Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Voor ik er zelf heel diep induik toch maar even een snel vraagje of iemand zich hier al verder in heeft verdiept.
Ik ga de MS thuis opladen, heb officiele kvk inschrijving thuis, maar nu nog gewoon een prive-aansluiting. Voor de btw-verrekening van de stroom zou het beter zijn als de aansluiting op naam-bv komt, maar hoe zit het dan met de energietarieven? Zijn die voor kleine bedrijven gelijk aan die van particulieren, of liggen die anders?
Als die veel hoger zijn dan ga ik toch proberen iets anders te bedenken voor de btw-verrekening.

Anyone?
 
Voor ik er zelf heel diep induik toch maar even een snel vraagje of iemand zich hier al verder in heeft verdiept.
Ik ga de MS thuis opladen, heb officiele kvk inschrijving thuis, maar nu nog gewoon een prive-aansluiting. Voor de btw-verrekening van de stroom zou het beter zijn als de aansluiting op naam-bv komt, maar hoe zit het dan met de energietarieven? Zijn die voor kleine bedrijven gelijk aan die van particulieren, of liggen die anders?
Als die veel hoger zijn dan ga ik toch proberen iets anders te bedenken voor de btw-verrekening.

Anyone?
Zo ver ik weet is stroom niet goedkoper voor bedrijven, het verschil is alleen de BTW.

Ik heb mijn aansluiting thuis ook privé met een kWh meter tussen het laadstation. Dat declareer ik bij mijn eigen holding (BV) en vraag daar de BTW op terug.
 
Alternatief:
Laat zakelijk zonnepanelen plaatsen (als dat enigszins kan). Heb je de kosten gelijk daar waar je ze wilt hebben.
Met 18 panelen kun je ± 20.000 km/jaar rijden.
In minder dan 3 jaar heb je ze (zakelijk) terugverdiend. De volgende 22 jaar rijdt je gratis.
+ alles wat je meer kwijt kan aan panelen, dan dat je rijdt, verdien je terug op de energierekening.
 
Alternatief:
Laat zakelijk zonnepanelen plaatsen (als dat enigszins kan). Heb je de kosten gelijk daar waar je ze wilt hebben.
Met 18 panelen kun je ± 20.000 km/jaar rijden.
In minder dan 3 jaar heb je ze (zakelijk) terugverdiend. De volgende 22 jaar rijdt je gratis.
+ alles wat je meer kwijt kan aan panelen, dan dat je rijdt, verdien je terug op de energierekening.

3 jaar ?
Kun je mij eens zo'n berekening toesturen ?
Ben zelf aan het informeren naar zonnepanelen, maar kan nog niet echt iets zeggen over de hoeveelheid die je terug verdien..en hoe snel ?
 
Zo ver ik weet is stroom niet goedkoper voor bedrijven, het verschil is alleen de BTW.

Ik heb mijn aansluiting thuis ook privé met een kWh meter tussen het laadstation. Dat declareer ik bij mijn eigen holding (BV) en vraag daar de BTW op terug.


Sorry, maar daar kan je moeilijkheden mee krijgen. Als je inderdaad zoals je zegt PRIVE de (zakelijke) kosten declareert aan je B.V. (wat kan), kan je B.V. de BTW NIET terugvorderen. Punt is n.l. dat je privé geen geldige BTW factuur kan maken voor je B.V. Dat betekent dat je wel de kosten (inclusief BTW) mag belasten bij je B.V. (mits zakelijk natuurlijk), maar die kan de BTW niet terugvorderen. Wel is het gehele bedrag (dus inclusief BTW) aftrekbaar voor de VPB. dat dan weer wel.

Overigens denk ik dat het BTW bedrag per jaar relatief klein is, afhankelijk van hoeveel je Model S thuis zal verbruiken/opladen natuurlijk.
 
