Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling na eerste 60 maanden

This site may earn commission on affiliate links.
Beste allen,

Wij zijn door een gebruiker geattendeerd op deze thread en dan met name op onze BTW-tip. Wij willen hier graag wat meer over uitleggen.

Geen correctiemogelijkheid
De genoemde btw-tip kan doordat een wettelijke correctiemogelijkheid ontbreekt voor de heffing van BTW naar de waarde in het economische verkeer (WEV) bij een van deze WEV afwijkende transactieprijs. De wet gaat uit van het objectieve begrip “vergoeding”, art. 8.1 Wet op de Omzetbelasting 1968.

Indien deze vergoeding ontbreekt of er is sprake van een louter symbolische vergoeding, kan wel heffing plaatsvinden over de WEV, zie artikel 8.3 van deze Wet.

De overdracht van een auto van een BV aan haar DGA is in principe een normale handelstransactie, die als zodanig niet gekunsteld is. Uit HR 29 juni 2012, ECLI:NL:HR:2012:BR4525 blijkt dat een lage, niet-symbolische prijs geen reden is om misbruik van recht aan te nemen als verder sprake is van een reële economische transactie.

Hof Arnhem 26 juni 2012, ECLI:NL:GHARN:2012:BX0556 kwalificeert het vasthouden door de inspecteur aan de waarde in het economische verkeer als grondslag voor de heffing van BTW in plaats van de overeengekomen (lagere) vergoeding zelfs als het “procederen tegen beter weten in”.

Het komt voor dat een belastinginspecteur bezwaar maakt tegen de onderhavige handelwijze. Dit heeft dan te maken met een gebrek aan kennis. Het is onze ervaring dat de handelwijze tegenwoordig in het merendeel van de gevallen wordt geaccepteerd.

Geen formeel dividend uitkeren!
In een ander geval waarin een BV een auto voor de rest-BPM aan haar DGA had verkocht, hief de inspecteur de omzetbelasting na op basis van de werkelijke waarde van de auto. Voor het verschil tussen de transactieprijs en de werkelijke waarde had de BV een netto dividend toegekend, geformaliseerd in de algemene vergadering van aandeelhouders. Dit behoort tot de vergoeding voor de auto waarover terecht BTW is nageheven ( Rechtbank Den Haag 22 augustus 2013, ECLI:NL:RBDHA:2013:11083). Wat hier fout is gegaan, is dat geen sprake was van een verkapt dividend, zoals hiervoor is aangegeven, maar van een geformaliseerd dividend.

Bestuurdersaansprakelijkheid
Ter voorkoming van potentiële bestuurdersaansprakelijkheid moet het als (verkapt) dividend onttrekken van de auto aan de vennootschap wel financieel verantwoord zijn. Men moet dit in elk geval niet overwegen als de BV in slecht weer verkeert.

Zie ook onze tip van deze week waarop wij dit uitgebreid behandeld hebben. Eind dit jaar zijn er vast vele Tesla's en Outlanders en overige auto's die na vijf jaar weer vol in de bijtelling gaan en dus naar privé kunnen gaan.

Week 47: Einde 0% bijtelling na 5 jaar? Auto naar privé (Tip!) - Habermehl

Met vriendelijke groet,

Niek Pilgram
Habermehl Financiële administratie en Fiscaal advies
 
Dat valt ook wel weer mee als je een BTW-auto koopt dat is de BTW verrekenbaar maar heb je bij privégebruik ook een bijtelling voor de BTW van 2,7% van de cataloguswaarde. Als het een marge auto is dan is de BTW niet verrekenbaar maar is de bijtelling voor de BTW ook maar 1,5%.
voor auto's ouder dan 4 jaar is de btw correctie sowieso 1,5% voor jongere auto's is het 2,7% van de cataloguswaarde.
 
  • Informative
Reactions: Basvdpoel
Beste allen,

Wij zijn door een gebruiker geattendeerd op deze thread en dan met name op onze BTW-tip. Wij willen hier graag wat meer over uitleggen.

Geen correctiemogelijkheid
De genoemde btw-tip kan doordat een wettelijke correctiemogelijkheid ontbreekt voor de heffing van BTW naar de waarde in het economische verkeer (WEV) bij een van deze WEV afwijkende transactieprijs. De wet gaat uit van het objectieve begrip “vergoeding”, art. 8.1 Wet op de Omzetbelasting 1968.

Indien deze vergoeding ontbreekt of er is sprake van een louter symbolische vergoeding, kan wel heffing plaatsvinden over de WEV, zie artikel 8.3 van deze Wet.

De overdracht van een auto van een BV aan haar DGA is in principe een normale handelstransactie, die als zodanig niet gekunsteld is. Uit HR 29 juni 2012, ECLI:NL:HR:2012:BR4525 blijkt dat een lage, niet-symbolische prijs geen reden is om misbruik van recht aan te nemen als verder sprake is van een reële economische transactie.

