Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
Als Mercedes zegt dat EV-rijden voorlopig niets voor lange afstand is, baseren ze zich op bepaalde cijfers. Duitsland is een groot land met flinke afstanden. Even naar een andere stad rijden is daardoor net iets anders dan in België of Nederland.
Men moet trouwens ook vaststellen dat Tesla moeite heeft om precies in Duitsland voet aan de grond te krijgen. De verkoop van EV's in Duitsland in 2018 geeft onderstaand plaatje. Voor 2017 trouwens ongeveer hetzelfde. Conclusie moet zijn dat er iets maakt dat Duitsers ook de Tesla's niet zien als een waardig vervanger van de eigen autobahn-modellen. Aan de laadinfrastructuur zal het niet liggen, want die vind ik in Duitsland goed uitgewerkt. Met het welvaartsniveau is ook niets mis. De liefde voor dure wagens is ook aanwezig. Ik vermoed dat de incentives er minder op het zakelijk segment gericht zijn en dan waarschijnlijk toch de perceptie dat EV niet geschikt is voor de lange Strecke.

Ik ben het er niet mee eens dat Jaguar en Mercedes niet met overtuiging aan hun EV's begonnen zijn. Er is flink wat publiciteit en de geïnvesteerde middelen zijn aanzienlijk. De promotiecampagne bij de lancering van de i-Pace was in elk geval klasse.
Verder klopt het dat de hogere luchtweerstand een negatieve invloed heeft op het bereik, maar voor heel wat klanten zal dat hooguit enkele keren per jaar een noemenswaardig tijdverschil maken. Voor mezelf zie ik alleen voor de jaarlijkse wintersportvakantie enig ongemak, ook met een Tesla trouwens. Die reis wil je namelijk zo snel als mogelijk maken, zowel heen als terug.
View attachment 334583

Ik ben met je eens dat Jaguar zijn best doet om de i-Pace in de markt te zetten.
Wat Mercedes doet is m.i. een aanfluiting. Ze pakken slechts een bestaande carrosserie, een GLC, en zetten daar een elektrische aandrijving in. Ze doen nauwelijks iets om de luchtweerstand te verlagen. Zo moet een EV wel mislukken.
Daar is Mercedes ook wel eerlijk in door de zeggen dat de EQC niet geschikt is voor de Autobahn.
Dan blijft een dure boodschappenwagen over omdat voor langere snelle ritten toch nog een GLC op benzine nodig is.
 
Hans ik waardeer je roze Tesla bril en Tesla doet echt heel veel dingen goed.
Ik heb alleen geen P100D van 170K€ maar een eenvoudige 75D van 95K€.

Ik heb het niet over het wegvallen van vermogen als 2e keer van 130 naar 200 accelereert dat doet hij dan nog steeds veel sneller dan een ICE van de helft van het geld en dus heb ik dat ook niet benoemd. Ik heb het puur en alleen over het totaal niet meer strak sturen bij 200 plus.

Ja het accelereren naar 200 plus gaat ook met de 75D, zelfs met vermogensbeperking door overhitting nog steeds snel, zo snel dat je verbaasde blikken ziet vanuit een RS6 of C63 AMG.

Dit is echter maar één deel van het verhaal en het is jammer dat je door je roze bril steeds waar het om gaat negeert en er dingen bij haalt die ik helemaal niet stel. Nergens overdrijf ik als het op het niet strak sturen van de S aan komt.

Uiteindelijk resteert dat (in jouw beleving) een Model S minder strak stuurt dan een ... vul maar in. bij snelheden van 200 km/uur +. Daar geef ik je dan gelijk in, bij gebrek aan wetenschap want ik heb in al mijn Tesla jaren hooguit een keer of vier de 200 aangetikt voor een paar seconden, maar dat illustreert ook dat het maar om één deel van het verhaal gaat, naar mijn mening niet het belangrijkste.

En ach, die roze bril, ik ben er aan gewend en troost me met de gedachte dat ik ondanks die bril redelijk goed argumenteer :)
Nu verder Jaguar en daar kun je mij echt niet een roze bril toedichten ;)
 
  • Helpful
Reactions: jordy5
Ik denk dat het geen voet aan de grond krijgen ook met andere zaken te maken heeft.

