Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bye bye Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Met handen aan het stuur remde hij en stuurde hij een minirotonde op, naam de bocht, reed er en af en accelereerde weer. Alleen de snelheid op de rotonde lag een beetje te hoog.
Waarlijk fenomenaal dat dat nooit de media heeft gehaald. En dat iedereen de ProPilot minder goed vond dan de Tesla Autopilot.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Wie is 'iedereen'? Iedereen die alleen AP kent? AP is echt niet zo superieur als je nu doet voorkomen hoor, de ACC van de Kona deed het vaak beter dan wat AP nu doet.
ACC stuurt niet, dus hoe relevant is dit? Het gaat over het automatisch kunnen sturen, en autopilot doet dat niet op rotondes en iemand beweert hier dat zijn ProPilot in zijn Volvo dat wel deed.
 
Denk toch dat Tesla (Amerikaans) hier veruit aan tip staat.
Je moet dan minder gaan denken. 🤡
Al vaker met Didi (mee)gereden in China, zo veel mogelijk elektrisch (ByD, Xpeng,…) en geen last gehad van piepjes.
Ze kunnen het wellicht uit zetten als ze als taxi fungeren.
Is ook een kwestie van beschaaft rijden. Ik weet precies wat hij wel en niet leuk vind en gaat piepen.
Ik kan rijden met een piepje iedere paar seconden maar ik kan ook rijden met vrijwel 0 kans op een piepje.
Didi rijders zullen weinig klanten overhouden als ze weinig beschaaft rijden. Zeker in een social credit maatschappij als in China...

In China is de overheid grote voorstander van zoveel mogelijk piepjes.
Zo is bijv. ook het piepje in je Tesla gekomen bij het activeren van de TACC vroeger was dit alleen bij het activeren van de AP.
Als Tesla dat via een OTA op alle modellen heeft moeten zetten dan zal het iig op alleen nieuwe Chinese auto's moeten zitten.
 
  • Like
Reactions: Devils son
ACC stuurt niet, dus hoe relevant is dit? Het gaat over het automatisch kunnen sturen, en autopilot doet dat niet op rotondes en iemand beweert hier dat zijn ProPilot in zijn Volvo dat wel deed.
Hoezo niet sturen? Deed hij prima hoor. Je moest alleen, net als bij Tesla je handen aan het stuur houden. Het was een kwestie van de default aan LKA aanzetten. Zoals ik schreef staat die default aan.
 
ACC = Adaptive Cruise Control. TACC = Traffic Aware Cruise Control.

In Tesla termen is(T)ACC+Autosteer (een geavanceerde vorm van LKA) = Autopilot.

Dus ik vermoed dat als jij zegt ACC dan bedoel je bij Volvo ACC+lane keeping assistant, en dat die lane keeping assistant dus rotondes kan nemen maar niemand daar ooit in de media iets over geschreven heeft, maar wel valt over de Tesla autopilot 😅
 
  • Like
Reactions: JanG007 and RobsEV
Dus ik vermoed dat als jij zegt ACC dan bedoel je bij Volvo ACC+lane keeping assistant, en dat die lane keeping assistant dus rotondes kan nemen maar niemand daar ooit in de media iets over geschreven heeft, maar wel valt over de Tesla autopilot
Een Kona (en de niro die ik heb gehad) hebben best een goede LKA. Minder geavanceerd dan Tesla AP (remt niet voor bochten) maar op lange ritten over de snelweg helpt het ongeveer net zoveel met vermoeidheid beperken als Tesla. AP is wel wat fijner met lane changes, maar ik moet wel weer wennen om (met name met zonnig weer) met een voet boven het gaspedaal te hangen om plotselinge remacties op te vangen. Dat deed de niro dan echt weer beter.
 
Als je de media mag geloven is Tesla de enige die iets van self driving heeft. Ik lees iig in de media nooit iets van andere auto's die iets hebben wat ook maar in de buurt zou komen van wat Tesla heeft.
Met reden. Heel vreemd dat een auto, in 2017, een rotonde op en af kon rijden. Ik vraag me af of hier dan iets van intelligentie en awareness van de omgeving kwam bij zien. Zat er al lidar in? en ik vermoed ook dat een Polestar of een xc-whatever dit nu ook nog steeds zonder probleem kan? En hoe wist hij welke exit hij moest nemen? Pinker en hup?

nee, hier volg ik Wooter
 
Ik wil gerust even beschrijven wat mijn e-tron van 2019, met het Assistance Tour pack (hetgeen bij Tesla Autopilot zou noemen?), in staat is te doen. Dan kunnen jullie zelf oordelen.
Die heeft TACC en lane assist (eigenlijk eerder zelf sturen in bochten tot een zekere scherpte, ik vermoed dat de maximale scherpte van een bocht door de wetgeving beperkt wordt). Concreet komt dat erop neer dat ik op de snelweg maar ook op secundaire wegen het systeem inschakel en de voet eigenlijk gewoon van de pedalen kan halen, ook na het manueel wisselen van rijstrook. Ik moet het systeem dus niet telkens opnieuw inschakelen. Na remmen moet dat wel, na tijdelijke overschrijding van de ingestelde snelheid moet dat niet.
De auto neemt de toegelaten snelheid over op basis van de wegeninformatie in de navigatie maar ook op basis van verkeersborden. (Dat werkt bijna altijd goed, maar een snelheidsbeperking met een onderbord wordt soms nog eens verkeerd geïnterpreteerd).
Sturen moet bij het wisselen van rijstrook en wanneer de bochten dus te scherp worden. Vertragen of versnellen gebeurt automatisch. De auto rijdt perfect in het midden van de rijstrook, dus geen 'ping-pong' tussen de lijnen.
Voor een rotonde kan ik dus aangereden komen en moet ik zelf alleen nog op en af de rotonde sturen. Vertragen en versnellen gebeuren automatisch. De snelheid komt daarbij niet altijd overeen met wat ik zelf zou doen. Bij het volgen van een bochtig parcours is dat wel het geval.
Bij het gebruik van de navigatie van de Audi gaat de snelheid aangepast worden aan de uitgestippelde route. Concreet wil dat zeggen dat de auto automatisch zal afremmen wanneer er een zijstraat moet genomen worden, maar dus niet insturen.
De auto houdt rekening met het overige verkeer, heeft wat veiligheden zoals het remmen voor voetgangers die de straat opduiken, maar ook voor een auto die wat te snel uit een zijstraat komt en waarvan de auto denkt dat hij niet zal stoppen om voorrang te verlenen. Idem als ik uit een parkeerplaats kom en de auto denkt dat ik een aankomende auto niet gezien heb.
Opvallend goed vind ik het aanpassen van de snelheid op de snelweg. De auto nadert het voorliggend verkeer met perfect aanpassende snelheid in die mate dat ik soms niet eens door heb dat ik vertraagde tot bv. 110 km/u. Van zodra de auto voor mij terug naar het rechter vak gaat, herneemt de snelheid op een aangename manier tot de ingestelde snelheid. Die ingestelde snelheid heeft geen beperking, zou dus gerust 180 km/u kunnen zijn.
 
  • Like
Reactions: ERvee and bugboy
Het frustrerende lijkt dat dat dus niet over alle modellen gelijk is.

Een ex collega van me was heel tevreden over zijn VW Tiguan en de lane assist. Daarom koos hij bij einde lease voor de Audi Q4 e-tron. Maar die e-tron kon dan geen rechte lijn rijden binnen een rijstrook...
 
Het frustrerende lijkt dat dat dus niet over alle modellen gelijk is.

Een ex collega van me was heel tevreden over zijn VW Tiguan en de lane assist. Daarom koos hij bij einde lease voor de Audi Q4 e-tron. Maar die e-tron kon dan geen rechte lijn rijden binnen een rijstrook...

Maar dat is bij Tesla’s niet anders. Ap gedrag verschilt heel erg per hardware versie en zelfs per software versie. Wat het te ene versie wel doet werkt de andere plots niet meer goed. Om maar te zwijgen over het verwijderen van sensoren onder de noemer vooruitgang naar tesla vision. Voor mij een belangrijke reden niet meer voor Tesla’s te kiezen.
 
  • Like
Reactions: Menabe and horta
Maar dat is bij Tesla’s niet anders. Ap gedrag verschilt heel erg per hardware versie en zelfs per software versie. Wat het te ene versie wel doet werkt de andere plots niet meer goed. Om maar te zwijgen over het verwijderen van sensoren onder de noemer vooruitgang naar tesla vision. Voor mij een belangrijke reden niet meer voor Tesla’s te kiezen.
Leuk, maar ik heb HW2.0, 2.5, 3 en nu 4 gehad en is altijd hetzelfde.
 
  • Like
Reactions: JanG007 and RobsEV