Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
deze klopt alvast. Die andere (donderdag way beyond 2000) hopelijk ook. We zullen woensdag in de nabeurs al een indicatie krijgen (ik verwacht een overdreven tikkie hoger dan opening donderdag). Turbo’s staan in die richting te wachten (vandaag al 60% plus ;-) en worden traditiegetrouw rond een komende top weer deels omgezet in aandelen. Dit is geen advies, maar transparantie.
Beetje later (minder dan een maand) maar dan zien de anderen 't kennelijk pas (ik denk dat er wat inside info rond S&P inclusion rondzwerft en indexfondsen erachter komen dat mensen als "wij" onze aandelen echt nog lang niet van de hand doen. wij zijn namelijk aandeelHOUDERS en zien (behalve @fivari) wat er fundamenteel nog aan zit te komen. Ja veel koffiedik voor de analist, maar als je de gedrevenheid en koersvastheid v.w.b. de richting van het bedrijf, de mate van innovatie ziet, dan snap je: "you ain't seen nothing yet". Ik zou zeggen: profiteer van onze "voorkennis"
 
  • Like
Reactions: Klaas
Dat is het gevolg van de keuze van ARK om niet aan allerlei van onze EU regeltjes te hoeven voldoen. Of van onze geslaagde strategie om het niet-EU beleggingsfondsen zo lastig mogelijk te maken om hier klanten te hebben, zo je wil.
 
Een korte navraag bij Bolero leert dat de fiscale behandeling op dit moment nog niet bekend is en tot op het laatste moment kan wijzigen. Nog geen zekerheid dus lijkt het.

Hebben ze niet gestipuleerd in hun antwoord waarvan dit eventueel afhankelijk zou kunnen zijn?

Voor de Belgen:
Tesla stock split 1 naar 5 -> fiscale gevolgen
De (on)zin van een aandelensplitsing

Binck bank (17/08) alsook de tijd heeft in deze thread bevestigd dat er geen nadelige gevolgen zullen zijn.

Bon, nog even afwachten zeker...
 
Beetje later (minder dan een maand) maar dan zien de anderen 't kennelijk pas (ik denk dat er wat inside info rond S&P inclusion rondzwerft en indexfondsen erachter komen dat mensen als "wij" onze aandelen echt nog lang niet van de hand doen. wij zijn namelijk aandeelHOUDERS en zien (behalve @fivari) wat er fundamenteel nog aan zit te komen. Ja veel koffiedik voor de analist, maar als je de gedrevenheid en koersvastheid v.w.b. de richting van het bedrijf, de mate van innovatie ziet, dan snap je: "you ain't seen nothing yet". Ik zou zeggen: profiteer van onze "voorkennis"
@SpeedyEddy, ik zie wel degelijk dat er nog heel wat plannen zijn. Ik heb alleen gezegd, en daar blijf ik bij, dat de koers zoals die nu is, het succesvol realiseren van de plannen al ruimschoots in rekening brengt. Fundamenteel, dus op basis van de actuele winst, omzet enz..., is het aandeel belachelijk hoog gewaardeerd. Al het moois, jullie voorkennis, zit al in een prijs van 1900$ ipv een prijs van 100$ per aandeel.
De koers gaat er dus al van uit dat al die plannen gerealiseerd worden én dat de rest van de wereld blijft stil zitten. Vooral dat laatste is echt wel niet te verwachten.
Ik ben skeptisch bij de huidige aandelenprijs, misschien omdat ik LHSP nog heb meegemaakt: Lernaut en Hauspie: totaal andere situatie, maar een ding loopt sterk gelijk: die gingen ook de wereld veroveren, alles zou met hun spraaktechnologie worden uitgerust. En ook daar explosief koersverloop en een enorme hype met dito believers en non-believers.
 
  • Like
Reactions: jm71
Het is verrassend moeilijk duidelijkheid & zekerheid te krijgen over de eventuele fiscale gevolgen van de "Dividend-split".

Ik heb een paar dagen geleden eens bij Lynx/IB geinformeerd, die wisten het ook nog niet en hopen er deze week op terug te komen.
Het gaat toch om een aanzienlijk bedrag, zijnde 80% van de TSLA portfolios die ineens als diividend-uitkering gezien kan worden.

Ik overweeg zelfs om kort voor de split al mijn aandelen te verkopen en na de split weer terug te kopen. Dat zijn (mijns inziens) elk risico wegnemen. (maar kosten en risico op koerswijziging geven).

Hoe dan ook behoorlijk idioot dat zoiets ook maar overwogen moet worden en dat zelfs grote brokers hierover geen duidelijkheid hebben. (of kunnen krijgen van de belastingdienst).
 
@SpeedyEddy, ik zie wel degelijk dat er nog heel wat plannen zijn. Ik heb alleen gezegd, en daar blijf ik bij, dat de koers zoals die nu is, het succesvol realiseren van de plannen al ruimschoots in rekening brengt. Fundamenteel, dus op basis van de actuele winst, omzet enz..., is het aandeel belachelijk hoog gewaardeerd
Anderzijds, als je de originele prijs van het Apple aandeel zou berekenen zonder de verschillende splits, zou een origineel Apple aandeel nu $25000 waard zijn.

Nog altijd overgevalueerd? Naar mijn weten is Tesla nog lang niet klaar met innovatie en plannen maken.
 
Last edited:
N.a.v. de stock split kreeg ik dit antwoord van Binck over het thema dividend:

Geachte heer ...... ,

Zo ver bekend is het een stocksplit en zal er geen dividendbelasting betaald moeten worden, zo staat het ook in het systeem in Bloomberg. Via de onderstaande link kunt u de informatie gepubliceerd door Tesla teruglezen. Zelf vind ik het niet heel erg duidelijk.


Vooral het "Zelf vind ik het niet heel erg duidelijk" is typerend voor de hele discussie hierover op de fora.
 
Anderzijds, als je de originele prijs van het Apple aandeel zou berekenen zonder de verschillende splits, zou een origineel Apple aandeel nu $25000 waard zijn.

Nog altijd overgevalueerd? Naar mijn weten is Tesla nog lang niet klaar met innovatie en plannen maken.
Maar overwaardering heeft niets met de nominale prijs van een aandeel te maken, maar eerder met koers/winst of koers/omzet. Die veranderen niet bij een splitsing. Heeft er niets mee te maken.
 
Maar overwaardering heeft niets met de nominale prijs van een aandeel te maken, maar eerder met koers/winst of koers/omzet. Die veranderen niet bij een splitsing. Heeft er niets mee te maken.

Ik snap je punt maar al te goed en heb dit gevoel al sinds ze boven de 600 euro zijn gegaan. Potentieel is er genoeg maar zoals je aangaf, de rest staat niet stil, FSD is uiteindelijk ook nog altijd maar middelmatig, robo-taxis, tja …. Zelfs een nooit geziene wereld crisis lijkt geen invloed te hebben.

Het is een vreemd aandeel, dat wel :D

Even meesurfen en voorzichting zijn zeker?

Trouwens LHSP zat natuurlijk ook een reukje aan, de technologie was er (zat zelfs in Windows) maar is op een niet al te frisse manier onderuit gehaald/"overgenomen" door de Amerikanen, als ik mijn niet vergis....
 
OFF-topic:

L&H betrof toch echt misstanden (lees fraude) door de oprichters, waar de aandeelhouders de dupe van werden. Dat is niet alleen wat ik mij van destijds herinner, maar ook volgens wikipedia :

"Further investigation by WSJ staffer Jesse Eisinger led to the revelation on 8 August 2000 of a major financial scandal involving fictitious transactions in Korea and improper accounting methodologies elsewhere.[3] In April 2001, founders Jo Lernout and Pol Hauspie, as well as former CEO Gaston Bastiaens, were arrested in what is considered one of the largest corporate scandals in history prior to Enron. Lernout & Hauspie finally went bankrupt on 25 October 2001 after having struggled for a year.[4]"

On-topic:
Ik slaag er nog steeds niet in via mijn broker dan wel accountant duidelijkheid te krijgen of de 'dividend-split' (in NL) zal resulteren in belastbaar dividend op 80% van de waarde van mijn Tesla aandelen. Volgens de boekhouder is eventuele belasting wel (goeddeels) terug te krijgen, maar dat zal wel een tijd kunnen duren.

Blijft raar dat het zo moeilijk is voor brokers om dit 100% duidelijk te krijgen.
 
Potentieel is er genoeg maar zoals je aangaf, de rest staat niet stil, FSD is uiteindelijk ook nog altijd maar middelmatig, robo-taxis, tja ….
De rest staat niet stil, maar beweegt niet zo snel als Tesla. Bijgevolg zijn ze altijd op achtervolgen aangewezen, en concurrent na concurrent komt met teleurstellende resultaten waar de reviews beperkt blijven tot het interieur is degelijk en het ziet er niet uit als een Tesla. Op alle andere parameters moeten reviewers keer op keer toegeven dat Tesla nog altijd voorop staat.
Zelfs een nooit geziene wereld crisis lijkt geen invloed te hebben.
Als zowat enige hebben ze geen legacy ICE mee te slepen, zijn hun huidige producten bestand tegen allerlei CO2-beperkende initiatieven van overheden en hebben ze een roadmap van nieuwe producten waar de concurrentie noch qua concept noch qua productiecapaciteit antwoord op kan geven. Ja, Renault doet ook goeie zaken met hun Zoe en Hyundai/Kia draaien ook nog wat EV's, maar niet met de bijbehorende marges én met een hoop legacy technologie in hun andere producten die de boel momenteel opproppen. En dan is er het geval van de talloze verliezen bij de concurrentie tov het vierde kwartaal winst voor Tesla.

Als Tesla blijft innoveren en groeien lijkt het me niet zo onwaarschijnlijk dat in 2047 het aandeel ook $25000 waard zou kunnen zijn. Maar tegen dan spreken we ook over een bedrijf ter grootte van General Electric, Hitachi of Toshiba: een conglomeraat in autoproductie en elektriciteitsopwekking en -opslag.

Ik heb overigens geen glazen bol, dus beschouw bovenstaande niet aan als beursadvies op korte, middellange of lange termijn :)
 
@SpeedyEddy, ik zie wel degelijk dat er nog heel wat plannen zijn. Ik heb alleen gezegd, en daar blijf ik bij, dat de koers zoals die nu is, het succesvol realiseren van de plannen al ruimschoots in rekening brengt. Fundamenteel, dus op basis van de actuele winst, omzet enz..., is het aandeel belachelijk hoog gewaardeerd. Al het moois, jullie voorkennis, zit al in een prijs van 1900$ ipv een prijs van 100$ per aandeel.
De koers gaat er dus al van uit dat al die plannen gerealiseerd worden én dat de rest van de wereld blijft stil zitten. Vooral dat laatste is echt wel niet te verwachten.
Ik ben skeptisch bij de huidige aandelenprijs, misschien omdat ik LHSP nog heb meegemaakt: Lernaut en Hauspie: totaal andere situatie, maar een ding loopt sterk gelijk: die gingen ook de wereld veroveren, alles zou met hun spraaktechnologie worden uitgerust. En ook daar explosief koersverloop en een enorme hype met dito believers en non-believers.
Ah... leergeld.
Ik heb ook heel veel leergeld betaald (meer dan ik ooit in Tesla heb belegd zelfs). Fundamenteel zie ik Tesla overigens als een energie (-opslag-) bedrijf, waarop mijn case volledig is gebouwd. 22 september zal die koers vast wat concreter worden voor iedereen.
Alleen als Tesla's winstgevendheid volledig wordt geblokkeerd voor langere termijn kunnen die plannen die niet worden uitgevoerd en zal de verwachtingswaarde niet kunnen worden gerealiseerd, maar laten we nou eens reëel blijven. Drie fabrieken aan het (uit-) bouwen en toch nog winst draaien in corona tijd op een product waarop niemand anders winst weet te maken. De voorsprong groeit alleen maar en dan hebben we qua energie/opslag nog helemaal niks gezien. Het fundament is voor velen nog wat onzichtbaar en ik durf daar ondanks leergeld best volledig in te geloven, putting all my money where my mouth is.
 
Het is verrassend moeilijk duidelijkheid & zekerheid te krijgen over de eventuele fiscale gevolgen van de "Dividend-split".

Ik heb een paar dagen geleden eens bij Lynx/IB geinformeerd, die wisten het ook nog niet en hopen er deze week op terug te komen.
Het gaat toch om een aanzienlijk bedrag, zijnde 80% van de TSLA portfolios die ineens als diividend-uitkering gezien kan worden.

Ik overweeg zelfs om kort voor de split al mijn aandelen te verkopen en na de split weer terug te kopen. Dat zijn (mijns inziens) elk risico wegnemen. (maar kosten en risico op koerswijziging geven).

Hoe dan ook behoorlijk idioot dat zoiets ook maar overwogen moet worden en dat zelfs grote brokers hierover geen duidelijkheid hebben. (of kunnen krijgen van de belastingdienst).
nee, dividendbelasting wordt aan de bron geheven en ik ben 100% zeker dat Amerika dat voor een split nooit gaat heffen (of indien ja met een tegenwaarde van nihil, want er wordt geen dollar dividend uitgekeerd). domme actie om te verkopen
 
Dat is het gevolg van de keuze van ARK om niet aan allerlei van onze EU regeltjes te hoeven voldoen. Of van onze geslaagde strategie om het niet-EU beleggingsfondsen zo lastig mogelijk te maken om hier klanten te hebben, zo je wil.
Ook DeGiro geeft telefonisch aan dat beleggen in ARK Innovation ETF (ARKK) niet mogelijk is wegens ontbrekende PRIIPs-documenten. Iemand hier goede ervaring met een internationale broker ?
(Doordat o.a. Binck wel handel in kortlopende ARKK opties toestaat, zijn ze wellicht zo (na expiratie) toch nog te verkrijgen, maar misschien daarna lastig te verkopen)