Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
@nulwoning. Door de aanwezigheid van de PV panelen is er zelfs meer capaciteit beschikbaar op het net van de woning. In het geval van een 3x25A huisaansluiting en PV panelen die bijvoorbeeld 3x5A opwekken, dan is er 3x30A capaciteit beschikbaar in huis. De lader en de installatieautomaat van de lader kunnen dan op maximaal worden ingesteld (3x32A). In dit geval zorgt Maxem, onze smart charger, voor de beveiliging op overbelasting als er geen vermogen meer van de PV panelen afkomt. Zonder zon laadt het laadpunt weer op het beschikbare vermogen in huis (3x25A dus onder de voorwaarde dat er verder niets in huis aan staat).


Volgens mij heb je hem laten monteren tegelijkertijd met de 16A/32A hardware aanpassing. Dan moest de achterbank en de distributie kast toch al open.

@Michaelc Hoe zit het met de selectiviteit die je moet aanhouden bij een 25A huisaansluiting, 32A lader aansluiting en b.v. 16A aan PV panelen?
 
Goede opmerking maar ik denk niet dat dit mag in België. De Type A verliesstroomschakelaar van 300mA is de verzegelde die bij ons verplicht aan de ingang van het hoofdbord moet gebruikt worden. Achter deze verliesstroomschakelaar volgen de automaten en/of extra (gevoelige) verliesstroomschakelaars. Er moet ook nog minstens 1 verliesstroomschakelaar van 30mA aanwezig zijn als extra beveiliging voor vochtige ruimtes of toestellen (wasmachine en zo). De automaat van 32A voor het CEE32 stopcontact van de Tesla heb ik dus laten voorafgaan door een Type B verliesstroomschakelaar van 30mA.
Ah, oh dat vind ik erg goed dat in Belgie de verliesstroomschakelaar verzegeld is, dat zouden ze hier ook moeten doen. Zolang als alle andere groepen allemaal achter 30mA aardlekschakelaars zitten die parallel aan je type B staan is de situatie alsnog veilig (ik neem aan dat je installateur dat ook zo heeft geïnstalleerd, ik was al verbaasd maar nu begrijp ik hoe het zit).
 
Ah, oh dat vind ik erg goed dat in Belgie de verliesstroomschakelaar verzegeld is, dat zouden ze hier ook moeten doen. Zolang als alle andere groepen allemaal achter 30mA aardlekschakelaars zitten die parallel aan je type B staan is de situatie alsnog veilig (ik neem aan dat je installateur dat ook zo heeft geïnstalleerd, ik was al verbaasd maar nu begrijp ik hoe het zit).

Niet allemaal en daarom vind ik je opmerking zeer relevant. Ik zou dit eigenlijk aan iemand willen voorleggen die controles doet in België. Een doorsnee installateur heeft volgens mij onvoldoende ervaring om dit zonder duidelijke aanwijzingen van Tesla "ideaal" te kunnen aanpakken. In de Tesla instructies bij de UMC staat enkel "Zekering: Installatie op een aparte groep geschikt voor 16 A". Mijn vraag is dus of het volgens het "Algemeen Reglement op Elektrische Installaties" toegestaan is om aan de ingang vanaf de tellerkast meerdere verliesstroomschakelaars in parallel te plaatsen.
 
Niet allemaal en daarom vind ik je opmerking zeer relevant. Ik zou dit eigenlijk aan iemand willen voorleggen die controles doet in België. Een doorsnee installateur heeft volgens mij onvoldoende ervaring om dit zonder duidelijke aanwijzingen van Tesla "ideaal" te kunnen aanpakken. In de Tesla instructies bij de UMC staat enkel "Zekering: Installatie op een aparte groep geschikt voor 16 A". Mijn vraag is dus of het volgens het "Algemeen Reglement op Elektrische Installaties" toegestaan is om aan de ingang vanaf de tellerkast meerdere verliesstroomschakelaars in parallel te plaatsen.
In Nederland mag je maar een beperkt aantal groepen achter eenzelfde aardlek plaatsen dus dan ontkom je er soms niet aan om er meerdere aardlekken naast elkaar te plaatsen.
Voor alle duidelijkheid: 'in parallel plaatsen' is eigenlijk niet goed omschreven door mij, ik bedoel dus meerdere aardlekschakelaars aansluiten op dezelfde binnenkomende fase(s), waarbij ieder aardlek zijn eigen groepen erachter van stroom voorziet. Dus niet dat één groep door 2 parallelle aardlekken van stroom wordt voorzien, dat is fout.
 
In Nederland mag je maar een beperkt aantal groepen achter eenzelfde aardlek plaatsen dus dan ontkom je er soms niet aan om er meerdere aardlekken naast elkaar te plaatsen.
Voor alle duidelijkheid: 'in parallel plaatsen' is eigenlijk niet goed omschreven door mij, ik bedoel dus meerdere aardlekschakelaars aansluiten op dezelfde binnenkomende fase(s), waarbij ieder aardlek zijn eigen groepen erachter van stroom voorziet. Dus niet dat één groep door 2 parallelle aardlekken van stroom wordt voorzien, dat is fout.

We begrijpen mekaar. :rolleyes:
 
Ok, ik heb losse componenten besteld bij de laadkabelwinkel voor het zelf maken van een laadkabel met als doel een kabel precies op de gewenste lengte te maken. Ik heb me niet helemaal voldoende verdiept in de knijpverbindingen en het gereedschap wat je hiervoor nodig hebt.
Loek heeft me daar inmiddels ook op gewezen en ik begrijp dat de kwaliteit van die verbinding natuurlijk heel belangrijk is. Later vond ik ook de thread op dit forum, beetje in omgekeerde volgorde gedaan :)

Aanvankelijk dacht ik dat zelf-maak kabels een schroef verbinding hadden en ik wilde dan in 2 of 3 stappen met tussendoor uitproberen de (extra) kabel precies op een vaak gebruikt laadpunt afstemmen.

Loek heeft wel aangeboden om de pluggen terug te sturen, maar de kabel zelf is natuurlijk speciaal op een bepaalde lengte afgeknipt.
Dus ik wil nu toch maar doorzetten en via een elektricien de knijpverbinding laten maken, dat gaat wel lukken. En hopelijk eindig ik dan met een exact passende kabel lengte ipv een standaard maat.

Mijn enige overblijvende vraag is of de 680 Ohm weerstand tussen de PP en PE Connector aan beide kanten moet worden gemonteerd, dus zowel aan de male als female kant?

Hopelijk is er hier iemand die dit al eens gedaan heeft en weet of dat het geval is, of een linkje heeft naar de wiring instructions.
delaadkabelshop.nl heeft wel plaatjes van de connectoren, maar alleen de female versie.
 
Ik heb een issue met mijn 11kW EV box met de Tes.... Vaak na 2 uurtjes laden gaat de Amperage naar 10/16. Dus 3x10 ipv 3x16. Van 11kW naar 7kW. Stoppen en starten via de app veranderd niets. Wel afkoppelen en direct aankoppelen. Zegt iemand dit iets?

De Tesla durfde vroeger wel eens de laadsnelheid te verminderen als het voltage niet constant bleef. Misschien heeft het daar mee te maken. Maar ik heb hier al lang niets meer over gehoord.
 
De Tesla durfde vroeger wel eens de laadsnelheid te verminderen als het voltage niet constant bleef. Misschien heeft het daar mee te maken. Maar ik heb hier al lang niets meer over gehoord.

Voltage is constant, zie hieronder... Prima voltage.
9e14f1b366ed4cedc15d60f6edb42ac4.jpg
 
Heb ook een ev-box maar nog nooit gezien. Altijd 11 kw.
Is er iets wat thuis aangaat waardoor er minder beschikbaar komt ? Bv. laden start om 23.00 en om 01.00 gaat er iets anders aan ?

Is op de zaak, normaliter 2x22kW tegelijk en 2x11kW. nu ivm verbouwing maar 1x11kW beschikbaar. Ik kan verbruik pand continueren en niet boven de 30% maximale capaciteit gekomen (piekmoment)
 
Zie je ook een foutmelding in het scherm toevallig?
Bij mij gebeurt iets vergelijkbaars, volgens Tesla een storing in de interne lader waardoor hij nog maar op twee fases doet laden, wordt binnenkort vervangen.

Vreemde is, krijg géén melding zoals ik wel eens krijg bij de UMC als er slechte bekabeling oid geconstateerd word.. Lijkt wel of hij 1 fase niet meeneemt. Maar stoppen en starten met de App, Auto of zelfs de laadpaal stoppen en starten helpt niet. De Mennekes uit de auto halen en direct terug stoppen wel. Wezenlijk verschil is dat de kW worden gereset wat hij geladen heeft. Technisch misschien resulterend in reset interne duo lader?
 
Mijn enige overblijvende vraag is of de 680 Ohm weerstand tussen de PP en PE Connector aan beide kanten moet worden gemonteerd, dus zowel aan de male als female kant?

Volgens mij enkel nodig langs de voertuigkant: het is uiteindelijk het voertuig dat de stroomsterkte bepaalt rekening houdende met de twee beperkingen :

  • wat het laadstation toelaat hetgeen gecommuniceerd wordt via het stuursignaal
  • de beperkingen van de kabel hetgeen gedetecteerd wordt met behulp van de weerstand tussen PP en PE.
Dus is enkel de voertuigkant functioneel.
Waarschijnlijk zullen laadkabels langs beide zijden van zo'n weerstand voorzien zijn, maar eigenlijk is het voor de huidige laadstations niet nodig.
Mijn Open EVSE - laadstation heeft zelfs geen aansluitmogelijkheid om die weerstandswaarde te controleren.
 
Volgens mij enkel nodig langs de voertuigkant: het is uiteindelijk het voertuig dat de stroomsterkte bepaalt rekening houdende met de twee beperkingen :

  • wat het laadstation toelaat hetgeen gecommuniceerd wordt via het stuursignaal
  • de beperkingen van de kabel hetgeen gedetecteerd wordt met behulp van de weerstand tussen PP en PE.
Dus is enkel de voertuigkant functioneel.
Waarschijnlijk zullen laadkabels langs beide zijden van zo'n weerstand voorzien zijn, maar eigenlijk is het voor de huidige laadstations niet nodig.
Mijn Open EVSE - laadstation heeft zelfs geen aansluitmogelijkheid om die weerstandswaarde te controleren.
OpenEVSE heeft er geen ondersteuning voor, maar de EVSE kant moet ook zeker de controle uitvoeren!

De EVSE hoort de weerstand ook uit te lezen en op basis daarvan zijn Amperage aan te passen wat hij op het pilot signaal zet. Een dubbele controle dus.
 
Sorry, ik heb geantwoord vanuit mijn persoonlijke ervaring met Open EVSE waar de weerstand langs het laadstation niet nodig is. Ik zet er trouwens bij dat het mijn mening is en geef aan waarom ik dat denk.
Als alleen antwoorden mogen gegeven worden waarvan we 100% zeker zijn, wordt het erg stil op het forum. Dat is juist de dynamiek van zo'n forum: door mijn deels foutief antwoord komt er reactie met een extra toelichting waardoor nu iedereen weet dat een echt laadstation de kabel behoort te controleren en indien nodig het signaal voor de maximale stroomsterkte zal aanpassen zodat inderdaad een dubbele controle ontstaat. Perfect toch!