Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Allemaal bedankt, ik zal eerst een contact opnemen met TNM dan.
Van de elektriciteitkast ken ik niet veel.
In 2016 verzwaring gedaan naar 4x400v en moesten toen volgende aanpassingen doen:

U voorziet een aansluitmodule (25S60 kast) volgens de standaardopstelling. U voorziet de meetmodule 02(4P33) en de aansluitscheider van 125 A Zonder UNT. U verbindt de bedrading van de aansluitmodule met de aansluitscheider.

IMG_20191019_100851__01.jpg IMG_20191019_100923__01.jpg IMG_20191019_100937__01.jpg IMG_20191019_101015__01.jpg
 
Ok! Keurig 32A driefasig voor de lijn naar de lolo. Dat schept mogelijkheden, zeker met een slimme lader.
Op het werk laad ik de Zoe ook aan 22kW en die is daarmee op 1u vol: ruim 140 km/u. Alles is relatief.
Bij de volgende EV, die een veelvoud kost, gaat het maar half zo snel.
 
Hoi,

Ik ben op zoek naar een kantoor laadoplossing. Ik zou mikken op 3 a 4 laadplekken, op een semi-publieke parking. Bedoeling is om voor een beperkt aantal gebruikers een verrekening te kunnen doen, waarbij ik manueel elke maand de verbruikte elektriciteit kan doorrekenen.

Zijn er laadpalen die zoiets kant-en-klaar kunnen doen ? Voor autorisatie van de gebruikers denk ik aan een RFID pasje of een pincode, remote de paal manueel kunnen aanzetten voor een bezoeker zou ook handig zijn. Ik vermijd liefst een systeem met abonnementen of een 3de partij die de aanrekening doet.

Ik heb een concept in mijn hoofd waarmee ik zo'n systeem zou kunnen bouwen met een loxone systeem + loxone pinpad + kwh meters + smartevse chargers.

Iemand suggesties ?
 
Hoi,

Ik ben op zoek naar een kantoor laadoplossing. Ik zou mikken op 3 a 4 laadplekken, op een semi-publieke parking. Bedoeling is om voor een beperkt aantal gebruikers een verrekening te kunnen doen, waarbij ik manueel elke maand de verbruikte elektriciteit kan doorrekenen.

Zijn er laadpalen die zoiets kant-en-klaar kunnen doen ? Voor autorisatie van de gebruikers denk ik aan een RFID pasje of een pincode, remote de paal manueel kunnen aanzetten voor een bezoeker zou ook handig zijn. Ik vermijd liefst een systeem met abonnementen of een 3de partij die de aanrekening doet.

Ik heb een concept in mijn hoofd waarmee ik zo'n systeem zou kunnen bouwen met een loxone systeem + loxone pinpad + kwh meters + smartevse chargers.

Iemand suggesties ?
Waarom niet gewoon een aantal NewMotion palen neerzetten? De abonnementskosten die je daar betaalt kosten je bijna niks, je kunt zelf de tarieven zetten en alles wordt voor je geregeld.

Als je het wilt kun je zelfs in de hand houden welke passen er mogen laden en de paal dus niet publiek maken.
 
Hoi,

Ik ben op zoek naar een kantoor laadoplossing. Ik zou mikken op 3 a 4 laadplekken, op een semi-publieke parking. Bedoeling is om voor een beperkt aantal gebruikers een verrekening te kunnen doen, waarbij ik manueel elke maand de verbruikte elektriciteit kan doorrekenen.

Zijn er laadpalen die zoiets kant-en-klaar kunnen doen ? Voor autorisatie van de gebruikers denk ik aan een RFID pasje of een pincode, remote de paal manueel kunnen aanzetten voor een bezoeker zou ook handig zijn. Ik vermijd liefst een systeem met abonnementen of een 3de partij die de aanrekening doet.

Ik heb een concept in mijn hoofd waarmee ik zo'n systeem zou kunnen bouwen met een loxone systeem + loxone pinpad + kwh meters + smartevse chargers.

Als ik het goed begrijp wil je dus wel authenticatie (niet iedereen mag komen laden) maar je wil geen verrekening van verbruikte stroom?
Dat kan.

De Alfen EVE Double Pro Line zou een mooie optie zijn. Daar neem je dan 2 van, heb je 4 laadpunten. Alternatief is de Alfen EVE Single Pro Line. Die is ook verkrijgbaar met vaste kabel als je dat handig vind.

