Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling na eerste 60 maanden

This site may earn commission on affiliate links.
Blijkbaar zijn de 2013 uitvoeringen van de Model S onverkoopbaar geworden. Voor de zakelijke markt begrijp ik dat, vanwege het buitensporig hoge bijtellingstarief op die groep. Maar blijkbaar ook voor de particuliere markt is het geen aantrekkelijke investering (meer). Zal wel iets met risico op schade, geen garantie, dure verzekering, komende Model 3, etc te maken hebben.

Mijn auto is met een kilometerstand van 110K blijkbaar nog iets onder de € 30K incl. BTW waard.

Het zij zo.
Ach, dan kan ie toch voor een mooi bedrag naar privé?
 
Blijkbaar zijn de 2013 uitvoeringen van de Model S onverkoopbaar geworden. Voor de zakelijke markt begrijp ik dat, vanwege het buitensporig hoge bijtellingstarief op die groep. Maar blijkbaar ook voor de particuliere markt is het geen aantrekkelijke investering (meer). Zal wel iets met risico op schade, geen garantie, dure verzekering, komende Model 3, etc te maken hebben.

Mijn auto is met een kilometerstand van 110K blijkbaar nog iets onder de € 30K incl. BTW waard.

Het zij zo.
Toch gek en je vergeet een groep: de "IB-ondernemer" dus ZZP-ers. Daar zijn er inmiddels zo'n 1 mln. van in NL. Voor hen is de bijtelling nooit hoger dan de werkelijk gemaakte kosten. Ik heb berekend dat ik dan op 2 - 3,5% "bijtelling" uitkom: stroom, verzekering, banden, afschrijving en wat onderhoud.

Laat van die 1 mln. nou eens 0,5% interesse hebben in een model S occasion... Voor hen een aantrekkelijke auto. Ik heb hem zelf ook ;)
 
Misschien omdat IB-ondernemers (zoals ik) minder omzet hebben dan BV DGA's (want anders hebben ze wel een BV).
Dus is het rijden in een dure S voor een IB-ondernemer minder interessant. Ik vind de S ook een te dikke en te dure uitstraling hebben naar mijn klanten. Een van de vele redenen waarom ik wacht op mijn Model 3.

De bijtelling voor IB-ondernemers is nooit meer dan de kosten. Dat is mooi, maar helaas kunnen wij de auto nooit van zakelijk naar privé overhevelen, want bij een IB-ondernemer is daar juridisch geen verschil tussen (alleen een beperking welke kosten wel en niet aftrekbaar zijn). Ik heb dit met mijn huidige zakelijke auto uit 2011.
 
Toch gek en je vergeet een groep: de "IB-ondernemer" dus ZZP-ers. Daar zijn er inmiddels zo'n 1 mln. van in NL. Voor hen is de bijtelling nooit hoger dan de werkelijk gemaakte kosten. Ik heb berekend dat ik dan op 2 - 3,5% "bijtelling" uitkom: stroom, verzekering, banden, afschrijving en wat onderhoud.

Heb ik maar eens even naar gekeken en toegevoegd. Dan kom ik op zo'n 7440 EUR/j dus dat is toch wel iets meer dan de huidige 4 procent maar in ieder geval veel minder dan de 22%. Misschien heb ik iets verkeerd ingevoerd hoor maar dat is toch nog wel aanzienlijk.

- Kostenvoorbeeld EV

Misschien zie ik iets over het hoofd?
 
Heb ik maar eens even naar gekeken en toegevoegd. Dan kom ik op zo'n 7440 EUR/j dus dat is toch wel iets meer dan de huidige 4 procent maar in ieder geval veel minder dan de 22%. Misschien heb ik iets verkeerd ingevoerd hoor maar dat is toch nog wel aanzienlijk.

- Kostenvoorbeeld EV

Misschien zie ik iets over het hoofd?
Zo te zien heb ik iets over het hoofd gezien. Na wat aanpassingen a.d.h.v. het Kostenvoorbeeld EV kom ik nu op 6264 EUR/j. Meer dan die 4%, ook al scheelt het weinig. Even vragen aan mijn boekhouder hoe hij op dat lagere bedrag kwam.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Misschien omdat IB-ondernemers (zoals ik) minder omzet hebben dan BV DGA's (want anders hebben ze wel een BV).
Dus is het rijden in een dure S voor een IB-ondernemer minder interessant. Ik vind de S ook een te dikke en te dure uitstraling hebben naar mijn klanten. Een van de vele redenen waarom ik wacht op mijn Model 3.

De bijtelling voor IB-ondernemers is nooit meer dan de kosten. Dat is mooi, maar helaas kunnen wij de auto nooit van zakelijk naar privé overhevelen, want bij een IB-ondernemer is daar juridisch geen verschil tussen (alleen een beperking welke kosten wel en niet aftrekbaar zijn). Ik heb dit met mijn huidige zakelijke auto uit 2011.

Niet helemaal waar. Er is een uitzonderingsregel. Het naar privé halen als je een eenmanszaak hebt is alleen mogelijk bij een zogenaamde bijzondere omstandigheid. Bijvoorbeeld dat de wetgeving zodanig verandert dat je, als je dat van tevoren had geweten, de auto niet op de zaak had gezet. Je moet dit desgevraagd aannemelijk kunnen maken.