3 jaar ?
Kun je mij eens zo'n berekening toesturen ?
Ben zelf aan het informeren naar zonnepanelen, maar kan nog niet echt iets zeggen over de hoeveelheid die je terug verdien..en hoe snel ?
De verkorte versie voor een zelfstandige die 52% IB afdraagt (let wel: voor de KIA wordt het 2014, want die zit met je model S al helemaal vol voor 2013)
In mijn geval is het zelfs nog mooier omdat Den Haag ook nog eens subsidie verstrekt, maar dat heb ik er voor hier maar even uit gehaald.
Als je panelen niet optimaal kunnen staan, kan het een paar maanden langer duren voor je ze hebt terugverdient.

Systeem6000 Wp
Aanschaf+Montage € 11.690
-/- btw € 9.661
-/- afschrijving, MIA+KIA (0,86*(1+0,36+,028)*52%IB= 73,3% € 2.580= netto kosten



Opbrengst5400kWh/jaar

€ 0,22/kWh

€ 1.188,00besparing / jaar



Terugverdientijd =2,17jaar
 
Martijn, als je die zonnepanelen puur gebruikt voor het opladen van de zakelijk gereden Model S, maar je hebt verder geen kantoor aan huis of een andere zakelijke reden voor de aanschaf van zonnepanelen, is de aanschaf van de zonnepanelen dan inderdaad fiscaal aftrekbaar (inclusief MIA en KIA) zoals jij schetst?
Ik meen dat dit eerder al eens beweerd is op dit forum, maar ik kan het me bijna niet voorstellen. Ook ik overweeg zonnepanelen te laten plaatsen, al komt dat als investering dan nog eens bovenop de investering in de Model S zelf (en het houdt een keer op), maar met dergelijke fiscale voordelen moet ik mezelf simpelweg over de streep trekken en dit doen, zelfs als door die importheffing op chinese panelen het een stuk duurder wordt.
 
Overigens valt het reuze mee als je dakrichting niet helemaal optimaal is.
Het vrijwel slechtste dak (schuin dak op het noorden met een hellingshoek van 40 graden) heeft nog altijd 50% rendement.
Zakelijk in 5 jaar terugverdiend.
Met een plat dak zit je altijd goed (schaduw daargelaten).

Hellingshoek%u00252Bzonnepanelen.jpg
 
Ik heb die berekening zelf ook gemaakt, maar ik kom bij lange na niet aan die terugverdientijden.
Belangrijkste argument is dat ik met de Model S over de 10.000/kwh ga, en dat elektriciteit dan heel veel goedkoper wordt. Ergo: wat ik opwek met panelen wordt weggestreept tegen die voordelige tarieven, niet de duurdere.
Heb je daar rekening mee gehouden?
 
Martijn, als je die zonnepanelen puur gebruikt voor het opladen van de zakelijk gereden Model S, maar je hebt verder geen kantoor aan huis of een andere zakelijke reden voor de aanschaf van zonnepanelen, is de aanschaf van de zonnepanelen dan inderdaad fiscaal aftrekbaar (inclusief MIA en KIA) zoals jij schetst?
MIA-regeling:
F 2041
Oplaadpunt voor elektrische voer- of vaartuigen
a. ested voor: het laden van accu’s van voer- of vaartuigen, die zijn voorzien van een geheel of gedeeltelijke elektrische hoofdaandrijving, aan het elektriciteitsnet, met zonnepanelen of met een brandstofcel,


Ik lees hier in:
- zowel de kosten van zowel het laadstation als de panelen.
- geen beperking of voorschrift over de locatie van dat laadstation met panelen

Al lees ik daar ook geen beperking in, misschien toch oppassen met een zware overcapaciteit (80 panelen voor 20.000km is wat overdreven), maar misschien rijdt je volgend jaar wel 80.000 km.
 
Ook ik overweeg zonnepanelen te laten plaatsen, al komt dat als investering dan nog eens bovenop de investering in de Model S zelf (en het houdt een keer op)
Nee, neen, nog niet. ;-) De volgende stap is de slimme meter, die je zal moeten nemen omwille van het gebruik van de distributie (electriciteitsnet). Deze extra kosten kan je dan weer gaan opvangen met nog een extra investering, zijnde de CES (Consumer Energy Storage) zoals de Home Energy Storage van SolarCity met Tesla batterijen. Reken daar ook maar weer een €40k voor.
Dus dan gaan de kWtjes van de panelen naar de batterij en 's nachts van de batterij naar de auto, en hoef je enkel te betalen wat je effectief verbruikt van energie. ipv overdag zon = teveel aan stroom, dus betalen om het op het net te mogen zetten. 's Avonds geen zon = te weinig stroom, dus betalen om stroom van het net te halen. 's Nachts maanlicht = geen stroom (spijtig), dus betalen voor de stroom om de auto op te laden.
 
