Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Elon gebruikt Tesla als ATM voor andere projecten, en het is totaal onduidelijk wanneer en voor hoeveel. Dat is natuurlijk zijn goed recht, al is het erg vervelend voor de aandeelhouders.

Het zal serieuze partijen als pensioenfondsen er van weerhouden in te stappen voordat de Twittershow (de 'overhang') in rustiger vaarwater is met een CEO voor Twitter of een nieuwe CEO voor Tesla en dat Musk permanent naar Twitter gaat. Ik denk dat zelfs een buyback de gemoederen niet zal bedaren. Dit gaat nog even duren, al zullen dalingen zoals deze drie dagen nu voorbij zijn totdat Musk weer mag verkopen.
 
Het blijft toch 'enigszins verontrustend' dat de CEO die een goed zicht heeft op het reilen en zeilen van het eigen bedrijf, betere opportuniteiten ziet dan het eigen bedrijf. Het is niet voor niets dat dergelijke transacties verplicht gemeld moeten worden.
Een buy back lijkt me dan weer weinig waarschijnlijk. Zou EM verkopen aan soldenprijzen als hij weet dat er korte tijd nadien een buy back staat aan te komen met gunstig effect op de koers?
Los van bovenstaande is er duidelijk iets mis met de informatiekanalen op basis waarvan hij zijn mening vormt. De invloeden van extreem rechtse zijde zijn onmiskenbaar. Dat vervolgens zo iemand bepaalt wie wat mag schrijven op een forum als Twitter kan gevaarlijk zijn.
 
  • Like
Reactions: JanG007 and Niek
Wat denken jullie, mensen die eerder een Tesla kochten en het nu niet zo eens zijn met Elon, maar wel heel tevreden zijn over hun auto. Kopen zij wel of niet een volgende Tesla? Wat raden zij hun vrienden aan? Ik denk dat zij zeggen: “beetje jammer dat Tesla zo’n CEO heeft maar een betere EV kun je echt niet krijgen” (tenminste als je niet zo’n zeldzaam maandagochtend-exemplaar hebt ontvangen als een well known member van deze community)
 
Last edited:
Wat denken jullie, mensen die eerder een Tesla kochten en het nu niet zo eens zijn met Elon, maar wel heel tevreden zijn over hun auto. Kopen zij wel of niet een volgende Tesla? Wat raden zij hun vrienden aan? Ik denk dat zij zeggen: “beetje jammer dat Tesla zo’n CEO heeft maar een betere EV kun je echt niet krijgen”

10% is voor, 10% is tegen en die twee groepen schreeuwen het hardst.

De overige 80% wil gewoon een goede auto die leverbaar is.
Het belangrijkste is dat kopers een aanschaf van een nieuwe ICE uitstellen of overstappen op een EV.
De TAM is zo verschrikkelijk groot dat Tesla imo geen last gaat krijgen van de groep die Virtue Signalling als nieuwe hobby heeft.
 
Dat zal toch een breder spectrum opleveren https://teslamotorsclub.com/tmc/members/speedyeddy.65094/.
Het is toch een element bij het maken van de keuze. Niet iedereen is 100% tevreden over zijn Tesla. Ik kom nogal wat eigenaren van Tesla tegen vanwege mijn laders en hoewel de meeste tevreden zijn, zijn er toch ook enkele die wat problemen hadden en die vervolgens misnoegd waren over de manier waarop de problemen aangepakt werden. Als daar dan de 'rare CEO' bijkomt, speelt dat toch een rol. Eigenaars van andere EVs zijn trouwens niet minder tevreden van hun EV. Het algemene voornemen is toch eerder: 'nooit meer een ICE' en niet 'vanaf nu altijd een Tesla'.
 
  • Like
Reactions: Keezje
maar een betere EV kun je echt niet krijgen
Is dat nog zo?
Ik ben bij Tesla gebleven en zou dat morgen waarschijnlijk opnieuw doen.
Echter, mocht ik een opportuniteit krijgen met een bedrijfswagen die geen Tesla is, dan zou ik daar geen probleem mee hebben. Als het maar een EV is.
2 jaar geleden zou dit nog een showstopper geweest zijn.
Gelukkig ben ik (voorlopig toch nog) freelancer.
 
