Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
Jaguar komt via Facebook met een meer inhoudelijke reactie op de klachten over beperkte range.

"In de media is veel aandacht geweest voor de actieradius van de elektrische Jaguar I-PACE. Wij lichten dit graag toe: de opgegeven, Europees bepaalde WLTP-actieradius tot 470 geldt alleen voor de lichtste versie. Voor de meest luxe en zware versies geldt een officiële WLTP-actieradius tot 415 km. Onder winterse omstandigheden neemt de actieradius af, omdat meer energie nodig is voor het verwarmen van interieur en accu. De onafhankelijke EV-database.nl heeft een duidelijke tabel gepubliceerd waarin de effecten van weer en verkeer op de I-PACE worden weergegeven:
- Stad – winter 390 km
- Snelweg – winter 270 km
- Gecombineerd – winter 325 km
- Stad – zomer 555 km
- Snelweg – zomer 340 km
- Gecombineerd – zomer 430 km
Verder kunnen een aantal andere factoren de actieradius negatief beïnvloeden, zoals een grotere bandenmaat, winterbanden en lage bandenspanning. Ook de rijstijl en of de auto en accu al of niet voor vertrek zijn opgewarmd kunnen de actieradius beïnvloeden. #IPACEweetjes"


Ben benieuwd of ze ook de website gaan aanpassen. Inhoudelijk is het kolder: "Onder winterse omstandigheden neemt de actieradius af, omdat meer energie nodig is voor het verwarmen van interieur en accu". Daar gaat het natuurlijk amper om, ligt veel meer aan de weerstand bij koude lucht. Ook geen enkele opmerking over het verband tussen snelheid en verbruik - daar zit mi met name het vraagstuk gezien de aerodynamica van de auto.
Het verband tussen snelheid en verbruik is toch in de aangegeven verbruikscijfers stad/snelweg/gecombineerd, netjes dat ze door linken naar de EV-database ipv de eigen cijfers. Oké het is wat impliciet en je moet het er zelf uit halen dat geef ik toe.

Los daarvan het is gewoon jammer dit. Ik heb heel lang lopen twijfelen tussen de I-pace en de MS, het SuC netwerk / 3fasen trok mij over de streep voor de MS. Zeker in de praktijk geen dag spijt van deze keuze maar, ik gun de I-Pace een betere start. (al is het omdat ik het een pracht auto vind :D)
 
Last edited:
"Onder winterse omstandigheden neemt de actieradius af, omdat meer energie nodig is voor het verwarmen van interieur en accu". Daar gaat het natuurlijk amper om, ligt veel meer aan de weerstand bij koude lucht.
... En dan heb je mensen die zo een onzin horen en echt met de airco uit en de dikke jas aan gaan rijden met hun Tesla (of andere EV), want de verwarming verbruikt teveel energie.
 
Los daarvan het is gewoon jammer dit. Ik heb heel lang lopen twijfelen tussen de I-pace en de MS, het SuC netwerk / 3fasen trok mij over de streep voor de MS. Zeker in de praktijk geen dag spijt van deze keuze maar, ik gun de I-Pace een betere start. (al is het omdat ik het een pracht auto vind :D)
Het is heel jammer, maar iedereen die wat op de hoogte was van de eerste testen had dit al van ver zien kunnen aankomen. Maar goed, de enige manier om goed de implicaties van al die cijfertjes te begrijpen, en te begrijpen wat een verschil Tesla heeft met de concurrentie, is door het te ervaren. Tot voor ik mijn MX had, had ik ook geen flauw idee wat de praktijk betekende, en geloofde ik ook maar de cijfers van de constructeur. Je hebt ook niets anders om op af te gaan, en rekenen in Wh/km doe je nog niet...
 
  • Like
Reactions: Phofstee
leuk verhaaltje;)

Afgelopen zaterdagavond ben ik met een bevriende ondernemer vertrokken met mijn MXP100D naar Zwitserland voor een weekje brainstormen en wintersporten.

Sinds half november heeft hij een Jaguar Ipace. Om heel lang verhaal heel kort te maken zojuist heeft hij de laatste nog nieuwe MX100D (die in de laatste week van 2018 op kenteken is gezet) bij tesla gekocht. (bedankt Gijs!)

Supercharger netwerk/destination chargers, autonoom rijden (niet te vergelijk met jaguar naar zijn zeggen) en luxe gevoel (voornamelijk alle extra software features die tesla heeft) waren doorslaggevend.

