Ik vraag mij af of jullie in je ICE tijdperk ook zo met cijfertjes bezig waren?
Als ik een auto koop dan moet hij aan enkele praktische voorwaarden voldoen maar voor de rest moet ik het een mooie en degelijke auto vinden. Ik heb nooit op een liter/100km meerverbruik gekeken en dan toch voor een model gekozen die het minste verbruikt maar minder graag zie. Beetje zoals jullie nu bezig zijn, met de I-Pace kom je 335km ver mee en de S 380km. Voor 90% van de mensen maakt het ook geen moer uit tenzij je echt veel km's moet doen. Persoonlijk zou 250km al ruim voldoende zijn. Ik wil maar zeggen dat voor de doorsnee klanten die gewoon naar een showroom stappen van hun vertrouwde merk de cijfertjes geen rol gaan spelen. De EV modellen van de grote merken gaan een succes zijn zelfs al gaan ze niet kunnen tippen aan Tesla maar zo zitten mensen nu in elkaar. Kijk na die sjoemel affaire van VW, ze hebben hebben daar allerminst klanten mee verloren. De I-pace zal verkopen aan hun trouwe basis in de aantallen zoals ze nu bij Jaguar jaarlijks verkopen gaan niet plots overschreden worden. Voor mij voldoet de M3 nog altijd aan wat ik van een auto verwacht, mooie sportieve lijn, 4 deuren voor de kindjes en een redelijke koffer voor hun sportgerief.
Ik ben het wel een beetje eens met
@Hayden .
Bij de ICE heb je ook mensen die kunnen genieten van een V6/V8 benzineslurper en geen enkele moeite hebben minimaal 1x per week bij de pomp te staan.
Zelf reed ik hiervoor een Audi A6 3.0 TDI 'gewoon omdat het kon' en genoot ook van elke rit. Ondanks kosten + # tankbeurten.
Vanwege iets meer milieuvriendelijkheid ben ik nu extra blij met m'n Tesla en hoop wat gedane schade teniet te doen
.
Zo zal bij EV's ook gekozen gaan worden voor 'mooi' vs 'efficient'. Smaken verschillen nu eenmaal.
Natuurlijk heeft ook
@robertvg gelijk dat 'efficient' bij een EV veel frustratie bij 'moeten wachten' bij laden voorkomt. En dat zal bij een EV net wat meer meewegen in de keuzeafweging.
We moeten blij zijn dat er steeds meer te kiezen valt.
Als je het zelf prima vindt een boel geld uit te geven voor een fraaie wagen en 'm toch niet gebruikt voor autovakanties moet dat gewoon kunnen.
Als alle automakers op precies dezelfde eigenschappen van een EV focussen wordt het ook maar een saaie boel.
Hoe meer keuze in EV's met verschillende eigenschappen hoe meer mensen in een EV van hun keuze gaan rijden!
De marktwerking (+ politiek
) zorgt zelf wel voor de juiste richting van hoe de EV zich gaat ontwikkelen.