In Duitsland wil men relaxed 200 plus kunnen rijden de mijn ervaring met de Tesla is dat dit redelijk onveilig aanvoelt in een Tesla terwijl veel kleinere Duitse auto's dit fluitend doen.

Mijn 3 serie reed met 235 op de klok super strak waarbij je zo het stuur zou kunnen loslaten (niet doen natuurlijk) en met de Tesla heb ik twee handen stevig aan het stuur nodig om hem met 200 binnen het baantje te houden. Volgens het SeC is er niets aan de hand met de auto.
Wellicht komt dit ook door de TO (Tesla Only) banden want mijn loaner met dezelfde (niet TO) banden lijkt strakker te rijden maar geeft wel weer meer bandengeluid. Ik heb hem alleen nog niet echt snel kunnen rijden. Ik begreep de TO banden een extra schuimvulling hebben om het geluid te dempen.

Auto's met een uitstekende aërodynamische vorm zijn gevoeliger voor verschillen in windsterkte en richting. Dat geldt overigens voor ieder voertuig dat aërodynamisch beter gevormd is. Hoe slechter de aërodynamica van een auto is, een 3 serie BMW is er zo een, hoe makkelijker deze weerstand kan bieden aan die verschillen in windsterkte en richting. Die auto's rijden beter rechtdoor omdat ze de wind als het ware uit elkaar scheuren.

Tesla heeft een multi-link ophanging achter en een double wishbone voor. Dat is echt uitstekend.

Aërodynamisch excellent vormgegeven gestroomlijnde fietsen, zoals deze op dit moment in Battle Mountain in de VS wereldrecords van boven 140 km/u bereiken, zijn bij windsnelheden van 2 Bft al niet meer te gebruiken.

De aërodynamische topresultaten die Tesla weet te bereiken hebben dus op dit punt een prijs.
Mijn ervaring is dat je bij hoge snelheden de Tesla gewoon wat ruimte moet geven en niet krampachtig in het midden van de rijbaan moet willen houden. Hij gaat soms wat naar links en dan weer naar rechts. Maar per saldo gewoon rechtdoor. En AP doet dit gewoon uitstekend.

Als je je realiseert waardoor dit verschil in 'strak' rijden wordt veroorzaakt heb je er hopelijk ook meer begrip voor.
Tenslotte rijdt een Tesla op 19" banden nooit zo strak als één op 21" Michelin Pilot Super Sport banden.
 
Last edited:
file.php


3 phase laden AC komt eraan bij Jaguar in 2019.
 
Dit is echter maar één deel van het verhaal en het is jammer dat je door je roze bril steeds waar het om gaat negeert en er dingen bij haalt die ik helemaal niet stel. Nergens overdrijf ik als het op het niet strak sturen van de S aan komt.
Dat klopt. Mijn BMW's reden veel fijner bij die snelheid. Ik vind dat mijn V60 op die snelheden minder correcties nodig heeft dan mijn MS. Al kan dat wel aan uitlijning, banden, etc liggen. Maar ik hoor vaker deze geluiden.
 
Uiteindelijk resteert dat (in jouw beleving) een Model S minder strak stuurt dan een ... vul maar in. bij snelheden van 200 km/uur +. Daar geef ik je dan gelijk in, bij gebrek aan wetenschap want ik heb in al mijn Tesla jaren hooguit een keer of vier de 200 aangetikt voor een paar seconden, maar dat illustreert ook dat het maar om één deel van het verhaal gaat, naar mijn mening niet het belangrijkste.

En ach, die roze bril, ik ben er aan gewend en troost me met de gedachte dat ik ondanks die bril redelijk goed argumenteer :)
Nu verder Jaguar en daar kun je mij echt niet een roze bril toedichten ;)
Ik vind dat met die argumentatie wel meevallen, meestal haal je er 1000 andere dingen bij tot je niet meer verder wil gaan of je gaat niet meer in op een stelling die je doet waar mensen op reageren en je vervolgens niet meer op reageert en in de bubbel blijft zitten. Misschien moet je eens oefenen met argumenteren met positieve berichten over een ander merk, zo leerde ik het ook op de school.
 
Ik vind dat met die argumentatie wel meevallen, meestal haal je er 1000 andere dingen bij tot je niet meer verder wil gaan of je gaat niet meer in op een stelling die je doet waar mensen op reageren en je vervolgens niet meer op reageert en in de bubbel blijft zitten. Misschien moet je eens oefenen met argumenteren met positieve berichten over een ander merk, zo leerde ik het ook op de school.

Ik zou zeggen, reik ze maar aan, dan ga ik ermee aan de slag. Voorlopig is het huilen met de pet op en dat weet je natuurlijk ook best. Op een gegeven moment heb ik gezegd wat ik wil zeggen en komen we in een tredmolen. Dat ik het moment waarop ik de stekker eruit trek. Er is meer dan dit forum, waar ik overigens best tijd en energie in wil steken, daar twijfelt niemand aan, maar het moet wel ergens over blijven gaan.
 
Ik zou zeggen, reik ze maar aan, dan ga ik ermee aan de slag. Voorlopig is het huilen met de pet op en dat weet je natuurlijk ook best. Op een gegeven moment heb ik gezegd wat ik wil zeggen en komen we in een tredmolen. Dat ik het moment waarop ik de stekker eruit trek. Er is meer dan dit forum, waar ik overigens best tijd en energie in wil steken, daar twijfelt niemand aan, maar het moet wel ergens over blijven gaan.
Zoals ik zei, de oefening is dus dat je ze zelf gaat aanreiken.

Prima als je geen discussies wil afmaken, ik snap dat het niet eeuwig door kan gaan, maar soms deponeer je of hele zonnige stellingen waar dan vervolgens niet over te praten valt of gewoon dingen die niet kloppen en waar je dan vervolgens niet meer op in gaat.

Ik vind dat jammer, het kan best wat wetenschappelijker en geargumenteerder soms, daar schiet Tesla ook meer mee op dan die roze bril en eeuwige positivisme.

En een Tesla model S rijdt echt ruk boven de 200. Ik heb de autobahn update op eigen kosten laten doen, wat scheelt maar nog niet super is. De model X heeft een fijnere wegligging alhoewel ik de 75D nog maar kort boven de 200 heb gehad aangezien ik toen een warme accu kreeg.
 
  • Like
Reactions: Bankroetlama
En een Tesla model S rijdt echt ruk boven de 200. Ik heb de autobahn update op eigen kosten laten doen, wat scheelt maar nog niet super is. De model X heeft een fijnere wegligging alhoewel ik de 75D nog maar kort boven de 200 heb gehad aangezien ik toen een warme accu kreeg.
Ik heb een model S 85D en hoewel het niet mijn gewoonte is om meer dan 200 km/h te rijden, heb ik totaal geen klachten over de wegligging bij de keren dat ik dat wel deed. Er zullen heus wel snelle Duitse auto’s zijn die het beter doen, maar ik vind de wegligging helemaal niet slecht, ook niet bij hoge snelheden.

Overigens vind ik (net als enkelen hiervoor) het rijgedrag van de auto boven 200 km/h totaal geen criterium voor een auto, en al helemaal niet voor een EV. Het is ook in Duitsland steeds minder mogelijk om dat soort snelheden te rijden, de wegen worden (ook daar) drukker en het aantal stukken met snelheidslimieten neemt ook toe. Range en snelheid van laden zijn m.i. veel belangrijker.
 
Zoals ik zei, de oefening is dus dat je ze zelf gaat aanreiken.

Prima als je geen discussies wil afmaken, ik snap dat het niet eeuwig door kan gaan, maar soms deponeer je of hele zonnige stellingen waar dan vervolgens niet over te praten valt of gewoon dingen die niet kloppen en waar je dan vervolgens niet meer op in gaat.

Ik vind dat jammer, het kan best wat wetenschappelijker en geargumenteerder soms, daar schiet Tesla ook meer mee op dan die roze bril en eeuwige positivisme.

En een Tesla model S rijdt echt ruk boven de 200. Ik heb de autobahn update op eigen kosten laten doen, wat scheelt maar nog niet super is. De model X heeft een fijnere wegligging alhoewel ik de 75D nog maar kort boven de 200 heb gehad aangezien ik toen een warme accu kreeg.

Mijn "zonnige" stellingen zijn en blijven zonnig want het is bepaald geen onzin. Ik ben in de afgelopen jaren uitermate kritisch geworden op alles wat er op EV gebied wordt beweerd en (vooral niet) gepresteerd en zit redelijk diep in de materie. En ik ben vasthoudend en ga niet mee met allerlei verhandelingen die niet zijn terug te voeren op feiten. Er is daarnaast veel prutswerk gaande en dat relativeer ik op mijn manier.
Als dat zo lastig voor je is, kennelijk is dat iets persoonlijks, dan lees je ze toch niet?
En als het kennelijk doorslaggevend moet gaan over al dan niet goed weggedrag boven 200 km/uur dan ben ik weg.

En je speeltje: Ook met de beste wil ter wereld kom ik niet verder dan inderdaad "ze hebben het in ieder geval geprobeerd".
Ik ga niet in detail herhalen maar juist op de essentiële zaken die bij een EV tellen laat men het afweten.
Dat is het dus.
 
  • Like
Reactions: Edi99
Auto's met een uitstekende aërodynamische vorm zijn gevoeliger voor verschillen in windsterkte en richting. Dat geldt overigens voor ieder voertuig dat aërodynamisch beter gevormd is. Hoe slechter de aërodynamica van een auto is, een 3 serie BMW is er zo een, hoe makkelijker deze weerstand kan bieden aan die verschillen in windsterkte en richting. Die auto's rijden beter rechtdoor omdat ze de wind als het ware uit elkaar scheuren.

Tesla heeft een multi-link ophanging achter en een double wishbone voor. Dat is echt uitstekend.

Aërodynamisch excellent vormgegeven gestroomlijnde fietsen, zoals deze op dit moment in Battle Mountain in de VS wereldrecords van boven 140 km/u bereiken, zijn bij windsnelheden van 2 Bft al niet meer te gebruiken.

De aërodynamische topresultaten die Tesla weet te bereiken hebben dus op dit punt een prijs.
Mijn ervaring is dat je bij hoge snelheden de Tesla gewoon wat ruimte moet geven en niet krampachtig in het midden van de rijbaan moet willen houden. Hij gaat soms wat naar links en dan weer naar rechts. Maar per saldo gewoon rechtdoor. En AP doet dit gewoon uitstekend.

Als je je realiseert waardoor dit verschil in 'strak' rijden wordt veroorzaakt heb je er hopelijk ook meer begrip voor.
Tenslotte rijdt een Tesla op 19" banden nooit zo strak als één op 21" Michelin Pilot Super Sport banden.
Kan ik onderschrijven, heb in de jaren tachtig een, voor die tijd, zeer aërodynamische auto gereden: een Ford Sierra sedan. Bij hogere snelheden dweilde die gewoon over de weg. Mijn laatste ICE was een V70 van de voorlaatste generatie, geen voorbeeld van aërodynamica, maar kleefde, i.c.m. sportonderstel, op hoge snelheden aan de weg!
Bij mijn MS vind ik het bij 200+ ook niet relaxed rijden, er moet dan echt gewerkt worden maar echt fijn wordt het niet.
Maar ik mis het niet, zoals eerder aangehaald, ik rij met de MS beduidend rustiger, mijn vrouw is er heel blij mee!:rolleyes:
 
Last edited:
Mijn "zonnige" stellingen zijn en blijven zonnig want het is bepaald geen onzin. Ik ben in de afgelopen jaren uitermate kritisch geworden op alles wat er op EV gebied wordt beweerd en (vooral niet) gepresteerd en zit redelijk diep in de materie. En ik ben vasthoudend en ga niet mee met allerlei verhandelingen die niet zijn terug te voeren op feiten. Er is daarnaast veel prutswerk gaande en dat relativeer ik op mijn manier.
Als dat zo lastig voor je is, kennelijk is dat iets persoonlijks, dan lees je ze toch niet?
En als het kennelijk doorslaggevend moet gaan over al dan niet goed weggedrag boven 200 km/uur dan ben ik weg.

