Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Bij de e-tron kan de laadstroom zelfs in de auto niet aangepast worden: die pakt dus wat de lader aanbiedt (binnen de mogelijkheden van de on board lader dus max 16 bij driefasig laden en max 32A bij enkelfasig laden, net zoals bij de Zoe (max 32A, zowel bij driefasig als enkelfasig laden).
En zijn de vaste laders die Audi aanprijst slim genoeg, of knallen die er aan maximum vermogen door, of vastgesteld door dip switches?
 
Is dat piektarief definitief of een voorstel? Waar zitten onze klimaatactivisten?
Wij kunnen net de pieken op het net uitsmeren door in de daluren te laden. We zouden moeten beloond worden.

De VREG meldt inderdaad dat het een definitieve beslissing is. Het lijkt wel alsof ze lastig zijn dat de regering het salderen wilt aanhouden en nu een andere manier zoekt om het terugdraaien van de teller teniet te doen. Ik vind het ook zeer vervelend dat in België zaken gestimuleerd worden (elektrisch rijden) en tegelijk een andere instantie het ontmoedigt (tenzij je laadt aan 3kW, wat niet praktisch is).
 
Een vraag van een Nederlander* -> de piek bepaald de kosten. Gaat dit alleen om piek van afname of speelt een piek van de opwekking van een PV-installatie ook mee? (wij hebben veel panelen en daardoor een grotere piek in opwek dan in afname)

*wie weet wat ze in NL verzinnen of kopiëren in de toekomst o_O

Ze dachten ook te kijken naar de piek in opwekken, maar dat idee is voor onbepaalde tijd in de vriezer gestopt.
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
De afname piek belasten gaat inderdaad voor nog wat boeiende randgevallen zorgen.
Een wasje draaien, kids kijken tv, de auto laadt al en je staat lekker in je wok pan te roeren op het elektrisch fornuis...?
Ik heb sinds enkele weken een digitale meter gekregen en ik zit er nog een beetje met een vergrootglas op. Maar met de huidige software, kan die meter nog geen piek "meten" of doorgeven.
Dus als ik kijk naar het verbruik per kwartier moet ik x4 doen om de "gemiddelde piek" per kwartier te berekenen...
upload_2020-8-20_23-29-11.png

Dat geeft dan hier een afname tussen 8u30 en 8u45 van 0.555 kWh -> een piek van 2,22 kW.
Dat is nog steeds onder de 2,5 kW die als minimum wordt aanzien.
(we koken & verwarmen op gas, geen EV voorlopig...)
 
Dat geeft dan hier een afname tussen 8u30 en 8u45 van 0.555 kWh -> een piek van 2,22 kW.
Dat is nog steeds onder de 2,5 kW die als minimum wordt aanzien.
(we koken & verwarmen op gas, geen EV voorlopig...)
Ik vrees dat als je geen EV hebt die staat te laden, je inderdaad je niet veel zorgen moet maken. EV's die aan een lader hangen die door de installateur op 11kW of meer is afgesteld ("je wil toch vol kunnen laden op een nacht") zijn bescheten.
 
*wie weet wat ze in NL verzinnen of kopiëren in de toekomst o_O

In NL wordt deze manier van belasten al lang en breed toegepast voor grootzakelijke aansluitingen. Het gaat om de voor jou gereserveerde transport capaciteit, zowel up als downstream. Zie bijv: Wat is een contractwaarde? | Enexis - Energie in goede banen

Het is heel goed mogelijk dat men dit uiteindelijk ook 'kopieert' naar de particuliere markt. De capaciteit van het net is nu eenmaal niet iets wat zich eenvoudig en snel laat uitbreiden.
 
In NL wordt deze manier van belasten al lang en breed toegepast voor grootzakelijke aansluitingen. Het gaat om de voor jou gereserveerde transport capaciteit, zowel up als downstream. Zie bijv: Wat is een contractwaarde? | Enexis - Energie in goede banen

Het is heel goed mogelijk dat men dit uiteindelijk ook 'kopieert' naar de particuliere markt. De capaciteit van het net is nu eenmaal niet iets wat zich eenvoudig en snel laat uitbreiden.

Ik heb idd ook ervaring met grootzakelijke aansluitingen maar zou het erg jammer vinden als piek ook voor privé teruglevering zou gaan gelden. Je kunt erop wachten dat men dan trucjes gaat verzinnen om pieken af te toppen -> zonne of wind energie verloren laten gaan terwijl het niet altijd nodig is :(
 
Inderdaad, dat zou al eerlijker zijn. Of een berekening die rekening houdt met hoe vaak je pieken bereikt, tezamen met of die pieken tegelijk met andere pieken van andere gebruikers vallen. Dat alle buren ‘s avonds 5kW trekken is problematischer dan dat ik als enige in mijn wijk na middernacht 11kW trek. Maar om dat te doen moet je ook gaan beprijzen per minuut of per kwartier, en de prijs per kwartier gaan communiceren.

Bovenal wil ik, als je gaat belast worden op piekcapaciteit, dat je ook kan instellen wat je maximum piek gaat worden. Dwz ergens bij de invoer van het net een schakeling die ervoor zorgt dat je nooit meer dan je vooraf gekozen vermogen kan trekken. En daarna dmv slimme laders e.a. zelf regelen dat als je oven en fornuis aan staat, de lader z’n vermogen mindert.

Tenslotte wordt je bij je mobiele abonnement ook verwittigd als je bij gaat moeten betalen, en kan je daar ook harde limieten instellen.
 
  • Like
Reactions: robertvg and Phil V
*knip*
Bovenal wil ik, als je gaat belast worden op piekcapaciteit, dat je ook kan instellen wat je maximum piek gaat worden. Dwz ergens bij de invoer van het net een schakeling die ervoor zorgt dat je nooit meer dan je vooraf gekozen vermogen kan trekken. En daarna dmv slimme laders e.a. zelf regelen dat als je oven en fornuis aan staat, de lader z’n vermogen mindert.
*knip*
Momenteel meet de "slimme" meter je verbruik op dat moment, maar de software om de piek te registreren zit er nog niet in (of het wordt niet gevisualiseerd). Er is ook een modus waarmee in principe de maximale stroom beperkt kan worden, maar volgens mij zit daar verder geen sturing achter. Blijft een beetje koffiedik kijken hoe het dus allemaal geïmplementeerd wordt in Vlaanderen.