  • Like
Reactions: fivari
Ik merk anderzijds wel dat wie nog geen EV had, eerder weigerachtig staat. Ik kon tot op heden nog maar weinig mensen overtuigen om BEV te gaan, ook al geven we zelf al het goede voorbeeld sinds eind 2013.
Grappig ook om van niet BEV-rijders te horen dat BEV niet werkt en niet lukt terwijl je dan zelf al jaren alle verplaatsingen elektrisch doet.
 
Ik merk anderzijds wel dat wie nog geen EV had, eerder weigerachtig staat. Ik kon tot op heden nog maar weinig mensen overtuigen om BEV te gaan, ook al geven we zelf al het goede voorbeeld sinds eind 2013.
Grappig ook om van niet BEV-rijders te horen dat BEV niet werkt en niet lukt terwijl je dan zelf al jaren alle verplaatsingen elektrisch doet.
Zelfde ervaring. Tot ze er mee gereden hebben. Mijn schoonzoon heeft een paar weken de Zoe van mijn vrouw geleend en moet nu bestellen. Hij kijkt enkel naar EV’s, hoewel hij thuis niet zal kunnen laden (wat voor mij zelfs nu nog steeds een showstopper zou zijn).

Vanmorgen op VRT, radio 1 nog een ‘autojournalist’ (Gert Verhoeven) aan het woord die beweerde dat EV’s geen toekomst hebben.
  • Voor veel mensen te duur
  • Elektriciteitsbevoorrading schiet te kort
  • Met de huidige temperaturen niet bruikbaar
Ik kan begrijpen dat een journalist zelf het verstand niet heeft om zelf de juiste conclusies te maken, maar hij zou wel de gefundeerde wetenschappelijke conclusies kunnen lezen van mensen die wel dat verstand hebben.
En dat de vrt die dan nog een forum geeft….
 
  • Like
Reactions: Maurice1
I heb die man ook bezig gehoord. Als het ertoe kan leiden dat de infrastructuur (laadpalen en elektrisch grid) een boost krijgt, heeft het toch nog zin gehad.
Dat doet men graag in België hé,het zit wat in de volksaard: zeggen dat iets slecht is. Dat het nooit zal lukken.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Vanmorgen op VRT, radio 1 nog een ‘autojournalist’ (Gert Verhoeven) aan het woord die beweerde dat EV’s geen toekomst hebben.

  • Elektriciteitsbevoorrading schiet te kort
Dat is wel een dingetje volgens mij hoor....in Nederland open we hopeloos achter met het opschalen van het net en gaat het echt problemen geven wanneer meer mensen EVs gaan rijden. Dat is weliswaar tijdelijk (zeg 5-10 jaar) maar dat is wel de periode dat de grote EV revolutie 'gepland' staat.
 
Dat is wel een dingetje volgens mij hoor....in Nederland open we hopeloos achter met het opschalen van het net en gaat het echt problemen geven wanneer meer mensen EVs gaan rijden. Dat is weliswaar tijdelijk (zeg 5-10 jaar) maar dat is wel de periode dat de grote EV revolutie 'gepland' staat.
dat is volgens mij niet waar, want -zeker als de elektriciteit echt flexibel wordt beprijsd- moet je eens opletten hoeveel mensen liefst goedkope stroom in hun auto willen, dat is dus ook stroom die uiteindelijk de pieken gaat opvangen en voorkomt dat het net overbelast raakt. Misschien dat @energiegratiz daar iets over kan ophelderen. [Edit] Oh die is geen lid meer (onder die tag)[/Edit]
 
Is dat nog zo?
Ik ben bij Tesla gebleven en zou dat morgen waarschijnlijk opnieuw doen.
Echter, mocht ik een opportuniteit krijgen met een bedrijfswagen die geen Tesla is, dan zou ik daar geen probleem mee hebben. Als het maar een EV is.
2 jaar geleden zou dit nog een showstopper geweest zijn.
Gelukkig ben ik (voorlopig toch nog) freelancer.
stel je nou eens voor dat ICE echt afgezworen wordt door het brede publiek. Laat bmw Audi vw hyundai,byd etc iedere ev die ze maken verkopen, denk je dat dat genoeg is om de markt te voorzien?? Google maar eens op de valley of death in een disruptie. Daar stevenen we nu echt binnen een jaar op af. Wie heeft dan op alle modellen aanbod en zojuist 4 gigantische fabrieken volledig draaien. Dan zie ik je snel de beslissing nemen om dan toch maar die duurdere, snel leverbare EV te kopen in plaats van JARENLANG te wachten op de goedkopere concurrent.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Op 6 december heeft Elon Musk 446.2 million shares, representing 14.13% of the stock. Hij heeft er 22 miljoen verkocht. Nog 424 miljoen te gaan 📉.
Klopt bijna, als hij zijn eigen marsmissie gaat kopen, dan moet je wel weer bang zijn met je aandelen. Overigens denk ik dat daar niet meer dan 10% voor nodig zal zijn, t.z.t..
ps. Volgens mij had Elon 20 procent begin deze maand, maar jij zal t gecheckt hebben
 
Dan zie ik je snel de beslissing nemen om dan toch maar die duurdere, snel leverbare EV te kopen in plaats van JARENLANG te wachten op de goedkopere concurrent.

Er is tijdens de earnings call al een platform aangekondigd wat de helft gaat kosten van het huidige 3-Y platform.

Ik denk dat dat het platform is waar Franz zo enthousiast over was en waar tijdens de Semi presentatie een doek over heen zat op de slides met ‘robotaxi’ eronder.

Een budget Tesla in 2025 staat qua missie en marktdominantie hoog op mijn verlanglijstje in ieder geval.
 
Dat is wel een dingetje volgens mij hoor....in Nederland open we hopeloos achter met het opschalen van het net en gaat het echt problemen geven wanneer meer mensen EVs gaan rijden. Dat is weliswaar tijdelijk (zeg 5-10 jaar) maar dat is wel de periode dat de grote EV revolutie 'gepland' staat.

Bij het net zijn bij piekbelastingen in het aanbod van zon en wind een probleem, niet zozeer bij afname en dan alleen bij de rafelranden van het net.

De mantra ‘het net zit vol’ is overtrokken en veel meer een administratief probleem van bedrijven die op voorhand capaciteit claimen/reserveren omdat het systeem werkt in volgorde van aanmelding en niet daadwerkelijke behoefte.

De gemiddelde Nederlander rijd 30 km per dag dus pak ‘m beet 6 kWh. Dat druppel je vol op een schuko stekker. Zolang we afspreken om niet allemaal tegelijkertijd op vrijdagavond om zes uur onze auto aan de Supercharger te hangen komt het wel goed.
 
Last edited:
dat is volgens mij niet waar, want -zeker als de elektriciteit echt flexibel wordt beprijsd- moet je eens opletten hoeveel mensen liefst goedkope stroom in hun auto willen, dat is dus ook stroom die uiteindelijk de pieken gaat opvangen en voorkomt dat het net overbelast raakt. Misschien dat @energiegratiz daar iets over kan ophelderen. [Edit] Oh die is geen lid meer (onder die tag)[/Edit]
Dat klopt niet zonder meer, er is een beperkte relatie tussen prijzen en overbelasting.
Lage prijzen worden veroorzaakt door overproduktie / onbalans op het hoogspanningsnet.
Congestie is een probleem op het laagspanningsnet --> lokaal.
Lage prijzen kunnen juist congestie veroorzaken of vergroten.
(maar Klaas weet het waarschijnlijk beter en ik dwaal af van het onderwerp van deze thread)
 
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy
Dat is wel een dingetje volgens mij hoor....in Nederland open we hopeloos achter met het opschalen van het net en gaat het echt problemen geven wanneer meer mensen EVs gaan rijden. Dat is weliswaar tijdelijk (zeg 5-10 jaar) maar dat is wel de periode dat de grote EV revolutie 'gepland' staat.
Ik denk dat we in Europa in inmiddels in onze handen mogen knijpen qua laadinfrastructuur.
Ik zie ontzettend veel negatieve berichten over de snellaad infra in de US, Electrify America maakt er echt een potje van.
Daar is het Supercharger netwerk echt het enige nationwide netwerk waar je goed op kunt vertrouwen.
Niet voor niets heeft Tesla daar 60% van de EV markt in handen.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and Maurice1