Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling na eerste 60 maanden

This site may earn commission on affiliate links.
Wat Ebullio zegt klopt maar de volgende periode van 60 maanden start nog dit jaar in November 2018 en daarmee valt dus het gehele bedrag in de 4% bijtelling gedurende de volgende 60 maanden.
Zie website belastingdienst

Jogaa zit dus goed tot November 2023 met 4% bijtelling over het gehele bedrag.

De 50K grens heeft invloed op auto's die vanaf 1-1-2019 geleverd worden of waarvan de 60 maanden periode afloopt na 1-1-2019.

Deze regeling ligt vast tot 31-12-2020. Daarna kan er pas weer wat verandert worden.

Volgens mij is duidelijk geworden dat deze informatie helaas niet klopt en dat het heel slordig/fout op de website van de belastingdienst staat.

Voor een eenmanszaak is het eigenlijk niet meer te doen om de tesla na 5 jaar door te rijden. Heb ik een goed excuus om weer een snelle benzine aan te schaffen, want dat heb ik al die tijd wel erg gemist.
 
Volgens mij is duidelijk geworden dat deze informatie helaas niet klopt en dat het heel slordig/fout op de website van de belastingdienst staat.

Voor een eenmanszaak is het eigenlijk niet meer te doen om de tesla na 5 jaar door te rijden. Heb ik een goed excuus om weer een snelle benzine aan te schaffen, want dat heb ik al die tijd wel erg gemist.

Dat is een gewaagde uitspraak op dit forum :eek:
Moet je overigens wel een hele snelle benzine kopen (lees: bijtelling hoger dan Tesla), want er zijn niet zoveel fossielen die een Tesla bijhouden.
 
Volgens mij is duidelijk geworden dat deze informatie helaas niet klopt en dat het heel slordig/fout op de website van de belastingdienst staat.

Voor een eenmanszaak is het eigenlijk niet meer te doen om de tesla na 5 jaar door te rijden. Heb ik een goed excuus om weer een snelle benzine aan te schaffen, want dat heb ik al die tijd wel erg gemist.

ik zou zeggen: jo gaa
 
Volgens mij is duidelijk geworden dat deze informatie helaas niet klopt en dat het heel slordig/fout op de website van de belastingdienst staat.

Voor een eenmanszaak is het eigenlijk niet meer te doen om de tesla na 5 jaar door te rijden. Heb ik een goed excuus om weer een snelle benzine aan te schaffen, want dat heb ik al die tijd wel erg gemist.
Voor een eenmanszaak juist wel.... maar goed, zo te lezen ga je liever weer aan de benzine.
 
Hij was even de BTW-bijtellingsregel vergeten voor de Tesla. Nu mag ik waarschijnlijk over de afgelopen 4 jaren dat verschil alsnog overmaken en dat is een fors bedrag... :(:(:(

Je moet niet alleen de aangiftes omzetbelasting laten corrigeren maar ook je aangiftes inkomstenbelasting. De BTW-bijtellingsregel is een kostenpost in je boekhouding. Dus je krijgt aan de andere kant nog wat inkomstenbelasting terug. Verlicht een heeeeeeel klein beetje de pijn.
 
Je moet niet alleen de aangiftes omzetbelasting laten corrigeren maar ook je aangiftes inkomstenbelasting. De BTW-bijtellingsregel is een kostenpost in je boekhouding. Dus je krijgt aan de andere kant nog wat inkomstenbelasting terug. Verlicht een heeeeeeel klein beetje de pijn.

ehh? de btw over prive gebruik, is een betaling vanuit prive. hoe verlaagd dit je IB?
 
ehh? de btw over prive gebruik, is een betaling vanuit prive. hoe verlaagd dit je IB?

Het is een betaling dat door het bedrijf gedaan wordt en in Q4 bij de aangifte BTW wordt meegenomen.
Dit zijn kosten waar geen inkomsten tegenover staan dus aftrekbaar...
Ik denk dat een boekhouder dat overigens beter uit kan leggen... indien niet, dan wellicht tijd om een second opinion te vragen ;-)
 
Wat Ebullio zegt klopt maar de volgende periode van 60 maanden start nog dit jaar in November 2018 en daarmee valt dus het gehele bedrag in de 4% bijtelling gedurende de volgende 60 maanden.
Zie website belastingdienst

Jogaa zit dus goed tot November 2023 met 4% bijtelling over het gehele bedrag.

De 50K grens heeft invloed op auto's die vanaf 1-1-2019 geleverd worden of waarvan de 60 maanden periode afloopt na 1-1-2019.

Deze regeling ligt vast tot 31-12-2020. Daarna kan er pas weer wat verandert worden.

Hoi Bob, vooral je laatste zin intrigeert mij enorm. Heb je een bron? Er wordt namelijk van alle kanten geschoten op deze webpagina, tot zelfs een brief aan een van de forumleden aan toe.
 
  • Informative
Reactions: eelcodb
Het staat allemaal in de Wet uitwerking autobrief II, Wet uitwerking Autobrief II :
Artikel 3.20, tweede lid, vervalt met ingang van 1 januari 2021.

Artikel 3.20 tweede lid is de 18% korting op de bijtelling: wetten.nl - Regeling - Wet inkomstenbelasting 2001 - BWBR0011353

Oftewel: in de wet staat nu dat voor auto's met een eerste registratie vanaf 1 januari 2021 er geen korting meer wordt gegeven op de bijtelling. Tenzij de regering de wet weer aanpast natuurlijk, maar daar staat niets over in het coalitieakkoord.

