplet wat we nog meer doen in huis.
 
Mijn ervaring is dat in een thuis situatie met 3x25A 1fase laadpunt beter werkt. In meeste situaties kan je1 fase bijna volledig vrij maken of met een loadbalacer redelijk balanceren zodat bijna altijd met volle snelheid wordt geladen. In de praktijk kan ik gemiddeld met 35Km per uur laden dat is 25A. Voor dagelijks verbruik is dat ruim voldoende anders kan ik altijd langs een Supercharger. Ik probeer zo veel mogelijk gebruik te maken van mijn zonnepanelen om de auto te laden. Als er overdag even geen zon is gaat de laadsnelheid omlaag.

Stap 2 voor mij is V2G. (van auto woning in). Maar helaas is dat nog niet betaalbaar.
 
Ik heb automaten.. met smeltzekeringen zou ik wel iets voorzichtiger zijn.. lijkt me een drama als je moet wachten tot er iemand langs komt voordat je weer stroom hebt. Maar ik heb de hoofd automaten er nog nooit uit laten klappen ondanks dat ik met 3x10A laad en verder niet echt oplet wat we nog meer doen in huis.
De karakteristiek van categorie A tm D bepalen welke tijdelijke overschrijding ze aankunnen. De meeste verbruikers in huis zijn tegenwoordig maximaal 2000w dus heb je een goede spreiding over de fasen kun je snel 15A laden. Je kunt ook de auto na 1 uur ‘s nachts laten laden. Dan heb je met 11Kw in 7 uur 77Kwh in je auto dus iedere morgen een volle accu. Met 1 fase redt je dat nooit omdat je Tesla dan maar 5,33Kw laadt. Of hij moet nog 22Kw aankunnen. Maar de huidige zijn max 16Kw op 3 fasen.