Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Waterschade?
Na vanochtend trots mijn S in ontvangst genomen te hebben sluit ik de dag toch minder enthousiast af.
Niets dan lof over de S, maar ik kan nu niet meer opladen via de KEBA.
Vanmiddag nog met 3x16A geladen, ging prima.
Vanavond bij een vriend in de buurt die ook een S krijgt langs gegaan. Bij hem was de hoofdzekering er vorige week uitgeklapt omdat zijn KEBA na een fikse regenbui een aquarium geworden was.
Cohere wilde een nieuwe KEBA plaatsen die dan met siliconen dichtgekit zou worden, dat vond hij geen goed idee.
Hij wil terecht een 'waterdicht' product (IP54 dacht ik). Dezelfde elektricien kwam toen bij mij de KEBA ook checken en hij zij dat er wel wat vocht in zat, maar niets verontrustends.
Kom ik net thuis, blijkt de groep van het laadstation eruit geklapt te zijn.
Ik zet hem weer aan (dacht wellicht heeft m'n vrouw hem uitgezet) en schedule het laden voor 1:00 uur.
Na 1 minuut klapt die groep er weer uit. Ik denk dus dat ik ook een aquarium heb.
Morgen Cohere bellen.
Hij hangt nu aan de UMC met 13km/hr te laden...
Morgen meer.
 
Het schijnt dat die wartel bovenop niet helemaal waterdicht is.
Dus als je hem via de achterkant/muurkant van de KEBA aansluit, dan heb je minder kans op problemen.
Die vriend en ik hebben hem beide tegen de muur laten monteren.

Net Cohere gebeld om te horen wat hun kantoortijden zijn en tot mijn verbazing werd er opgenomen!
Kijk dat is dan weer mooi, morgen komt er iemand langs.
 
Last edited:
Dit is mijn eerste post na al een tijd meegelezen te hebben, maar ik ga maar direct to the point.
Op de website van het al eerder besproken wallb-e http://wallb-e.com/shop/ staat nu een nieuw 22kw laadstation voor 599 incl. btw. het zogenaamde wallb eco-e laadstation.
Aan de specificaties te zien is het een mooi laadstation met erg veel functionaliteiten, of zie ik nu iets belangrijks over het hoofd?
Ik vraag me ook af of iemand al ervaring met een laadstation van dit merk heeft.
Er zit ook een distributeur in Nederland: http://www.beerten.net/.
groet vlisie
 
E-laad doet hun laatste batch met enkelvoudig uitgevoerde EV-Box palen. Stuur de foto even door?

laadpaal mitcham.jpg


dit is hem in wording aan Mitchamplein Hengelo
 
Ja dat kan zeker. Op die manier worden er bij ons 3 EV-boxen geïnstalleerd. Morgen de 1e zonder kabel op verzoek van Widodh ivm de flexibiliteit en voor onze Outlander. Over een week of 2 de andere 2 met een vaste kabel. Omdat de smartcharge controller nog niet helemaal af is worden de stations voorlopig softwarematig begrenst op 11kw.

Jm, HWS, bedankt, heb ze besteld. Electricien gaat ze zem aanleggen. Binnenkort kan iedereen die wil (die een tesla heeft en zin heeft in een praatje) ff bellen en met een kopje en wifi gratis komen laden in Oirschot op 22 kw!
 
Waterbad KeBa

Die wartel moet wel goed geplaatst worden op de kabel anders kan ik me iets voorstellen bij een waterbad.

Heb zelf de kabel via de achterkant ering zitten maar daar heb ik wel heel goed gechecked of die dubbele mebraan echt goed om de kabel klemde. Denk trouwens dat als je in die wartel wat siliconen kit spuit rond de kabel dat je een prima waterdicht krijgt.

Het compartiment waar de electronica in zit is wel bijzonder degelijk geseald daar krijg je met een brandslang nog geen water in gespoten. Maar idd als die wartels niet goed gemonteerd zitten ai ..