Voor ZZP-ers valt de schadepost nog mee, aangezien de bijtelling niet hoger is dan de werkelijke kosten.
Haal je hem naar privé, dan maakt de 19 ct/km wel weer wat goed.

Trouwens, rij je de zakenauto niet meer zakelijk, dan ben je zelfs verplicht de auto over te brengen naar privé. ZZP-er of niet.
 
Last edited:
Dat moet wel een heel bijzondere omstandigheid zijn, als je die niet vooraf had kunnen weten. Dit soort wetgeving wordt meestal jaren tevoren aangekondigd.
Vanwege die € 0,19 heb ik naast de kleine auto van de zaak ook grotere oudere auto's gereden, die nieuw een hoge cataloguswaarde hadden. Daarvoor reken ik als kosten voor mezelf de kilometervergoeding.
Tja, wanneer rijd je een auto niet meer zakelijk? Is daar een norm voor? Ik hou daarvan geen km bij, want ik moet toch de bijtelling (of de werkelijke kosten) opvoeren.
 
Dat moet wel een heel bijzondere omstandigheid zijn, als je die niet vooraf had kunnen weten. Dit soort wetgeving wordt meestal jaren tevoren aangekondigd.

Was dat maar zo. Helaas werd het pas publiekelijk bekend (althans aan het grote publiek) toen ik mijn model S al gekocht had.

Tja, wanneer rijd je een auto niet meer zakelijk? Is daar een norm voor? Ik hou daarvan geen km bij, want ik moet toch de bijtelling (of de werkelijke kosten) opvoeren.

Wanneer je minder dan 10% van het aantal kilometers zakelijk rijdt, dan moet je de auto verplicht tot het privévermogen rekenen.
 
Wanneer je minder dan 10% van het aantal kilometers zakelijk rijdt, dan moet je de auto verplicht tot het privévermogen rekenen.
Heb je daar bewijs van? Wetstekst, jurispredentie, ...? De komende jaren ga ik steeds minder werken en ik ben al lang op zoek naar een richtlijn tot hoe lang ik mijn auto op de balans van mijn eenmanszaak mag laten staan. Met die tien procent kan ik dat lang volhouden en worden de andere overwegingen leidend.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Ik zit in een zelfde schuitje. Ik doe veel meer privé kilometers dan zakelijk omdat ik voornamelijk vanuit huis werk maar om minder dan 10% te rijden is ECHT lastig hoor. Ik heb nergens een harde limiet gevonden maar het gaat erom dat je moet kunnen bewijzen dat je de auto zakelijk gebruikt indien je een control hebt. Wees blij als over een aantal jaar je je minder dan 10% zou rijden want dat houd in dat je een gegronde reden hebt hem naar prive te halen en dat is enkel maar gunstig.
 
Heb je daar bewijs van? Wetstekst, jurispredentie, ...? De komende jaren ga ik steeds minder werken en ik ben al lang op zoek naar een richtlijn tot hoe lang ik mijn auto op de balans van mijn eenmanszaak mag laten staan. Met die tien procent kan ik dat lang volhouden en worden de andere overwegingen leidend.
Activa die minder dan 10% zakelijk worden gebruikt behoren tot het verplichte privévermogen.
Google op "Vermogensetikettering". (activa en passiva = vermogensbestanddelen)
 
Toch blijft het erg lastig toetsbaar of je minder dan 10% zakelijk rijdt, zeker als je geen km-registratie bijhoudt voor de zakelijke auto die je ook privé gebruikt. En wat als je een jaar minder dan 10% rijdt en het jaar erop weer meer?
Nou ja, blijft allemaal wat theoretisch. Boekhouder maar eens inschakelen.
 
Toch blijft het erg lastig toetsbaar of je minder dan 10% zakelijk rijdt, zeker als je geen km-registratie bijhoudt voor de zakelijke auto die je ook privé gebruikt. En wat als je een jaar minder dan 10% rijdt en het jaar erop weer meer?
Nou ja, blijft allemaal wat theoretisch. Boekhouder maar eens inschakelen.
Aan een boekencontrole van de fiscus is helaas niets theoretisch. Als het op jouw situatie van toepassing is, zorg er dan maar voor dat je het toetsbaar/aantoonbaar maakt. De fiscus handteert de omgekeerde bewijslast. Zij stellen vast en jij mag vervolgens gaan aantonen waarom je het daar niet mee eens bent, mocht je er anders over denken. Je bent dus schuldig, totdat jij je onschuld hebt bewezen.

Goed dat je je gaat boekhouder inschakelen om dit af te bakenen. :)
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Op: Iedereen aan de elektrische auto, 6000 euro subsidie in 2021, las ik het volgende:

"Tweedehands elektrisch rijden
Het kabinet en de onderhandelaars willen dat ook tweedehands elektrische auto's hergebruikt gaan worden. De maatregelen:

Tot 2025 vrijstelling van motorrijtuigenbelasting
Tweedehands auto's moeten in Nederland gehouden worden door een subsidie die export voorkomt
Hergebruik autobatterijen, inleveren tegen geld
Onderzoek haalbaarheid leasen tweedehands elektrische auto's"

Opvallend is natuurlijk "de subsidie die export voorkomt". Iedereen hier zal zeer benieuwd zijn hoe ze daar invulling aan gaan geven!
 
  • Like
Reactions: Michel3