Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
Voor publieke laadpalen is het zeker een nadeel.
Weet iemand wat een dubbele 11 kW paal, zoals die van Allego, dus 3x16A, doet wanneer slechts 1 voertuig is aangesloten? Geeft die dan 32A enkelfasig en bij een tweede enkelfasig voertuig ook daar 32A maar dan op een andere fase?
Je bedoelt zo’n Allego paal met een dubbele type 2 aansluiting? In mijn ervaring geeft die op beide aansluitingen 11kW (dus 3 fasen 16A) ongeacht of de andere aansluiting wel of niet wordt gebruikt. Er zit helaas geen load balancing in die laadpalen.
 
Zeker in geval van driefasig laden. Hoewel ik voor de Allego's in België 3x19A aangeboden krijg als ik alleen laad.
Maar wat als er 1 voertuig met een enkefasige lader verbonden is. 1x32A lijkt me dan zonder meer mogelijk.
 
Last edited:
  • Disagree
Reactions: JosPMC
Mijn ervaring met publieke laadpalen beperkt zich tot hoofdzakelijk Amsterdam. Mijn ervaring is dat wanneer er al een andere auto (enkel of drie fase en de laadsessie loopt nog) de laadsnelheid zich dan beperkt tot 3x12A. Wel heb ik sinds een aantal maanden in Amsterdam (laadpleintje bij het Raamplein) wanneer ik alleen aan de dubbele paal sta 3x24A. Maar bij andere palen van het zelfde type in de stad is het gewoon 3x16A als ik er alleen sta.
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Dat de driefasige lader er komt is voor de I-pace een goede zaak. Maar het is toch opmerkelijk dat bijna alle recente EVs voor een enkelfasige lader kiezen. In de VS en bjjna overal buten Europa is een driefasige aansluiting thuis onbestaande. In Nederland is het blijkbaar eerder de regel maar nogal wat van mijn Nederlandse klanten hebben 1x40A. In België heeft minder dan de helft van de huizen een driefasige aansluiting en dan nog vaak zonder neuter. Voor thuisladen valt er dus wel iets te zeggen voor een enkelfasige lader.
Tesla heeft eigenlijk drie enkelfasige laders die zo geschakeld zijn dat ze op een driefasig net driefasig kunnen laden. Op een enkelfasig net worden de drie laders zo geschakeld dat de stroom zich verdeelt waardoor toch @32A kan geladen worden met de op 24A begrensde enkelfasige laders.
Wie echt 32A enkelfasig kan laden, zoals bijna iedereen met een enkelfasige aansluiting icm een slimme lader, krijgt de wagen moeiteloos vol op een nacht.
Klopt. In de huidige woning hebben we 1x40A. Maar zodra we onze nieuwe woning aankopen, zal ik willen "upgraden" naar 3x35A (ivm 2x EV's en een WP).
 
Ik zal niet te veel in detail gaan, maar we gaan uiteindelijk naar een DC grid. ABN AMRO gebouw in Adam is bv al DC uitgevoerd. Pak voorbeeld zonnepanelen. We gaan het omzetten van DC naar AC en weer van AC naar DC om de batterijen te laden. Nagenoeg alles werkt op DC. Maar ik haakte met name in op het thuisladen. Daar is een oplossing voor met een DC lader aan de muur. Onderweg heb je o.a. Fastned en consorten voor DC laden. Dat is zeker nog niet op niveau van het supercharger netwerk, maar een kwestie van tijd. Degene die in 2013 zoals ik hun eerste model S kregen weten nog hoe het behelpen was op langere reizen in het begin.
Tja, als we naar een DC net gaan (ver nadat onze huidige auto’s zijn afgeschreven) dan heeft een DC omvormer/lader thuis al helemaal geen nut. Dat argument begrijp ik dus niet.
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Voor publieke laadpalen is het zeker een nadeel.
Weet iemand wat een dubbele 11 kW paal, zoals die van Allego, dus 3x16A, doet wanneer slechts 1 voertuig is aangesloten? Geeft die dan 32A enkelfasig en bij een tweede enkelfasig voertuig ook daar 32A maar dan op een andere fase?
Op 22 kW laadpalen haalt de I-Pace dan 7,5 kW terwijl een Tesla daar 16,5 kW laadt. De Zoe en sommige Tesla's van de eerste generatie, de BYD taxi's en de Smart (dacht ik) laden er 22 kW.