Wxll
 
Die wartel moet wel goed geplaatst worden op de kabel anders kan ik me iets voorstellen bij een waterbad.

Heb zelf de kabel via de achterkant ering zitten maar daar heb ik wel heel goed gechecked of die dubbele mebraan echt goed om de kabel klemde. Denk trouwens dat als je in die wartel wat siliconen kit spuit rond de kabel dat je een prima waterdicht krijgt.

Het compartiment waar de electronica in zit is wel bijzonder degelijk geseald daar krijg je met een brandslang nog geen water in gespoten. Maar idd als die wartels niet goed gemonteerd zitten ai ..

Wxll

De ICU Compact die ik heb besteld, heeft de wartels aan de onderkant. Mijn installateur zei ook meteen: als de wartels onverwacht wel boven hadden gezeten, had hij nieuwe geboord aan de onderkant; anders grote kans op ellende.
Sterkte. Ik hoop dat het snel en goed wordt opgelost.
 
Dit is mijn eerste post na al een tijd meegelezen te hebben, maar ik ga maar direct to the point.
Op de website van het al eerder besproken wallb-e http://wallb-e.com/shop/ staat nu een nieuw 22kw laadstation voor 599 incl. btw. het zogenaamde wallb eco-e laadstation.
Aan de specificaties te zien is het een mooi laadstation met erg veel functionaliteiten, of zie ik nu iets belangrijks over het hoofd?
Ik vraag me ook af of iemand al ervaring met een laadstation van dit merk heeft.
Er zit ook een distributeur in Nederland: http://www.beerten.net/.
groet vlisie

Volgens mij kijk je niet naar de juiste lader :
de 22 KW kost toch 840€????
 
Vraagje.......vandaag is mijn 22kw Ratio lader buiten in kast opgehangen. Ik wilde nml een solide lader met vaste (lange) kabel.

Wie komt wel eens in de buurt om te testen of laden met de Tesla het goed doet? Krijg de S pas in december dus geen haast.....wil alleen wel graag weten of het werkt;-)
 

Attachments

  • WP_20131115_10_32_53_Pro.jpg
    WP_20131115_10_32_53_Pro.jpg
    192.6 KB · Views: 372
  • WP_20131115_10_33_01_Pro.jpg
    WP_20131115_10_33_01_Pro.jpg
    191.7 KB · Views: 365
In reactie op de post van Ebullio hier onze reactie over de waterschade:


Bij Cohere werden we inderdaad verontrust door het horen dat er waterschade was ontstaan na de fikse regenbuien van de laatste tijd. Natuurlijk zijn wij er direct ingedoken om uit te zoeken wat de oorzaak was. Samen met Keba hebben we de specifieke laadstations onderzocht en we hebben zelf uitvoerig onze eigen Keba getest op potentiële waterinfiltratie.


Dit zijn de conclusies:

- De oorzaak zit in de afdichting van het voorpaneel van de Keba. Deze moet goed worden vastgeschroefd, anders werkt de seal van de casing niet goed genoeg. Voor een installateur begrijpen wij dat dit kan gebeuren, omdat de schroeven echt ver moeten worden doorgedraaid. De casing zit al snel heel stevig vast, waardoor het lijkt alsof de schroeven niet verder door gedraaid hoeven te worden (zie foto's voor het verschil in vast draaien).
- De wartel aan de bovenkant is niet het probleem. We hebben dit uitvoerig getest en hier is geen silicone of iets dergelijks voor nodig.


We hebben meteen al onze installateurs ingelicht hierover en we gaan voor de zekerheid checken bij al onze installaties of de seal goed dicht zit. Als je iemand kent met een Keba die wij zelf niet geïnstalleerd hebben informeer hen dan hierover!



Het afgelopen jaar heeft Keba 5000 laadpunten wereldwijd geïnstalleerd en hiervan zijn er 6 teruggekomen voor inspectie, waar uiteindelijk niet veel bijzonders aan de hand mee was. Wij staan 100% achter de producten die wij leveren. En wij zullen met zekerheid gewoon Keba's die vol in de regen staan blijven installeren.

