Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
K/W staat nog steeds enorm hoog in vergelijking tot andere fabrikanten.

Dat klinkt natuurlijk wel lekker, maar de feiten zijn anders.
  • Tesla, waarvan wordt verwacht dat het de omzet circa 50% zal laten groeien vanaf nu tot Q4'23, wordt op 32x 2023 WPA (winst per aandeel) gewaardeerd;
  • Nvidia, dat naar verwachting met <5% qua omzet zal groeien, wordt gewaardeerd op 36x 2023 WPA;
  • Netflix, waarvan verwacht wordt dat de omzet met <10% zal groeien, wordt gewaardeerd op 28x 2023 WPA.

Tesla is op het ogenblik objectief zwaar ondergewaardeerd in vergelijking met andere aandelen.
45-50x 2023 WPA is volgens mij redelijker in vergelijking met andere grote technologiebedrijven.

Maar ik ga hier niet verder over discussiëren, een ieder mag er zelf zijn mening over vormen.
 
Groene cijfers en groei houden niet altijd in dat het bedrijf voldoet aan de verwachting van de markt. K/W staat nog steeds enorm hoog in vergelijking tot andere fabrikanten, dus nog voldoende ruimte om verder te dalen.

Ik laat even in het midden of je Tesla wel moet waarderen als autofabrikant maar aan de andere kant is dat wel de bulk van de omzet op dit moment.

Ik meen dat de forward PE nu iets van 34 is ofzo, absurd laag voor een bedrijf wat 50% groei verwacht voor de nabije toekomst.

En daar ligt volgens mij nu het probleem met de lage waardering, Wall Street verwacht een afvlakking in de groei. China Demand, recessie, Oekraïne, energiecrisis zijn argumenten om een daling in de groei te verwachten of een daling in de marges.

Mijn inziens kan Tesla de vraag gemakkelijk stimuleren door prijzen te verlagen en tegelijkertijd de marges hoog houden door verdere kostenbesparingen.

Maar uiteindelijk is dat denk ik de crux:

kan Tesla de groei waarmaken? Ik denk van wel, dus ik buy & hold.
 
Zojuist ingeslagen op $168,73. God speed TSLA ;)

Eigenlijk ingegeven door mijn overtuiging dat het aandeel TSLA nu weliswaar op zijn gat ligt maar dat het bedrijf Tesla zelf dat absoluut niet doet. Het kan 1, 2, 3 jaar duren....maar ik vermoed dat het dan met het aandeel TSLA ook ruim goed is gekomen.

Update 1 minuut later: en we knallen weer lijnrecht naar beneden....
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Maarten and Klaas
Zojuist ingeslagen op $168,73. God speed TSLA ;)

Eigenlijk ingegeven door mijn overtuiging dat het aandeel TSLA nu weliswaar op zijn gat ligt maar dat het bedrijf Tesla zelf dat absoluut niet doet. Het kan 1, 2, 3 jaar duren....maar ik vermoed dat het dan met het aandeel TSLA ook ruim goed is gekomen.

Update 1 minuut later: en we knallen weer lijnrecht naar beneden....
We zitten op een niveau dat veel kopers aantrekt in ieder geval, maar Elon Selling zou wel eens een rol kunnen spelen. (of hebben gespeeld, omdat de daling toch op 167 gestopt lijkt te zijn, met flinke volumes.) We gaan t zien. Ik vond 167 geen sterke steun, hooguit een stokje uit de steile wand. Daar hangen we nu aan en wachten we op iets of iemand om ons weer omhoog te hijsen. 167 moet het ook vandaag als slot houden en dat geldt voor iedere dag. 1 Slot eronder, dan zou de 134 wel eens de definitieve bodem kunnen gaan worden. (Heel kort vermoed ik, er zitten vermoedelijk veel institutionele beleggers te wachten om op dat niveau te gaan kopen en dan gaat het vermoedelijk net zo hard omhoog als het daarvoor omlaag ging.) Vooralsnog cliffhangers......
 
  • Like
Reactions: Nick-m
We zitten op een niveau dat veel kopers aantrekt in ieder geval, maar Elon Selling zou wel eens een rol kunnen spelen. (of hebben gespeeld, omdat de daling toch op 167 gestopt lijkt te zijn, met flinke volumes.) We gaan t zien. Ik vond 167 geen sterke steun, hooguit een stokje uit de steile wand. Daar hangen we nu aan en wachten we op iets of iemand om ons weer omhoog te hijsen. 167 moet het ook vandaag als slot houden en dat geldt voor iedere dag. 1 Slot eronder, dan zou de 134 wel eens de definitieve bodem kunnen gaan worden. (Heel kort vermoed ik, er zitten vermoedelijk veel institutionele beleggers te wachten om op dat niveau te gaan kopen en dan gaat het vermoedelijk net zo hard omhoog als het daarvoor omlaag ging.) Vooralsnog cliffhangers......
Als Musk verkoopt, dan zouden we daar toch SEC Form 4 voor moeten krijgen? Die zijn al dagen niet ingediend, dus ik zou niet verwachten dat Musk nou aan het verkopen is?
 
(...). Ik denk dat het niet lang meer duurt.
Als het verleden zich herhaalt....
Zelfs in de posts van Dl003 wordt nu rekening gehouden met een mogelijke opvering.
#22,654 #22,678

Ingevoegde grafiek zijn mijn eigen hersenspinsels...
.
grafiek TSLA 169.png
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Maurice1
Door een combinatie van gerealiseerde winstgroei en de meer dan gehalveerde beurskoers, komen we stilaan aan een waardering waarbij TSLA ook volgens klassieke waarderingsmodellen koopwaardig wordt. Er zijn voor mij nog twee voorwaarden:
  • de verwachte winstgroei moet nog gerealiseerd worden. Ik zag een forwarded PE van 32 voor eind 2023 passeren maar dan moet je de winst toch nog eens verdubbelen en dus de huidige winstgroei volhouden tot in 2025 vooraleer je in de buurt komt van een gemiddelde waardering.
  • het algemene beursklimaat of nog ruimer de algemene economische context met hogere rente, recessie in een aantal grote markten, massale schulden, machteloze centrale banken, enz... mag geen al te zware impact hebben op aandelen in het algemeen want we stellen vast dat TSLA hiervoor zeker niet immuun is.