Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
F546FAEB-2F72-4E80-BA02-B750A6506D66.jpeg
Voor wie nog stresst over kabels en laadpalen voor op reis: een voorbeeld: Hotel Dorint Bitburg. De dichtsbijzijnde publieke lader (Bitburg centrum) was 13km verwijderd. Op zich geen drama, maar het paste niet zo in onze planning (en goesting vooral) om een 2 tal uur in een stad door te brengen.
Dus vraagje aan de receptie:
“Bitte, gibt es eine moglichkeit...?”
“Ja sicher wo der Tannenbaum steht”

“Dat kan ik toch niet maken. Dan is de kerstsfeer weg. Ik ga wel naar ‘t stad.”
“Doch, doch kein problem, kostet 10€”.
220 km bij geladen (17u). Fair deal.

Totnutoe heb ik in hotels altijd al mogen laden als ik het vroeg. Het is de eerste keer zelfs dat ik moest betalen (wat ik aan die prijs wel ok vond). Ik probeer het wel te mijden via superchargers. Maar vind het beter dan publiek laden omwille van de onzekerheid ivm beschikbaarheid, vermogen (=tijd), prijs...
 
  • Like
Reactions: Bugno and FVO
View attachment 269433 Voor wie nog stresst over kabels en laadpalen voor op reis: een voorbeeld: Hotel Dorint Bitburg. De dichtsbijzijnde publieke lader (Bitburg centrum) was 13km verwijderd. Op zich geen drama, maar het paste niet zo in onze planning (en goesting vooral) om een 2 tal uur in een stad door te brengen.
Dus vraagje aan de receptie:
“Bitte, gibt es eine moglichkeit...?”
“Ja sicher wo der Tannenbaum steht”

“Dat kan ik toch niet maken. Dan is de kerstsfeer weg. Ik ga wel naar ‘t stad.”
“Doch, doch kein problem, kostet 10€”.
220 km bij geladen (17u). Fair deal.

Totnutoe heb ik in hotels altijd al mogen laden als ik het vroeg. Het is de eerste keer zelfs dat ik moest betalen (wat ik aan die prijs wel ok vond). Ik probeer het wel te mijden via superchargers. Maar vind het beter dan publiek laden omwille van de onzekerheid ivm beschikbaarheid, vermogen (=tijd), prijs...
Heb je 17u geladen? Is in mijn ogen toch vrij lange periode voor op een doorreishotel. Of bleef je daar langer dan 1 nacht? Zolang is anders toch echt geen optie (gratis of niet) als ik op reis ben
 
Heb je 17u geladen? Is in mijn ogen toch vrij lange periode voor op een doorreishotel. Of bleef je daar langer dan 1 nacht? Zolang is anders toch echt geen optie (gratis of niet) als ik op reis ben
Inderdaad niet op doorreis. 2 nachten verbleven.
Op doorreis is meestal ook geen 200 km nodig. Nu eigenlijk ook niet, Verviers was slechts 100km, maar wou ook niet ‘s nachts opstaan om hem te ontkoppelen. En als hij toch niet ontkoppeld was, kon hij beter doorladen ipv zonder laden aan de stekker te hangen.
Op doorreis overnacht ik in een hotel met DeC of op wandel of plooifietsafstand van een SuC. Die eerste zijn lastig te vinden binnen het budget dat ik wil uitgeven op doorreis. Ik gebruik dan immers enkel het bed en hoef geen wellness, zwembad, 4 gangendiner, ontbijt met bubbels.
In Frankrijk goeie ervaring met B&B hotelketen. In Colmar is er 1 met DeC. In Beaune Zijn er 2 aan de SuC (kies voor sud daar, palais des Congrés is pas overgenomen en aan vernieuwing toe, wat ook gepland was, info is mss al verouderd).
 
  • Like
Reactions: FVO
Met de charger upgrade kom ik tot 17 kW (AC dus). Ook bij een 22 kW paal, dus.

Grappig genoeg heb ik één eiland hoger, op Goeree Overflakkee, al een aantal keer het tegenovergestelde gemerkt: een lader die als 11 kW in de database staat, maar mij 17 kW geeft. Dus dat zal dan in werkelijkheid een 22 kW lader zijn.
 
Er is nog een 3e categorie. Vrij recent.
Auto’s die 1e kwartaal dit jaar zijn geleverd hebben een 11 kW lader. Softwarematig tegen betaling te upgraden naar 16,5 kW.

Onze model X p100d - geleverd in april 2017 - heeft een 11 kW lader. De auto heeft alle opties, behalve de hogere capaciteit lader, aangezien ik de dubbele 22 kW lader in onze S in 4 jaar tijd exact 1 keer op volle capaciteit heb gebruikt. Ergo: ik vond € 1700 voor 16,5 kW weggegooid geld.

Weet je zeker dat deze 11 kW lader softwarematig is gecapt? Wellicht komt tesla dan ooit nog met een aanbieding om deze “voor weinig” te uncappen op 16,5 kW. Dat hebben ze immers ook voor de 60 kWh accu’s gedaan toen deze niet meer werden geleverd.
 
Ja, Tesla heeft mij bevestigd dat de lader softwarematig begrensd is op 11 kW. Tevens hebben ze mij een prijs genoemd om hem te laten unlocken naar 16,5 kW. Was iets van rond de 1500 euro en dat is inderdaad te gortig voor die enkele keer dat je het nodig hebt. Tot nu toe 1x “nodig” gehad toen we op een tripje van 250km (retour) gingen en bij vertrek bleek dat het laden niet was gestart (rood lampje op HPWC). Toen maar even langs de Supercharger gegaan om een kwartiertje te laden. Verder nog nooit 16,5 kW nodig gehad omdat je met 11 kW een 90D ook in 1 nacht van leeg naar vol kunt laden.