Deze kunnen:
- Loadbalancing op basis van P1-poort uitlezen.
- Verdeling van totaal beschikbaar vermogen over meerdere palen
- Verificatie middels RFID pas (middels eigen whitelist, geen abonnementvorm)

Als optie:
- Verificatie en financiele afrekening middels abonnement. Leverancier voor abonnement vrij naar keus.
- Eigen logo in display

Ik heb momenteel een NewMotion Home Advanced, maar ga deze vervangen door een Alfen EVE Single Pro line.
 
Waarom niet gewoon een aantal NewMotion palen neerzetten? De abonnementskosten die je daar betaalt kosten je bijna niks, je kunt zelf de tarieven zetten en alles wordt voor je geregeld.

Ik ben wat huiverig geworden voor NewMotion. Naast dat TNM is omgedoopt tot Shell Recharge zijn er meer wijzigingen.
Zo is het bijvoorbeeld niet meer mogelijk om palen van derden (andere merken van NewMotion) aan te melden op de OCCP infrastructuur van Newmotion. In het normaal Nederlands; NewMotion wil alleen nog maar NewMotion laadpalen accepteren.

De NewMotion laadpalen lopen naar mijn idee achter qua functionaliteit. P1-poort uitlezen zonder aanvullend abonnement is er bijvoorbeeld niet bij, terwijl veel andere fabrikanten dat tegenwoordig standaard doen.

Ik heb het gevoel (maar dat is mijn onderbuik) dat Newmotion wat te groot begint te worden of wat teveel geld van Shell krijgt en daardoor wat grootheidswaanzin begint te krijgen.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Ik ben wat huiverig geworden voor NewMotion. Naast dat TNM is omgedoopt tot Shell Recharge zijn er meer wijzigingen.
Zo is het bijvoorbeeld niet meer mogelijk om palen van derden (andere merken van NewMotion) aan te melden op de OCCP infrastructuur van Newmotion. In het normaal Nederlands; NewMotion wil alleen nog maar NewMotion laadpalen accepteren.

De NewMotion laadpalen lopen naar mijn idee achter qua functionaliteit. P1-poort uitlezen zonder aanvullend abonnement is er bijvoorbeeld niet bij, terwijl veel andere fabrikanten dat tegenwoordig standaard doen.

Ik heb het gevoel (maar dat is mijn onderbuik) dat Newmotion wat te groot begint te worden of wat teveel geld van Shell krijgt en daardoor wat grootheidswaanzin begint te krijgen.

Ik zag de rename op mijn telefoon. Direct de app verwijderd. Elektrisch rijden en Shell is voor mij een onmogelijke combi ;)
 
  • Like
Reactions: horta
Daar had ik al eens rondgekeken, maar dat blijft een heel uitzoekwerk.
e-Flux wordt daar bijvoorbeeld aangeprezen. "Geen toeslagen, geen verrassingen". Maar als je na 10X doorklikken op de e-Flux website leest dat EVBoX altijd 8% roaming tarief er bovenop doet..... Waar bovenop? Ah, op de CPO. Maar wtf is de CPO bij "mijn paal".
En dan ben je al weer verloren in dit woud van ondoorzichtige beprijzingen.
 
Ik ben wat huiverig geworden voor NewMotion. Naast dat TNM is omgedoopt tot Shell Recharge zijn er meer wijzigingen.
Zo is het bijvoorbeeld niet meer mogelijk om palen van derden (andere merken van NewMotion) aan te melden op de OCCP infrastructuur van Newmotion. In het normaal Nederlands; NewMotion wil alleen nog maar NewMotion laadpalen accepteren.

De NewMotion laadpalen lopen naar mijn idee achter qua functionaliteit. P1-poort uitlezen zonder aanvullend abonnement is er bijvoorbeeld niet bij, terwijl veel andere fabrikanten dat tegenwoordig standaard doen.

Ik heb het gevoel (maar dat is mijn onderbuik) dat Newmotion wat te groot begint te worden of wat teveel geld van Shell krijgt en daardoor wat grootheidswaanzin begint te krijgen.

Zelfde hier, omdat ze geen dynamisch laden kunnen moet je de boel gaan verzwaren. Kan alleen met een home advanced, maar dat is een enkele paal en die kan geen andere palen aansturen (load balancing).
Ook P1 aansturing vindt ik niet goed, te langzaam (wil direct meten op de aansluiting).

Echter ze hebben het dus wel voor de nieuwe PRO.
Lopen nu testen mee, probeer er een los te krijgen (hun backoffice is wel namelijk wel erg goed).
Nadeel is dan weer die nieuwe PRO palen kunnen niet werken met de oude palen (pro+lite), dus moet je alsnog van alles vervangen.
Beginnen achter te lopen (palen zijn wel goed, nooit problemen mee).

Dus gaan we kijken naar andere oplossingen, moet toch vervangen of iets nieuws ernaast plaatsen.