Ik wil gerust even beschrijven wat mijn e-tron van 2019, met het Assistance Tour pack (hetgeen bij Tesla Autopilot zou noemen?), in staat is te doen. Dan kunnen jullie zelf oordelen.
Die heeft TACC en lane assist (eigenlijk eerder zelf sturen in bochten tot een zekere scherpte, ik vermoed dat de maximale scherpte van een bocht door de wetgeving beperkt wordt). Concreet komt dat erop neer dat ik op de snelweg maar ook op secundaire wegen het systeem inschakel en de voet eigenlijk gewoon van de pedalen kan halen, ook na het manueel wisselen van rijstrook. Ik moet het systeem dus niet telkens opnieuw inschakelen. Na remmen moet dat wel, na tijdelijke overschrijding van de ingestelde snelheid moet dat niet.
De auto neemt de toegelaten snelheid over op basis van de wegeninformatie in de navigatie maar ook op basis van verkeersborden. (Dat werkt bijna altijd goed, maar een snelheidsbeperking met een onderbord wordt soms nog eens verkeerd geïnterpreteerd).
Sturen moet bij het wisselen van rijstrook en wanneer de bochten dus te scherp worden. Vertragen of versnellen gebeurt automatisch. De auto rijdt perfect in het midden van de rijstrook, dus geen 'ping-pong' tussen de lijnen.
Voor een rotonde kan ik dus aangereden komen en moet ik zelf alleen nog op en af de rotonde sturen. Vertragen en versnellen gebeuren automatisch. De snelheid komt daarbij niet altijd overeen met wat ik zelf zou doen. Bij het volgen van een bochtig parcours is dat wel het geval.
Bij het gebruik van de navigatie van de Audi gaat de snelheid aangepast worden aan de uitgestippelde route. Concreet wil dat zeggen dat de auto automatisch zal afremmen wanneer er een zijstraat moet genomen worden, maar dus niet insturen.
De auto houdt rekening met het overige verkeer, heeft wat veiligheden zoals het remmen voor voetgangers die de straat opduiken, maar ook voor een auto die wat te snel uit een zijstraat komt en waarvan de auto denkt dat hij niet zal stoppen om voorrang te verlenen. Idem als ik uit een parkeerplaats kom en de auto denkt dat ik een aankomende auto niet gezien heb.
Opvallend goed vind ik het aanpassen van de snelheid op de snelweg. De auto nadert het voorliggend verkeer met perfect aanpassende snelheid in die mate dat ik soms niet eens door heb dat ik vertraagde tot bv. 110 km/u. Van zodra de auto voor mij terug naar het rechter vak gaat, herneemt de snelheid op een aangename manier tot de ingestelde snelheid. Die ingestelde snelheid heeft geen beperking, zou dus gerust 180 km/u kunnen zijn.