Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

CO2 uitstoot met je Model S????

This site may earn commission on affiliate links.
Jup, het klinkt nogal onlogisch kijkend naar waar de Tesla onder andere voor staat maar, rijden in een Tesla betekent op dit moment* dat je meedoet aan het CO2-uitstoot verhaal. En eigenlijk is dat ook niet zo heel gek, toch? Bedoel, die elektriciteit wordt ergens in opgewekt en in het huidige Nederland (België weet ik eigenlijk niet zo goed) wordt de meeste elektriciteit opgewekt met aardgas of steenkool. Ik kwam hierop via onderstaande site:

Tesla CO2 uitstoot berekenen | HoeVet.nl

Wat is jullie idee hierover?

* Op dit moment omdat Elon natuurlijk bezig is met het veroveren van de wereld met SolarCity :)
 
Je hebt zaken die binnen jouw cirkel van invloed liggen en zaken die daarbuiten plaats vinden.
Dat er nog een groot deel "bruin stroom" tussen al het duurzame stroom zit ligt mijns inziens buiten mijn cirkel van invloed.

Dit soort berekeningen vind ik dus ook geheel oninteressant.

Voor mijzelf kan ik zeggen dat ik de bewezen groenste energieleverancier heb gekozen en in een Tesla ga rijden. De rest laat ik over aan politiek Den Haag. Welterusten meneer de president.

P.s. ik ben ook niet roomser dan de paus en zal eerlijk bekennen dat ik de Tesla niet gekozen heb omwille van het milieu. Dat argument stond niet eens op de lijst. Wel ben ik dankzij de Tesla bewust gaan kijken naar mijn energieleverancier en overgestapt naar een "groenere". Ook de mogelijkheid van zonnepanelen onderzocht, maar dat blijkt voor ons huis & ligging een onmogelijke business case.
 
Jup, het klinkt nogal onlogisch kijkend naar waar de Tesla onder andere voor staat maar, rijden in een Tesla betekent op dit moment* dat je meedoet aan het CO2-uitstoot verhaal. En eigenlijk is dat ook niet zo heel gek, toch? Bedoel, die elektriciteit wordt ergens in opgewekt en in het huidige Nederland (België weet ik eigenlijk niet zo goed) wordt de meeste elektriciteit opgewekt met aardgas of steenkool. Ik kwam hierop via onderstaande site:

Tesla CO2 uitstoot berekenen | HoeVet.nl

Wat is jullie idee hierover?

* Op dit moment omdat Elon natuurlijk bezig is met het veroveren van de wereld met SolarCity :)

Alle elektriciteit gaat gepaard met CO2-uitstoot. Ook de elektriciteit die opgewekt wordt met zonnepanelen, waterkrachtcentrales en windmolens. De bouw van de zonnepanelen etc moet immers ook meegenomen worden in de berekening. Waar bovenvermelde website niet goed zit, is dat men rekent met zo'n 545 gram CO2 per kWh. Dat is hoger dan het gemiddelde van grijze stroom (enkel kool, gas en kernenergie) in Nederland (526 gram per kWh) en veel hoger dan het gemiddelde van alle elektriciteit (dus ook groenere opwekking) in Nederland (355 gram per kWh). Deze 355 gram per kWh mag gebruikt worden als geen duidelijkheid bestaat over de bron van de elektriciteit.

Als men rekent met enkel groene stroom wordt het verschil nog veel groter. Het is immers mogelijk om een energiecontract te sluiten met de energieleverancier voor enkel groene stroom. Elektriciteit opgewekt met groene stroom kent een heel lage CO2 uitstoot per kWh. Water = ongeveer 4 gram per kWh, Zon = ongeveer 70 gram per kWh en wind = ongeveer 12 gram per kWh. In mijn blog heb ik een en ander samengevat met vermeldingen naar de oorspronkelijke bronnen: willemsenolivier.wordpress.com

Ik heb zojuist een reactie achtergelaten met een tip om de berekening wat eerlijker te maken en aan te geven dat het raadplegen van het stroometiket van je eigen energieleverancier het meest accurate resultaat oplevert.
 
Last edited:
Jup, het klinkt nogal onlogisch kijkend naar waar de Tesla onder andere voor staat maar, rijden in een Tesla betekent op dit moment* dat je meedoet aan het CO2-uitstoot verhaal. En eigenlijk is dat ook niet zo heel gek, toch? Bedoel, die elektriciteit wordt ergens in opgewekt en in het huidige Nederland (België weet ik eigenlijk niet zo goed) wordt de meeste elektriciteit opgewekt met aardgas of steenkool. Ik kwam hierop via onderstaande site:

Tesla CO2 uitstoot berekenen | HoeVet.nl

Wat is jullie idee hierover?

* Op dit moment omdat Elon natuurlijk bezig is met het veroveren van de wereld met SolarCity :)
Haha die site bewijst alleen maar dat degene die die mooie calculator in elkaar gehackt heeft niet kan rekenen of zichzelf zo'n goeie programmeur vindt dat ie het niet nodig vindt om zijn brol te testen.

