Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Betalend laden vs gratis superchargen

This site may earn commission on affiliate links.

wooter

Nou ik heb niet te klagen over Tesla support
Moderator
May 3, 2017
11,231
10,967
Belgium
Referral Code
het gratis laden wat mij toch jaarlijks enige duizenden Euro's in mijn portemonnee blijft
Ter referentie, als je €1000 wil uitsparen tegenover laden bij IONITY, FastNed, trage publieke laadpalen of Tesla zelf moet je de volgende kWh's jaarlijks laden:
  • 1694kWh bij FastNed (aan €0,59/kWh, 8474km aan 200Wh/km)
  • 3030kWh bij Allego trage laadpalen (aan €0,33/kWh, 15151km)
  • 1265kWh bij IONITY (aan €0,79/kWh, 6329km)
  • 4000kWh bij Tesla zelf (aan €0,25/kWh, 20000km)
Ter referentie: in 2019 heb ik 2801kWh DC geladen, en 8515kWh thuis geladen. Ik heb in ruil daarvoor 39270km gereden.

Ben benieuwd naar je statistieken, maar het lijkt me niet eenvoudig om duizenden euro's te sparen door normaal gebruik te maken van superchargers.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Ik rijdt tussen 40 & 50K km's nu gratis per jaar, Wooter..
Dan reken ik op de achter kant van mijn sigaren doos.
350 km per lading voor €.30.- = €. 0.1167 de km,.
= voor 45K, €. 5.250.- per jaar, dat geef ik niet graag weg.
Al was het €. 2000.- per jaar dan vind ik dat toch doorslaggevend, buiten het verschil in aanschaf ten opzichte van een oude s85 & een nieuwe ID3.
Ik verwacht dat ik de s85 af ga rijden, dan behoor ik het goedkoopst te rijden.
 
€1000 aan die tarieven geeft je 4545kWh, en brengt je 22727km ver per jaar.

Ja, aan de supercharger kost dat met gratis laden natuurlijk minder, maar dan sta je ook per elke ~60kWh een half uur te laden. Met 40000km per jaar verbruik je dus om en beide 8000kWh, wat je thuis €1680 zou kosten. Of je rijdt naar de supercharger en staat er 133 keren te laden (om de 2,6 dagen) en verliest in totaal 66 uren aan laadtijd, of 5,5u per maand.
 
In het begin dacht ik ook nog wel eens bij een SuC te gaan laden. Dan deed ik e-mail, rondje hardlopen, ... maar ik heb het er echt niet voor over. Ben nu van het kamp dat ik alleen een SuC gebruik als het echt niet anders kan. Dit jaar alleen met de wintersport een paar keer een SuC gepakt en verder enkel thuisladen. Daarbij hoor je ook nog wel eens dat de laadsnelheid bij vaak laden omlaag gaat en daar heb ik niet zo'n trek in. Lekker comfortabel thuis aan de 11kW bevalt me het beste. Dan maar wat duurder...
 
Het is wel zo dat het gratis lifetime superchargen heel goed is voor de 2e hands waarde op lange termijn.
Het vormt zelfs een soort van bodem onder de waarde van de auto.

Stel dat de Tesla na verloop van jaren een restwaarde heeft van, zeg, 15.000 euro. Dan is 2.000 euro per jaar gratis superchargen een zeer substantieel bedrag voor de koper van de auto. Zo substantieel dat de waarde van de auto niet veel verder daalt, is mijn verwachting.
 
Als gepensioneerde kan ik mijn tijd indelen, vandaar dat ik dan of ga wandelen of de surfen op de laptop.
Dit toch beter dan thuis zitten & tv kijken.
En het verlaagt de gebruikskosten.
Ik heb sinds ik de gebruikte s85 aanschafte 60K gereden met 99,99 % DC laden zonder dat de batterij aan vermogen -360 km- verloor, wel het laadgedrag is verandert, maar dat komt hoogst waarschijnlijk door een update verleden jaar lente.
Ik laad de s85 tussen de 20 tot 60/70 met 72 tot 54 Amp tot 50 %, daarna 48 tot 34 Amp tot 70 %.
s'Zomers start het laden wel hoger soms in de buurt van 110 Amp, maar zakt dan snel 80/70 Amp.
 
Sjees Wooter .... ja, die Amp's zijn bedoeld als KW's. De rest van je boodschap is (ook) aanmatigend. Ik post hier niet veel, geniet hier wel veel. Ik vind dat je met je vorige post te ver gaat. Daar geniet ik niet van. Kan het dan ook niet nalaten er nu een opmerking over te maken.