2x11kW duo laadpalen zijn op beide aansluitingen max 3x16A.
Als er twee auto’s aan staan te laden met beide een enkelfasige lader krijgen ze allebei 1x16A (faserotatie).
In Amsterdam zijn de palen vaak aangesloten op een 3x25A netaansluiting, als er aan een kant een auto aankoppelt met een 3fase lader krijgt deze dan 3x12A en de andere kant (i-Pace) slechts 1x12A.
Er zit inderdaad geen interne loadbalancing in dus ook als er aan de andere kant geen auto aangesloten is krijg je maar 3x16A, niet 3x25. Als er aan de andere aansluiting een auto staat die al klaar is met laden krijg je ook nog steeds maar 3x12A.
Aanbeveling van NKL is tegenwoordig wel om publieke laadpalen van intern loadbalancing te voorzien.
 
Last edited:
Ok. Dan gebruikt men de mogelijkheden sub-optimaal. Je zou met diezelfde aansluiting perfext 24A enkelfasig kunnen geven aan twee enkelfasig ladende voertuigen 1 keer 24A aan voertuig 1 op fase 1 en een tweede keer 24A aan voertuig 2 op fase 3 bv.
 
Björn Nyland heeft een korte verbruikstest gedaan met de i-Pace: 235wh/Km tov de S: 190wh/Km en de X: 220wh/Km.
Wat mij opvalt aan de video van Bjorn is dat de weergegeven snelheid afwijkt van de gps snelheid. 94 km/h is in werkelijkheid 90 km/h.
Dat zou betekenen dat de meeste verbruikstesten die nu opduiken er nog ongeveer 5% naast zitten. Behalve die waarbij met meerdere types tegelijkertijd gereden wordt, zoals die van Hans.
 
Klopt, de wet geeft aan dat een auto geen lagere snelheid mag aangeven dan de werkelijkheid. Tesla zit er heel dicht tegenaan, maar de meeste merken houden een marge aan van minimaal 5%.
Mijn punt is dus ook dat wanneer je een verbruikstest doet en daarbij een verbruik aangeeft bij een gemiddelde snelheid, je wel de werkelijke gemiddelde snelheid moet nemen en niet dat wat je auto aangeeft. In de praktijk kan dit dus al snel 5% afwijken en daarmee de testresultaten beïnvloeden.
Het meest betrouwbare is dus een test waarmee je met verschillende merken en types auto (liefst meerdere) hetzelfde stuk rijdt en het verbruik meet.
 
Ik vraag mij af of jullie in je ICE tijdperk ook zo met cijfertjes bezig waren?
Als ik een auto koop dan moet hij aan enkele praktische voorwaarden voldoen maar voor de rest moet ik het een mooie en degelijke auto vinden. Ik heb nooit op een liter/100km meerverbruik gekeken en dan toch voor een model gekozen die het minste verbruikt maar minder graag zie. Beetje zoals jullie nu bezig zijn, met de I-Pace kom je 335km ver mee en de S 380km. Voor 90% van de mensen maakt het ook geen moer uit tenzij je echt veel km's moet doen. Persoonlijk zou 250km al ruim voldoende zijn. Ik wil maar zeggen dat voor de doorsnee klanten die gewoon naar een showroom stappen van hun vertrouwde merk de cijfertjes geen rol gaan spelen. De EV modellen van de grote merken gaan een succes zijn zelfs al gaan ze niet kunnen tippen aan Tesla maar zo zitten mensen nu in elkaar. Kijk na die sjoemel affaire van VW, ze hebben hebben daar allerminst klanten mee verloren. De I-pace zal verkopen aan hun trouwe basis in de aantallen zoals ze nu bij Jaguar jaarlijks verkopen gaan niet plots overschreden worden. Voor mij voldoet de M3 nog altijd aan wat ik van een auto verwacht, mooie sportieve lijn, 4 deuren voor de kindjes en een redelijke koffer voor hun sportgerief.
 
