Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zie zeker de positieve ontwikkelingen, maar uit de call maak ik op dat dit niet dit gaat gaat gelden. Dit jaar wordt volgens mij pijnlijk door marge die onder druk staat, mogelijk nog meer prijsverlagingen en mogelijk zelfs productieverlaging, onzekere economie, beleidsrente, etc. Maar voor de middellange of langere termijn zit je met het aandeel Tesla natuurlijk erg goed.

Vandaag eerst maar eens genieten van Starship die hopelijk wel de lucht in gaat!
 
negatief:
margin 19,3 ... auto industrie 8& en S&P 500 14 % ;)
negatieve FX 0,,88 miljoen
YOY growth is gedaald naar 40% (van bijna 70%)

positief:
- energy storage 140% omhoog --> deze gaat groter worden dan de automotive
- Y best verkochte auto in EU, USA en verkoop omhoog. China gaat ook goed.
- enorme groei productie . Die 2 miljoen dit jaar gaat waar worden.
- 150 miljoen met FSD gereden
- Model 3 en Y realisatie 30% minder kosten
- richten op 20% marge --> dat moeten er niet veel meer prijsdalingen komen. Of het fabriceren wordt nog goedkoper.
- 4680 is op plan
- nog steeds meer vraag dan aanbod
 
Ik zie zeker de positieve ontwikkelingen, maar uit de call maak ik op dat dit niet dit gaat gaat gelden. Dit jaar wordt volgens mij pijnlijk door marge die onder druk staat, mogelijk nog meer prijsverlagingen en mogelijk zelfs productieverlaging, onzekere economie, beleidsrente, etc. Maar voor de middellange of langere termijn zit je met het aandeel Tesla natuurlijk erg goed.

Vandaag eerst maar eens genieten van Starship die hopelijk wel de lucht in gaat!
Wat is er bijzonder aan de voorbehouden die gemaakt zijn?

- Ja, de economie is nog onzeker maar dat geldt voor iedereen en zegt niets over de fundamenten. Het zegt wel wat over de overlevingskansen van de de "concurrentie".
- Ja, rentebeleid bepaald voor een belangrijk deel de groei, andere hebben daar nog meer last van.
- Productieverlaging??? Ja, als WW3 uitbreekt kan je dat idd verwachten die kans is niet nul.
- Er is een consensus dat als de keuze gemaakt moet worden tussen prijzen verlagen of groei afzwakken dat prijzen verlagen de betere optie is.

Iedere onderneming die deze keuzes niet kan maken c.q. deze voorbehouden maakt negeert de feiten van de huidige situatie.
 
- Productieverlaging??? Ja, als WW3 uitbreekt kan je dat idd verwachten die kans is niet nul.

Ik houd niet eens rekening met WW3. Groei nu rond de +35%, productiecapaciteit rond de +45% dit jaar. Dus, backlog droogt op en voorraad gaat toenemen. Zelfs model Y is in Mei leverbaar.

Ik reken op een belabberd jaar, misschien ook belabberd 2024. Maar tegen 2030 weten we van gekheid niet wat we met de winst moeten doen. 😉
 
Ik ben weer lekker op de hoogte.... Cijfers later vanavond pas.

Maar goed, ondanks dat het een beetje tegen m'n principes is laat ik de puts 185 lopen. Ik heb ook nog long puts 160 dus het eventuele verlies is te overzien. Als trader gruwel ik wel van de flinke gamma en delta die ik short zit....
Had ik nou maar naar m'n principes gehandeld... :D

Man, man, wat een bloedbad. Maar goed, zelf de keuze gemaakt. Puts 185 doorrollen naar een paar maanden verder. Tegen die positie dan maar calls gaan schrijven. We hebben morgen nog, heb de puts 160 als hedge staan. G*dver, wat baal ik hier van :)
 
Ik scoop rustig door..
 

Attachments

  • IMG_8339.jpeg
    IMG_8339.jpeg
    44.8 KB · Views: 72
Ik houd niet eens rekening met WW3. Groei nu rond de +35%, productiecapaciteit rond de +45% dit jaar. Dus, backlog droogt op en voorraad gaat toenemen. Zelfs model Y is in Mei leverbaar.

