Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Of een trafo die 2X16A naar 1X32A omzet zoals ik heb.

Overigens is loadbalancen tussen de trafo en de de 3 fasen lader nog best een dingetje (beide smartevse). Trafo moet denken dat de netaansluiting 32A is. Als je dan twee auto's aansluit zegt de trafo tegen de andere lader "hier heb je 16A, ik ga ook terug naar 16A (dus 2X8A)". Totaal is op twee fases 24A -> automaat knalt. :confused: Works as designed, maar slecht ontworpen (door mezelf).
Bedoel je zo'n Ratio trafo?
 
Ik ben voor onze VVE garage een oplossing aan het uitzoeken voor laadpalen, dat is helemaal een wirwar van keuzes.

Op de 3x80A hoofdaansluiting hebben we we voor het grootste deel 3x75A beschikbaar, de aansluiting is zo groot vanwege opstartpiek van de lift. Binnenkort hebben we 3x40A sowieso beschikbaar vanwege een andere lift.

Wil ik de beschikbare capaciteit goed kunnen benutten dan ontkom ik niet aan een systeem met dynamische loadbalancing.

De enige laders die echt goed optimaal de capaciteit van de verschillende fases benutten zijn die van Zaptec: die kunnen dynamisch van fases wisselen, tijdens de laadsessie. Dus heb je 2 auto's op fase1, een op fase 2, en een op fase 3 en die op fase 2 vertrekt of is klaar met laden dan wordt een van de auto's die op fase 1 aan het laden is overgezet naar fase 2. Net zo kan het systeem een tesla die op 3 fases aan het laden is maar vanwege tekort aan capaciteit (te veel auto's aan het laden) beperkt tot 3x6A tijdens het laden overzetten naar 1x18A (of 16) omdat dat minder verliezen geeft.

Een prachtig systeem (zie doen ook nog aan power line communication dus je hoeft geen aparte utp aan te leggen) maar helaas gepatenteerd. Alle andere laders die aan loadbalancing doen zal je handmatig over de fases verdeelt moeten aansluiten in het geval je 1 fase laders kiest of auto's hebt die maar op 1 fase kunnen laden.

Die Zaptec laders zijn dan allemaal 22kW laders om alle type auto's optimaal te kunnen laden (3x16, 1x32 etc), maar ik moet zeggen dat ik toch een beetje terugkom van het idee dat een EV zonodig een 3 fase lader aan boord moet hebben. Bij 1x32/7.2kW laad een efficiente Model 3 al op een acceptabele snelheid in km/uur. Het zou de complexiteit van zo'n laadplein en de benodigde laders toch een stuk eenvoudiger maken.

Wat dat betreft zijn auto's die op 3x16 maar ook op 1x32 kunnen laden eigenlijk ideaal.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: PaulusdB
...maar ik moet zeggen dat ik toch een beetje terugkom van het idee dat een EV zonodig een 3 fase lader aan boord moet hebben. Bij 1x32/7.2kW laad een efficiente Model 3 al op een acceptabele snelheid in km/uur.

Je gaat voorbij aan normale woningen waar vaak 3x25 ligt en meer gewoon € 600/jr kost. Laden op 1x25 en dus 1 fase vol belasten - en de andere niet - zullen netbeheerders ook niet fijn vonden. Zeker niet als je buurman zijn Model 3 op - toevallig - precies dezelfde heeft gehangen.
 
Je gaat voorbij aan normale woningen waar vaak 3x25 ligt en meer gewoon € 600/jr kost. Laden op 1x25 en dus 1 fase vol belasten - en de andere niet - zullen netbeheerders ook niet fijn vonden. Zeker niet als je buurman zijn Model 3 op - toevallig - precies dezelfde heeft gehangen.
Je kan je afvragen of 1x80A voor huisaansluitingen voor de energietransitie niet beter zou zijn dan 3x25A.
Denk aan opgewekte stroom van PV terugleveren op fase 1 en tegelijkertijd verbruiken op fase 2.
Je wordt eigenlijk gedwongen ook 3 fase omvormers te nemen (en zoveel mogelijk al je andere apparatuur ook, dus duurder) maar dan nog moet je zien je opwek dynamisch over de fases te verdelen.
Laat dat verdelen maar liever aan de regionale netbeheerders over.
 