Als er nog vragen zijn hierover, bel of mail dan gerust. Onze normale kantoortijden zijn niet tot 22.30, maar vaak heb je toch een redelijke kans om iemand aan de lijn te krijgen :)


Michael Coussement
Director Cohere


Keba 1.JPG

De cover en de schroeven.

Keba 3.JPG

De linker kant is strak aangedraaid maar niet helemaal dicht. Je ziet nog een gleuf zitten.

Keba 2.JPG

De rechterkant is helemaal doorgedraaid, waardoor er geen spleet zit en de seal goed werkt.
 
In reactie op de post van Ebullio hier onze reactie over de waterschade:


Bij Cohere werden we inderdaad verontrust door het horen dat er waterschade was ontstaan na de fikse regenbuien van de laatste tijd. Natuurlijk zijn wij er direct ingedoken om uit te zoeken wat de oorzaak was. Samen met Keba hebben we de specifieke laadstations onderzocht en we hebben zelf uitvoerig onze eigen Keba getest op potentiële waterinfiltratie.


Dit zijn de conclusies:

- De oorzaak zit in de afdichting van het voorpaneel van de Keba. Deze moet goed worden vastgeschroefd, anders werkt de seal van de casing niet goed genoeg. Voor een installateur begrijpen wij dat dit kan gebeuren, omdat de schroeven echt ver moeten worden doorgedraaid. De casing zit al snel heel stevig vast, waardoor het lijkt alsof de schroeven niet verder door gedraaid hoeven te worden (zie foto's voor het verschil in vast draaien).
- De wartel aan de bovenkant is niet het probleem. We hebben dit uitvoerig getest en hier is geen silicone of iets dergelijks voor nodig.


We hebben meteen al onze installateurs ingelicht hierover en we gaan voor de zekerheid checken bij al onze installaties of de seal goed dicht zit. Als je iemand kent met een Keba die wij zelf niet geïnstalleerd hebben informeer hen dan hierover!



Het afgelopen jaar heeft Keba 5000 laadpunten wereldwijd geïnstalleerd en hiervan zijn er 6 teruggekomen voor inspectie, waar uiteindelijk niet veel bijzonders aan de hand mee was. Wij staan 100% achter de producten die wij leveren. En wij zullen met zekerheid gewoon Keba's die vol in de regen staan blijven installeren.

Als er nog vragen zijn hierover, bel of mail dan gerust. Onze normale kantoortijden zijn niet tot 22.30, maar vaak heb je toch een redelijke kans om iemand aan de lijn te krijgen :)


Michael Coussement
Director Cohere


View attachment 35664
De cover en de schroeven.

View attachment 35666
De linker kant is strak aangedraaid maar niet helemaal dicht. Je ziet nog een gleuf zitten.

View attachment 35665
De rechterkant is helemaal doorgedraaid, waardoor er geen spleet zit en de seal goed werkt.


O.K. Michael, bedankt voor je reactie op het forum. Cohere heeft bij mij ook een Keba met vaste kabel geinstalleerd dus zal zeker het telefoontje afwachten wanneer die gecontroleerd wordt. Maar goed dat jullie dit zo oplossen door pro-actief te reageren en niet op de problemen gaan zitten wachten ...
 
Thuis de auto in de tuin gezet en aan de laadpaal gehangen. Dat ging perfect. Vreemd genoeg kon ik het amperage fors hoger opvoeren dan de 16A maximaal die ik verwachtte. Ik durfde het eigenlijk niet aan, maar was ook wel verbaasd dat het überhaupt kon. Ik heb een EV-Box die 22kw(h) aankan, maar met een aansluiting van 3 fase 25A dacht ik niet boven de 16A te kunnen laden. Maar goed, het werkte.
Dat zou niet mogen! Het Pilot signaal van de laadpaal moet leidend zijn, dus ik heb het vermoeden dat je EV-Box nog op 32A staat ingesteld.