Met het volgende ga ik net zo weinig toevoegen aan deze thread als jij deed met je post. Hier komt het: je bent vast een hele aardige kerel. Er zijn zoveel aardige kerels dat we er sloten mee kunnen dempen.

Ik hoop dat je mijn trieste reactie respecteert, dat er geen trieste reacties op volgen en dat de prima discussie die hier gevoerd wordt weer wordt opgepakt.

Cheers.
 
Ik gebruik de SuC enkel en alleen om op reis te gaan.

Dit Corona-jaar ben ik 2x gaan skiën , (1xOostenrijk en 1x Italië) en deze zomer naar Spanje geweest. Daarnaast heb ik een enkele keer de SuC gebruikt als ik bv heen en terug naar Nederland moest. Wellicht zou ik zonder Corona met Pasen ook nog eens op reis geweest zijn. Mijn X heeft geen gratis superchargen. Vorig jaar dankzij Referrals 7500KM gratis geladen. Ik bekeek deze week mijn rekening van Tesla voor dit jaar en die bedroeg dit jaar 175euro.

Mijn besluit is dan dat gratis superchargen maar maximum 200 a 250 euro per jaar waard is.
 
Sjees Wooter .... ja, die Amp's zijn bedoeld als KW's. De rest van je boodschap is (ook) aanmatigend. Ik post hier niet veel, geniet hier wel veel. Ik vind dat je met je vorige post te ver gaat. Daar geniet ik niet van. Kan het dan ook niet nalaten er nu een opmerking over te maken.
Er is geen prettige manier om iemand te verbeteren, dat begrijp ik.

Om circa 3 dagen per jaar in je auto aan een supercharger te gaan zitten om €1680 te sparen. Ja, dat is €25/uur, maar lijkt me toch een opoffering.

Dit gezegd zijnde, ik dacht dat het minder was. €25/uur is geen kattepis. Ik stel dal een beetje in vraag alle moeite die ik heb gedaan om thuis te kunnen laden, en dan heb ik het nog op de goedkoop gedaan met zelf de TWC te monteren...
 
Wooter geld overhouden met niks doen is goud voor een Hollander, dat weet je toch als Belg.
Misschien moet ik gaan slapen tijdens het laden, dan wordt ik slapend rijk.

Maar zonder gekheid, ik vergelijk het gebruik van de s85 met mijn oude bmw x5, dan wordt ik nu wel heel vrolijk.
 
Wooter geld overhouden met niks doen is goud voor een Hollander, dat weet je toch als Belg.
Misschien moet ik gaan slapen tijdens het laden, dan wordt ik slapend rijk.

Maar zonder gekheid, ik vergelijk het gebruik van de s85 met mijn oude bmw x5, dan wordt ik nu wel heel vrolijk.
Ik vind thuis laden en elke ochtend met een volle batterij vertrekken en niet elke 3 dagen +€70 doneren aan een pinautomaat bij een tankstation een ongelofelijke luxe, maar kan ook niet ontkennen dat mijn elektriciteitsrekening bijna vervijfvoudigd is.
 
  • Like
Reactions: JeroenM3LR2022
Thuisladen kost grofweg 4 cent per kilometer. Dat moet je als basis nemen voor je besparing. Niet een woekerprijs bij een commercieel laadpunt.

Niet iedereen heeft de mogelijkheid thuis te laden. Ik heb voor de deur 1 openbare parkeerplek, die bereikbaar is met mijn 7,5 m kabel wall-charger, maar die plek is vrijwel altijd bezet. Met 70.000 km per jaar (15.000 kWh) kost laden bij een Allego-paaltje meer dan 5.000 euro per jaar. Regelmatig gratis bijladen bij een SuC scheelde me de afgelopen jaren duizenden euro’s per jaar. Met de P85 was het tot 2019 (voor de beperking van de laadsnelheid) ook weinig moeite om de batterij onderweg alvast half vol te laden.

Vandaag de dag sta ik nog zelden bij een SuC dankzij flat-fees. Een commercieel paaltje kost me nu ~ 7 cent / kWh, minder dan met mijn eigen wall-charger.
 
Thuisladen kost grofweg 4 cent per kilometer. ...

Eens.
Reken wel met iets meer centen/km om de afschrijving en kosten van infra/netwerk en rijstijl mee te nemen. En je moet kunnen thuisladen. Bij straatladen loopt het verder op.
De overweging van @bugboy is ook herkenbaar. Hoewel er 20km van huis een SuC is, geen idee hoe snel dat bij aankoop prepaid snelladen tegenwoordig gaat...