Beste allen,
Wij zijn door een gebruiker geattendeerd op deze thread en dan met name op onze BTW-tip. Wij willen hier graag wat meer over uitleggen.
Geen correctiemogelijkheid
De genoemde btw-tip kan doordat
een wettelijke correctiemogelijkheid ontbreekt voor de heffing van BTW naar de waarde in het economische verkeer (WEV) bij een van deze WEV afwijkende transactieprijs. De wet gaat uit van het objectieve begrip “vergoeding”, art. 8.1 Wet op de Omzetbelasting 1968.
Indien deze vergoeding ontbreekt of er is sprake van een louter symbolische vergoeding, kan wel heffing plaatsvinden over de WEV, zie artikel 8.3 van deze Wet.
De overdracht van een auto van een BV aan haar DGA is in principe een normale handelstransactie, die als zodanig niet gekunsteld is. Uit
HR 29 juni 2012, ECLI:NL:HR:2012:BR4525 blijkt dat een lage, niet-symbolische prijs geen reden is om misbruik van recht aan te nemen als verder sprake is van een reële economische transactie.
Hof Arnhem 26 juni 2012, ECLI:NL:GHARN:2012:BX0556 kwalificeert het vasthouden door de inspecteur aan de waarde in het economische verkeer als grondslag voor de heffing van BTW in plaats van de overeengekomen (lagere) vergoeding zelfs als het “procederen tegen beter weten in”.
Het komt voor dat een belastinginspecteur bezwaar maakt tegen de onderhavige handelwijze. Dit heeft dan te maken met een gebrek aan kennis. Het is
onze ervaring dat de handelwijze tegenwoordig in het merendeel van de gevallen wordt geaccepteerd.
Geen formeel dividend uitkeren!
In een ander geval waarin een BV een auto voor de rest-BPM aan haar DGA had verkocht, hief de inspecteur de omzetbelasting na op basis van de werkelijke waarde van de auto. Voor het verschil tussen de transactieprijs en de werkelijke waarde had de BV een netto dividend toegekend, geformaliseerd in de algemene vergadering van aandeelhouders. Dit behoort tot de vergoeding voor de auto waarover terecht BTW is nageheven ( Rechtbank Den Haag 22 augustus 2013, ECLI:NL:RBDHA:2013:11083).
Wat hier fout is gegaan, is dat geen sprake was van een verkapt dividend, zoals hiervoor is aangegeven, maar van een geformaliseerd dividend.
Bestuurdersaansprakelijkheid
Ter voorkoming van potentiële bestuurdersaansprakelijkheid moet het als (verkapt) dividend onttrekken van de auto aan de vennootschap wel financieel verantwoord zijn. Men moet dit in elk geval niet overwegen als de BV in slecht weer verkeert.
Zie ook onze tip van deze week waarop wij dit uitgebreid behandeld hebben. Eind dit jaar zijn er vast vele Tesla's en Outlanders en overige auto's die na vijf jaar weer vol in de bijtelling gaan en dus naar privé kunnen gaan.
Week 47: Einde 0% bijtelling na 5 jaar? Auto naar privé (Tip!) - Habermehl
Met vriendelijke groet,
Niek Pilgram
Habermehl Financiële administratie en Fiscaal advies