Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Zojuist even aan de kant gaan staan in Rotterdam. Zag een jonge dame in de weer met een X aan een snellader waar ook een CHAdeMO adapter naast hing maar zij type 2 erin stopte. Ze wist niet dat het gebruik van de CHAdeMO mogelijk was en ook niet dat je door de achterkant van je keyfob ingedrukt te houden je de laadklep kan openen. Was erg blij met de uitleg en dat ze zowat 2.5 maal sneller kon laden.... Er is gewoon erg veel nog wat Tesla rijders gewoon niet weten. Dat is naar mijn mening niet bevordelijk, het zijn uiteindelijk de rijders die er mede voor zorgen dat zoveel mogelijk mensen overstappen op een EV en dan zijn alle positie ervaringen echt van belang.
Dat gekluns snap ik ook niet. Interesseren mensen zich kennelijk totaal niet voor de bijzonderheden van de auto :rolleyes:
Afgelopen zondag stond ik net te laden aan de supercharger in Bernau, toen ik de eigenares van een naast geparkeerde Model 3 haar UMC zag opbergen. Blijkbaar had ze dat ding uitgepakt aan de supercharger?
Ik ken ook 2 eigenaars die helemaal geen kaarten hebben voor andere netwerken. Dat is veel te moeilijk.

Ik moet wel zeggen dat ik afgelopen weekend de moeilijkste en makkelijkste laadpaal heb aangetroffen, in Oostenrijk. Voorheen was het laden gratis, maar vanaf 1 mei is het betalend. Geen van mijn pasjes deed roaming, of ze waren veel te duur. Maar door simpelweg de QR code in te scannen geraakte ik op de juiste website met de juiste lader, en kon ik via Paypal laden aan 4,40€/uur of dus circa 40c/kWh voor onze Model 3. Je moest wel vooraf aangeven hoe lang je ging laden... In de tijd van contactless payments is het eens tijd dat er op zo een laadpaal gewoon een tarief staat en je gewoon met je pasje of telefoon kan zwaaien om te betalen...
 
Afgelopen zondag stond ik net te laden aan de supercharger in Bernau, toen ik de eigenares van een naast geparkeerde Model 3 haar UMC zag opbergen. Blijkbaar had ze dat ding uitgepakt aan de supercharger?
Ik ken ook 2 eigenaars die helemaal geen kaarten hebben voor andere netwerken. Dat is veel te moeilijk.

Ik moet wel zeggen dat ik afgelopen weekend de moeilijkste en makkelijkste laadpaal heb aangetroffen, in Oostenrijk. Voorheen was het laden gratis, maar vanaf 1 mei is het betalend. Geen van mijn pasjes deed roaming, of ze waren veel te duur. Maar door simpelweg de QR code in te scannen geraakte ik op de juiste website met de juiste lader, en kon ik via Paypal laden aan 4,40€/uur of dus circa 40c/kWh voor onze Model 3. Je moest wel vooraf aangeven hoe lang je ging laden... In de tijd van contactless payments is het eens tijd dat er op zo een laadpaal gewoon een tarief staat en je gewoon met je pasje of telefoon kan zwaaien om te betalen...

In de UK gaat BP Chargemaster op alle snelladers contactloos betalen met bank en creditcard mogelijk maken, ook alle bestaande 50kW laders. De Ultra laders van Allego accepteren ook bankpasjes en creditcards.
Ik kan niet wachten totdat al die idiote speciale laadpasjes de wereld uit zijn.
 
Heb me vandaag laten vertellen dat Fastned gaat uitrollen in België. Oostende (1e opening), Knokke (Natiënlaan), Verviers (naast de Tesla SuC), Baraque Fraiture, en nog een aantal maar ben de vermelde locaties vergeten. Concept van locatiekeuze scheen me erg à la Tesla te zijn.
Toegankelijk met de gebruikelijke tags (TNM etc).
Gemikt wordt op 175 kW max.
 
  • Like
Reactions: job-lek and WimW
Beetje vreemde locaties. Kust kan ik nog begrijpen, maar er zijn genoeg mogelijkheden om interessante laadopties rondom Brussel te voorzien en meerdere interessante stukken langs de snelweg. Maar ik denk dat Fastned ook geconfronteerd wordt met het monopolie dat gecreëerd is door de snelwegconcessies.