Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Zeker met de vele PHEV die maar enkele kW's trekken.
Als een PHEV aan een duo laadpaal ‘maar’ 2.7kW trekt is dat 12A op 1 fase en krijgt je Tesla op de andere aansluiting slechts 8.2kW.
Samen 11kW van de max 17kW.
Bij oudere duo laders zonder interne loadbalancing krijg je ook slechts die 8.2kW als die PHEV al vol is.
 
Last edited:
Als een PHEV aan een duo laadpaal ‘maar’ 2.7kW trekt is dat 12A op 1 fase en krijgt je Tesla op de andere aansluiting slechts 8.2kW.
Samen 11kW van de max 17kW.
Bij oudere duo laders zonder interne loadbalancing krijg je ook slechts die 8.2kW als die PHEV al vol is.

Helemaal waar. Echter, in mijn ervaring staan de meeste PHEV's meestal zonder te laden aan de paal :) en dan krijg je dus wel volvermogen.

Vele Tesla's kunnen wel 17kW aan en hier zijn er veeeeeeel Tesla's.....

Scheelt ook dat als ik in 3 uur tijd 51kWu kan laden in de straat ipv 33..... met het laatste kan het zijn dat ik de auto pas de volgende ochtend van de paal hou en met 17kW al in de avond.
 
11 kW is een beetje langzaam maar van mij mogen er veel meer 22kW laders komen. Als ik ergens een meeting heb is het soms wel handig dat ik dan ondertussen 100 km extra range heb. Scheelt vaak net een stop.

Dus van mij mag elke parkeerplaats enkele laders krijgen. Ook tijdens vakantie vind ik het makkelijk dat hij lekker aan het laden is terwijl we in een stad zijn of aan het wandelen of fietsen.
Laden als je kunt i.p.v. laden als je moet.
Maar een Tesla kan toch op wisselspanning maar met max 11KW laden? Ik kom met de MY in ieder geval niet boven de 16A terwijl ik een 32A lader heb.
 
Maar een Tesla kan toch op wisselspanning maar met max 11KW laden? Ik kom met de MY in ieder geval niet boven de 16A terwijl ik een 32A lader heb.
Model 3 en Y zijn inderdaad beperkt tot 11kW. Model S en X konden tot 17kW aan, of hebben periodes gehad dat je optioneel een extra lader kon monteren die tot 22kW ondersteunde, afhankelijk van productiejaar.

Hoe kleiner de batterijen (terug) werden en hoe zuiniger de elektromotoren in Tesla's, en hoe meer snelladers er beschikbaar werden, hoe minder relevant het snelle AC laden werd.

Ik kan me niet herinneren wanneer ik eens meer dan 14kW heb geladen met mijn Model X. Thuis kan ik, als alle omstandigheden goed zijn, misschien eens tot 13kW pieken, maar ik let er niet op.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Model 3 en Y zijn inderdaad beperkt tot 11kW. Model S en X konden tot 17kW aan, of hebben periodes gehad dat je optioneel een extra lader kon monteren die tot 22kW ondersteunde, afhankelijk van productiejaar.

Hoe kleiner de batterijen (terug) werden en hoe zuiniger de elektromotoren in Tesla's, en hoe meer snelladers er beschikbaar werden, hoe minder relevant het snelle AC laden werd.

Ik kan me niet herinneren wanneer ik eens meer dan 14kW heb geladen met mijn Model X. Thuis kan ik, als alle omstandigheden goed zijn, misschien eens tot 13kW pieken, maar ik let er niet op.
Tesla Dec's zijn vaak snel genoeg daar kan ik met 16kW laden bijvoorbeeld bij een enkele v/d Valk en Bataviastad. Ik heb nog niet bij een andere openbare paal in NL geladen ik dacht dat die sneller waren dan 11 kW maar blijkbaar dus niet.
De meeste dorpen in Frankrijk waar ik geladen heb en een enkele paal in Duitsland waren 22 kW waar ik dus met 16kW kon laden.
Voor een nacht is 6 kW meestal genoeg. :cool:
 
Ik kan me niet herinneren wanneer ik eens meer dan 14kW heb geladen met mijn Model X. Thuis kan ik, als alle omstandigheden goed zijn, misschien eens tot 13kW pieken, maar ik let er niet op.

Ik laad praktisch altijd op 17kW omdat ik niet een eigen parkeerplek heb en ik officieel niet de kabel over de stoep mag hebben.

