Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Enkele jaren terug maakten sommigen hun zorgen over files bij laden aan de superchargers tijdens de vakantie.

Wacht maar tot de concurrentie op vakantie gaat

10’ verder naar het zuiden heb je SuC Kortrijk, 20’ naar het noorden SuC Lokeren.
SuCs zijn altijd mijn eerste keuze. Zonder de betrouwbare SuCs had ik wellicht geen EV gereden. Zoals iemand hierboven ook al opmerkte begrijp ik niet waarom het principe niet gekopieerd wordt. Veel laadpunten op minder plaatsen (zo goed als nooit volzet) en afrekenen middels wagenherkenning.
 
Zoals iemand hierboven ook al opmerkte begrijp ik niet waarom het principe niet gekopieerd wordt
Tesla moet geen moeite doen om hun Supercharger locaties te adverteren; als Tesla-rijder wordt je er automatisch naar toe geleid.

De IONITY's, Allego's en FastNed's van deze wereld moeten evenwel concurreren met mekaar, dus moet elke laadplek goed geadverteerd worden en makkelijk herkenbaar zijn, om klanten te trekken. Maar al die franjes zoals daken en verlichting kost natuurlijk ook geld.
 
De IONITY's, Allego's en FastNed's van deze wereld moeten evenwel concurreren met mekaar, dus moet elke laadplek goed geadverteerd worden
Adverteren? In 2021 gaat alles toch via apps. Minder laadplekken met meer laders per plek betekent dus ook minder plekken om te ‘adverteren’ (lees: aan de apps toe te voegen). Ik bedoelde eigenlijk niet de Ionity’s, Allego’s en FastNed’s, maar de andere automerken. Dan kunnen ze die ook in de navigatie toevoegen.

Maar al die franjes zoals daken en verlichting kost natuurlijk ook geld.
Vandaar dat ik zeg dat ze het Tesla model moeten kopiëren.
 
FastNed had al 2 locaties in België buiten de snelweg (Oostende en Waregem), maar vandaag zijn ook de eerste 2 locaties open gegaan op snelwegparkings. Dit zijn de eerste locaties van de 13 voorziene locaties die in 2019 werden toegewezen aan FastNed.

Deze 2 locaties zijn op de E19 tussen Antwerpen en Brussel, in elke richting.


Voor Tesla rijders matig interessant: SuC Diegem is niet ver verwijderd, maar levert maar 150kW.

1625652285571.png
 
FastNed had al 2 locaties in België buiten de snelweg (Oostende en Waregem), maar vandaag zijn ook de eerste 2 locaties open gegaan op snelwegparkings. Dit zijn de eerste locaties van de 13 voorziene locaties die in 2019 werden toegewezen aan FastNed.

Deze 2 locaties zijn op de E19 tussen Antwerpen en Brussel, in elke richting.


Voor Tesla rijders matig interessant: SuC Diegem is niet ver verwijderd, maar levert maar 150kW.

View attachment 682186

SuC Diegem levert zelden 150 kW. Meestal maar rond de 70 kW. Er is daar echt een probleem met de stroomvoorziening. Moet één van de slechtste superchargers zijn.
 
300kw (vergeef me, KW, Kw, kwh, maar jullie weten wat ik bedoel)
Geheugensteuntje: kilogram, kilometer is altijd met kleine lettertjes. Maar Watt is een achternaam, dus met hoofdletter. Dus wordt dat 8000 W of 8 kW. nu, het is maar een geheugensteuntje, want de eenheid voluit geschreven doe je dan weer zonder hoofdletter.

Nu, watt is de kracht of het vermogen van een toestel. Om te weten hoeveel energie een toestel nodig heeft (of hoeveel energie er in een batterij zit) spreek je over wattuur, en dat is hoeveel energie er nodig is om een toestel met een vermogen in watt een uur te laten werken. Dus bijvoorbeeld kan een laadpaal 75 kW leveren, wat betekent dat een batterij van 75 kW een uur nodig heeft om volledig geladen te worden. Met die batterij van 75 kWh kan je dan ook een elektrische motor van 75 kW een uur lang 75 kW aan energie laten geven.
 
Idd, zelfde actie als toen in de USA met de overstromingen.

Mooi te zien dat bedrijven echt meedenken en wat doen!

Naast Tesla kreeg ik ook een soortgelijke mail van Vodafone.
Wel een beetje laat. En het is nu niet dat dat een grote behoeft is in de getroffen zones. Mochten ze nu nog V2G toelaten zou het een ander verhaal zijn. In de states was de gevarenzone veel groter en had je wellicht wel een laadstop nodig om in veiligheid te geraken. Daar werd ook de software limited range uncorked.
Wat vodafone betreft ik vind het zwak dat het dagen duurt voor er weer mobiele telephonie mogelijk is (in België ligt dit wel aan andere operatoren). Hebben ze dan niets geleerd uit rampen als pukkelpop en een reserve aan mobiele zenders ergens ter beschikking staan? Starlink is hier de oplossing.
 
Hebben ze dan niets geleerd uit rampen als pukkelpop en een reserve aan mobiele zenders ergens ter beschikking staan?
Die dingen zijn reserve, maar mag je niet zomaar op een paar uren opzetten. Dat moet allemaal via het BIPT verlopen en dat gaat niet zo vlotjes. Het is ook niet kosteloos.

Denk er ook aan dat je zo een nieuwe mast in het netwerk moet plaatsen, en die mast zelf ook verbonden moet worden aan het netwerk. Ergens een fiber vinden onder de grond gaat niet eenvoudig zijn, en een straalverbinding opzetten is ook niet zo gepiept, want je moet dan op een bestaande mast met line of sight ook nog een antenne richten.
 
  • Like
Reactions: job-lek