Ik vraag mij af of jullie in je ICE tijdperk ook zo met cijfertjes bezig waren?
Als ik een auto koop dan moet hij aan enkele praktische voorwaarden voldoen maar voor de rest moet ik het een mooie en degelijke auto vinden. Ik heb nooit op een liter/100km meerverbruik gekeken en dan toch voor een model gekozen die het minste verbruikt maar minder graag zie. Beetje zoals jullie nu bezig zijn, met de I-Pace kom je 335km ver mee en de S 380km. Voor 90% van de mensen maakt het ook geen moer uit tenzij je echt veel km's moet doen. Persoonlijk zou 250km al ruim voldoende zijn. Ik wil maar zeggen dat voor de doorsnee klanten die gewoon naar een showroom stappen van hun vertrouwde merk de cijfertjes geen rol gaan spelen. De EV modellen van de grote merken gaan een succes zijn zelfs al gaan ze niet kunnen tippen aan Tesla maar zo zitten mensen nu in elkaar. Kijk na die sjoemel affaire van VW, ze hebben hebben daar allerminst klanten mee verloren. De I-pace zal verkopen aan hun trouwe basis in de aantallen zoals ze nu bij Jaguar jaarlijks verkopen gaan niet plots overschreden worden. Voor mij voldoet de M3 nog altijd aan wat ik van een auto verwacht, mooie sportieve lijn, 4 deuren voor de kindjes en een redelijke koffer voor hun sportgerief.

De realiteit van een electrische auto is: dat je hem kunt laden terwijl hij stilstaat is het grote voordeel, dat je erop moet wachten als je MOET laden blijft het nadeel. En de impact van niet opletten - bijvoorbeeld even vergeten op te laden - is nou eenmaal groter dan van een benzine auto: even een jerrycan electronen halen is er nou eenmaal niet bij. Dus ja: range, laadsnelheid en laadinfrastructuur is enorm belangrijk.
Vooralsnog belangrijker dan afwerking imo.
Zet een iPace met 250km range en een andere auto (geen Tesla), zelfde prijs, mindere afwerking maar 600km range naast elkaar en ik gok dat 80-90% van de mensen voor de laatste kiest.
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
Ik vraag mij af of jullie in je ICE tijdperk ook zo met cijfertjes bezig waren?
Als ik een auto koop dan moet hij aan enkele praktische voorwaarden voldoen maar voor de rest moet ik het een mooie en degelijke auto vinden. Ik heb nooit op een liter/100km meerverbruik gekeken en dan toch voor een model gekozen die het minste verbruikt maar minder graag zie. Beetje zoals jullie nu bezig zijn, met de I-Pace kom je 335km ver mee en de S 380km. Voor 90% van de mensen maakt het ook geen moer uit tenzij je echt veel km's moet doen. Persoonlijk zou 250km al ruim voldoende zijn. Ik wil maar zeggen dat voor de doorsnee klanten die gewoon naar een showroom stappen van hun vertrouwde merk de cijfertjes geen rol gaan spelen. De EV modellen van de grote merken gaan een succes zijn zelfs al gaan ze niet kunnen tippen aan Tesla maar zo zitten mensen nu in elkaar. Kijk na die sjoemel affaire van VW, ze hebben hebben daar allerminst klanten mee verloren. De I-pace zal verkopen aan hun trouwe basis in de aantallen zoals ze nu bij Jaguar jaarlijks verkopen gaan niet plots overschreden worden. Voor mij voldoet de M3 nog altijd aan wat ik van een auto verwacht, mooie sportieve lijn, 4 deuren voor de kindjes en een redelijke koffer voor hun sportgerief.

Ik ben het wel een beetje eens met @Hayden .

Bij de ICE heb je ook mensen die kunnen genieten van een V6/V8 benzineslurper en geen enkele moeite hebben minimaal 1x per week bij de pomp te staan.
Zelf reed ik hiervoor een Audi A6 3.0 TDI 'gewoon omdat het kon' en genoot ook van elke rit. Ondanks kosten + # tankbeurten.
Vanwege iets meer milieuvriendelijkheid ben ik nu extra blij met m'n Tesla en hoop wat gedane schade teniet te doen :).

Zo zal bij EV's ook gekozen gaan worden voor 'mooi' vs 'efficient'. Smaken verschillen nu eenmaal.
Natuurlijk heeft ook @robertvg gelijk dat 'efficient' bij een EV veel frustratie bij 'moeten wachten' bij laden voorkomt. En dat zal bij een EV net wat meer meewegen in de keuzeafweging.

We moeten blij zijn dat er steeds meer te kiezen valt.
Als je het zelf prima vindt een boel geld uit te geven voor een fraaie wagen en 'm toch niet gebruikt voor autovakanties moet dat gewoon kunnen.
Als alle automakers op precies dezelfde eigenschappen van een EV focussen wordt het ook maar een saaie boel.

Hoe meer keuze in EV's met verschillende eigenschappen hoe meer mensen in een EV van hun keuze gaan rijden!
De marktwerking (+ politiek :confused:) zorgt zelf wel voor de juiste richting van hoe de EV zich gaat ontwikkelen.
 
  • Like
Reactions: Riestad