Die derde referral maakt mij verloren dagje snowboarden goed;)
 
Het verband tussen snelheid en verbruik is toch in de aangegeven verbruikscijfers stad/snelweg/gecombineerd, netjes dat ze door linken naar de EV-database ipv de eigen cijfers. Oké het is wat impliciet en je moet het er zelf uit halen dat geef ik toe.

Los daarvan het is gewoon jammer dit. Ik heb heel lang lopen twijfelen tussen de I-pace en de MS, het SuC netwerk / 3fasen trok mij over de streep voor de MS. Zeker in de praktijk geen dag spijt van deze keuze maar, ik gun de I-Pace een betere start. (al is het omdat ik het een pracht auto vind :D)

Ik had ook graag gezien dat Jaguar dit beter had opgepakt - wat ik het bedrijf kwalijk neem is dat ze fouten hebben gemaakt die niet nodig waren als ze wat beter naar Tesla hadden gekeken.

Het punt snelheid/verbruik bedoel ik overigens wat anders. Door de vorm van de auto (Cw waarde/frontaal oppervlakte) is het effect van een hogere snelheid van grotere impact op de toename van het verbruik dan bij andere EV's - voor zover ze op deze punten beter scoren. De impact op de werkelijke range is gewoon groter naarmate je sneller rijdt, dan bij een MS bv. Volgens mij komt juist daar de teleurstelling bij veel rijders vandaan. Jaguar had dus gewoon kunnen zeggen: "ja, de auto is niet zo ontworpen dat de vorm optimaal is tbv de range als je hogere snelheden gaat rijden" (Maar begrijp ook wel dat ze dat niet doen natuurlijk).

Let wel "snelweg" verbruik zegt helemaal niets. Of je netjes 100 rijdt op de A2 of tussen de 130 en 140, het is beide "snelweg". De impact op de range is echter al gauw een verschil van 20%, als het niet meer is. Dat is waar het om gaat, niet het verwarmen van de auto in de winter (en wat doet de airco dan in de zomer?),
 
Last edited:
Ik vind heel wat mis met de I-Pace, wat, als ze dat niet zo hadden gedaan, de auto een veel betere range had gegeven...

Men heeft niet gaan afkijken bij Tesla of andere merken met modellen met een lage luchtweerstand, maar men moest absoluut een hoog op de poten zittende middenklasser bouwen, met talloze spoilers en lijnen die de lucht storen.Ik kan begrijpen dat men de iconische grille niet wil weg gooien, maar door er een versie van te maken die uitsluitend bestaat uit oppervlakken die de wind verstoren, hebben ze zich niet verder geholpen. Ook de splitter om dan een luchtstroom van de grille onder de motorkap door te sturen, is een misser. Ziet er knap uit, zo een gat, maar is absoluut nefast voor de stroomlijn. En ook nefast voor de voorste baggageruimte.

De realiteit is dat als men wel had opgelet, men vermoedelijk een XF had gemaakt met een vlakke bumper met kleine luchtinlate, een nosecone met Jaguar logo en vlakke, elektronische klinken.
 
Ik had ook graag gezien dat Jaguar dit beter had opgepakt - wat ik het bedrijf kwalijk neem is dat ze fouten hebben gemaakt die niet nodig waren als ze wat beter naar Tesla hadden gekeken.

Het punt snelheid/verbruik bedoel ik overigens wat anders. Door de vorm van de auto (Cw waarde/frontaal oppervlakte) is het effect van een hogere snelheid van grotere impact op de toename van het verbruik dan bij andere EV's - voor zover ze op deze punten beter scoren. De impact op de werkelijke range is gewoon groter naarmate je sneller rijdt, dan bij een MS bv. Volgens mij komt juist daar de teleurstelling bij veel rijders vandaan. Jaguar had dus gewoon kunnen zeggen: "ja, de auto is niet zo ontworpen dat de vorm optimaal is tbv de range als je hogere snelheden gaat rijden" (Maar begrijp ook wel dat ze dat niet doen natuurlijk).

Let wel "snelweg" verbruik zegt helemaal niets. Of je netjes 100 rijdt op de A2 of tussen de 130 en 140, het is beide "snelweg". De impact op de range is echter al gauw een verschil van 20%, als het niet meer is. Dat is waar het om gaat, niet het verwarmen van de auto in de winter (en wat doet de airco dan in de zomer?),
Egbert, de vuistregel is kwadrateren.
Dus 130 vs 100 is 69% meer luchtweerstand, ruim 50% meer verbruik (want rolweerstand is wel lineair).
En 140 vs 100 is 96%! meer luchtweerstand, niet doen dus met een i-Pace.
 
  • Informative
Reactions: CL600
Ik vind heel wat mis met de I-Pace, wat, als ze dat niet zo hadden gedaan, de auto een veel betere range had gegeven...

Men heeft niet gaan afkijken bij Tesla of andere merken met modellen met een lage luchtweerstand, maar men moest absoluut een hoog op de poten zittende middenklasser bouwen, met talloze spoilers en lijnen die de lucht storen.Ik kan begrijpen dat men de iconische grille niet wil weg gooien, maar door er een versie van te maken die uitsluitend bestaat uit oppervlakken die de wind verstoren, hebben ze zich niet verder geholpen. Ook de splitter om dan een luchtstroom van de grille onder de motorkap door te sturen, is een misser. Ziet er knap uit, zo een gat, maar is absoluut nefast voor de stroomlijn. En ook nefast voor de voorste baggageruimte.

De realiteit is dat als men wel had opgelet, men vermoedelijk een XF had gemaakt met een vlakke bumper met kleine luchtinlate, een nosecone met Jaguar logo en vlakke, elektronische klinken.

Je commentaar snijdt echt hout Wooter. Maar het is een weloverwogen beslissing om de i-Pace de vorm te geven die hij nu heeft. Jaguar rijders willen een Jaguar, geen kopie van een Tesla. Jaguar rijders die een EV met een maximaal bereik willen hebben de keus voor een Tesla waarschijnlijk al eerder gemaakt.
Diehard Jaguar liefhebbers die wel een EV willen maar ook de looks van een Jaguar vallen voor de i-Pace.
En zelfs ik zou met de i-Pace wel uit de voeten kunnen. Met mijn opa rijstijl haal ik met de i-Pace wel een bereik van 350 tot 380 km.
Maar met mijn Apple achtergrond wil ik helemaal geen knopjes en ingewikkelde user-interfaces.
En eerlijk is eerlijk, de meeste i-Pace gebruikers zijn tevreden met hun iPace. Zelfs de 1-fase onboard lader is overkomelijk. Mijn zoon heeft een Model X en laadt zijn X nu al ruim een jaar met een 1-fase laadstation. Gaat volgens hem uitstekend.
 
Ik laad de mijne al 80000km of 19 maanden op enkelfase en ik haal met dit weer en mijn ritten realistisch 220km uit mijn Model X als je maar tot 90% laad en wat marge wil aanhouden :).

En ik ben er ook zeker van dat een elektrische XF niet zo goed zou verkopen; bij Jaguar draaien ze de meeste marge nu op hun F-Pace.
 
Ik laad de mijne al 80000km of 19 maanden op enkelfase en ik haal met dit weer en mijn ritten realistisch 220km uit mijn Model X als je maar tot 90% laad en wat marge wil aanhouden :).

En ik ben er ook zeker van dat een elektrische XF niet zo goed zou verkopen; bij Jaguar draaien ze de meeste marge nu op hun F-Pace.
In Nederland betekent dit meestal 1 fase van 25A. Ik denk dat jij een hoger amperage hebt.
 
... En dan heb je mensen die zo een onzin horen en echt met de airco uit en de dikke jas aan gaan rijden met hun Tesla (of andere EV), want de verwarming verbruikt teveel energie.
Ikke!
Ritje van 8km, alles uit behalve radio, stoel- en stuurverwarming aan.
De besparing geeft een extra warm gevoel.
Maar die muts met bolletje, ja. tsja.. :rolleyes:
 
Het duurde even, maar blijkbaar is mijn tip van Juli 2018 inmiddels bij Jaguar doorgedrongen.
...De meest zinvolle oplossing voor Jaguar lijkt mij het tegen sterk gereduceerde kosten leveren en installeren van 10 kW DC laders voor thuisgebruik. Straatladen blijft dan een punt, maar dat wordt dagelijks minder knellend door de groei van publiek DC laden.
Hoewel dat ‘sterk gereduceerde tarief’ niet al te veel zal afwijken van wat er al op de markt te krijgen is. Als Shell/NewMotion al iets van drieduizend pop rekent voor het leveren en installeren van een simpele AC lader, dan gaat het bij zo’n DC lader al gauw over het dubbele...