Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Maar goed ik blijf mijn voorspelling uit september/okt. 3 januari ATH en 27 Jan weer een ATH, want de nettowinst NON GAAP (3.2 miljard) gaat met 50 procent omhoog ten opzichte van Q3 (2.1 miljard) en dat is ongehoord veel. 18 procent Nettowinst!! Er is bijna geen automaker die de helft daarvan in Q4 als BRUTOWINST haalt.
Mocht die winst zo hoog zijn als je voorspelt, zou Tesla dan Berlijn niet reeds in Q4 beginnen afschrijven ? Anders ga je een bijzonder hoge Q4 21 winst hebben, gevolgd door een teleurstellend Q1 22.
 
Mocht die winst zo hoog zijn als je voorspelt, zou Tesla dan Berlijn niet reeds in Q4 beginnen afschrijven ? Anders ga je een bijzonder hoge Q4 21 winst hebben, gevolgd door een teleurstellend Q1 22.
Amerikaanse boekhoudregels schrijven voor dat je pas je investeringen afschrijft als je de bijbehorende producten verkoopt (tenzij duidelijk is dat je je er structureel geen winst uit gaat halen en een bijzonder verlies moet nemen) Dus in Q4 zul je geen kosten van Berlijn of Austin tegenkomen. Dat is ook precies de reden waarom er in Q4 geen enkele auto is verkocht want dat zou de mooie cijfers om zeep geholpen hebben en Fiscaal is het niet nodig, want Tesla heeft nog voldoende verliescompensatie staan om de winst tegen weg te strepen. Q1 zal daarom qua nettowinst gaan tegenvallen als Berlijn en Austin gelijktijdig opengaan en beginnen met leveren. Dat wordt pas in Q3 weer beter bij een goede ramp-up in Q1 en Q2(lees goede 4680-productie). In die zin krijgen we (minus corona?) een herhaling van de cyclus 2020-2021. Aandelenkoers Flink omhoog. Dan stabilisatie en daling in het midden van het jaar 22 (mede door renteverhogingen), dan weer een matige stijging in Q3 en Q4 en een flinke in Q1 '23. Q2 '23 Weer een (maar deze keer lichtere) daling, want er gaan geen nieuwe fabrieken open, Ergens in Q2 of 3 '23 wordt dan de 2.500 dollar aangetikt, uitmondend in 4.000 begin 2024. En dat is mijn base-case.. Voor ultimo '22 reken ik op 1.800, mits de ramp-up van Berlijn en Texas goed verlopen en Elon in beeld blijft.
Belangrijkste fundamental is toegang tot (grondstoffen voor) batterijen, innovatie 2.0 (agile zoals alleen de besten het in hun productielijnen en hoofden van medewerkers verankeren), het osborne-effect bij alle legacy automakers (die de vraag niet aankunnen en hun klanten zien vertrekken.. Ice willen ze niet, EV krijgen ze niet) m.u.v. misschien VW (als Herbert Diess blijft). Blijft als echte concurrentie alleen China over, die nu de grote jongens daar spelletjes laten spelen opdat de beste overblijven en met flink steun zullen proberen Tesla te kraken, als dat nodig zou zijn.. Want laten we wel wezen, hoewel EV nu 10% van de nieuwmarkt is moet nog 99% van de totale vloot door EV worden vergangen en dan is er wel ruimte voor meer dan een paar spelers. Hoe dan ook. Tesla heeft de beste papieren op EV-gebied.
En wat dacht je van
- Mega packs en Solar (Musk verwacht serieus dat dat groter wordt dan automotive en ik denk dat hij gelijk heeft maar dan ook nog naar seizoensopslag zal gaan kijken)
- Robotaxi
- Het kleine Model
- Licenseren van FSD en AI
- miljoenen Teslabots.

Met name dat rijtje ontvouwt zich in 2024 en zal de 4.000 dollar die iedereen nu onmogelijk acht rechtvaardigen.
(my money is where my mouth is, ik heb geen spaargeld en amper andere aandelen)
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Hbrink and Paco
een bijna-200 dollar prijssprong op 1 dag zou uniek zijn, maar niet onmogelijk (wel een record, plm 140 dollar (intraday stijging) is het huidige record, gevestigd op 25 oktober 2021.) Maar als een daling van 169 een paar dagen later kan is zo'n stijging ook mogelijk en reken maar dat een aantal beleggers al weet hoe extreem de Q4 winst is en willen anticiperen op 27/1. Alleen de adviseurs van banken hebben een paar dagen nodig om al hun klanten te tippen, dus misschien duurt het nog een dag of 2/3 voor we de 1269 of zo aantikken. En dan wat lager/zijwaarts naar 27/1. Inmiddels sta ik met de speculatieve portefeuille op hetzelfde niveau als tijdens de vorige ATH, dus al het gezwoeg sinds de laatste ATH heeft nog aardig wat opgeleverd, aangezien we met de voorbeurskoers nog ver van de ATH afzitten ($ 1.134 voorbeurs). Bij een snelle nieuwe ATH zal ik nog melden wat dit speculeren aan winst heeft opgeleverd. Op dit moment in ieder geval 110% sinds de roemruchte overgang op Degiro custody account.
Meteen door naar 1160+...
1200 moet toch wel haalbaar zijn vandaag.
 
NB Ik zie een Gap-up vanaf (technisch gezien) 1.119 dus dat zou na deze rush (van een paar dagen) nog wel eens een vuller kunnen gaan opleveren tussen deze week en 27/1. Mocht je de sprong gemist hebben en vandaag die 1.119 niet worden uitgetikt is dat een beetje houvast voor de komende weken.
 
Last edited:
Amerikaanse boekhoudregels schrijven voor dat je pas je investeringen afschrijft als je de bijbehorende producten verkoopt (tenzij duidelijk is dat je je er structureel geen winst uit gaat halen en een bijzonder verlies moet nemen) Dus in Q4 zul je geen kosten van Berlijn of Austin tegenkomen. Dat is ook precies de reden waarom er in Q4 geen enkele auto is verkocht want dat zou de mooie cijfers om zeep geholpen hebben en Fiscaal is het niet nodig, want Tesla heeft nog voldoende verliescompensatie staan om de winst tegen weg te strepen. Q1 zal daarom qua nettowinst gaan tegenvallen als Berlijn en Austin gelijktijdig opengaan en beginnen met leveren. Dat wordt pas in Q3 weer beter bij een goede ramp-up in Q1 en Q2(lees goede 4680-productie). In die zin krijgen we (minus corona?) een herhaling van de cyclus 2020-2021. Aandelenkoers Flink omhoog. Dan stabilisatie en daling in het midden van het jaar 22 (mede door renteverhogingen), dan weer een matige stijging in Q3 en Q4 en een flinke in Q1 '23. Q2 '23 Weer een (maar deze keer lichtere) daling, want er gaan geen nieuwe fabrieken open, Ergens in Q2 of 3 '23 wordt dan de 2.500 dollar aangetikt, uitmondend in 4.000 begin 2024. En dat is mijn base-case.. Voor ultimo '22 reken ik op 1.800, mits de ramp-up van Berlijn en Texas goed verlopen en Elon in beeld blijft.
Belangrijkste fundamental is toegang tot (grondstoffen voor) batterijen, innovatie 2.0 (agile zoals alleen de besten het in hun productielijnen en hoofden van medewerkers verankeren), het osborne-effect bij alle legacy automakers (die de vraag niet aankunnen en hun klanten zien vertrekken.. Ice willen ze niet, EV krijgen ze niet) m.u.v. misschien VW (als Herbert Diess blijft). Blijft als echte concurrentie alleen China over, die nu de grote jongens daar spelletjes laten spelen opdat de beste overblijven en met flink steun zullen proberen Tesla te kraken, als dat nodig zou zijn.. Want laten we wel wezen, hoewel EV nu 10% van de nieuwmarkt is moet nog 99% van de totale vloot door EV worden vergangen en dan is er wel ruimte voor meer dan een paar spelers. Hoe dan ook. Tesla heeft de beste papieren op EV-gebied.
En wat dacht je van
- Mega packs en Solar (Musk verwacht serieus dat dat groter wordt dan automotive en ik denk dat hij gelijk heeft maar dan ook nog naar seizoensopslag zal gaan kijken)
- Robotaxi
- Het kleine Model
- Licenseren van FSD en AI
- miljoenen Teslabots.