Mijn idee is dat een auto met elektrische motor vele malen beter rijdt en presteert dan een vergelijkbare ICE. Dat was voor mij genoeg reden om zo'n auto te bezitten, en de business case werd uiteraard ook geholpen doordat de overheid me bij de aanschaf een beetje korting gaf op mijn belastingaangifte. Het beter-voor-het-milieuverhaal kreeg ik er gratis bij.

Ter vergelijking, ik reed hiervoor een 6 liter V8 die met fluwelen voet 1 op 8 haalde (maar eigenlijk kwam ie niet boven de 1 op 6 uit) en had toen nog geen enkele interesse in global warming. Ik vond het allemaal ver van mijn bed show en wist helemaal of en hoe urgent het was.

Sinds ik die Tesla heb ben ik me bewust geworden van het global warming probleem. Ik ben vervolgens overgestapt op een 100% groene energieleverancier (Groene energie voor thuis of op de zaak), ik heb zonnepanelen geplaatst en heb ik mijn huis laten isoleren en voorzien van zeer lage temperatuurverwarming en elektrische warmtepomp.

Je zult begrijpen dat mijn bijdrage aan CO2 drastisch is verlaagd als gevolg van de aanschaf van de Tesla. Niet alleen omdat de auto zelf (indirect) minder CO2 uitstoot, maar vooral ook vanwege de bewustwording en de daaropvolgende investeringen in huis.
Bijkomend voordeel is dat als gevolg van al deze investeringen zowel mijn reiscomfort als mijn comfort in huis sterk verbeterd zijn (yay zo'n warmtepomp kan ook koelen!), met een veel lagere energierekening op de koop toe. Ik ben niet de enige hier met zo'n verhaal.

Verder wil ik alleen nog maar toevoegen dat de cylindermotor op fossiele brandstoffen volledig aan het eind van zijn ontwikkeling zit, er zijn heel weinig mogelijkheden om de CO2 uitstoot daarvan verder te beperken. De opwekking van groene elektriciteit en het elektrisch rijden zijn daarentegen nog in de beginfase, er is nog zo'n enorme hoeveelheid verbetering te halen, en dat terwijl EV's nu al (veel) minder CO2 genereren dan ICE's.
Hier ligt de toekomst.
 
Haha die site bewijst alleen maar dat degene die die mooie calculator in elkaar gehackt heeft niet kan rekenen of zichzelf zo'n goeie programmeur vindt dat ie het niet nodig vindt om zijn brol te testen.

Mijn idee is dat een auto met elektrische motor vele malen beter rijdt en presteert dan een vergelijkbare ICE. Dat was voor mij genoeg reden om zo'n auto te bezitten, en de business case werd uiteraard ook geholpen doordat de overheid me bij de aanschaf een beetje korting gaf op mijn belastingaangifte. Het beter-voor-het-milieuverhaal kreeg ik er gratis bij.

Ter vergelijking, ik reed hiervoor een 6 liter V8 die met fluwelen voet 1 op 8 haalde (maar eigenlijk kwam ie niet boven de 1 op 6 uit) en had toen nog geen enkele interesse in global warming. Ik vond het allemaal ver van mijn bed show en wist helemaal of en hoe urgent het was.

Sinds ik die Tesla heb ben ik me bewust geworden van het global warming probleem. Ik ben vervolgens overgestapt op een 100% groene energieleverancier (Groene energie voor thuis of op de zaak), ik heb zonnepanelen geplaatst en heb ik mijn huis laten isoleren en voorzien van zeer lage temperatuurverwarming en elektrische warmtepomp.

Je zult begrijpen dat mijn bijdrage aan CO2 drastisch is verlaagd als gevolg van de aanschaf van de Tesla. Niet alleen omdat de auto zelf (indirect) minder CO2 uitstoot, maar vooral ook vanwege de bewustwording en de daaropvolgende investeringen in huis.
Bijkomend voordeel is dat als gevolg van al deze investeringen zowel mijn reiscomfort als mijn comfort in huis sterk verbeterd zijn (yay zo'n warmtepomp kan ook koelen!), met een veel lagere energierekening op de koop toe. Ik ben niet de enige hier met zo'n verhaal.

Verder wil ik alleen nog maar toevoegen dat de cylindermotor op fossiele brandstoffen volledig aan het eind van zijn ontwikkeling zit, er zijn heel weinig mogelijkheden om de CO2 uitstoot daarvan verder te beperken. De opwekking van groene elektriciteit en het elektrisch rijden zijn daarentegen nog in de beginfase, er is nog zo'n enorme hoeveelheid verbetering te halen, en dat terwijl EV's nu al (veel) minder CO2 genereren dan ICE's.
Hier ligt de toekomst.