Ik heb die berekening zelf ook gemaakt, maar ik kom bij lange na niet aan die terugverdientijden.
Belangrijkste argument is dat ik met de Model S over de 10.000/kwh ga, en dat elektriciteit dan heel veel goedkoper wordt. Ergo: wat ik opwek met panelen wordt weggestreept tegen die voordelige tarieven, niet de duurdere.
Heb je daar rekening mee gehouden?
Nee, want daar rijd ik te weinig voor (maximaal 20.000, waarvan 5.000 geladen bij superchargers :cool:
Maar als het tarief bijvoorbeeld 9 ct/kWh wordt (geen idee wat dat moet zijn bij grootverbruik), doe je er 2,5 (22/9) x zolang over = 5,5 jaar. Nog steeds interessant toch?
Alhoewel, het lagere tarief geldt dan natuurlijk ook voor je overige verbruik.
Stel je dat je zonder die auto 4.000 kWh / jaar verbruikt. Dat scheelt bij 9 ipv 22 ct € 520,- per jaar = ongeveer de opbrengst van een 7.000 Wp systeem bij 9 ct.
(ben niet zeker of ik nu iets vergeet)
Bij > 10.000 kWh / jaar moet je dus inderdaad echt naar een serieus hoeveelheid panelen gaan wil het gaat lonen.
 
Last edited:
Nee, neen, nog niet. ;-) De volgende stap is de slimme meter, die je zal moeten nemen omwille van het gebruik van de distributie (electriciteitsnet). Deze extra kosten kan je dan weer gaan opvangen met nog een extra investering, zijnde de CES (Consumer Energy Storage) zoals de Home Energy Storage van SolarCity met Tesla batterijen. Reken daar ook maar weer een €40k voor.
Dus dan gaan de kWtjes van de panelen naar de batterij en 's nachts van de batterij naar de auto, en hoef je enkel te betalen wat je effectief verbruikt van energie. ipv overdag zon = teveel aan stroom, dus betalen om het op het net te mogen zetten. 's Avonds geen zon = te weinig stroom, dus betalen om stroom van het net te halen. 's Nachts maanlicht = geen stroom (spijtig), dus betalen voor de stroom om de auto op te laden.
Mijn ouders hebben sinds kort ook zonnepanelen, en die vertellen me juist een verhaal waardoor het interessant is om de stroom 's nachts te gebruiken terwijl je hem overdag opwekt:
Ze hebben 2 meters (dag-/nachttarief) en de overproductie (overdag) wordt verrekend tegen het dagtarief. Als je vervolgens 's nachts oplaad met de auto, betaal je daarvoor het nachttarief.
Stel dat je gedurende de dag 4.000 kwh teruglevert (over het hele jaar) (a 23 cent) en je gebruikt dezelfde hoeveelheid 's nachts weer (a 21 ct) dan verdien je 80 euro extra per jaar.
(heel veel is het niet, maar alle beetjes tellen)
Hoe dan ook: dit pleit niet voor een extra investering in een eigen accu om de overdag opgewekte stroom tot 's nachts te bewaren. Toch?
 
De verkorte versie voor een zelfstandige die 52% IB afdraagt (let wel: voor de KIA wordt het 2014, want die zit met je model S al helemaal vol voor 2013)
In mijn geval is het zelfs nog mooier omdat Den Haag ook nog eens subsidie verstrekt, maar dat heb ik er voor hier maar even uit gehaald.
Als je panelen niet optimaal kunnen staan, kan het een paar maanden langer duren voor je ze hebt terugverdient.

Systeem6000 Wp
Aanschaf+Montage € 11.690
-/- btw € 9.661
-/- afschrijving, MIA+KIA (0,86*(1+0,36+,028)*52%IB= 73,3% € 2.580= netto kosten



Opbrengst5400kWh/jaar

€ 0,22/kWh

€ 1.188,00besparing / jaar



Terugverdientijd =2,17jaar




Je vergelijkt hier netto kosten met bruto opbrengsten.
Over de opbrengst/besparing (door een besparing verdien je meer) moet je nog wel 52% IB rekenen.
Ook neem ik aan dat er in die € 0,22 per kWh 21% BTW zit. Die moet je er ook nog uithalen.

De werkelijke netto opbrengst is dan 0,48 x 1.188/1,21 = € 471
De terugverdientijd is dan 2.580/471 = 5,5 jaar.
Nog steeds een hele korte periode natuurlijk en daarom de aanschaf zeker waard.
 
@gelden.

Wat mensen zich vaak niet realiseren dat als je gebruik maakt van een dag en nachtstroommeter je MEER voor de dagstroom betaald dan wanneer je ALLEEN een dagstroommeter hebt. Je dient dus een behoorlijke hoeveelheid extra in de nacht te gebruiken anders ben je DUURDER uit. Als je zonnepanelen hebt is de kans groot dan je nog maar weinig stroom overdag gebruikt en is het vaak NIET handig om onderscheid te maken omdat je in het geheel te weinig gebruikt.
 
Je vergelijkt hier netto kosten met bruto opbrengsten.
De terugverdientijd is dan 2.580/471 = 5,5 jaar.
Damn !! Je hebt gelijk. Dank voor de correctie !!
Excuus aan wie ik wellicht overenthousiast gemaakt heb :redface:

Enigszins pietluttig, maar om het verhaal dan compleet te maken:
Ik moet over 86% van de netto winst 52% IB betalen. Dus de netto opbrengst wordt € 543,- ; terugverdientijd 4,75 jaar.

En dan heb ik nog niet meegenomen dat door de combinatie met zonnepanelen je het laadstation (incl. kosten aanleg ed.) ook onder de MIA kan brengen.

Overigens: voor elke kWh die je (overschot aan) panelen meer opwekken dan je model S zal laden, geldt wel mijn ongecorrigeerde berekening.
Dus een beetje ruim nemen dat aantal loont bijzonder.


En bij dit alles ben je dus ook van het gedoe af hoe de kosten van laden naar zakelijk te krijgen.

- - - Updated - - -

@gelden.

Wat mensen zich vaak niet realiseren dat als je gebruik maakt van een dag en nachtstroommeter je MEER voor de dagstroom betaald dan wanneer je ALLEEN een dagstroommeter hebt. Je dient dus een behoorlijke hoeveelheid extra in de nacht te gebruiken anders ben je DUURDER uit. Als je zonnepanelen hebt is de kans groot dan je nog maar weinig stroom overdag gebruikt en is het vaak NIET handig om onderscheid te maken omdat je in het geheel te weinig gebruikt.
Uhhh?? dit volg ik niet helemaal. Je dagverbruik gaat richting nul / weinig (tegen een iets hoger tarief, maar dat maakt dan nauwelijks meer uit). Je nachtverbruik gaat tegen lager. Dan moet dat het geheel toch gunstiger maken? Daarnaast is het laagtarief, niet alleen 's-nachts maar ook de weekenden enzo gaan ook op laag tarief.
Overigens wij zitten op 40% hoog en 60% laag. Ik moet straks met die panelen nog gaan opletten dat mijn verbruik tegen hoogtarief niet onder nul komt (wat je daarvoor terug schijnt te krijgen is erg weinig).
Maar dat is met de auto wel te managen.
 
Thx voor de berekening.
Ikzelf had ook al gekeken en geeft idd aan dat het rond de 5-6 jaar is terug verdient.

Ben erzelf nog niet uit, maar als ik ga investeren in zonnepanelen, dan zal het idd in 2014 zijn.

De investeringen die ik tot nu toe heb gedaan, hebben een zware ondertoon om de IB zo laag mogelijk te houden.
Zo is mijn fascinatie voor de Model S ook ontstaan..
 
Vraag en antwoord van mn accountant.