Last edited:
Interessante lader! Die kende ik nog niet.
Ja, de meest functierijke lader voor laadpleinen die ik ken.
Ze zijn wel wat duurder dan andere merken, 1750,- € ex BTW maar ze claimen lagere aansluitkosten per lader.
Bij >15 laders zou hun oplossing goedkoper zijn.
Daarnaast kunnen ze door genoemde functies de totaal beschikbare capaciteit dus extra efficient gebruiken.
Er zit wel behoorlijk wat extra schakelmateriaal in om dit allemaal te kunnen; 9 relays.
Vraag me af of dat op den duur niet storingsgevoeliger is.
En je kan geen merken in je garage gaan mixen.
 
Nee, 1x80 A is zeker niet handiger. Denk aan (inductie) kookplaten. Die zijn eigenlijk altijd tenminste 2 fase, de onze (5 pits) zelfs 3 fase met 11.2 kW max opgenomen vermogen. Zo ingewikkeld is dat verdelen nu ook weer niet.
En waarom zijn die 2 of 3 fase? En in de UK?
En wat kost een 3 fase omvormer die ook nog de opwek evenwichtig over de fases verdeeld afhankelijk van het verbruik ? Voor de energietransitie zou het doel moeten zijn zoveel mogelijk van de eigen opwek achter de meter direct zelf te verbruiken, dat is bij 1 fase makkelijker dan bij 3 fases.
Het enige wat ik me eigenlijk als voordeel voor meerdere fases dus lager amperage per fase kan bedenken is dat het verlies bij lagere amperages minder is.
 
In de UK kennen ze ook gewoon een 3 fase net hoor voor hoge vermogen apparaten. Alles boven 3 kW mag sowieso daar niet met een stekker zijn uitgerust, alles onder de 3 kW heeft verplicht een zekering in de stekker.
Vergis je niet in de powerrating van Engelse huizen, die is niet anders dan in Nederland. 35 A single phase, en alles daarboven is gereserveerd voor verwarming en boiler. Vergeet niet dat in de UK douche water elektrisch wordt verwarmd.

Voor zonnepanelen is ook een 3 fase omvormer te koop, boven de 25 A opwek is dit zelfs verplicht (vziw).
 
Ik heb besloten om mijn eigen laadpaal te gaan plaatsen. Electra installaties is voor mij geen onbekend terrein maar nu zoek ik even bevestiging dat ik op het juiste pad zit.

Ik heb 3x25a in huis en na de 3 fase hoofdschakelaar zitten 3 aardlekschakelaars met op elke aardlek 4 groepen. Nu kan ik toch gewoon rechtstreeks op de hoofdschakelaar nog een kracht aardlekautomaat 3p+n 16A B karakteristiek aansluiten en hierop de laadpaal?

:)
 
Yep, die heb ik. Lomp zwaar (50kg) maar hij doet het goed en verlies is nauwelijks meetbaar. Is wel heet na een uur of 6 laden.
Heb daar ook naar gekeken. Was op zoek naar een oplossing waarbij ik die trafo zou gebruiken voor mijn Ampera E en een tweede smart EVSE module voor mijn M3. Liep denk ik tegen soortgelijke beperking op als jij. Heb RATIO daarom gevraagd of ze alleen het trafo deel konden leveren. Zodat ik er zelf een paal 'voor kon bouwen'. Nooit met ze uit gekomen. Achteraf ook niet echt nodig in mijn geval.
 
De enige laders die echt goed optimaal de capaciteit van de verschillende fases benutten zijn die van Zaptec: die kunnen dynamisch van fases wisselen, tijdens de laadsessie. Dus heb je 2 auto's op fase1, een op fase 2, en een op fase 3 en die op fase 2 vertrekt of is klaar met laden dan wordt een van de auto's die op fase 1 aan het laden is overgezet naar fase 2. Net zo kan het systeem een tesla die op 3 fases aan het laden is maar vanwege tekort aan capaciteit (te veel auto's aan het laden) beperkt tot 3x6A tijdens het laden overzetten naar 1x18A (of 16) omdat dat minder verliezen geeft.
Blijft jammer dat een M3 nog steeds niet op 2 fasen (plus N) kan laden :(

Alle andere laders die aan loadbalancing doen zal je handmatig over de fases verdeelt moeten aansluiten in het geval je 1 fase laders kiest of auto's hebt die maar op 1 fase kunnen laden.
Nee hoor. Mijn lader doet aan load balancing (of Smart Charging, zoals men het graag noemt) en kan dynamisch switchen tussen 2 x een 1 fase lader (Ampera E en M3) en 1 x een 3 fasen lader (M3). Maar goed, die heb ik wel zelf moeten bouwen :cool:
 
Last edited: