Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Een geaarde nullijn met behulp van een scheidingstransformator ziet er zo uit. Bij het zwevende secundaire circuit wordt een fase (bij conventie de blauwe draad) aan de aarde gekoppeld. Ik gebruikte daarvoor een koperen plaat, maar een kabeltje met kabeloogjes zou even goed zijn.
Zelf zet ik de transformator niet constant onder spanning ( de nullastverliezen belopen bij mij 75 W of 657 kWh per jaar !!!), maar werk ik met een Solid State Relay (SSR), te zien midden boven de transformator. Die bekrachtig ik met de 5V spanning vanuit een GSM-lader van een afgedankte GSM. Zo'n SSR bestaat ook in driefasige uitvoering, een contactor zou ook kunnen. Bij het laden knip ik de schakelaar om waardoor de transfo en dus ook het laadstation onder spanning komen. Onmiddellijk na het laden schakel ik de transfo terug uit.

Is dit niet nog steeds enkelfasig, maar nu met neuter? Gaat er nu geen stroom door E ?
 
Ik heb net mijn blauwe 32A adapter geleverd gekregen (Na 6 maanden.... ;))

Ga straks even wat aansluiten thuis om te kijken of ik netjes 32A Enkel-fase kan laden. Is handig voor in Frankrijk en de UK.

In NL is 32A 1-fase erg zeldzaam.

Wido, alle laadpalen die ik heb gevonden in UK en Ierland zijn type 2 (mennekes), heb jij andere ervaringen? Zo ja, dan moeten wij wellicht toch even een keertje afspreken ivm mijn rondreis door Engeland en Ierland om even bijgepraat te worden door jou en jouw ervaringen.
 
Wido, alle laadpalen die ik heb gevonden in UK en Ierland zijn type 2 (mennekes), heb jij andere ervaringen? Zo ja, dan moeten wij wellicht toch even een keertje afspreken ivm mijn rondreis door Engeland en Ierland om even bijgepraat te worden door jou en jouw ervaringen.
Alle is inderdaad netjes Type 2, ik heb geen 32A nodig gehad.

Echter heb ik deze aansluitingen wel gezien, dus uit voorzorg wil ik de adapter gewoon hebben. Als je hem wil lenen voor naar de UK, geen probleem!

Ik kom vaak op nogal afgelegen plekken waar laadpalen schaars zijn.
 
Kan je wel wat met deze CEE 1x32A blauw ?
In de praktijk (camping/ jachthaven) zijn het volgens mij meestal CEE 1x16A aansluitingen.
Als ik het goed begrijp past een CEE 1x32A mannetje niet in een CEE 1x16A vrouwtje ?
De blauwe CEE bestaat net zoals de Rode CEE in een 16A variant en 32A variant.

De 32A variant is in Nederland zeldzaam. Hij is fysiek ook groter dan de 16A.

mennekes-blue-cee-32A.jpg


Heb net via electronicagoedkoop.nl de shuko-CEE 1x16A blauw verloopstekker besteld. 6€ en 6€ transport. Wido wat kost de Tesla adapter 1x32A?
De Adapter bij Tesla kost 95 euro, maar let even op mijn verhaal hier boven.

Voor de blauwe CEE heb ik zelf deze adapter gemaakt:

tesla-model-s-umc-blue-cee-schuko.jpg


Ja, ik heb daar een Schuko -> CEE adapter, maar vergeet die even.

Ik heb een blauwe CEE -> Rode CEE adapter gemaakt waar in de rode adapter enkel L1 is aangesloten.

Zo kan ik op een blauwe CEE met 16A laden ipv 13A. Die blauwe CEE kan een continue load van 16A prima aan. Scheelt toch weer 3A en dus wat laadtijd.
 
Moet ik eerst langs de bouwmarkt, maar dan is het zo gemaakt. Kan ik wel even in elkaar schroeven. Stuur maar een PM.

Hi Wido,

Had je net ook al een PM gestuurd, want interesse omdat ik straks weer veel in de jachthaven ben, dus blauwe walaansluitingen. Echter, kan ik hier ook niet gewoon mee uit de voeten:

Verloopkabel van CEE (male) naar rubber contrastekker + aarde - Wagenaar Watersport winkel in Leeuwarden, de grootste online webshop van Friesland

Of ben ik met deze combi dan weer beperkt tot 13A?

Onno
 
Is er misschien iemand die plannetjes van alle mogelijke adapters op het forum kan gooien? Ik heb een aantal rode 32A vrouwtjes gekocht en dan alle mogelijke blauwe en rode stekkers en een shuko gekocht. Heb ook 5g4 eb 3g2.5 kabel erbij. Ik wil nu allemaal adaptertjes maken voor mijn portable wallbox die evt 22kw aankan. Het wijst zich wel uit. Maar met een perfect en correct voorbeeld is het toch net iets makkelijker.

Dus om veilig en verstandig te knutselen is een leidraad van een "kenner" wel handig.
 
Is er misschien iemand die plannetjes van alle mogelijke adapters op het forum kan gooien? Ik heb een aantal rode 32A vrouwtjes gekocht en dan alle mogelijke blauwe en rode stekkers en een shuko gekocht. Heb ook 5g4 eb 3g2.5 kabel erbij. Ik wil nu allemaal adaptertjes maken voor mijn portable wallbox die evt 22kw aankan. Het wijst zich wel uit. Maar met een perfect en correct voorbeeld is het toch net iets makkelijker.

Dus om veilig en verstandig te knutselen is een leidraad van een "kenner" wel handig.

Gewoon zien dat N met N verbonden wordt en PE met PE. Dan de fases doorlinken of 1 fase met L1 (als je maar 1 fase hebt)