Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
ik zit in het luchtkasteel kwa beurzen gaat instorten kamp.

In dat kamp slaap ik ook al een poosje, met als prettige bijkomstigheid een zeer goede nachtrust: het grootste deel TSLA dit voorjaar verkocht ten gunste van vastgoed en landbouwgrond in Italie. In datzelfde kamp heb ik ook de indrukwekkende rally gemist van $ 1.000 naar $ 2.500 in twee maanden.

Deze week aan het wandelen geweest buiten het kamp. Mijn overwegingen. Op lange termijn is TSLA sowieso interessant. Op korte termijn misschien toch ook, want de S&P500 is een kwestie van tijd, battery day verhoogt het optimisme, $ 5 miljard kapitaal binnen een paar dagen is goed nieuws en langs de zijlijn staan kopers met diepe zakken. Zoals de Zwitserse nationale bank, die inmiddels > 500.000 stukken TSLA heeft gekocht (met zelf geprint geld).

Opnieuw instappen bij $ 1.700 was wel even slikken na uitstappen bij $ 1.000. Of het handig was? Time will tell (horizon: > 2025).

Edit: Net als met de invoering van de Euro moet ik nog even wennen aan de nieuwe prijzen en reken alles dus nog om naar pre-stocksplit...
 
Last edited:
In dat kamp slaap ik ook al een poosje, met als prettige bijkomstigheid een zeer goede nachtrust: het grootste deel TSLA dit voorjaar verkocht ten gunste van vastgoed en landbouwgrond in Italie. In datzelfde kamp heb ik ook de indrukwekkende rally gemist van $ 1.000 naar $ 2.500 in twee maanden.

Deze week aan het wandelen geweest buiten het kamp. Mijn overwegingen. Op lange termijn is TSLA sowieso interessant. Op korte termijn misschien toch ook, want de S&P500 is een kwestie van tijd, battery day verhoogt het optimisme, $ 5 miljard kapitaal binnen een paar dagen is goed nieuws en langs de zijlijn staan kopers met diepe zakken. Zoals de Zwitserse nationale bank, die inmiddels > 500.000 stukken TSLA heeft gekocht (met zelf geprint geld).

Opnieuw instappen bij $ 1.700 was wel even slikken na uitstappen bij $ 1.000. Of het handig was? Time will tell (horizon: > 2025).

Edit: Net als met de invoering van de Euro moet ik nog even wennen aan de nieuwe prijzen en reken alles dus nog om naar pre-stocksplit...

die battery day gaat niet veel doen als de nasdaq en SP500 volledig in het rood gaan. Zelfde als dat dat tesla niet toegelaten werd tot de SP niet de oorzaak was, die dagen waren alles rood (kijk naar amazon, apple etc), dus ook tesla (misschien extra rood door emotie). Maar wellicht gaat er nog iets meer lucht in de bubbel en is het een dag van +10%. Er is veel vers geprint geld wat een plek moet vinden. Rente is idioot laag en yield op bonds doet ook niets. Aandelen is de enige plek. Vandaar ook dat het luchtkasteel nu zo idioot aan het worden is ivm andere bull cycles.
Ben het volledig eens verder met je stelling. Tesla is voor lange termijn zeker interessant. Zoals gezegd ik ben koper vanaf 150 naar beneden. Alleen gaan er een hoop mensen die recent ingestapt zijn erg veel pijn hebben op de korte termijn. Als de grote sell off komt zullen er een hoop weakhands zijn.....Vaak zijn dit ook de mensen die met geld handelen wat ze niet langdurig kunnen missen...
Beurzen zitten in cycles, en die probeer ik te pakken. Vroeger zat ik teveel op daycharts te kijken. Dat dit het einde van een cycle is is 100% zeker (met een marge van maanden tot een jaar). Daarom ben ik nu alweer 1,5 tot 2 jaar rustig aan het shiften naar andere assets zodat ik over 2 a 3 jaar weer terug naar aandelen kan om daar de uitverkoop te plunderen.
 