Ik laad enkel op 10A als ik de mazzel heb 's nachts voor de deur te kunnen parkeren om te kunnen laden en m'n pack niet helemaal van leeg naar vol moet.
 
Toch een klein probleempje met laden aan een Tesla supercharger laden met een niet Tesla...

Dat biedt mogelijkheden…

Maar snap het nog niet helemaal want ik dacht dat de drukknop:
1) een 433MHz signaal gaf om de laadklep te openen, en
2) de CP onderbreekt en dus het laden stopt. Ik dacht dat bij Tesla’s het laden aan een SuC ook tijdelijk stopt als je de knop indrukt, pas als je hem loslaat gaat het laden weer verder?
 
Dat biedt mogelijkheden…

Maar snap het nog niet helemaal want ik dacht dat de drukknop:
1) een 433MHz signaal gaf om de laadklep te openen, en
2) de CP onderbreekt en dus het laden stopt. Ik dacht dat bij Tesla’s het laden aan een SuC ook tijdelijk stopt als je de knop indrukt, pas als je hem loslaat gaat het laden weer verder?
Inderdaad, bij Tesla kan je niet ontkoppelen, maar wel laden stoppen. Dus een niet Tesla kan je gewoon ontkoppelen, en de laadpaal aansluiten op jouw wagen...
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Ik heb al eens een duw gekregen van een eigenaar van een BMW die niet fijn vond dat ie erop werd aangesproken dat ie een supercharger stall blokkeerde. Ik had net de laatste beschikbare stall kunnen nemen en met mijn formaat durf ik wel eens iemand aanspreken. Beetje tragisch dat zo een figuren bestaan, maar goed, zo een figuren zullen mij ook een figuur vinden.
 
Ik heb al eens een duw gekregen van een eigenaar van een BMW die niet fijn vond dat ie erop werd aangesproken dat ie een supercharger stall blokkeerde. Ik had net de laatste beschikbare stall kunnen nemen en met mijn formaat durf ik wel eens iemand aanspreken. Beetje tragisch dat zo een figuren bestaan, maar goed, zo een figuren zullen mij ook een figuur vinden.
Er was enkele weken geleden een vrouw die op facebook een lange post schreef over het intimiderende gedrag van andere bestuurders terwijl ze staat te laden aan een snellader. Over mensen die zelfs proberen het portier open te doen van haar wagen. Mensen die naar haar blijven staren, terwijl ze in de wagen zit en die aan 't opladen is. Ik ben er echt zeker van dat dit uit de hand gaat lopen.
 
Dat biedt mogelijkheden…

Maar snap het nog niet helemaal want ik dacht dat de drukknop:
1) een 433MHz signaal gaf om de laadklep te openen, en
2) de CP onderbreekt en dus het laden stopt. Ik dacht dat bij Tesla’s het laden aan een SuC ook tijdelijk stopt als je de knop indrukt, pas als je hem loslaat gaat het laden weer verder?
In het begin stopte het laden...en werd de feature misbruikt door degene die op de zelfde transformator ging laden en prioriteit wilde hebben. Snel werd de knop uitgezet indien de eigenaar niet in de buurt van de auto was.
 
In het begin stopte het laden...en werd de feature misbruikt door degene die op de zelfde transformator ging laden en prioriteit wilde hebben. Snel werd de knop uitgezet indien de eigenaar niet in de buurt van de auto was.
Ha nou je het zegt staat me dat ook bij inderdaad.
Dus die drukknop onderbreekt wel fysiek de CP (anders zou dit truckje bij niet-Tesla’s niet werken) maar softwarematig hebben ze geprogrammeerd: IF SuC then not release, continue chargesession.
Ben nou benieuwd wat er zou gebeuren als ik met mijn type2 AC kabel met Tesla knop een niet-Tesla zou laden en op die knop druk🤔
 
Ha nou je het zegt staat me dat ook bij inderdaad.
Dus die drukknop onderbreekt wel fysiek de CP (anders zou dit truckje bij niet-Tesla’s niet werken) maar softwarematig hebben ze geprogrammeerd: IF SuC then not release, continue chargesession.
Ben nou benieuwd wat er zou gebeuren als ik met mijn type2 AC kabel met Tesla knop een niet-Tesla zou laden en op die knop druk🤔
In mijn Audi etron GT kan instellen of the stekker van het slot (AC en DC apart) moet als het laden klaar is en de auto nog op slot.
Denk dat dit dus niet hoeft te werken bij de Audi.