Wie schiet er op deze info en met welke argumenten? Dat zou ik graag willen lezen..
 
Last edited:
Bij een eenmanszaak mag je niet een vermogensbestanddeel dat je eerst zakelijk hebt geëtiketteerd overdragen aan privé.
Dit kan alleen als het feitelijke gebruik zodanig wijzigt dat de auto voor meer dan 90% privé gebruikt gaat worden.

Verder is het de vraag of het zinvol is. Na 5 jaar wordt het forfait voor de privé bijtelling voor de BTW verlaagd van 2,7% van de catalogus naar 1,5%.
Aangezien de auto zo goed als afgeschreven is na 5 jaar heb je alleen de het onderhoud, verzekering en de laadkosten als zakelijke kosten.
Bij een eenmanszaak of VoF is de bijtelling dan weer beperkt tot de werkelijke kosten.

Dus na 5 jaar:
Catalogusprijs € 100.000
Bijtelling ( € 50.000 x 4% + € 50.000 x 22%) = € 13.000

Werkelijke kosten: (zomaar een aanname als voorbeeld)
- Onderhoud € 1.200
- Verzekering € 1.500
- laadkosten € 800
- afschrijving € 0
Totaal werkelijke kosten € 3.500

Doordat de werkelijke kosten minder zijn dan de bijtelling, is de bijtelling beperkt tot de werkelijke kosten van € 3.500.
 
.
Bij een eenmanszaak of VoF is de bijtelling dan weer beperkt tot de werkelijke kosten.

Dus na 5 jaar:
Catalogusprijs € 100.000
Bijtelling ( € 50.000 x 4% + € 50.000 x 22%) = € 13.000

Werkelijke kosten: (zomaar een aanname als voorbeeld)
- Onderhoud € 1.200
- Verzekering € 1.500
- laadkosten € 800
- afschrijving € 0
Totaal werkelijke kosten € 3.500

Doordat de werkelijke kosten minder zijn dan de bijtelling, is de bijtelling beperkt tot de werkelijke kosten van € 3.500.

Dit is een interessante stelling. Hoe zit dat bij een BV? Precies hetzelfde neem ik aan. Dan loont het absoluut de moeite om de 5 jaar oude Tesla gewoon op de zaak te houden!!
 
Dit is een interessante stelling.
Dit is geen stelling, dit is realiteit. Daarom snap ik de vlucht uit de classics ivm bijtelling vanaf 2019 ook niet zo goed. Ik denk er niet over om mijn prima functionerende classic in te ruilen voor de onzekerheid van een nieuwe plus 50+k out of pocket. En dat alleen omdat je de (minimale)kosten van een praktisch geheel afgeschreven auto niet meer kan aftrekken?
 
  • Helpful
Reactions: nico180
Dit is geen stelling, dit is realiteit. Daarom snap ik de vlucht uit de classics ivm bijtelling vanaf 2019 ook niet zo goed. Ik denk er niet over om mijn prima functionerende classic in te ruilen voor de onzekerheid van een nieuwe plus 50+k out of pocket. En dat alleen omdat je de (minimale)kosten van een praktisch geheel afgeschreven auto niet meer kan aftrekken?
Dat geldt dus alleen voor de eenmanszaken en vof’s, niet voor de dga’s met een bv (zoals ondergetekende). Ik reken op een over te nemen waarde van ong 30.000 na 5 jaar. Toch veel geld.
 
kan toch nergens ontdekken dat het alleen voor eenmanszaken of vof is. de belastingdienst website is daar ook niet duidelijk in, maar dat zijn we wel gewend. weet iemand waarom je die stelling/regel niet zou kunnen toepassen bij een BV? daar weet je toch ook de werkelijke kosten van de auto, en daar kan je dat dan toch ook toepassen op degene die vast in de auto rijd? in dit geval dus de DGA.
 
kan toch nergens ontdekken dat het alleen voor eenmanszaken of vof is. de belastingdienst website is daar ook niet duidelijk in, maar dat zijn we wel gewend. weet iemand waarom je die stelling/regel niet zou kunnen toepassen bij een BV? daar weet je toch ook de werkelijke kosten van de auto, en daar kan je dat dan toch ook toepassen op degene die vast in de auto rijd? in dit geval dus de DGA.
Mijn niet onderbetaalde belastingadviseur bezweert dat het zo gaat. Heeft met de toepassing van de bijtellingsregeling in het loonbelastinggebied te maken: een eenmanszaak ondernemer is niet in dienst, een dga wel (nl van zijn bv).
Of zoiets. :cool:
 
Klopt, bij een BV heb je te maken met de Loonbelasting wet. In de Loonbelastingwet is niet de regeling van maximaal de kosten van de auto als bijtelling opgenomen. Dus voor de Loonbelasting is altijd het volledige bijtellingspercentage van toepassing.
Voor een eenmanszaak/vof is de inkomstenbelasting van toepassing waarbij de bijtelling gemaximeerd is op de werkelijke kosten als deze lager zijn dan het bijtellingstarief.
 
  • Informative
Reactions: Tozz
de ene keer loopt het via de loonbelasting (bij de bv) en de andere keer loopt het via de inkomstenbelasting (vof eenmanszaak). Dus 2 verschillende regels binnen de belastingdienst. Dit is toch sowieso ongelijkheid. Ik ben heel benieuwd wanneer de eerste zaak wordt aangekaart bij de belastingdienst hierover.