Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
  1. Er zijn geen andere EV's die de laadpoort linksachter of rechtsvoor hebben, dus je kan EV's van concurrerende merken niet laten laden aan een supercharger stall.
  2. Je moet dus extra niet-Tesla palen gaan voorzien, dus hyperchargers gaan aankopen bij AEB en andere partijen. Dat kost geld, want die partijen geven die dingen niet gratis weg
  3. Dan ga je 50 cent vragen terwijl de concurrentie 80 cent vraagt?
  4. Dat terwijl Tesla zelf aangeeft dat de superchargers geen inkomstenbron zijn maar break-even moeten draaien.
Ik heb natuurlijk geen toegang tot alle cijfers, maar als de concurrentie gesubsidieerd moet worden om nog altijd verlies te draaien aan 80 cent per kWh, denk ik niet dat er een pad is om dergelijke investeringen break-even te maken.

Als je wil laden aan Tesla superchargers, had je maar een Tesla moeten kopen.
je moet dit omdenken @wooter :
Alle bij te bouwen stalls vanaf nu ook met pasje en lange kabels of juist op plekken waar Tesla's er niks aan hebben. Dan zitten we mekaar niet in de weg en betalen derden -ik mag toch aannemen extra cf Ionity- mee aan de winst van Tesla.
Superchargers alleen voor TESLA klanten break-even !
 
Elektrisch rijden kan altijd goedkoper: Aantal snellaad-locaties in 2020 aanzienlijk gegroeid, aantal HPC locaties verdubbeld

image.png
 
Geplande supercharger voor Lavaux-Sainte-Anne van planning verdwenen.
Ik heb net de nieuwe planning van Tesla voor de Supercharges bekeken : Bezoek een Store | Tesla
en gemerkt dat deze van Lavaux-Sainte-Anne (ongeveer halfweg tussen Namur en Arlon) is verdwenen (oorspronkelijk stond die vermeld voor 2020).
Heeft er iemand een idee wat de reden hiervoor is?
 
Geplande supercharger voor Lavaux-Sainte-Anne van planning verdwenen.
Ik heb net de nieuwe planning van Tesla voor de Supercharges bekeken : Bezoek een Store | Tesla
en gemerkt dat deze van Lavaux-Sainte-Anne (ongeveer halfweg tussen Namur en Arlon) is verdwenen (oorspronkelijk stond die vermeld voor 2020).
Heeft er iemand een idee wat de reden hiervoor is?
Misschien is de supercharger in Namur de definitieve locatie?

Het ontwikkelen van het supercharger-netwerk is een interne Tesla-aangelegenheid dus je gaat hier niet horen waarom een bepaalde locatie dan toch niet kan ontwikkeld worden.
 
Nee, er waren voor 2020 2 extra superchargers voorzien op die as : Namur en Lavaux-Sainte-Anne. Die van Namur is er gekomen (met heel wat vertraging) maar de 2de niet.
Ik dacht dat er misschien mensen op dit forum zitten die op de hoogte zijn van sommige internals van Tesla :)
 
Goedenavond! Ik ben redelijk nieuw in het elektrisch rijden en heb via mijn werkgever een laad pas van Ecotap. Hier kan ik thuis(openbare laadpaal) van EV box en op mijn werk zonder problemen laden.

Er zijn verschillende grote aanbieders (Fastned, Ionity en Shell) moet ik hier overal een apart account aanmaken of werkt de Ecotap pas daar ook? Daarnaast in het buitenland, bijvoorbeeld Italie en of Duitsland werkt de pas daar ook of moet ik daar ook aparte accounts aanmaken. Ik probeer me weg er een beetje in te vinden.
 
Er zijn verschillende grote aanbieders (Fastned, Ionity en Shell) moet ik hier overal een apart account aanmaken of werkt de Ecotap pas daar ook? Daarnaast in het buitenland, bijvoorbeeld Italie en of Duitsland werkt de pas daar ook of moet ik daar ook aparte accounts aanmaken. Ik probeer me weg er een beetje in te vinden.
Volgens Ecotap | Laadpas Top 10 kan je snelladen op de meeste grote netwerken, onder andere Fastned, Ionity en Shell.

Als je wakker ligt over de prijs of ofdat de pas ook in het buitenland werkt, kan je voor de zekerheid altijd nog een account aanmaken bij Shell/Newmotion; zij hebben Europees zowat het grootste roaming netwerk. Vooral in Frankrijk of het VK kan het zijn dat je naar een alternatief moet zoeken.
 
  • Like
Reactions: Runescom
Volgens Ecotap | Laadpas Top 10 kan je snelladen op de meeste grote netwerken, onder andere Fastned, Ionity en Shell.

Als je wakker ligt over de prijs of ofdat de pas ook in het buitenland werkt, kan je voor de zekerheid altijd nog een account aanmaken bij Shell/Newmotion; zij hebben Europees zowat het grootste roaming netwerk. Vooral in Frankrijk of het VK kan het zijn dat je naar een alternatief moet zoeken.
Ik zie in de beschrijving van @Runescom dat hij een auto van de zaak heeft. Dan kan hij neem ik aan de ecotap pas als een tankpas gebruiken en de kosten liggen dan bij de werkgever. Moet hij zich dan nog ergens zorgen over maken?

particulier een elektrische auto rijden dan is het natuurlijk een ander verhaal.
 
  • Like
Reactions: Runescom
Nee, de oude met de menukeuze, heb daarin Tesla S 68 kWh gekozen en het werkte.

Ondertussen zijn de laadpalen in B parking Antwerpen Centraal verhuist van -5 naar -1 op de parking.
Was voorzien van te werken op 27/11/2020 maar vandaag waren ze eindelijk in werking, 6 laders met 2 oplaadpunten dus 12 wagens kunnen laden aan max 22 kWh.
Meer als de helft was geblokkeerd door een ICE, er is voorzien om de vakken te markeren voor EV gebruik.
Gratis laden is ook afgelopen want de palen zijn van Allego en de oude MOBIB kaart van de vorige installatie word niet aanvaard.
 
  • Informative
Reactions: Zorba
Iemand hier bekend met Radiuz elektrisch laden? Op hun website beweren zij het volgende:
Basis laden: € 0,295 per KWH, Snel laden: € 0,545 per KWH en Tesla Supercharger: € 0,185 per KWH. Dit is van toepassing voor laadsessies in heel Nederland, alleen thuislaadsessies zijn uitgesloten. Radiuz-XXImo introduceert vaste tarieven voor EV-laden door heel NL - Radiuz

Dat zijn excl. BTW prijzen als ik tarief van Supercharger zie.
Ben wel heel benieuwd hoe je via een externe partij kunt afrekenen bij een Tesla Supercharger....
 
En waar registeer je de krediet kaart?
Tesla zou daar voor een account aan moeten maken voor niet Tesla rijders.
Die Xximo kredietkaart registreer je gewoon in je Tesla account.

Die laadpas gaat natuurlijk niks geven voor niet-Tesla-rijders. Je moet natuurlijk een Tesla hebben om aan een Tesla supercharger te kunnen laden.

Maar als je als bedrijf op zoek bent naar een manier om je werknemers het equivalent te geven van een tankpas waarmee ze in Nederland kunnen 'tanken', maar niet in de rest van Europa want hun zakelijke activiteiten zijn niet in het buitenland, dan is zo een Xximo pas een logische aanbieding in de markt. En leuk dat Xximo ook een manier heeft gevonden om hun pas als kredietkaart aan te melden bij Tesla (ik vermoed dat ze het zo oplossen). Kans is wel groot dat je dan met zo een pasje toch kan laden aan een Supercharger, maar dat is voor de werkgever dan nog altijd een goedkoper tarief dan aan een IONITY gaan laden.
 
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy