Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De eeuwige verdediging tegen fossiel....(argumenten gezocht)

This site may earn commission on affiliate links.
Beste collega Tesla fanaten (ik mag mijzelf rond april officieel tussen jullie scharen);

Ik heb regelmatig te maken met mensen die een vlotte fossiele wagen rijden. Die doen altijd wat lacherig over bijvoorbeeld de batterij, en dat deze veel chemische nalatenschap bezit. Daarbij zit je dan vaak in de discussie dat de benodigde stroom om de batterij te laden met kolencentrales wordt opgewekt.

Ik reageer meestal dat de batterij voor 90% recyclebaar is, en dat de kolencentrales toch wel staan te stampen, ook zonder elektrische wagens. Maar eigenlijk zoek ik wat concretere minute om die 'fossils' aan te pakken.

Wie heeft nog wat sterke argumenten. Mag Tesla gerelateerd zijn hoeft niet.
 
Jij zelf bepaalt welke stroom in jouw elektrische auto geladen wordt. Als jij thuis zonnepanelen hebt, of jouw stroom betrekt van een leverancier met uitsluitend groene stroom, dan is het argument van de kolencentrale direct van tafel.
Tesla's Superchargers en de aanbieders van snelladers in Nederland hebben ook allemaal contracten met leveranciers van lokaal opgewekte duurzame energie. De meeste openbare laadpunten krijgen ook groene stroom.

Laat je aan fossiel verslaafde vrienden maar uitleggen waar de diesel/benzine vandaan komt die zij tanken. Uit Saudi Arabië wellicht, dat onfrisse figuren financiert? Bij ome Vladimir, die de westerse wereld probeert te destabiliseren? Maduro in Venezuela, die alleen zijn eigen zakken vult en het volk laat verrotten? Uit Amerika, waar gereglementeerde vervuiling door schaliegas/oliewinning toegelaten wordt en aardbevingen in o.a. Oklahoma als acceptabele externe kosten geaccepteerd worden? Uit Canada, waar teerzandgronden natuurgebieden vernietigen, waarbij de Duitse bruinkoolmijnen natuurgebieden lijken? Nigeria, waar dictators hun zakken met hulp van Shell vullen en vervuiling als collateral damage gezien wordt?

De recycling van accu's is een probleem, maar niet om de redenen die vaak aan gehaald worden. Ten eerste gaan de accu's van elektrische auto's langer meer dan waarschijnlijk de fabrikanten zelf verwacht hadden en is er dus te weinig aanbod om het economisch interessant te maken. Ten tweede worden veel voor EV's ongeschikte accu's voor andere doeleinden ingezet waardoor deze ook nog niet gerecycled worden. Ik weet van BMW, Nissan, Renault en Toyota dat ze allen projecten hebben waarbij de accu(cellen) ingezet worden voor de stationaire opslag van elektriciteit. Daarnaast worden veel gebruikte EV accu's door bedrijven gekocht om auto's tot EV's om te bouwen. Ook hobbyisten mengen zich soms in biedingen om Tesla accu's te kunnen kopen voor doe het zelf projecten van EV's tot accu's voor de stationaire opslag van elektriciteit.
 
  • Like
Reactions: J-Peters
Wat ik mij afvraag.. Waarom kunnen die batterijen niet gewoon worden recycled? Je kunt die dingen toch gewoon open maken en de chemische stoffen eruit halen en hergebruiken? Of is dat spul na einde levensduur zo aangetast dat het niet meer herbruikbaar is?
 
1 liter benzine = 35 MJ energie = goed voor 15(?) kilometer (afronding in voordeel ICE)
1 kWh = 3.6 MJ energie = goed voor 4 kilometer (afronding in voordeel ICE)

1 liter benzine = 2740 gram CO2 = 182 gram/km
1 kWh kolenstroom = 649 gram CO2 = 162 gram/km

a) Een electrische auto rijdt dus energetisch het equivalent van minstens 1 op 38
b) Zelfs op kolenstroom is hij minder vervuilend
c) Komt er bij jou nog kolenstroom uit het stopcontact ? Dan zou ik heel snel eens van energieleverancier wisselen.
 
Last edited:
  • Helpful
  • Informative
Reactions: nico180 and Vantage
Op een ander (Prius)forum hebben we ook deze 'borrelpraat' eens onderuit gehaald. Hier is de link.

De ANWB heeft ook mooie bijdragen over elektrisch rijden en het milieu. Wat ik me ervan herinner is dat, zelfs als 100% van de stroom via kolencentrales wordt opgewekt (wat in ons land niet gebeurt), de EV qua CO2 uitstoot nog beter is dan de ICE.

De vervuiling vind ik zelf minstens zo belangrijk. Een benzine/dieselmotor verspreidt juist in stedelijke gebieden veel troep (NOx, roetdeeltjes) waar mensen bovenop elkaar leven. Een kolencentrale ligt daarentegen buiten steden.

Tenslotte is het grote voordeel van de EV, dat het vanzelf duurzamer wordt naarmate het opwekken meer met zonne- en windenergie etc. gebeurt. En die transitie is nu aan de gang.
 
Beste collega Tesla fanaten (ik mag mijzelf rond april officieel tussen jullie scharen);

Ik heb regelmatig te maken met mensen die een vlotte fossiele wagen rijden. Die doen altijd wat lacherig over bijvoorbeeld de batterij, en dat deze veel chemische nalatenschap bezit. Daarbij zit je dan vaak in de discussie dat de benodigde stroom om de batterij te laden met kolencentrales wordt opgewekt.

Ik reageer meestal dat de batterij voor 90% recyclebaar is, en dat de kolencentrales toch wel staan te stampen, ook zonder elektrische wagens. Maar eigenlijk zoek ik wat concretere minute om die 'fossils' aan te pakken.

Wie heeft nog wat sterke argumenten. Mag Tesla gerelateerd zijn hoeft niet.

In de twee onderstaande plaatjes kun je laten zien wat er gebeurt als je olie via de raffinaderij in een dieselauto stopt. Als je diezelfde olie via een centrale omzet naar elektriciteit voor een BEV kom je een heel eind verder.
Op een barrel ruwe olie komt de dieselauto van Lissabon tot Berlijn, de elektrische auto tot Moskou.


2018-01-29 11.30.10.jpg
2018-01-29 11.29.51.jpg
 
Ach, ik vind het prima met elkaar op basis van feiten te discussiëren over de voors en tegens van ice vs ev. Wat mij tegenstaat is het sfeertje dat ontstaat, wat ook in de OP staat, dat 'lacherige' alsof EV iets minderwaardigs is en ICE eigenlijk de norm.

Dat gebeurt wel vaker als iets nieuws geïntroduceerd wordt dat de meute niet bevalt: het wordt in een hoek neergezet (geitenwollen sokken, boom huggen, etc) om er vervolgens niet meer over na te hoeven denken.

O en hier is nog een fantastische video over de toekomst van EV's die je kunt delen met je kritische publiek.

 
Last edited:
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy
En ik doe nooit mijn best om het te verdedigen en zet de volgende stelling neer: Over 10 jaar worden er 0 ICE auto's nieuw verkocht, is 80 % van onze stroom groen en over 20 jaar mag je zelf geen auto meer besturen omdat dat te gevaarlijk is. "Waarom denk je dat het die kant op gaat, omdat het zo slecht is voor het milieu en de gezondheid?".
Het is een beetje als over (niet) roken praten met rokers. Altijd wel een argument, maar iedereen weet hoe het echt zit.
-edit- Had dat filmpje hier direct boven niet gezien, maar DAT dus! Alleen denk ik dat het nog sneller gaat omdat business modellen eerder onderuit gaan en de slimste van de grote jongens daarop gaan Anticiperen. Zo zie je al dat Shell het door heeft. Zij willen dit overleven en zullen snel volgers krijgen. En dat is ook een win-win situatie voor de aardbol. Als er geen olie meer verkocht wordt sta je heel lullig te kijken aan de pomp..
 
Last edited:
  • Like
Reactions: J-Peters
Deze van Tesla Club Zweden vind ik ook nog altijd goed : testrit van een benzinewagen.
Ja, die ken ik. Maar liefhebbers van fossiele auto's vinden dit niet leuk en kijken er niet naar.
Een stukje laten rijden in de Tesla is voor veel verstokte fossielrijders zeer ontnuchterend. Ik zie de heren, het zijn altijd heren, na zo'n ritje, uiteraard met AP1, altijd met gebogen schouders terug sjokken naar hun BMW, Audi of Lexus.
Ik rij geluidloos als eerste weg en zie ze besmuikt, in elk geval jaloers, naar de mooie lijnen van de zwarte Model S gluren :)