Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Waarom koop je niet via Marktplaats. Zijn meerdere mensen die een Wall Connector via het vroegere referral programma hebben en er vanaf willen. Goedkoper dan bij Tesla zelf. Een Wall connector hoef je niet aan je VIN te koppelen. Ik heb mijn wallConnectoren (voor beide huizen) al vorig jaar zomer gekocht en geïnstalleerd. Pas anderhalve week geleden kreeg ik de auto. De Wall connector aangezet en meteen aan het laden geslagen. Zorg wel dat de totale amperage van wat in je huis binnenkomt gaat naar 3 maal 25 zodat je met 3 maal 16A 11kW alleen 's avonds kan laden. Zo'n autootje vraagt veel stroom.Betekent wel een aantal aanpassingen aan de stoppenkast. BV een 400 V hoofdschakelaar en een krachtgroep, evt een ALS er tussen, een 4 x 4 mm grondkabel (bv merk Nexans Benelux) van de krachtgroep naar de Wall Connector, waarbij de litze van de grondkabel als aarding moet worden aangesloten.
De verandering naar 3 maal 25 duurt nog het langst. Eerst moet de stoppenkast (gedeeltelijk) worden ingericht voor 3 fasen. Pas dan komt de netbeheerder via een afspraak een paar weekjes later de hoofdstoppen veranderen en een nieuwe slimme meter plaatsen. Nog een leuke tip. Je kan ook nog een KWuurmetertje tussen de krachtgroep en de Wall Connector plaatsen. Dan kan je ook in je stoppenkast zien hoeveel kw je hebt "verstookt". Da's handig als buren en kennissen ook willen laden en ervoor willen betalen. Kost alleen rond de €200 meer.
Nog even extra info. Het beste is thuis alleen 's nachts laden, want als je de wasmachine of de waterkoker of de magnetron erbij aanzet, vliegen de hoofdstoppen eruit, met als gevolg dat je of de installateur moet bellen of de netbeheerder erbij moet halen. Dan heb je een beetje ellende.
Wellicht ter overvloede, er zijn systemen die de Tesla Wall Connector aansturen zodat je geen overbelasting hebt. Maxem - de Slimme Energiemonitor voor thuis & kantoor is een commerciële variant ervan, maar er zijn ook alternatieven voor de hobbyist: cdragon/TWCManager. Bij vragen, PM me maar :)
 
Nee, het netwerk is zeker niet wezenlijk anders. Ook in Nederland komt de driehoekschakeling voor, zij het dat die vooral industrieel wordt gekozen. In België is indertijd gekozen om (domdomdom) de driehoek schakeling ook voor thuisgebruik te implementeren (scheelt 1 draad per huis). Daar komt men nu gelukkig van terug. Voor motoren is een driehoek schakeling ideaal, voor gewoon thuisgebruik is het niet handig als je echt drie fasen nodig hebt.
 
Nee, het netwerk is zeker niet wezenlijk anders. Ook in Nederland komt de driehoekschakeling voor, zij het dat die vooral industrieel wordt gekozen. In België is indertijd gekozen om (domdomdom) de driehoek schakeling ook voor thuisgebruik te implementeren (scheelt 1 draad per huis). Daar komt men nu gelukkig van terug. Voor motoren is een driehoek schakeling ideaal, voor gewoon thuisgebruik is het niet handig als je echt drie fasen nodig hebt.
Het net is wel degelijk anders. Immers in NL hebben we 240V tussen de fase en de nul. In België zonder nulleider is de spanning tussen de fasen 240V omdat daar de nul ontbreekt.
 
Het net is wel degelijk anders. Immers in NL hebben we 240V tussen de fase en de nul. In België zonder nulleider is de spanning tussen de fasen 240V omdat daar de nul ontbreekt.
Wel degelijk anders maar niet wezenlijk anders? Wat is het verschil tussen degelijk en wezenlijk? :D

We hadden het over hoeveel / hoelang je een zekering kunt overbelasten. En daarvoor maakt het voor mijn gevoel allemaal niet veel uit hoeveel spanning er tussen de fasen staat.
 
Wel degelijk anders maar niet wezenlijk anders? Wat is het verschil tussen degelijk en wezenlijk? :D

We hadden het over hoeveel / hoelang je een zekering kunt overbelasten. En daarvoor maakt het voor mijn gevoel allemaal niet veel uit hoeveel spanning er tussen de fasen staat.
Dan heb je er tot op heden dus nog helemaal niks van begrepen. Bij hetzelfde vermogen is de stroom bij een 3 x 240 net over de fasen namelijk hoger dan bij een 3 x 400 net.
 
Dan heb je er tot op heden dus nog helemaal niks van begrepen. Bij hetzelfde vermogen is de stroom bij een 3 x 240 net over de fasen namelijk hoger dan bij een 3 x 400 net.
Ok, jij hebt het kennelijk wel begrepen. Leg mij dan eens uit waarom je in Nederland een zekering langer (of korter) of meer (of minder) kunt overbelasten dan in Belgie? Want dat begrijp ik inderdaad niet.

Nog even voor jou: de trigger voor deze discussie was de volgende opmerking:

Even het bewijs dat even te veel belasten geen probleem is voor je hoofdzekering. Ik heb 3x25A en heb vanmiddag 1 fase 2 minuten lang met 27A belast:

Er wordt / werd niet gesproken over voltage of vermogen, alleen over stroomsterkte.
 
Ok, jij hebt het kennelijk wel begrepen. Leg mij dan eens uit waarom je in Nederland een zekering langer (of korter) of meer (of minder) kunt overbelasten dan in Belgie? Want dat begrijp ik inderdaad niet.

Nog even voor jou: de trigger voor deze discussie was de volgende opmerking:



Er wordt / werd niet gesproken over voltage of vermogen, alleen over stroomsterkte.
Er wordt gesteld dat het netwerk niet anders is en dat is het wel. Over stroom heb ik het niet gehad.
 
Er wordt gesteld dat het netwerk niet anders is en dat is het wel. Over stroom heb ik het niet gehad.
Ja, dat wordt gesteld. Maar wel in een bepaalde context. In die bepaalde context is er m.i. niet veel verschil tussen de twee netwerken.

Misschien de volgende keer eerst even terug lezen om te kijken wat de context van een discussie is, voordat je je in een lopende discussie mengt en roept dat mensen er niets van begrijpen ;)
 
Er is geen wezenlijk verschil, maar het ene netwerk is principieel driehoek geschakeld, en het andere ster. België schakelt nu over op ster (net als een verdwaalde Nederlandse gemeente). Dat is de context. Dat is ook al vaak aangegeven, lees je eens in in de materie.
 
Als je twee TWC’s wil aansluiten die moeten gaan laden met 16A drie fasen heb je dan per krachtgroep een aparte aardlekschakelaar nodig?

Ik wil de twee TWC’s onderling verbinden zodat d’r een master is en de ander slave. Dan wordt er niet tegelijk geladen.
 
Als je twee TWC’s wil aansluiten die moeten gaan laden met 16A drie fasen heb je dan per krachtgroep een aparte aardlekschakelaar nodig?

Ik wil de twee TWC’s onderling verbinden zodat d’r een master is en de ander slave. Dan wordt er niet tegelijk geladen.
Een aparte aardlekschakelaar is voor de veiligheid niet nodig. Eentje kan prima 40A en meer aan (zie specificaties van je schakelaar). Als je ze onderling gaat loadbalancen kan je ze ook prima achter 1 krachtgroep zetten of zelfs aan dezelfde voedingskabel. Mocht de loadbalancing niet goed werken schiet de 16A automaat van de krachtgroep eruit dus blijft het veilig.
 
  • Informative
Reactions: jww1966
Maar ik kan geen technische reden bedenken waarom het zou moeten.
Ik ook niet. Maar het is dan ook niet mijn vak. Tesla zegt dit er over (Oplaadinstallatie voor thuis):

upload_2019-4-20_10-20-26.png
 
  • Informative
Reactions: jww1966
Een aparte aardlekschakelaar is voor de veiligheid niet nodig. Eentje kan prima 40A en meer aan (zie specificaties van je schakelaar). Als je ze onderling gaat loadbalancen kan je ze ook prima achter 1 krachtgroep zetten of zelfs aan dezelfde voedingskabel. Mocht de loadbalancing niet goed werken schiet de 16A automaat van de krachtgroep eruit dus blijft het veilig.
Je argumentatie gaat meer over overbelasting dan over lekstromen. En een aardlek gaat juist over die lekstromen.

Ik heb geen idee, maar misschien bestaat er wel zoiets als een positieve en een negatieve DC lekstroom en zouden twee DC lekstromen van twee laders elkaar min of meer op kunnen heffen, waardoor de aardlek ze niet ziet? Ik speculeer maar wat, maar alleen maar om an te geven dat je niet zo maar, zonder de juiste argumenten, zou moeten besluiten dat het niet nodig is.

Verder speculerend kan 'de regelgeving' natuurlijk ook tot stand zijn gekomen onder druk van de leveranciers van aardlekschakelaars, die graag wat meer omzet draaien :D
 
  • Informative
Reactions: jww1966