Amerikaanse boekhoudregels schrijven voor dat je pas je investeringen afschrijft als je de bijbehorende producten verkoopt (tenzij duidelijk is dat je je er structureel geen winst uit gaat halen en een bijzonder verlies moet nemen) Dus in Q4 zul je geen kosten van Berlijn of Austin tegenkomen. Dat is ook precies de reden waarom er in Q4 geen enkele auto is verkocht want dat zou de mooie cijfers om zeep geholpen hebben en Fiscaal is het niet nodig, want Tesla heeft nog voldoende verliescompensatie staan om de winst tegen weg te strepen. Q1 zal daarom qua nettowinst gaan tegenvallen als Berlijn en Austin gelijktijdig opengaan en beginnen met leveren. Dat wordt pas in Q3 weer beter bij een goede ramp-up in Q1 en Q2(lees goede 4680-productie). In die zin krijgen we (minus corona?) een herhaling van de cyclus 2020-2021. Aandelenkoers Flink omhoog. Dan stabilisatie en daling in het midden van het jaar 22 (mede door renteverhogingen), dan weer een matige stijging in Q3 en Q4 en een flinke in Q1 '23. Q2 '23 Weer een (maar deze keer lichtere) daling, want er gaan geen nieuwe fabrieken open, Ergens in Q2 of 3 '23 wordt dan de 2.500 dollar aangetikt, uitmondend in 4.000 begin 2024. En dat is mijn base-case.. Voor ultimo '22 reken ik op 1.800, mits de ramp-up van Berlijn en Texas goed verlopen en Elon in beeld blijft.
Belangrijkste fundamental is toegang tot (grondstoffen voor) batterijen, innovatie 2.0 (agile zoals alleen de besten het in hun productielijnen en hoofden van medewerkers verankeren), het osborne-effect bij alle legacy automakers (die de vraag niet aankunnen en hun klanten zien vertrekken.. Ice willen ze niet, EV krijgen ze niet) m.u.v. misschien VW (als Herbert Diess blijft). Blijft als echte concurrentie alleen China over, die nu de grote jongens daar spelletjes laten spelen opdat de beste overblijven en met flink steun zullen proberen Tesla te kraken, als dat nodig zou zijn.. Want laten we wel wezen, hoewel EV nu 10% van de nieuwmarkt is moet nog 99% van de totale vloot door EV worden vergangen en dan is er wel ruimte voor meer dan een paar spelers. Hoe dan ook. Tesla heeft de beste papieren op EV-gebied.
En wat dacht je van
- Mega packs en Solar (Musk verwacht serieus dat dat groter wordt dan automotive en ik denk dat hij gelijk heeft maar dan ook nog naar seizoensopslag zal gaan kijken)
- Robotaxi
- Het kleine Model
- Licenseren van FSD en AI
- miljoenen Teslabots.
Met name dat rijtje ontvouwt zich in 2024 en zal de 4.000 dollar die iedereen nu onmogelijk acht rechtvaardigen.
(my money is where my mouth is, ik heb geen spaargeld en amper andere aandelen)