Ja dat denk ik dus ook, niet iedereen die een Tesla koopt doet dat in eerste instantie vanwege het milieu maar het helpt je er wel bij om er over na te gaan denken. Ik denk overigens niet dat degene die deze calculator heeft gemaakt tegen EV en pro verbrandingsmotor is hoor, er staan op die site best wat blogs over (schone) energie. Anyway, het lijkt alsof de calculator nu offline is. Weet niet wat dat betekent.
@CO2CLEAN: Ik heb je blog gelezen! Goed verhaal!
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Ja dat denk ik dus ook, niet iedereen die een Tesla koopt doet dat in eerste instantie vanwege het milieu maar het helpt je er wel bij om er over na te gaan denken. Ik denk overigens niet dat degene die deze calculator heeft gemaakt tegen EV en pro verbrandingsmotor is hoor, er staan op die site best wat blogs over (schone) energie. Anyway, het lijkt alsof de calculator nu offline is. Weet niet wat dat betekent.
@CO2CLEAN: Ik heb je blog gelezen! Goed verhaal!

"Tijdelijk niet beschikbaar, onze excuses" staat er nu op de site, hoera !
Next target: de Koch brothers :)
 
  • Funny
Reactions: ebullio
Het valt me vaker op dat door sceptici het argument 'is niet 100% duurzaam' wordt gebruikt en daarmee het hele idee wordt verworpen. Alsof iets dat niet perfect is geen verbetering kan zijn.

Feit #1: De perfecte oplossing bestaat niet. Als we daarop blijven wachten en ondertussen verbeteringen niet omarmen (omdat we op de perfecte oplossing blijven wachten), is het te laat.

Feit #2: Een Tesla op grijze stroom is al duurzamer dan een ICE op fossiel. Een Tesla op duurzame stroom is enorm veel schoner dan welke ICE ook. Een EV is kortom qua gebruik zo schoon als de energie die je erin stopt. Met een EV wagenpark levert een verduurzaming van de energie opwekking dus direct resultaat op. Met een ICE wagenpark is dit onmogelijk.

Wat Tesla uniek maakt is dat het gewoon de eerste echt begeerlijke EV is; eentje die ook heerlijk rijdt en qua techniek voorop loopt, los van het duurzaamheidsargument. Dit argument hoeft dus geen primaire reden te zijn om de Tesla aan te schaffen. Daarmee wordt de EV voor het eerst uit de 'boomknuffelaars hoek' gehaald. Iemand die voorheen een V8 rijdt, kan nu met veel plezier Tesla rijden. En ondertussen wordt het wagenpark toch steeds elektrischer (zie feit #2).
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Steven
Ja dat denk ik dus ook, niet iedereen die een Tesla koopt doet dat in eerste instantie vanwege het milieu maar het helpt je er wel bij om er over na te gaan denken. Ik denk overigens niet dat degene die deze calculator heeft gemaakt tegen EV en pro verbrandingsmotor is hoor, er staan op die site best wat blogs over (schone) energie. Anyway, het lijkt alsof de calculator nu offline is. Weet niet wat dat betekent.
@CO2CLEAN: Ik heb je blog gelezen! Goed verhaal!
En mocht de "S" voor Samson staan: stuur gerust Olivier's blog naar uw collega's voor discussie in het kader van autobrief nummer ##.
;)
 
  • Funny
Reactions: robertvg
Los van het feit dat de meesten zonnepanelen hebben en/of een groene energie leverancier, houden die simpele geesten ook rekening met het feit dat voor de ontginning van aardolie en het omvormen naar smerige troep voor ICE'en, ook stroom vergt? Wordt die stroom ook mee gerekend in de reeds gekende/gesjoemelde CO2 uitstoot? :mad:

En als we dan toch bezig zijn... voor het bouwen van een boorplatform zal ook wel energie nodig zijn geweest... o_O
 
Je hebt zaken die binnen jouw cirkel van invloed liggen en zaken die daarbuiten plaats vinden.
Dat er nog een groot deel "bruin stroom" tussen al het duurzame stroom zit ligt mijns inziens buiten mijn cirkel van invloed.

Dit soort berekeningen vind ik dus ook geheel oninteressant.

Voor mijzelf kan ik zeggen dat ik de bewezen groenste energieleverancier heb gekozen en in een Tesla ga rijden. De rest laat ik over aan politiek Den Haag. Welterusten meneer de president.

P.s. ik ben ook niet roomser dan de paus en zal eerlijk bekennen dat ik de Tesla niet gekozen heb omwille van het milieu. Dat argument stond niet eens op de lijst. Wel ben ik dankzij de Tesla bewust gaan kijken naar mijn energieleverancier en overgestapt naar een "groenere". Ook de mogelijkheid van zonnepanelen onderzocht, maar dat blijkt voor ons huis & ligging een onmogelijke business case.

Nu denk eens even uit de box...
zelf investeerde ik naast de zonnepanelen op mijn bedrijfje, de eerste 52 al in het jaar 2000...
in een partij zonnepanelen voor op een nabijgelegen school, de school huurt ze, met recht van koop over enkele jaren, en heeft jaarlijks ca 2000 euro besparing! Leg een pasr panelen extra en spreek af dat je bij een school of buurman etc etc dan meteen kunt laden!
grt tons mosterd .nl