Met name dat rijtje ontvouwt zich in 2024 en zal de 4.000 dollar die iedereen nu onmogelijk acht rechtvaardigen.
(my money is where my mouth is, ik heb geen spaargeld en amper andere aandelen)

Bedankt voor de omstandige uitleg. Ik veronderstelde dat “produceren” de vereiste was om te beginnen met het afschrijven van de investeringen. En dan kon men creatief zijn met de reeds geproduceerde modellen; ze verkopen of ze als test van de productielijn beschouwen, afhankelijk van het gewenste boekhoudkundige resultaat voor Q4.

Ik dacht gelezen te hebben dat de productie van de 4680 batterijen vertraging opgelopen had. Voor de M3/MY in Berlijn zou ik er de eerste kwartalen nog niet op rekenen. Nu, als aandeelhouder heb ik liever maximale productie (en dus verkoop) met de huidige batterijen, dan een beperkte productie omdat de 4680 niet massaal genoeg geproduceerd wordt. En als klant kan ik gerust nog even wachten om mijn Y te bestellen. :)
 
  • Like
Reactions: Hbrink
1200$ is aangetikt
Screenshot_20220103-212606_Samsung Internet.jpg
 
En nabeurs stoomt het door. Ik zit er misschien twee dagen naast en dat vindt vast niemand heel erg vervelend. Heb inmiddels iets minder dan de helft van de turbo’s verkocht en alvast in cash op de trein richting Lynx gezet. Van een deel winstnemen word ik niet armer.
[Edit: dit was mijn meest winstgevende dag op de portefeuilles samen, ooit. 2/13e of zo je wilt 1/6,5e van wat ik vrijdag had kwam er vandaag bij]
 
Last edited:
Blij dat ik er niet zover naast zat en nog blijer dat het iets hoger uitvalt. 1,5 miljoen uit Fremont en Shanghai met gemak, 300.000 uit Berlin en Austin samen, met gemak, 1,8 miljoen met gemak. (Dus 2.000.000 zou de uitdaging moeten zijn )
Ik moet hier nog even ruiterlijk komen toegeven dat mijn voorspelling van lagere productie dan verwacht nergens op sloeg. Proficiat @SpeedyEddy et al.

(Als ik degiro open doe vind ik het niet zo erg dat ik er naast zat.)
 
Ik moet de argumenten van @SpeedyEddy nog eens even goed lezen. Veel info, dank.

Ik heb momenteel alle cash geïnvesteerd, dus bijkopen is nu even niet aan de orde. Vraag is dan ook voor mij of ik alle turbo's zal verkopen en dan bij een dip weer turbo's of aandelen kopen.

Nog moeilijkere vraag is wanneer ik totaal uitstap: deel is bedoeld voor pensioen... Maar goed allemaal luxeproblemen en eerst maar even genieten van deze mooie explosie.
 
Als ik in januari het geld wat ik besteed heb aan mijn X in Tesla aandelen had gestopt had ik nu een ongeveer 1 jaar jongere kunnen kopen. Maar als ik het op het juiste moment in Maart had gedaan had ik nu een nieuwe kunnen bestellen. (Als dat kon)