Zie je dat ook in het scherm tijdens het laden? 16A/32A? Zo ja, dan staat dat echt verkeerd en moet je dat recht laten zetten.

De controller van de laadpaal moet namelijk wel weten maximaal 16A te mogen leveren.
 
Dat zou niet mogen! Het Pilot signaal van de laadpaal moet leidend zijn, dus ik heb het vermoeden dat je EV-Box nog op 32A staat ingesteld.

Zie je dat ook in het scherm tijdens het laden? 16A/32A? Zo ja, dan staat dat echt verkeerd en moet je dat recht laten zetten.

De controller van de laadpaal moet namelijk wel weten maximaal 16A te mogen leveren.
Hi Wido. Ja, dat staat er inderdaad (16/32A). Ik ga er even achteraan. Veiligheidshalve laad ik nu maar gewoon op 16A zoals beoogd, maar ik heb liever dat het ook begrenst is zoals bedoeld. Bedankt weer voor je toelichting.
 
In reactie op de post van Ebullio hier onze reactie over de waterschade:

Bij Cohere werden we inderdaad verontrust door het horen dat er waterschade was ontstaan na de fikse regenbuien van de laatste tijd. Natuurlijk zijn wij er direct ingedoken om uit te zoeken wat de oorzaak was. Samen met Keba hebben we de specifieke laadstations onderzocht en we hebben zelf uitvoerig onze eigen Keba getest op potentiële waterinfiltratie.

Dit zijn de conclusies:

- De oorzaak zit in de afdichting van het voorpaneel van de Keba. Deze moet goed worden vastgeschroefd, anders werkt de seal van de casing niet goed genoeg. Voor een installateur begrijpen wij dat dit kan gebeuren, omdat de schroeven echt ver moeten worden doorgedraaid. De casing zit al snel heel stevig vast, waardoor het lijkt alsof de schroeven niet verder door gedraaid hoeven te worden (zie foto's voor het verschil in vast draaien).
- De wartel aan de bovenkant is niet het probleem. We hebben dit uitvoerig getest en hier is geen silicone of iets dergelijks voor nodig.


We hebben meteen al onze installateurs ingelicht hierover en we gaan voor de zekerheid checken bij al onze installaties of de seal goed dicht zit. Als je iemand kent met een Keba die wij zelf niet geïnstalleerd hebben informeer hen dan hierover!

Het afgelopen jaar heeft Keba 5000 laadpunten wereldwijd geïnstalleerd en hiervan zijn er 6 teruggekomen voor inspectie, waar uiteindelijk niet veel bijzonders aan de hand mee was. Wij staan 100% achter de producten die wij leveren. En wij zullen met zekerheid gewoon Keba's die vol in de regen staan blijven installeren.

Als er nog vragen zijn hierover, bel of mail dan gerust. Onze normale kantoortijden zijn niet tot 22.30, maar vaak heb je toch een redelijke kans om iemand aan de lijn te krijgen :)


Michael Coussement
Director Cohere
Michael,
Bedankt voor de toelichting,
Ik wil graag nog vermelden dat ik ook erg tevreden ben met jullie aanpak van het probleem, al kan ik het niet proactief noemen omdat er eerst een KEBA moet kortsluiten voordat het probleem gesignaleerd kan worden. Het is ook niet jullie taak om de KEBA installatiehandleiding te schrijven.
Ook Jelle (van Cohere) heeft vandaag weer goed mee gedacht. Dinsdag komt de nieuwe KEBA binnen, ter overbrugging stelde hij voor tijdelijk een krachtstroom WCD te installeren, maar ik had natuurlijk nog geen rode stekker gekregen van mijn Califonian DS.
Dus nog een paar dagen verderop in de wijk parkeren.
ps: Sander van een straat verder, ik hoor dat jij ook meeleest hier. Ik wil best je laadpunt komen testen hoor :biggrin: