zkpq
Active Member
Pijnlijke call weer. Het ziet er niet zo goed uit het komende jaar. De langere termijn lijkt mij rooskleurig inderdaad al komen de Chinezen hard en snel.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Pijnlijke call weer. Het ziet er niet zo goed uit het komende jaar
Wat is er bijzonder aan de voorbehouden die gemaakt zijn?Ik zie zeker de positieve ontwikkelingen, maar uit de call maak ik op dat dit niet dit gaat gaat gelden. Dit jaar wordt volgens mij pijnlijk door marge die onder druk staat, mogelijk nog meer prijsverlagingen en mogelijk zelfs productieverlaging, onzekere economie, beleidsrente, etc. Maar voor de middellange of langere termijn zit je met het aandeel Tesla natuurlijk erg goed.
Vandaag eerst maar eens genieten van Starship die hopelijk wel de lucht in gaat!
Dat klopt, maar de auto-industrie noteert aan een P/E van 5à10 en de S&P aan 15 à 20. TSLA staat op 50.margin 19,3 ... auto industrie 8& en S&P 500 14 %![]()
Nog wel. De vraag is hoe lang nog?Dat klopt, maar de auto-industrie noteert aan een P/E van 5à10 en de S&P aan 15 à 20. TSLA staat op 50.
- Productieverlaging??? Ja, als WW3 uitbreekt kan je dat idd verwachten die kans is niet nul.
Had ik nou maar naar m'n principes gehandeld...Ik ben weer lekker op de hoogte.... Cijfers later vanavond pas.
Maar goed, ondanks dat het een beetje tegen m'n principes is laat ik de puts 185 lopen. Ik heb ook nog long puts 160 dus het eventuele verlies is te overzien. Als trader gruwel ik wel van de flinke gamma en delta die ik short zit....
Auto's over een steeds groter deel van de wereld slepen kost nu eenmaal auto's in transit.Ik houd niet eens rekening met WW3. Groei nu rond de +35%, productiecapaciteit rond de +45% dit jaar. Dus, backlog droogt op en voorraad gaat toenemen. Zelfs model Y is in Mei leverbaar.
Ik reken op een belabberd jaar, misschien ook belabberd 2024. Maar tegen 2030 weten we van gekheid niet wat we met de winst moeten doen.![]()
Zeker mee eens, de grote onbekende is natuurlijk de ratio van voorraad door transit versus voorraad door no demand. Ik prefereer dan maar van de worst case uit te gaan (declining demand), dan kan het alleen maar meevallen.Auto's over een steeds groter deel van de wereld slepen kost nu eenmaal auto's in transit.
Dat zie je terug in de toename van de inventory.
Ze hebben nu een voorraad van 15dgn. Dat is de kleinste in de industrie en dus kan je verwachten dat de komende tijd de productie nog wel wat hoger zal zijn dan de leveringen omdat eenvoudig weg het te duur en technisch steeds lastiger wordt om niet met een continue stroom te werken.
De omzetting daarvan was reeds aangekondigd maar als je dat in de cijfers ziet dan is er steevast groep die roept "No demand".
Idem bij mezelf.Had ik nou maar naar m'n principes gehandeld...
Man, man, wat een bloedbad. Maar goed, zelf de keuze gemaakt. Puts 185 doorrollen naar een paar maanden verder. Tegen die positie dan maar calls gaan schrijven. We hebben morgen nog, heb de puts 160 als hedge staan. G*dver, wat baal ik hier van![]()
Als psycholoog zeg ik: bij de eerste prijsverhoging zullen de bestellingen niet bij te benen zijn. Mensen vermijden verlies (in dit geval teveel betalen) en kijken aan of de prijs nog verder gaat dalen. Zodra ze denken dat de prijsverlagingen voorbij zijn gaan ze over tot actie. Niet iedereen heeft een leaseauto die op een vaste datum moet worden vervangen.Het verontrustende is dat ondanks de prijsdalingen, de toename in verkoop tegenvalt
Als psycholoog zeg ik: bij de eerste prijsverhoging zullen de bestellingen niet bij te benen zijn. Mensen vermijden verlies (in dit geval teveel betalen) en kijken aan of de prijs nog verder gaat dalen. Zodra ze denken dat de prijsverlagingen voorbij zijn gaan ze over tot actie. Niet iedereen heeft een leaseauto die op een vaste datum moet worden vervangen.
Buy now TSLA , enjoy later a few years later.Must see voor alle investeerders.