Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dashcam/Sentry Mode

This site may earn commission on affiliate links.
Toen mijn stick vol was (slechts een keer meegemaakt) werd het icoontje van de dashcam grijs van kleur, oftewel er kon niets meer worden opgenomen.
Ik bekijk ongeveer eens per maand de beelden en wis de stick daarna, heb 128 gb maar die zit dan bijna vol. Sentry werkt ook zonder USB stick, blijft gewoon rood van kleur, ook als de stick vol is.
Ik denk dat ik dat dan over het hoofd heb gezien. Heel jammer. Ga nu ook maar een 256 gb stick bestellen.
 
Bij het kopen van de een nieuwe stick: let op de maximum temperatuur. In het begin lachte wat mensen mij uit, maar nu je (S met glazen dak) in de zomer kijkt op de meter, zie je temperaturen van ca 50 graden!
 
Gisteravond bij het inladen van wat spullen viel mijn oog op een behoorlijke deuk rechts achter. Over een lengte van 10 centimeter lijkt er een bumper van een aanhangwagen of een bestelbus ingedrukt. De deuk lijkt nog vers dus ik de USB stick uit de auto gepakt en op m'n laptop aangesloten. Blijken de meeste recente beelden van 23 mei te zijn :mad:. Ik snap daar niks van want Sentry mode staat gewoon altijd aan en de TeslaCam ook. ik krijg ook elke keer als ik instap meldingen van evenementen die Sentry mode zou hebben vastgelegd. Zijn de beelden echt niet ergens bij Tesla opgeslagen? Ik zou wel heel graag weten wie de dader is.
Tesla houdt normaal de beelden 72 uur bij op hun servers (voor als bv. iemand inbreekt en doodleuk de stick meeneemnt). Dus best zo snel mogelijk Tesla contacteren!
 
  • Helpful
Reactions: Darth_Roel
Bij het kopen van de een nieuwe stick: let op de maximum temperatuur. In het begin lachte wat mensen mij uit, maar nu je (S met glazen dak) in de zomer kijkt op de meter, zie je temperaturen van ca 50 graden!
In de X was het gister 62 graden in de S 48. Ik gebruik deze: https://www.samsung.com/nl/memory-storage/fit-plus-usb-stick-black/MUF-128ABEU/ en die kan tot 85 graden werken, denk dat de dashboard dan al gaat smelten :confused:. Waterbestendig tot 72 uur in zeewater, shockbestendig tot 1.500 zwaartekrachtversnelling, temperatuurbestendig in bedrijf tegen -25°C tot 85°C en niet in bedrijf tegen -40°C tot 85°C, magneetbestendig tot 15.000 gauss (gelijk aan MRI) en röntgenbestendig tot 50 Röntgen (vergelijkbaar met röntgenscanners op vliegvelden).

Kost slechts 34 euro
 
  • Helpful
Reactions: shthpnz and Flaker
Ik ga binnenkort waarschijnlijk een Franse snelheidsboete kunnen aanvechten met de TeslaCam. Gisteren onderweg naar Parijs langs de A1, wegenwerken (rechterrijstrook afgesloten maar geen werklui te zien), maar geen snelheidsbeperking voor zover ik zag (meestal 110 in zo'n situatie). Ben wel vertraagd van 150 naar 130 ;-)

Een beetje later een flitser die ik ook daadwerkelijk zie flitsen wanneer ik voorbij kom. Dashcam opgeslagen en achteraf bekeken: er blijkt links een bord "110 gedurende de volgende 1500 meter" te staan, maar parallel gedraaid aan de weg (wat ze vaak doen als voorbereiding, zodat ze het bord enkel een kwartslag moeten draaien wanneer de werken echt beginnen). Dat is volgens mij dus geen geldig bord (en ik had het ook daadwerkelijk niet gezien). Een paar meter daarachter een tweede bord dat wel correct gedraaid staat met 70 voor aanhangwagens (dus niet van toepassing op mij). Ze zijn dus gewoon één van de twee borden vergeten verdraaien. Mogelijk (waarschijnlijk) stond er rechts wel een correct bord van 110, maar dat kon ik niet zien door de vrachtwagens (en je ziet ook op de beelden dat die plaats effectief de hele tijd onzichtbaar was voor mij). Ze kunnen mij moeilijk verwijten dat ik geen superman-ogen heb die dwars door vrachtwagens kunnen kijken, daarom dat borden op de autosnelweg aan beide kanten moeten staan. Dus als ik de boete daadwerkelijk in de bus krijg, ga ik ze aanvechten.

Wel geluk gehad dat alle bestanden perfect leesbaar waren, want het gebeurt vrij vaak dat er lege bestanden of groene videobeelden tussen zitten en dan was het noppes geweest.