Ik reken op een belabberd jaar, misschien ook belabberd 2024. Maar tegen 2030 weten we van gekheid niet wat we met de winst moeten doen. 😉
Auto's over een steeds groter deel van de wereld slepen kost nu eenmaal auto's in transit.
Dat zie je terug in de toename van de inventory.

Ze hebben nu een voorraad van 15dgn. Dat is de kleinste in de industrie en dus kan je verwachten dat de komende tijd de productie nog wel wat hoger zal zijn dan de leveringen omdat eenvoudig weg het te duur en technisch steeds lastiger wordt om niet met een continue stroom te werken.

De omzetting daarvan was reeds aangekondigd maar als je dat in de cijfers ziet dan is er steevast groep die roept "No demand".
Ik denk dat het wel mee zal vallen. Ja, de economie zal nog niet echt meewerken en op zijn vroegst zal dat medio 2024 beter worden.
Ik vergelijk het ook alleen met wat andere doen.

Als de markt -10% is en ze verkopen +35% dan doen ze relatief +45%.
 
Last edited:
Auto's over een steeds groter deel van de wereld slepen kost nu eenmaal auto's in transit.
Dat zie je terug in de toename van de inventory.

Ze hebben nu een voorraad van 15dgn. Dat is de kleinste in de industrie en dus kan je verwachten dat de komende tijd de productie nog wel wat hoger zal zijn dan de leveringen omdat eenvoudig weg het te duur en technisch steeds lastiger wordt om niet met een continue stroom te werken.

De omzetting daarvan was reeds aangekondigd maar als je dat in de cijfers ziet dan is er steevast groep die roept "No demand".
Zeker mee eens, de grote onbekende is natuurlijk de ratio van voorraad door transit versus voorraad door no demand. Ik prefereer dan maar van de worst case uit te gaan (declining demand), dan kan het alleen maar meevallen.

Van ARK Invest werd ik wel weer vrolijk wakker vanmorgen ;)
 

Attachments

  • Scherm­afbeelding 2023-04-21 om 10.00.00.png
    Scherm­afbeelding 2023-04-21 om 10.00.00.png
    189.2 KB · Views: 33
Had ik nou maar naar m'n principes gehandeld... :D

Man, man, wat een bloedbad. Maar goed, zelf de keuze gemaakt. Puts 185 doorrollen naar een paar maanden verder. Tegen die positie dan maar calls gaan schrijven. We hebben morgen nog, heb de puts 160 als hedge staan. G*dver, wat baal ik hier van :)
Idem bij mezelf.
Ik hier maar uitleggen dat door de prijsdalingen de marges flink zouden afnemen en de winst daardoor zou tegenvallen... en dan toch put schrijven.

Er is voorraad en er is levertermijn. Als je de auto's ondanks aanzienlijke prijsdalingen, bijna onmiddellijk kan leveren wil dat zeggen dat je teveel aan capaciteit hebt. Dat is ook de hoofdreden voor de prijsdalingen: die capaciteit vol gebruiken.
Het verontrustende is dat ondanks de prijsdalingen, de toename in verkoop tegenvalt en de gedaalde winstmarge niet compenseert en dat de levertermijn niet lijkt op te lopen. Je zou ondertussen toch verwachten dat aan deze prijzen iedereen een M3 of MY koopt. Voor een producent is het comfortabel om een gevuld orderboekje te hebben waarmee je een aantal maanden zekerheid hebt. Dat lijkt niet het geval.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Vova and Stijntje
Het verontrustende is dat ondanks de prijsdalingen, de toename in verkoop tegenvalt
Als psycholoog zeg ik: bij de eerste prijsverhoging zullen de bestellingen niet bij te benen zijn. Mensen vermijden verlies (in dit geval teveel betalen) en kijken aan of de prijs nog verder gaat dalen. Zodra ze denken dat de prijsverlagingen voorbij zijn gaan ze over tot actie. Niet iedereen heeft een leaseauto die op een vaste datum moet worden vervangen.
 
Als psycholoog zeg ik: bij de eerste prijsverhoging zullen de bestellingen niet bij te benen zijn. Mensen vermijden verlies (in dit geval teveel betalen) en kijken aan of de prijs nog verder gaat dalen. Zodra ze denken dat de prijsverlagingen voorbij zijn gaan ze over tot actie. Niet iedereen heeft een leaseauto die op een vaste datum moet worden vervangen.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik