Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Met de publieke laadpalen of met het model dat thuis wordt gebruikt?
Ervaringen met proberen wat te regelen op het kantoorparkeerterrein, dat me een ver te hoog WTF-gehalte had om door te zetten. Mijn conclusie toen: het zijn ouderwetse boekhouders met wat kennis van elektrotechniek. En mijn ervaring met zulke bedrijven waar de administratie en de basis-IT al een koppijn is (DHL, Ziggo, etc), is de rest vaak ook ellende - dus wel een aanname op basis van deze statistiek.

Er zijn veel meer laadpalen die vandaag werken en morgen niet, want zitten houwtjetouwtje in elkaar. Evbox is dan niet eens de allerslechtste in mijn ervaring.
 
Eerste model Ioniq, Dacia Spring, Opel Corsa, Mazda MX-30, Nissan Leaf (ook de nieuwe).
dan corrigeer ik mijn ondergrens naar 6KW voor publiek Aden. De Leaf laadt wel tot 22kW.
Alleen het eerste model Ioniq vakt er dan uit. Maar op mijn laptop heb ik ook geen ethernet aansluiting meer, je kan geen voorzieningen blijven afstemmen op oude versies.
 
dan corrigeer ik mijn ondergrens naar 6KW voor publiek Aden. De Leaf laadt wel tot 22kW.
Alleen het eerste model Ioniq vakt er dan uit. Maar op mijn laptop heb ik ook geen ethernet aansluiting meer, je kan geen voorzieningen blijven afstemmen op oude versies.
Is een beetje omdraaien van het probleem. Natuurlijk ondersteun je de oude standaarden wel, moet gewoon backwards compatible zijn. Dat jij kiest voor een notebook zonder ethernet is een keuze, we blijven ethernet gewoon ondersteunen.
Er moeten gewoon laadpalen bij, het is helemaal niet realistisch om te verwachten dat iemand ergens aankomt voor een etentje, concert of musical tussendoor de auto moet gaan verplaatsen. Het is gewoon een parkeerplaats met een laadmogelijkheid. Als je na het laden altijd moet verplaatsen dan is de ev gedoemd te mislukken.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Het is gewoon een parkeerplaats met een laadmogelijkheid. Als je na het laden altijd moet verplaatsen dan is de ev gedoemd te mislukken.

Ik zie het anders: het is en LAAdplek waar je TIJDENS het laden mag parkeren. Ben een ICE moet je ook van te voren kijken waar en wanneer je wil tanken en gebeurt dat ook niet tijdens een etentje. Dat wij als verwende EV rijders een beetje te verwend zijn, tja...
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Behalve dat je als ICE in 5-20 minuten vol getankt bent en de EV aan een 22kW paal toch echt wat langer bezig is dan dat je er op kunt wachten om de auto op een andere plek te parkeren.

Echt een groeipijn dit. Meer laadpalen / accu techniek dat sneller laden toestaat.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Dat jij kiest voor een notebook zonder ethernet is een keuze, we blijven ethernet gewoon ondersteunen.
De staketsels on jouw paard aan te binden inclusief voederbakken, zijn ook overal verdwenen.
Er moeten gewoon laadpalen bij, het is helemaal niet realistisch om te verwachten dat iemand ergens aankomt voor een etentje, concert of musical tussendoor de auto moet gaan verplaatsen.
Daar ben ik het volledig mee eens. Maar laat ons nog meer differentieren.
  • Snellader,
  • 11-12kW voor wie tijdens een shoppingbeurt of klantenbezoek wil laden (en met minimumvermogen en idle fee). Als je hier aan 6kW laadt heb je er inderdaad dubbel zo veel nodig. Als er geen idle fee is nog eens een factor meer.
  • gewoon stopcontact (of laadpaal met minder dan 11kW) voor wie tijd heeft of heel weinig moet laden.
 
  • 11-12kW voor wie tijdens een shoppingbeurt of klantenbezoek wil laden (en met minimumvermogen en idle fee). Als je hier aan 6kW laadt heb je er inderdaad dubbel zo veel nodig. Als er geen idle fee is nog eens een factor meer.
Hmm. Shoppen duurt normaal niet zo lang (tenminste niet bij een supermarkt) en dan heeft dat weinig zin. Dan liever een kwartier snelladen.
Maar goed, dat soort laadpalen en infrastructuur kost natuurlijk ook flink wat.
 
1652338228617.png


Dit soort berichten krijg ik regelmatig :) Interessant is dat benzine en diesel auto's daar *niet* mogen parkeren en dat bepaalde regels buiten werking worden gesteld. Overigens ik heb overdreven veel laadpalen in mijn omgeving. Gezien de grens van 200 meter is dat ook logisch. Het niet kunnen laden op eigen terrein is in de meeste gevallen meer een eigen keuze: bijna iedereen heeft een tuin en de mogelijkheid om daar een auto te parkeren. Maar als je liever meer tuin hebt, wordt dat dus blijkbaar als argument geaccepteerd.
 
  • Like
Reactions: Nielsjah95
200 m is al beter dan de vigerende 300 m, of aangepast naar 250 m. Goede zaak trouwens, Naarden is goed bezig.

Ik zag in Tilburg overigens de eerste bon op een auto die bij een niet al te drukke laadpaal stond, buiten het centrum maar wel tegenover een garagebedrijf die daar regelmatig zijn auto's (niet elektrisch) parkeert.