Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Over de Valley of Death and all that Jazz:

B4137C4A-1B36-4A21-A537-F54BDBE70A0B.jpeg


Dit zijn de verkopen YoY in Europa.

Zelfs Volkswagen die toch een behoorlijk aantal EV’s afzet laat een krimp zien qua totale verkopen.
 
Kan je je voorstellen wat een commotie het zou geven mocht een bedrijf nu, in dit klimaat, voor Tesla kiezen. Er zitten overal mensen die dit politiek gaan bekijken en gaan stoken bij anderen.
Voor bedrijven die al eerder voor Tesla gekozen hebben zal dat iets minder spelen. Die zien nu vooral de goeie wagen. Maar die zijn vooralsnog sterk in de minderheid.
Tesla is er voor de happy few in de hoge prijscategorie. Er is gewoon geen echt alternatief voor een modale Skoda Octavia, Peugeot 3008,...
Voor een 911 kan je een EV-alternatief vinden in een gelijkaardig budget, maar voor de wagens die echt 'en masse' verkocht worden niet.
 
Maar in de toekomst zal een EV veel goedkoper te produceren zijn dan een ICE en de marge veel groter

Ah, wat Tesla nu al doet? 😁

Vergeet niet dat veel merken al even lang aan het experimenteren zijn als Tesla. Tesla heeft zelfs nog know how van Mercedes binnen gehaald. Renault had de Zoe. BMW de i3 en I8.

Hmm compliance cars vooral. In de Mercedes zat destijds Tesla technologie en niet andersom. Tesla heeft destijds wel een kapitaalinjectie gekregen van Mercedes.

BMW en Renault ‘hadden’ inderdaad tien jaar geleden wat maar hebben totaal niet doorgepakt. BMW onder het nieuwe management probeert alles om de transitie te vertragen en is zelfs nog met nutteloze H2 projecten bezig godbetert.

Als ik kijk naar de concurrentie qua range, efficiëntie, laadsnelheid lopen ze werkelijk niets van hun achterstand in, sterker nog, de achterstand wordt groter. Hyundai/Kia is misschien de uitzondering.

Kan je je voorstellen wat een commotie het zou geven mocht een bedrijf nu, in dit klimaat, voor Tesla kiezen. Er zitten overal mensen die dit politiek gaan bekijken en gaan stoken bij anderen.

Dat zou een factor kunnen zijn, ik hoop dat het overwaait.
Dan nog zitten we met leverbaarheid, Tesla is degene die de aantallen kan maken. Berlijn begint 2023 met een runrate van 250K, en dan zouden ze niet verder opschalen.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Als ze FSD klaar krijgen, denk ik dat deze er nooit gaat komen. Dan verkoopt Tesla enkel nog dure modellen en produceren ze de goedkope robotaxi voor hen zelf.

Alhoewel ik hoop dat ze FSD snel rondkrijgen zal de wetgeving daarna nog sowieso jaren op zich laten wachten.

Het nieuwe platform is in ontwikkeling en zal met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid eerder produktieklaar zijn. Voor de missie is het essentieel om er dan ook zoveel mogelijk op de weg te krijgen.

Er zijn geruchten over een nieuwe Giga in Texas, het zou mij niet verbazen als die voor dit platform is:

 
Model Y RWD?

Verder eens, een 25K EV moet er rap komen.

Edit: even gekeken, die 3008 heeft een vanafprijs van 37,250 euro 😁 lijkt mij dat als je de TCO doorrekent dat de Y RWD al goedkoper is.
Ok, misschien is die 3008 al een meer dan gemiddelde wagen. In lease 515/m desondanks tegenover 760/m voor de Model Y. Dan moet je toch wel extreem optimistische TCO-berekeningen gaan doen 😁
 
Wat @Yoona gisteren schreef dus, was onder meer:
"thx, i've been browsing through a few of papafox's old screenshots and it does look like (to me) that on the week of expiration, if there is a neutral wall and the maxpain is next to it, MM will find the sweet spot to be the side where the maxpain is.

not scientific and not definitive and obviously case-to-case basis, just based on a few examples i saw:
  • if neutral wall is 160 and maxpain is higher (165) and surrounding walls are p150/c170, MM will try a 165 close
  • if neutral wall is 160 and maxpain is 160, MM will try a 160 close
  • if neutral wall is 160 and maxpain is lower (150) but there is upward pressure on sp, fri close may be the last sp (>160)
  • if neutral wall is 160 and maxpain is lower (150) and c170 is exceedingly tall, MM will prevent a >=170 close
  • if neutral wall is 160 and sandwiched between equally tall p/c walls, and maxpain is lower (150), MM will try a 160 close"
Ofwel (In theorie!!), kijkend naar Open Intrest (dus niet naar volume van een dag, waarop mijn theorie is gebaseerd)
Indien er een significante top is van zowel puts als calls (neutral wall) kijk je naar de positie van de neutral wall t.o.v. maxpain en soms omliggende toppen en de beweging van het aandeel (best veel variabelen vind ik eerlijk gezegd)

  1. Maxpain=neutral wall? dan is dat ook de richtprijs van de MM
  2. Maxpain hoger en omliggende toppen in evenwicht (put links, call rechts) dan richten de MM's zich op Maxpain
  3. Maxpain lager en omliggende toppen in evenwicht (put links, call rechts) dan richten de MM's zich iets boven de koers bij een stijgende tendens in de aanloop naar het slot
  4. Maxpain lager en een significant hogere callwall dan de neutral wall dan mikken de MMs iets daaronder of erop
  5. Maxpain lager en neutral wall ingesloten door een flinke call- en putwall dan mikken de MM's op de neutral wall
Ze kijkt daarbij naar 23/12, volgende week.
Voor die datum is de situatie als volgt:
Neutral wall = 160 (en een woud aan walls eromheen duidend op veel volatiliteit volgens mij)
Maxpain=160
Dus zullen de marketmakers volgens die theorie mikken op 160.

Het zou bevestigen dat er geen significante beweging omhoog te verwachten is, volgende week (wat ook mijn verwachting is).
Een beetje kopschuw door de sterke koersontwikkeling van TSLA (Op hoog volume veel beter dan S&P en Nasdaq) heb ik gisteren mijn positie -c165 voor 23/12 op gevoel gesloten en wil ook wat voorzichtig met het houden van grote posities 's nachts en in de weekenden worden, gezien de volatiliteit die verwacht wordt. Daarom zal ik wat gaan daytraden met opties (ook als is dat geen manier van werken volgens sommigen) in de richting van de handel en soms ook geringe posities aanhouden aan het eind van de dag. Mocht de koers vandaag oplopen, maar onder de 170 (een zware weerstand) blijven zal ik opnieuw calls voor volgende week schrijven, 5 dollar boven de koers van het moment. Doorbreken we de 170 flink (wat zeker een mogelijkheid is* maar wat ik niet verwacht o.b.v. maxpain, noch bovenstaande theorie van Yoona) dan blijf ik uit de opties.

* Voor het slot van vandaag heb je niet zoveel aan een zeer verdeelde maxpain-grafiek. Het kan variëren van 160 tot 180.
mijn MaxOptWoDo-theorie komt nog steeds uit op 157,50 voor slot vandaag plus of min 2 dollar. Dat wijkt in ieder geval genoeg af van max-pain en Yoona's theorie om een leuke test van die theorie te zijn. Bij niet opgaan ervan (zonder bijzonder nieuws, dat een uitzondering mag opleveren) zou dat dit jaar, na mijn MOAS (mother-of-all-squeezes), de tweede theorie zijn die de prullenbak in kan. :eek:
 
  • Informative
Reactions: Nick-m and Hurkie
Die kosten ook maar een centje of twee @Dikkie Dik , denk dat ze allemaal van onze ClassClown zijn, die mikt immers op $23
Als ze boven de 8 cent komen heb je toch dik 50% winst (want die contracten kosten toch zeker nog wel 2,4 cent)

Overigens ben ik naar iets heel anders aan het kijken en dat zal ik zeker in januari nog eens doen als we de range van 124-137 halen: Kopen van Calls januari '25, want daaraan valt best wat te verdienen, bijvoorbeeld de 400 of zo, doen 13,50. Ik denk dat de juni's 25 dan ook beschikbaar zullen zijn, dan maar eens kijken of die in januari '23 onder een tientje zitten, 1 put 150 schrijven zou bij een koers van 130 wel genoeg moeten zijn om 4 to 6 van die LEAPS te kopen. bij een koers tussen 150 en 400 verdien je er niks mee, maar boven 400... lots of money, possibly. (of wat minder calls met een lagere uitoefenprijs, waarbij je eerder winst hebt).
 
Hier worden tig voorspellingen gedaan die vaak enkele tientalle minuten later al gecorrigeerd worden met de meest fantastische onderbouwingen (lijntjes, steuntjes, MM, call en put walls, ... soms zelfs iets fundamenteels) en meestal weinig waarde en al helemaal geen basis om er zelf op te traden.
Het meest verwonderlijke vind ik nog de euforie als het eens wel blijkt te kloppen.
Ondertussen is TSLA deel van de algemene trend, de renteverhoging en een CEO die zelf massaal verkoopt.
Sinds ATH is er ruim 60% van de koers en als je dan verwijst naar de algemene economische situatie en die renteverhoging en het verdwijnen van de overwaardering dan word je als lachwekkende negativist weggezet.
Voilà dat moest er eens af.
 
Hier worden tig voorspellingen gedaan die vaak enkele tientalle minuten later al gecorrigeerd worden met de meest fantastische onderbouwingen (lijntjes, steuntjes, MM, call en put walls, ... soms zelfs iets fundamenteels) en meestal weinig waarde en al helemaal geen basis om er zelf op te traden.
Het meest verwonderlijke vind ik nog de euforie als het eens wel blijkt te kloppen.
Ondertussen is TSLA deel van de algemene trend, de renteverhoging en een CEO die zelf massaal verkoopt.
Sinds ATH is er ruim 60% van de koers en als je dan verwijst naar de algemene economische situatie en die renteverhoging en het verdwijnen van de overwaardering dan word je als lachwekkende negativist weggezet.
Voilà dat moest er eens af.
Mijn hoogleraar econometrie vatte het korter samen: TA=BS.