Beperking.jpg
Flitser.jpg
 
  • Like
  • Informative
Reactions: ssdshirt and RobPet
Vandaag eens de ms uit de auto gehaald... wilde wel eens zien wat er nu opstand. Van de 256GB was er in ca een maand al 128GB gebruikt.... Dat gaat rap dus.

Voor terugkijken gebruik ik TeslaCam Video WebApp Player

De laatste dagen waren prima te zien met drie camera's. Kwaliteit best oké. Daarvoor was de voor camera bijna altijd zichtbaar maar heel vaak miste ik minimaal één van de zijcamera's en vaak zelfs alle twee...

Ik ga er maar vanuit dat de nieuwe firmware die problemen heeft verholpen, en ga daar niet meer achteraan.

Waarom de camera in sentry mode opneemt is mij echter nog steeds niet duidelijk: zie helemaal niets gebeuren... Maar ook dat zal wel verbeteren (zei hij hoopvol).
 
Op zich vind ik Sentry Mode een mooie toevoeging. Sinds ik de auto heb gekocht, heb ik er "gratis" een dashcam (3x) bij gekregen, plus een extra beveiligingssysteem. Het werkt niet altijd perfect (beelden zijn soms corrupt), maar met updates lijkt het steeds beter te worden. Wat dat betreft dus een mooie ontwikkeling ...

Toch heb ik gemerkt dat sinds ik Sentry Mode veel aan heb, de "drain" flink is toegenomen. Als je een beetje gaat zoeken op dit forum (en elders op het net), dan kost het gebruik van Sentry Mode (omdat de auto dan altijd "aan" is, sensoren gebruikt en opnames maakt) zo'n 1 tot 1,5 kilometer aan range per uur. Dus 10 uur Sentry Mode aan betekent 10 tot 15 km minder range.

Als je dat terug gaat rekenen dan is het verbruik van Sentry Mode zo'n 200 tot 250 W. Dat zijn getallen die ik op verschillende plekken tegen kom. Schijnt ook redelijk overeen te komen met het verbruik van de computers die dat regelen.

Maar als je dus Sentry Mode altijd aan hebt staan, dan zou je op jaarbasis zo'n 1750 kWh extra verbruiken (0.2 * 24 * 365), alleen voor Sentry Mode. Dat is een derde van wat we thuis op jaarbasis gebruiken. En omgerekend kost dat dan ook zo'n 350 euro per jaar. Duur en niet echt "goed voor het milieu".

Sommigen zullen zeggen dat de genoemde getallen misschien wat hoog zijn (omdat je bijv. altijd drain hebt), maar ook al reken je de helft, dan vind ik het nog veel ...

Een BlackVue zou tussen 4 en 5 W verbruiken, dus dat zou kan op jaarbasis zo'n 44 kWh of 9 euro kosten. In mijn ogen een stuk "beter".

Nu ga ik toch wel wat meer twijfelen aan het (dagelijks) gebruik van Sentry Mode. Op momenten nog steeds ERG praktisch, maar volgens mij ga ik het niet meer standaard aanzetten. Ondanks dat ik dan een "risico" loop om wat te missen, aangezien mijn auto nooit in een afgesloten garage of zo staat ...

Hoe denken jullie hier over?
 
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Als je de thuis-situatie niet als ‘veilig’ kan beschouwen, ben je gedwongen om de sentry constant aan te houden. Dat loopt idd wel erg op. Is het echt nodig om thuis de sentry aan te hebben?
 
Ik heb sentry om die reden thuis en op mijn werk ook uitgeschakeld. Nu heb ik enkel nog standaard sentry aan staan als ik ergens ga parkeren. Ik zit te overwegen om het helemaal uit te zetten. Nu je het op het scherm eenvoudig even aan kunt zetten, dan is dat wellicht wel zo praktisch. Voor de parkeerplaats bij de supermarkt vind ik het toch wel een fijne optie. Je zal zien als je het handmatig moet aanzetten dat je het net vergeet als iemand zijn winkelwagentje in jouw Tesla parkeert. Het verbaast mij wel dat sentry zoveel vermogen nodig heeft.
 
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Als je de thuis-situatie niet als ‘veilig’ kan beschouwen, ben je gedwongen om de sentry constant aan te houden. Dat loopt idd wel erg op. Is het echt nodig om thuis de sentry aan te hebben?

Dat is inderdaad een vraag die ik mezelf nu gesteld heb. Ik heb een eigen oprit, dus relatief veilig, maar nog steeds de kans dat kinderen, postbodes of collectanten een foutje maken. Bij mijn (huidige) werk is de kans op ongelukken wat groter. Voorlopig zet ik "thuis" maar uit, dat scheelt toch zo'n 75% ...