Hof Arnhem 26 juni 2012, ECLI:NL:GHARN:2012:BX0556 kwalificeert het vasthouden door de inspecteur aan de waarde in het economische verkeer als grondslag voor de heffing van BTW in plaats van de overeengekomen (lagere) vergoeding zelfs als het “procederen tegen beter weten in”.

Het komt voor dat een belastinginspecteur bezwaar maakt tegen de onderhavige handelwijze. Dit heeft dan te maken met een gebrek aan kennis. Het is onze ervaring dat de handelwijze tegenwoordig in het merendeel van de gevallen wordt geaccepteerd.

Geen formeel dividend uitkeren!
In een ander geval waarin een BV een auto voor de rest-BPM aan haar DGA had verkocht, hief de inspecteur de omzetbelasting na op basis van de werkelijke waarde van de auto. Voor het verschil tussen de transactieprijs en de werkelijke waarde had de BV een netto dividend toegekend, geformaliseerd in de algemene vergadering van aandeelhouders. Dit behoort tot de vergoeding voor de auto waarover terecht BTW is nageheven ( Rechtbank Den Haag 22 augustus 2013, ECLI:NL:RBDHA:2013:11083). Wat hier fout is gegaan, is dat geen sprake was van een verkapt dividend, zoals hiervoor is aangegeven, maar van een geformaliseerd dividend.

Bestuurdersaansprakelijkheid
Ter voorkoming van potentiële bestuurdersaansprakelijkheid moet het als (verkapt) dividend onttrekken van de auto aan de vennootschap wel financieel verantwoord zijn. Men moet dit in elk geval niet overwegen als de BV in slecht weer verkeert.

Zie ook onze tip van deze week waarop wij dit uitgebreid behandeld hebben. Eind dit jaar zijn er vast vele Tesla's en Outlanders en overige auto's die na vijf jaar weer vol in de bijtelling gaan en dus naar privé kunnen gaan.

Week 47: Einde 0% bijtelling na 5 jaar? Auto naar privé (Tip!) - Habermehl

Met vriendelijke groet,

Niek Pilgram
Habermehl Financiële administratie en Fiscaal advies

Geld dit ook voor een eenmanszaak?
 
  • Like
Reactions: Rqcg
voor auto's ouder dan 4 jaar is de btw correctie sowieso 1,5% voor jongere auto's is het 2,7% van de cataloguswaarde.

Niet de leeftijd van de auto is de maatstaf maar als je de auto langer dan 4 jaar in gebruik genomen hebt.
Dus als je een tweedehands koopt met BTW dan is weer de eerste 4 jaar 2,7%.

Overigens hoe je nooit meer BTW te betalen dan dat je hebt afgetrokken.
De regeling gaat dan ook iets verder dan een korte quote op een forum.

Kijk even hier als je meer informatie wilt: Privégebruik auto van de zaak
 
  • Informative
Reactions: eelcodb
Niet de leeftijd van de auto is de maatstaf maar als je de auto langer dan 4 jaar in gebruik genomen hebt.
Dus als je een tweedehands koopt met BTW dan is weer de eerste 4 jaar 2,7%.

Overigens hoe je nooit meer BTW te betalen dan dat je hebt afgetrokken.
De regeling gaat dan ook iets verder dan een korte quote op een forum.

Kijk even hier als je meer informatie wilt: Privégebruik auto van de zaak
Daar staat "
  • Vindt het privégebruik plaats later dan 4 jaar na het jaar waarin u de auto in gebruik hebt genomen? Dan neemt u 1,5% in plaats van 2,7% van de catalogusprijs van de auto, inclusief btw en bpm."
Ik heb mijn eerste Tesla in november 2013 gekocht (zakelijk). Dat zou betekenen dat het lagere BTW voor prive percentage zou gelden over 2018? (4 jaar na het jaar waarin ik hem heb aangeschaft is 2017, en dus geldt ná 2017 de lagere btw correctie)
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Daar staat "
  • Vindt het privégebruik plaats later dan 4 jaar na het jaar waarin u de auto in gebruik hebt genomen? Dan neemt u 1,5% in plaats van 2,7% van de catalogusprijs van de auto, inclusief btw en bpm."
Ik heb mijn eerste Tesla in november 2013 gekocht (zakelijk). Dat zou betekenen dat het lagere BTW voor prive percentage zou gelden over 2018? (4 jaar na het jaar waarin ik hem heb aangeschaft is 2017, en dus geldt ná 2017 de lagere btw correctie)
2018 wel. 4 jaar na 2013. 2017 is het 4e jaar.
 
