Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk het niet, bij bijna alle granny chargers kun je de laadstroom instellen zoals bij de Nissan en Hyundai op de granny charger wel te verstaan.
Wat denk je niet? Dat ik geen aannames doe?

Ik denk eerlijk gezegd dat je niet weet hoe een EVSE / laadpaal werkt. Of anders dat je niet heel goed leest. Je kunt bij een EVSE of laadpaal niet de laadstroom instellen. Ook niet bij EVSEs van Nissan en Hyundai. Je kunt enkel de maximale laadstroom instellen. Zoals @fivari en ik al aangaven.

De lader controleert de hoogte van de laadstroom en de lader zit in de auto.
 
Maak nu eerst eens zo'n ding open. Dan kun je zien wie er gelijk heeft.
Dat je mij niet wil geloven kan ik me best voorstellen. Maar dat je de reactie van @fivari, een professionele laadpaal bouwer / leverancier, die het op dit gebied volledig met mij eens is, naast je neer legt, dat begrijp ik dan weer niet. Dan moet je denk ik met betere argumenten komen dan: maak er eens open want je doet aannames.

Ik heb zelf twee laadpalen gebouwd, een op basis van SmartEVSE componenten en één door losse electronica componenten tegen een Raspberry PI aan te solderen. Beide voorzien van zelf geschreven software. Ik denk dat mijn mening op meer gebaseerd is dan het doen van aannamen. Hoe zit dat eigenlijk met jou?

En een granny charger laadt met maximum ingesteld vermogen volgens mijn grafieken. Meten is weten, je blijft aannames doen.
Nogmaals, een granny charger is helemaal geen lader, dus hij kan ook niet laden. De lader zit in de auto. Hier gaat je verhaal dus al helemaal stuk. De granny charger is, overigens net als een gewone AC laadpaal, niet veel eer dan een veredeld verlengsnoer. Dacht dat dat toch inmiddels wel algemeen bekend was, maar dat lijkt tegen te vallen.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
En een granny charger laadt met maximum ingesteld vermogen volgens mijn grafieken. Meten is weten, je blijft aannames doen.
Ook al blijkt uit jouw grafieken dat de auto laadt met een constante laadstroom, gelijk aan de maximale laadstroom geadverteerd door de EVSE, dan nog kun je daar niet uit af leiden dat de feitelijk laadstroom bepaald wordt door de EVSE en niet door de auto. Dat is enkel een aanname die je doet. Een foutieve aanname overigens.

Overigens: laadt je soms standaard tot minder dan 100% (bv 80 of 90)? Ik kan me goed voorstellen dat als je doorlaadt tot 100% dat de feitelijke laadstroom aan het einde wel afzwakt, naarmate je dichter bij de 100% komt. De auto regelt dat. Probeer maar eens.

Voorbeeld Outlander PHEV aan 'granny charger', waaraan je kunt zien dat de laadstroom / vermogen af neemt zodra de SoC boven de 80% uit komt. De 'granny charger' heeft geen weet van de SoC van de auto. Of denk je dat dat ook een aanname van me is?

upload_2019-10-31_8-18-18.png
 
Heel wat (publieke) laders laten laden aan 30 of 31A toe. Dat is wat de lader aan de auto doorgeeft. Maar als de interne lader van de auto, zoals bij de M3 of de e-tron "maar" 16A aankan, zal de stroom toch tot 16A beperkt worden. Omgekeerd, als de lader 16A toelaat (enkelfasig of driefasig dat maakt niet uit) en de auto heeft een interne lader die enkelfasig 32A aankan, dan zal de auto toch maar 16A nemen omdat de auto de beperking opgelegd door de lader moet respecteren.
Mijn Zoe heeft op de Keba die ik in 2013 installeerde voor ik zelf begon met laders, de neiging om wat meer stroom te trekken. Wel, de Keba is daar niet mee akkoord en onderbreekt het laden. Dus sommige laders verifiëren wel degelijk of de opgelegde beperking gerespecteerd wordt. De ultieme controle is natuurlijk een ingebouwde automaat die de stroom afschakelt als de stroom een tijdje te hoog ligt.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Heel wat (publieke) laders laten laden aan 30 of 31A toe. Dat is wat de lader aan de auto doorgeeft. Maar als de interne lader van de auto, zoals bij de M3 of de e-tron "maar" 16A aankan, zal de stroom toch tot 16A beperkt worden.
Voor de M3 gaat dat nét niet op. Want die zal 32 ampere pakken en verdelen over twee van de ingebouwde 16 A laders en zo dus toch met 7.2 kW opladen.

Als ik met twee auto's tegelijk laad, dan laad ik ze beide op 1 x 24 ampere. De ene auto (Ampere E) gebruikt hier voor een enkele 32 A OBC en de andere (M3) gebruikt hiervoor dus twee 16 A OBCs.

Wel, de Keba is daar niet mee akkoord en onderbreekt het laden. Dus sommige laders verifiëren wel degelijk of de opgelegde beperking gerespecteerd wordt.
Maar de Keba is daarmee denk ik wel een uitzondering?