F 2041
Oplaadpunt voor elektrische voer- of vaartuigen
a. bestemd voor: het laden van accu’s van voer- of vaartuigen, die zijn voorzien van een geheel of gedeeltelijke elektrische hoofdaandrijving, aan het elektriciteitsnet, met zonnepanelen of met een brandstofcel,

1) Is mijn conclusie juist dat zowel op het laadpunt als de zonnepanelen de MIA van toepassing is?
1. Voor oplaadpunt krijg je 36% MIA van toepassing alsmede VAMIL (vervroegde afschrijving), MIA geldt ook voor Zonnepanelen.
Dat is een duidelijke ja.

2) Ik wil een overcapaciteit aan panelen nemen (meer opbrengst dan de auto nu verbruikt), aangezien ik verwacht volgend jaar meer km's te moeten gaan rijden. Echter als die extra km's er niet komen en de panelen dus meer opbrengen dan het auto-verbruik, gaat mijn (privé-) energierekening omlaag. Heeft dat nog invloed op zakelijk/prive?
2. Indien je energie ook voor je (privé woonhuis) gaat gebruiken, zal er een correctie in de IB winstaangifte gemaakt moeten worden. In de trant van wat is de (privé) besparing. Dat zou als Opbrengst en afdracht Omzetbelasting verwerkt moeten worden. Dat is niet gemakkelijk te splitsen denk ik. Maar je weet nu een gemiddelde jaarverbruik, en het jaar na afloop van een jaargebruik zonnepanelen, zal er een lagere verbruik zichtbaar moeten zijn. Schat ik in. Dan zou je 1[SUP]e[/SUP] jaar privé besparing moeten schatten, en jaar 2 daarop een correctie toepassen.
Zoals verwacht ligt dit wat lastiger; het is voor iedereen nieuw.
Maar ik zie er wel wat ruimte in wat creatief ondernemerschap, als je het maar niet te gek maakt.
 
Ik vraag me af of die discussie over zonnepanelen ook voor de Belgen opgaat.

Ik ben ook aan het twijfelen of ik er geen zou zetten. En of ik ze privé of op mijn vennootschap zal nemen. Iemand van de Belgen hier ervaring mee?
Ja, tuurlijk! Ik heb zonnepanelen, en het is idd de moment om te shoppen, want binnenkort komen er dus invoertaksen voor de chinese panelen en zal de prijs dus wel de hoogte in gaan (met dan aan Karel De Gucht).

Om de wissel tussen dag/nacht tarief => enkel tarief duidelijk te maken:
Stel je hebt een jaarlijks verbruik van 5000 kWh, en 40% dag, 60% nacht.
Dus 2000 kWh overdag en 3000 kWh nacht (nachttarief noemt soms ook dal tarief omdat je het in het weekend/feestdagen ook hebt)
Je legt zonnepanelen met een geschatte opbrengst van 5000 kWh op jaarbasis.
Deze panelen leveren echter deze stroom aan overdag, dus ongeveer 5/7 dagtarief en 2/7 nachttarief:
~ 3500 kWh dag
~ 1500 kWh nacht

Je teller na een jaar geeft dus: -1500 kWh dag, +1500 kWh nacht.
In belgië krijg je voor die -1500 kWh niks. en de + 1500 kWh nacht betaal je aan een 'verminderd' tarief.

Voor dus een enkel tarief betaal je jaarlijks dan gewoon niks.
=> HAHA! YES! JIPPIEE!!!
euh, sorry neen: In belgië betaal je vandaag een forfait voor het gebruik van het elektriciteitsnet. Dit is gekoppeld aan het Wp van je installatie.
In de toekomst (< 5jaar) zal je een slimme meter krijgen (moeten kopen), en deze zal het effectief gebruik van het elektriciteitsnet meten; ttz. elke kWh die je op het net steekt en elke kWh die je van het net haalt. Daarop zal je dus betalen, en naar verloop van tijd (en adoptie van EV's) meer en meer. De taksen op Olie moeten ergens gecompenseerd worden. Vandaar de volgende toekomstige investering van het CES (Consumer Energy Storage) systeem.