In dat kamp slaap ik ook al een poosje, met als prettige bijkomstigheid een zeer goede nachtrust: het grootste deel TSLA dit voorjaar verkocht ten gunste van vastgoed en landbouwgrond in Italie.

Heerlijk zeg, goed gedaan!

In datzelfde kamp heb ik ook de indrukwekkende rally gemist van $ 1.000 naar $ 2.500 in twee maanden.

Ik wil niet weten hoe dat moet voelen. Ik ben ook wel eens te snel uitgestapt en te laat ingestapt. Als ik dan 'voor de lol' ging rekenen hoeveel rendement ik zou hebben kunnen behalen als ik het net een week eerder of later had gedaan was meestal een pijnlijke exercitie.

Verder deel ik je mening over Tesla op de middellange termijn, de hausse zal nu wel even afgekoeld zijn en ik verwacht niet meer zo heel veel van Battery Day omdat dit voor een deel al in de prijs zit gebakken. Als de cijfers van Q3 goed zijn kan weer van alles gebeuren (want dan ook hogere kans op snelle inclusie S&P500) maar als die minder dan verwacht zijn dan verwacht ik wel een behoorlijke langere aanlooptijd om het rendement weer op te krikken.
 
Als ik dan 'voor de lol' ging rekenen hoeveel rendement ik zou hebben kunnen behalen (...)

Och, ik vond het een mooi ritje sinds 2017 (~ $ 250). Achteraf vind ik het vooral fijn dat E.M. zijn ‘consideration’ uit augustus 2018 niet in daden omzette (exit $ 420) en dat de koers in juni 2019 een uitstekend moment is gebleken om bij te kopen (< $ 200). Ik kon het natuurlijk ook niet helemaal laten om even het verschil uit te rekenen.

In plaats van twee nog op te knappen huizen en 10 ha. bos en akker in Noord-Italie, had ik in dezelfde gebieden nu twee volledig gerenoveerde huizen kunnen kopen. Maar ja, dan zou ik straks in iemand anders’ droomhuis vakantie vieren in plaats van in een zelf verbouwd paleisje.

Zo, dat gaat best goed, die cognitieve dissonantie!
 
Ik ga iets anders stellen: de tech aandelen hebben weinig reden om te kelderen. COVID mortaliteitscijfers zakken omdat er bandbreedte gecreëerd is in de gezondheidszorg qua behandeling en testen, en we met die mondkapjes ook een aantal besmettingen afvangen. De besmettingen die er dan zijn, zijn dan toch door sociale bijeenkomsten, maar omdat er test-bandbreedte is wordt iedereen getest en mensen blijven niet weg als ze ziek worden, zodat er minder zware gevallen in het ziekenhuis eindigen, en de behandeling vroeger wordt gestart en de mortaliteit dus zakt, waardoor consumenten terug vertrouwen krijgen.

Ik wil het corona draadje niet oprakelen, maar crash van tech-aandelen rekent op een stevig krimpende economie en mensen die geen geld meer te besteden hebben. Dat met die krimp valt mee, de economie draait weer en smartphones en hun apps zijn een basisbehoefte geworden.

Er gaan wel klappen volgen, en er zijn ook klappen gegeven, maar dat zijn dan meer specifieke sectoren zoals brick&mortar retail, office immobiliën, massatoerisme met vliegverkeer, en de eventsector. Er zijn ook regio’s die goed hebben kunnen profiteren; ik heb het al lang niet meer zo druk geweten met Nederlanders en Duitsers in Oostenrijk afgelopen zomer, en de vakantieparken in NL zaten ook vol.

Ik heb een beetje in Tesla en daar kan ik momenteel niks mee kopen, dus is een beetje een fonds voor noodsituaties.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Phil V and robertvg
Ik ga iets anders stellen: de tech aandelen hebben weinig reden om te kelderen. COVID mortaliteitscijfers zakken omdat er bandbreedte gecreëerd is in de gezondheidszorg qua behandeling en testen, en we met die mondkapjes ook een aantal besmettingen afvangen. De besmettingen die er dan zijn, zijn dan toch door sociale bijeenkomsten, maar omdat er test-bandbreedte is wordt iedereen getest en mensen blijven niet weg als ze ziek worden, zodat er minder zware gevallen in het ziekenhuis eindigen, en de behandeling vroeger wordt gestart en de mortaliteit dus zakt, waardoor consumenten terug vertrouwen krijgen.

Ik wil het corona draadje niet oprakelen, maar crash van tech-aandelen rekent op een stevig krimpende economie en mensen die geen geld meer te besteden hebben. Dat met die krimp valt mee, de economie draait weer en smartphones en hun apps zijn een basisbehoefte geworden.

Er gaan wel klappen volgen, en er zijn ook klappen gegeven, maar dat zijn dan meer specifieke sectoren zoals brick&mortar retail, office immobiliën, massatoerisme met vliegverkeer, en de eventsector. Er zijn ook regio’s die goed hebben kunnen profiteren; ik heb het al lang niet meer zo druk geweten met Nederlanders en Duitsers in Oostenrijk afgelopen zomer, en de vakantieparken in NL zaten ook vol.

Ik heb een beetje in Tesla en daar kan ik momenteel niks mee kopen, dus is een beetje een fonds voor noodsituaties.

Covid is ook helemaal de reden niet voor de correctie, wellicht de druppel. De correctie zat er al heel lang aan te komen. Teveel info om hier neer te pennen.
 
Och, ik vond het een mooi ritje sinds 2017 (~ $ 250). Achteraf vind ik het vooral fijn dat E.M. zijn ‘consideration’ uit augustus 2018 niet in daden omzette (exit $ 420) en dat de koers in juni 2019 een uitstekend moment is gebleken om bij te kopen (< $ 200). Ik kon het natuurlijk ook niet helemaal laten om even het verschil uit te rekenen.

In plaats van twee nog op te knappen huizen en 10 ha. bos en akker in Noord-Italie, had ik in dezelfde gebieden nu twee volledig gerenoveerde huizen kunnen kopen. Maar ja, dan zou ik straks in iemand anders’ droomhuis vakantie vieren in plaats van in een zelf verbouwd paleisje.

Zo, dat gaat best goed, die cognitieve dissonantie!

hahaha prachtig man!!!
 
68A90FE0-35B4-474E-A611-8601514FDD9F.jpeg
 
  • Like
Reactions: JanG007
Even een follow up, vandaag de code ontvangen voor battery day/ shareholders meeting. Was even klooien met het juiste document, maar een portefeuille afschift van binck bank van 31/07 was het document dat geaccepteerd werd.

crash techaandelen, ja die komt er wel. Al denk ik niet dat het een crash is maar een steady weg naar beneden voor een periode van 1 of 2 maanden (verkiezings ellende). Het woord ‘crash’ wordt vooral gebruikt om aandacht te krijgen. Maar zo heel laag zal ie niet komen, er wordt te veel geld geprint, en dat zie ik weinig terug.

maar een crash in tech zal tsla mee trekken, alleen niet zo ver naar beneden en tsla zal redelijk snel herstellen. De roadmap bevat zo veel upside de komende 3 jaar.

september kan leuk zijn voor tsla, maar de vraag is of battery day niet al ingeprijst is. En of het echte nieuws wel begrepen wordt. Daarnaast hebben we nog iets als ‘elon time’, de dojo computer is ook nog niet operationeel. En die is toch al een heel tijdje geleden aangekondigd, dit soort technologie doet wel iets, maar pas als het resultaat zichtbaar wordt dan gaat de koers reageren.

fsd dit jaar zal meer effect hebben dan battery day. Alleen heb ik er een hard hoofd in dat het dit jaar gaat lukken. De core software wordt herschreven en binnenkort voor het eerst uitgerold, de dojo is nog noet klaar, dus hoe gaat die stroom aan info (die nodig is voor fsd) verwerkt worden. De huidige methode kost bijzonder veel tijd (en man uren). Maar wellicht lukt het toch, ik zit er in iedergeval klaar voor.

jammer dat die verkiezingen er tussen zitten....
 
  • Like
Reactions: nico180