  • Like
Reactions: gelden
Daar staat "
  • Vindt het privégebruik plaats later dan 4 jaar na het jaar waarin u de auto in gebruik hebt genomen? Dan neemt u 1,5% in plaats van 2,7% van de catalogusprijs van de auto, inclusief btw en bpm."
Ik heb mijn eerste Tesla in november 2013 gekocht (zakelijk). Dat zou betekenen dat het lagere BTW voor prive percentage zou gelden over 2018? (4 jaar na het jaar waarin ik hem heb aangeschaft is 2017, en dus geldt ná 2017 de lagere btw correctie)
Ja, in 2018 geldt voor ons de 1,5%. Daar heb ik in ieder geval mijn fiscaal adviseur van kunnen overtuigen. ;)
 
Ik ben ook over naar privé - afhankelijk van Autobrief III (voor de bijtelling na 2020) bepaal ik of ik voor een 3 ga, of wacht op de Model Y)

Ik heb twee offertes van Tesla + een wijkopenauto's aanbod - dat moet meer dan voldoende zijn om op een redelijk bedrag uit te komen.
Overigens kun je ook bij de Bovag tegenwoordig een waardebepaling laten doen: Waardebepaling en voertuiginfo

Hier krijg je drie prijzen:-
1. Aanschafprijs bij een Bovag Dealer
2. Inruilprijs bij autobedrijf
3. Vervangingswaarde bij Total Loss

Mijn accountant check het verhaal van Habermehl nog even - wat het nog lastig maakt is dat het gaat over het restant BPM. Conform bovenstaand verhaal zou dat in het geval van een Tesla €0 zijn. Dat is weer wat vreemd :)
Verder werd mij geadviseerd (net als Paulus) om je auto over te schrijven in de maand vóór de vervaldatum. De mijne was op 15 november op kenteken gezet, en ik heb de overschrijving ook op 31/10 gedaan.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
...Verder werd mij geadviseerd (net als Paulus) om je auto over te schrijven in de maand vóór de vervaldatum. De mijne was op 15 november op kenteken gezet, en ik heb de overschrijving ook op 31/10 gedaan.
Wat de reden hiervoor?
Mijn auto is van 12-11-2013. Er is het risico dat privégebruik gedurende het gedeelte van de maand (i.c. 1 tot 12 November) dat de auto nog geen vijf jaar oud is, wordt geïnterpreteerd als ‘privégebruik tijdens de maand November’. In die opvatting gebruik je de zakelijke auto tijdens een maand waarin de auto ouder dan vijf jaar is voor privé doeleinden, met als gevolg een bijtelling over die maand volgens een hoger tarief i.p.v. historische 0% tarief.
Uiteraard een absurde visie, maar voorkomen leek me beter dan genezen. Daarnaast was tien twaalfde makkelijker rekenen voor de bijkomende fiscale en economische consequenties. Bijvoorbeeld de BTW correctie voor privégebruik over 2018 wordt 10/12 * 1,5% * bruto catalogusprijs.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: basvk and redevries
De korting op de bijtelling is geregeld in artikel 3.20 van de Wet inkomstenbelasting 2001, daarin staat de zinsnede:

een periode van 60 maanden te rekenen vanaf de eerste dag van de maand volgend op de datum van eerste toelating

In de wet van 2013 was deze zinsnede:

een periode van 60 maanden te rekenen vanaf de eerste dag van de maand volgend op die waarin het kenteken van de auto voor het eerst op naam is gesteld
Daarnaast wordt privégebruik gemeten per kalenderjaar en niet per maand. Verkopen in dezelfde maand als de maand van aanschaf 5 jaar geleden is dus volkomen veilig qua bijtelling.
 
Last edited:
€ 33.900,- inclusief btw voor een p85 uit 2013 met minder dan 150.000 km, lijkt mij redelijk laag...
Blijkbaar zijn de 2013 uitvoeringen van de Model S onverkoopbaar geworden. Voor de zakelijke markt begrijp ik dat, vanwege het buitensporig hoge bijtellingstarief op die groep. Maar blijkbaar ook voor de particuliere markt is het geen aantrekkelijke investering (meer). Zal wel iets met risico op schade, geen garantie, dure verzekering, komende Model 3, etc te maken hebben.

Mijn auto is met een kilometerstand van 110K blijkbaar nog iets onder de € 30K incl. BTW waard.

Het zij zo.
 
Blijkbaar zijn de 2013 uitvoeringen van de Model S onverkoopbaar geworden. Voor de zakelijke markt begrijp ik dat, vanwege het buitensporig hoge bijtellingstarief op die groep. Maar blijkbaar ook voor de particuliere markt is het geen aantrekkelijke investering (meer). Zal wel iets met risico op schade, geen garantie, dure verzekering, komende Model 3, etc te maken hebben.

Mijn auto is met een kilometerstand van 110K blijkbaar nog iets onder de € 30K incl. BTW waard.

Het zij zo.

Ik heb onlangs mijn MS P85 Signature 09/2013 (72k) ingeruild bij Tesla, kreeg hiervoor €46.200,- in de BTW terug.
Wellicht dat Tesla zelf een hogere inruil geeft dan de "universele" handelaar....
Overigens staat deze nu weer op de occasion site van Tesla voor €56.200,-