Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Probeer maar eens de wirwar van kWh-tarieven met en zonder verschillende abonnementen bij te houden.
Bijvoorbeeld de Shell Recharge app laat per laadpaal wel de tarieven zien maar laat je er niet op filteren. Er zit wel een filter in de app voor het laadvermogen

A3270B3A-E0E6-4367-A2CD-6A4FB5217046.png
 
Zoals Wooter ook al zegt, er zijn teveel verschillen. Soms betaal je per kWh met of zonder start tarief of je betaald per minuut met of zonder start tarief. Op andere plekken is het gratis maar betaal je voor parkeren.
Een op enkele plekken is de prijs voor laden en of parkeren nog weer anders overdag en 's nachts.
En dan is het nog afhankelijk welke pas je gebruikt en of je een Abbo hebt.

Zo'n app zou leuk zijn maar ik zie hem nog niet komen.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Zeker een goed idee. Zeker geen negativisme, maar een flink aantal redenen waarom het heel moeilijk zal zijn om zo'n app actueel te houden.
Zijn variabelen die je wel kunt dimensioneren. Uitdaging is vooral de dagelijkse wijzigingen en het feit dat er geen uniforme API of zo zal zijn die in staat is om die te pollen laat staan dat leveranciers ze je netjes gaan aanreiken. Ik denk wel dat iedereen op dit forum daar een bedragje voor over zou hebben.. als ie ook in het buitenland zou werken... Nog meer input..
Maar goed. Stel je zou de tarieven up-to-date hebben, weten welke abonnementen de bestuurder heeft, zijn auto kennen, weten waar die is, wat de SoC en bestemming is dan is het best te doen...
 
Ik denk wel dat iedereen op dit forum daar een bedragje voor over zou hebben..
Behalve als je zoals ik gewoon thuis laad en superchargers gebruikt.

Bij mensen met niet-Tesla EV's kan het nog wat meer succes hebben, maar ook daar zie je snel dat het abonnement dat ze het eerste jaar van de dealer krijgen sowieso het interessantst is, of ze de tankpas van de werkgever krijgen en dus ook niet kijken naar prijs.

En hoeveel per maand zou een redelijk bedrag zijn om toch te kunnen profiteren van de laagste prijzen? En hoeveel laadpasjes wil je daarvoor aanvragen?
 
Dit zou prima en heel eenvoudig kunnen in de app van de laadpas-aanbieder. Zoals @BMW740iL al zegt, in de Shell Recharge app bijvoorbeeld zie je per paal wat deze jou kost. Dit is dus het tarief voor jou met jouw Shell Recharge pas. Je kunt daar natuurlijk gewoon een filter voor maken.

De kosten en een filter weergeven in een generieke app is inderdaad niet te doen.
 
Maar de laadpas-aanbieder heeft gewoon 1 tarief. Ja, je hebt een tarief met abonnement en eentje zonder, maar de break-even per maand berekenen wordt moeilijk, zeker als veel van die abonnementen niet maandelijks opzegbaar zijn.

Een generieke app is quasi onmogelijk, want dan moet je alle tariefplannen van alle aanbieders kennen. Kijk maar eens hoe goed dat gaat met het vergelijken van telecom-tarieven of energie-tarieven. Zelfs de beste prijsvergelijkers kunnen de wijzigingen, promo's, acties en uitzonderlijke regels niet bijhouden.
 
Behalve als je zoals ik gewoon thuis laad en superchargers gebruikt.

Bij mensen met niet-Tesla EV's kan het nog wat meer succes hebben, maar ook daar zie je snel dat het abonnement dat ze het eerste jaar van de dealer krijgen sowieso het interessantst is, of ze de tankpas van de werkgever krijgen en dus ook niet kijken naar prijs.

En hoeveel per maand zou een redelijk bedrag zijn om toch te kunnen profiteren van de laagste prijzen? En hoeveel laadpasjes wil je daarvoor aanvragen?
Ik laad ook thuis en voor die enkele buitenlandse reis supercharge ik zoveel mogelijk, geen zin om dat uit te zoeken, want dat gaat ter plaatse van je vakantietijd af. Dus met je eens, moeilijk wat te verdienen hiermee. Kortom, realisme, geen negativisme. Maar handig op vakantie, dat zou het zeker zijn, dan kost het ook geen tijd om uit te zoeken
 
Maar de laadpas-aanbieder heeft gewoon 1 tarief.

De Shell Recharge laadpas laat in de app als je op een laadpaal klikt ook het tarief per kwh zien dat niet voor alle laadpalen gelijk is. Een selectie uit de Shell app:
 

Attachments

  • D5F61369-5BCC-4F03-ACB9-D24B72D80802.png
    D5F61369-5BCC-4F03-ACB9-D24B72D80802.png
    125.3 KB · Views: 43
  • 4C66A664-531F-4658-9102-22157C7DAAF6.png
    4C66A664-531F-4658-9102-22157C7DAAF6.png
    124.4 KB · Views: 43
  • FBFA7CAC-236B-4ECF-B1CC-3C2F18D7870A.png
    FBFA7CAC-236B-4ECF-B1CC-3C2F18D7870A.png
    115.1 KB · Views: 41
  • 5323193F-2252-463D-B4D1-478D09A39A18.png
    5323193F-2252-463D-B4D1-478D09A39A18.png
    127.5 KB · Views: 49
Last edited:
Keuze voor laadstation is vaak een combi van:
  • beschikbare tijd
  • hoeveelheid kW dat nodig is
  • afstand tot bestemming
  • kosten van parkeren
Mogelijke oplossing is om niet enkel filters te maken, maar profielen:
  • Vol opladen, alle tijd, afstand geen probleem (gamen en bingen in de auto)
  • Vol opladen, tijd minimaal (doorreis)
  • Bijladen, 1 uur, in de buurt (winkelen)
  • ...
Na de keuze van een profiel kan je een lijst/kaart tonen met mogelijkheden, met daarbij de geschatte prijs van het eerste uur (voor profiel, inclusief parkeren), prijs per volgende uur, afstand tot bestemming, etc.

Ik heb het veel liever in ABRP of bestaande oplossing dan een nieuwe app. Want om het echt goed te maken, moet je die hele functionaliteit nabouwen.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Zijn er apps voor ev laden die een filter hebben op de prijs per kwh van de laadpalen?
Handig. Vooral wanneer aan dezelfde paal de laadtarieven per provider inzichtelijk zijn. Voorbeeld: bij mij om de hoek kan ik aan dezelfde paal laden tegen verschillende tarieven: Shell (0,37/kWh), Smoov (0,31/kWh) enz.

Verheug me op de dag waarop in zo’n app een nieuwe versie van Stadtwerke Düsseldorf flat fee opduikt.
 
In de Tesla werkt dat "destination parking" in ieder geval niet. Je kan niet op een bliksem klikken, en ze verdwijnen als je verder inzoomt. Er worden wel wat aangegeven op minimaal 15 minuten rijden, die gemarkeerd zijn met A, B, etc.

Dan maar een app pakken om eentje te zoeken.
 
In de Tesla werkt dat "destination parking" in ieder geval niet. Je kan niet op een bliksem klikken, en ze verdwijnen als je verder inzoomt. Er worden wel wat aangegeven op minimaal 15 minuten rijden, die gemarkeerd zijn met A, B, etc.

Dan maar een app pakken om eentje te zoeken.
Hoezo je kan niet op een bliksem klikken? Zo doe ik dat altijd om destination charger te vinden.
 
Lijkt me een gat in de markt! (Nee, ik ken ze niet)
Heb meteen een mailtje gestuurd naar plugsurfing:
Goedenavond


Met het stijgen van de elektriciteitsprijzen stijgt de behoeft naar het vinden van de goedkoopste laadpaal. Een filter op de prijs per kw kan ev rijders helpen om de goedkoopste laadpaal in de buurt te vinden.
Ik kijk al uit naar de verbetering van de app.
Hartelijke groet
Job