Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Als de provider apps de actuele prijzen uit een database laten zien dan zal er toch wel een handige icter zijn die al die data bij elkaar kan crawlen zoals bijvoorbeeld de Jip app dat voor de benzine/diesel/lpg prijzen doet?


View attachment 896651
Zoals je kan lezen halen zij hun informatie uit registratie van gebruik tankpassen van het Travelcard netwerk. Daar betalen ze dus voor, en Travelcard is een tussenpartij tussen de tankstations en de leaserijders.

Aangezien Travelcard zelf geen prijsbepaling doet, maar gewoon 1 op 1 doorrekent, halen ze dus die prijzen.

Als je bij een Shell het zover kan krijgen om hun tarieven die ze aan de CPO's betalen met jou te delen, en als dat dan nog relevant is, moet je dat zeker en vast doen. Maar laadpassen hebben vaak aparte afspraken met CPO's en andere MSP's dus kan je niet eenvoudig rapporteren op een dag welke laadpas op welke laadpaal het voordeligst is.
 
B2B BTW vraagje ivm laadfacturen.

Ik heb, als Belgisch bedrijf, op dezelfde plaats in Nederland geladen met 3 verschillende passen.
  • Vattenfall (incharge) rekent geen BTW (BTW verlegd)
  • Bluecorner rekent 21% BTW
  • EV Company rekent 9% BTW

Laadpaal-provider-chaos bij deze bevestigd.

Verleggen lijkt mij correct, maar wat met het feit dat in België maar 50% van de BTW mag afgetrokken worden?
Als Vattenfall mij factureert voor het laden in België, mogen ze inderdaad verleggen en moet ik de BTW in België betalen en slechts voor 50% aftrekken.
Bron: Laadstations: btw-tarief en btw-aftrek
"Wanneer de eMP niet in België is gevestigd en de voorwaarden zijn vervuld, dan zal de eMP een factuur uitreiken met verlegging van heffing (artikel 51, §2, 5° WBTW) . Mogelijks moet u dus zelf de Belgische btw voldoen over de geleverde elektriciteit via een laadstation in België!"

Wat echter met laden in het buitenland?
 
Niet de BTW, de energiebelasting.
Jullie hebben beide gelijk; in NL is op 1 januari de btw weer teruggebracht naar 21% (was tijdelijk 9%), en is tevens de energiebelasting verhoogd (van 7,3 ct/kWh naar 15 ct/kWh).

Het kromme; je betaalt btw over die enegiebelasting. Dus je betaalt altijd minstens 15 cent aan belasting (energiebelasting incl btw), daarboven op komt dan nog je kale prijs (plus btw). ODE (Opslag Duurzame Energie) is op 0 gesteld in 2023 en wordt daarna afgeschaft, dit zit nu in de energiebelasting.
 
Helemaal gelijk!
Wat de overheid natuurlijk ontdenkt is dat praktisch niemand door het prijsplafond echt iets aan het verbruik doet. De energiebelasting is een sigaar uit eigen doos en je zult zien... Dat wordt een nieuwe melkkoe! Het nieuwe kwartje van Kok!

Leuk dat je soms 0 ct/kWh kunt betalen maar o ja, daar komt nog 20ct belastingen en opslag bovenop :-D.
 
  • Funny
Reactions: djerro1234
Haha ja ze weten je wel te vinden hoor als het gaat om belastingcenten haha

Maar in alle eerlijkheid, het is allemaal weer op hetzelfde niveau van 2021. Toen hadden we ook een energiebelasting+ode van 15 cent per kWh. Uiteindelijk krijgt iedereen ook nog een vaste korting op de EB, welke voor 2023 op 597 uitkomt (was 800nogwat in 2022). Dit was in 2021 nog 560 ongeveer. Dus na een jaar flink gespekt door de overheid (vanwege de oorlog), draaien ze het nu weer terug naar het niveau van de jaren voor 2022. Dus al met al, redelijk netjes :) je kan zo’n 4000kwh thuis verbranden zonder EB te betalen, pas alles daarboven is je korting op laat maar zeggen.
 
  • Like
Reactions: ERvee and RobPet
Totdat dat om een of andere manier niet werkt. Al vaker gehad dat je geen prijzen ziet als je op een SuC klikt.
Gisteren (en dat was geen afwijking voor deze SuC, bij geen enkele een pijs):
View attachment 895196
Ik heb hetzelfde. Volgens mij is het, in ieder geval deze maand, goedkoper om bij de super charger te laden dan thuis. Maar ik kan het nu niet nagaan omdat het tarief niet wordt weergegeven.
 
Morgen moet ik vliegen vanaf Zaventem. Dat is heel lang geleden dat ik daar geweest ben, en sowieso voor het eerst sinds ik EV rijder ben.
Zijn daar mogelijkheden om te laden? Of is het net als bij Schiphol, zo'n 10 laadpalen voor het hele vliegveld?
Hangt ervan af... Blijf je een dag weg, een week, een maand?

Interparking is daar de parkeerbeheerder/eigenaar, en heeft laadpalen. Maar er zijn verschillende parkings van Interparking in Zaventem, met elk hun eigen groepje laadpalen. Enige keer dat ik succesvol heb kunnen laden was in de Lock Park, toen ik weken weg was en de heren/dames van het parkeerbedrijf zelf m'n auto aan de laadpaal hebben gehangen.

Front parking P1 zou er 11 hebben, P Lock 3, 2 in P3 en eentje in P2, volgens Chargemap.
 
Hangt ervan af... Blijf je een dag weg, een week, een maand?

Interparking is daar de parkeerbeheerder/eigenaar, en heeft laadpalen. Maar er zijn verschillende parkings van Interparking in Zaventem, met elk hun eigen groepje laadpalen. Enige keer dat ik succesvol heb kunnen laden was in de Lock Park, toen ik weken weg was en de heren/dames van het parkeerbedrijf zelf m'n auto aan de laadpaal hebben gehangen.

Front parking P1 zou er 11 hebben, P Lock 3, 2 in P3 en eentje in P2, volgens Chargemap.
Het is maar voor 1 dag. Maar als ik het goed begrijp is de kans heeeeeel klein....
 
Het is maar voor 1 dag. Maar als ik het goed begrijp is de kans heeeeeel klein....
Ik zou er inderdaad niet op rekenen.

De reden is natuurlijk omdat andere mensen die maar een dagje weg zijn ook inprikken, en niet kunnen verplaatsen wanneer hun batterij vol is...
Er is een SuC in Zaventem (Machelen) dus laden zal geen probleem zijn
Inderdaad vlakbij ('gewoon' de ring over) maar beperkt tot 73kW. Als de nood hoog is, kan je volgens mij dan beter pauzeren bij FastNed op de E40 Brussel-Leuven of E19 Brussel-Antwerpen, Allego of IONITY Vilvoorde, of één van de nabijgelegen andere snelladers.
 
  • Like
Reactions: PvDr
Ik zou er inderdaad niet op rekenen.

De reden is natuurlijk omdat andere mensen die maar een dagje weg zijn ook inprikken, en niet kunnen verplaatsen wanneer hun batterij vol is...

Ik kom regelmatig op die P1 VIP parking en als ik me goed herinner zijn daar meestal wel vrije laadplaatsen.

Ik rijd nog maar sinds enkele weken met een Tesla dus ik vroeg me inderdaad af hoe mensen dat doen, houden ze een laadpaal bezet gedurende hun reis of worden deze enkel gebruikt voor een kort bezoek om iemand af te halen oid?
 
in de app en dan bij het laden van een niet-tesla zie je ook het 'abonnements-tarief'
Dat is nu juist het punt! Waarom wordt het in de app zo lastig gemaakt en moet je via je account en een andere optie naar de laadmogelijkheden voor niet-tesla rijders gaan terwijl ze het ook gewoon kunnen laten zien als je direkt op Locatie klikt. Want dan krijg je ook een kaart met superchargers, alleen geen prijzen.
En als je daar dan een opmerking over maakt krijg je als reactie "omdat Tesla-rijders dit in de auto op de kaart zien"
En als je dan zegt dat dat werkt totdat het niet werkt krijg je weer de reactie "dan moet in de app bij het laden van niet-Tesla rijders kijken".

Zo draai je mooi in een cirkeltje.