En je speeltje: Ook met de beste wil ter wereld kom ik niet verder dan inderdaad "ze hebben het in ieder geval geprobeerd".
Ik ga niet in detail herhalen maar juist op de essentiële zaken die bij een EV tellen laat men het afweten.
Dat is het dus.
Je bent prominent aanwezig op dit forum, dus dat niet lezen is nogal lastig, soms is het ook leuk om te lezen, alleen soms ook niet. Het is een forum dus volgens mij staat het me vrij om er op te reageren.

Zoals ik zei, is het vaak te roze of niet gestoeld op argumenten of feiten in tegenstelling tot wat je zelf denkt, tenminste dat denk ik te lezen uit bovenstaande post.
Of je moet je eerdere post serieus menen en een vergelijk tussen de cw waarde van een model S en die van een iPace te maken (sedan versus cross-over, andere hoogte, andere front oppervlakte) willen maken, wat feitelijk en wetenschappelijk echt een vergelijk van niks is. Dat is gewoon prutswerk.
Of de eerdere opmerkingen in de trend dat alle Jaguar kopers geen idee hebben wat ze kopen of waar ze aan beginnen en alleen maar slecht worden voorgelicht door Jaguar verkopers.

Je gaat niet mee op verhandelingen die niet terug te voeren zijn op feiten schrijf je maar je creëert wel verhandelingen die niet op feiten gestoelt zijn. Ik vind niet dat je daarmee dit forum recht doet of het merk Tesla. Eeuwig argumenten blijven verzinnen om maar te kunnen blijven roepen dat Tesla de beste is, is leuk, maar er blijft een publiek wat geen Tesla wil en er blijkbaar mee kan leven of om minder range te hebben of om er niet mee op vakantie te gaan.

Vandaar mijn opmerking; ik vind het jammer dat het niet wat meer wetenschappelijk en feitelijk is.

Dit is niks persoonlijks, alleen je gedeponeerde stellingen op dit forum zijn soms zo onwaar dat ik er moeite mee heb er niet op te reageren.

Met betrekking tot mijn speeltje (ik heb er geen besteld of gekocht maar goed): ze hebben het geprobeerd, binnen hun merkwaarde, met behoud van hun merkbeleving, en ze hebben er ontiegelijk veel van verkocht.
Heeft hij minder range dan de huidige Tesla’s, geen supercharger netwerk en en een slechtere cw waarde? Jep.
Blijkbaar, gezien de verkoopcijfers zijn er een hele boel mensen die niet alleen daar naar kijken maar ook naar hoe het in elkaar zit, dat je binnen een normale termijn je schade kan laten herstellen, etc.

Je hebt eerder geschreven niks om hoge snelheid te geven en dat het onverstandig is in 1x ergens naar toe te rijden, maar twittert vervolgens wel hoe je met 150 naar Basel bent geblazen en hoe snel dit wel niet ging. Dat zijn precies de dingen die ik niet met elkaar vind stroken in je argumentatie. Het is wit, het is zwart, als het maar positief voor Tesla is.

Ik heb niet voor niets een bedrag ingezet op je tomeloze enthousiasme dat de model 3 nog dit jaar hier zou zijn bij de Tesla stores, ik zou zeggen: put your money where your mouth is, al is het maar voor 1 euro of 50 cent.

De opmerking over het 200 rijden was een inhaak op de andere posts in dit draadje, ik zal er voortaan een losse reactie van maken.
Ik ben het in dit geval eens met de andere schrijvers dat het niet goed gesteld is met de stabiliteit is van de model S bij hogere snelheden. Of dit voor jou persoonlijk belangrijk is, maakt niet zo veel uit. Het is een minpuntje voor de auto.
 
Last edited:
Heren...Let's agree to disagree.
Dit laatste woord willen hebben maakt het er hier op het forum niet gezelliger op, de discussie ook niet beter. Beiden hebben andere inzichten en meningen. Proberen elkaars te overtuigen is prima, maar als duidelijk is dat dat m niet gaat worden is het wel klaar.

Weer even ontopic. Iemand enig idee of de auto's nu al worden uitgeleverd? Ben straks erg benieuwd naar de ervaringen van de nieuwe eigenaren. Hopelijk ervaren zij de punten die we hier op het forum als kritiek noemen niet als een probleem en hebben we er in Nederland weer enkele 1000-en ev liefhebbers bij.
Ook benieuwd hoeveel ze er dit jaar nog denken te gaan uitleveren in Nederland.