De ultieme controle is natuurlijk een ingebouwde automaat die de stroom afschakelt als de stroom een tijdje te hoog ligt.
Gaat die ook automatisch weer aan, na een tijdje? Want anders zie ik maar beperkt voordelen t.o.v. terugvallen op de zekering in je groepenkast.

Wel bijzonder overigens dat je Zoe teveel stroom pakte bij je KEBA. Was dat alleen met de Zoe? Of kan het er ook aan gelegen hebben dat die KEBA zijn PWM niet goed op order had en dus een hogere maximale stroom adverteerde dan was ingesteld?
 
We zijn bezig met de bouw van een nieuw huis en daarom op zoek naar een goede oplossing op twee auto's (slim) te kunnen laden. De meterkast zit aan de voorkant van de woning, daar waar ook de twee auto's straks worden geparkeerd. Mijn ideale oplossing is dat ik aan de buitenkant van het huis liever niet twee volledige laadpalen wil, maar liever twee héél eenvoudige stekkers. Alle overige elektronica zou ik graag dan in meterkast monteren. Is er iemand bekend met zo'n oplossing?
 
We zijn bezig met de bouw van een nieuw huis en daarom op zoek naar een goede oplossing op twee auto's (slim) te kunnen laden. De meterkast zit aan de voorkant van de woning, daar waar ook de twee auto's straks worden geparkeerd. Mijn ideale oplossing is dat ik aan de buitenkant van het huis liever niet twee volledige laadpalen wil, maar liever twee héél eenvoudige stekkers. Alle overige elektronica zou ik graag dan in meterkast monteren. Is er iemand bekend met zo'n oplossing?
Lijkt me een ideale klus voor forumgenoot @fivari.
 
We zijn bezig met de bouw van een nieuw huis en daarom op zoek naar een goede oplossing op twee auto's (slim) te kunnen laden. De meterkast zit aan de voorkant van de woning, daar waar ook de twee auto's straks worden geparkeerd. Mijn ideale oplossing is dat ik aan de buitenkant van het huis liever niet twee volledige laadpalen wil, maar liever twee héél eenvoudige stekkers. Alle overige elektronica zou ik graag dan in meterkast monteren. Is er iemand bekend met zo'n oplossing?
Zoiets?

LS24 Laadpaal met Flex charger | Laadpaal24
 
Ik zag het bij de foutmeldingen staan.
Een bepaalde foutmelding geeft aan dat de overstroombeveiliging in werking is getreden.
Ah, yes.

upload_2019-10-31_17-56-12.png


Ik vind de aangeboden "oplossing" wel discutabel: Verlaag de ingestelde laadstroom van het voertuig :eek:. Een voertuig dien de geadverteerde maximale laadstroom te respecteren. Als hij dat niet doet dan is hij stuk en moet je eigenlijk niet gaan grutten. Want wat nou als je met diezelfde auto bij een andere paal komt die niet zo'n overstroombeveiliging heeft?
 
Ik vind de aangeboden "oplossing" wel discutabel: Verlaag de ingestelde laadstroom van het voertuig :eek:. Een voertuig dien de geadverteerde maximale laadstroom te respecteren. Als hij dat niet doet dan is hij stuk en moet je eigenlijk niet gaan grutten. Want wat nou als je met diezelfde auto bij een andere paal komt die niet zo'n overstroombeveiliging heeft?

Ik ben het wel met je eens echter ben ik weer van mening dat een laadpaal zonder zichzelf weer geen laadpaal mag noemen maar stopcontact.:p
 
Ik ben het wel met je eens echter ben ik weer van mening dat een laadpaal zonder zichzelf weer geen laadpaal mag noemen maar stopcontact.:p
Laat me gokken: jij hebt thuis een TWC aan de muur hangen? :p

Ik weet niet waarom je anders dat onderscheid zou willen maken. Ook een laadpaal mét overstroombeveiliging is strikt genomen een veredeld stopcontact. Zelfde geldt voor palen met load balancing, palen met smart charging, palen die rekening houden met zonnepanelen opbrengst, palen die backoffice functies hebben, etc. Het zijn allemaal laadpalen. Of het zijn allemaal geen laadpalen. Alleen het aantal extra functies varieert.

Strikt genomen zijn alleen DC laadstations echte laad'palen'.
 
@redevries:
Ik ben momenteel een laadpaal aan het ontwerpen.
Heeft een vast aangesloten 7m laadkabel en een waterdichte 32A stekker, een verlichting met bewegingsensor, een afstandsbediening om de laadpaal te activeren met resp controlelampje en een dummy stekker om de stekker in te hangen.
Alles in inox.
Laadkabel kan op de laadpaal opgerold worden.
Alle componenten komen trouwens van fivari.
Ontwerp is klaar, moet alleen nog in AutoCaD gefinaliseerd worden en dan naar de inoxspecialist.
Verwacht klaar te zijn binnen 14 dagen.