Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
Een maand geleden er 1 mogen aanschouwen en in rijden. Interieur is natuurlijk heel Europees en ziet er goed uit, maar toch wel heel krap van binnen. Auto is van binnen kleiner dan hij oogt. Hij rijdt wel prima vanwege de lage center of gravity, maar toch vind ik een Tesla wat beter rijden.

Over de software kan ik niet veel zeggen want dat was echt om te huilen en buggy aangezien het volgens mij nog prototype was. Navigatie en menuutjes waren verre van intuïtief, en de auto gaf 3/4 groen (batterijstatus) aan terwijl hij 30% vol was. Wat ik wel erg mooi vond was de visuele indicatie op een ver uitgezoomde landkaart hoe ver je met de huidige accustatus kan komen: wit voor bereikbaar en dan een zwarte rand met grijs gebied voor onbereikbaar (terwijl Tesla alleen met grijs/rood laat zien welke superchargers je kan bereiken).
 
Een maand geleden er 1 mogen aanschouwen en in rijden. Interieur is natuurlijk heel Europees en ziet er goed uit, maar toch wel heel krap van binnen. Auto is van binnen kleiner dan hij oogt. Hij rijdt wel prima vanwege de lage center of gravity, maar toch vind ik een Tesla wat beter rijden.

Over de software kan ik niet veel zeggen want dat was echt om te huilen en buggy aangezien het volgens mij nog prototype was. Navigatie en menuutjes waren verre van intuïtief, en de auto gaf 3/4 groen (batterijstatus) aan terwijl hij 30% vol was. Wat ik wel erg mooi vond was de visuele indicatie op een ver uitgezoomde landkaart hoe ver je met de huidige accustatus kan komen: wit voor bereikbaar en dan een zwarte rand met grijs gebied voor onbereikbaar (terwijl Tesla alleen met grijs/rood laat zien welke superchargers je kan bereiken).

Zo'n cirkel hebben we ook in de Leaf 1. Behalve dat het leuk oogt zegt het niet veel want het houdt geen rekening met wegen of bijvoorbeeld een kanaal ertussen. Het speelt natuurlijk als je op lange trip bent een rol en dan zie ik toch voordelen bij tonen van SuC's binnen daadwerkelijk bereik. Maar heb woensdagavond Jaguar gezien en het is best een mooie auto met verfrissend design. Alleen de twee punten waar het altijd om gaat en waar de eerste twee vragen aan ons over gaan, laden en bereik, hebben ze niet onderkend.
 
Zo'n cirkel hebben we ook in de Leaf 1. Behalve dat het leuk oogt zegt het niet veel want het houdt geen rekening met wegen of bijvoorbeeld een kanaal ertussen. Het speelt natuurlijk als je op lange trip bent een rol en dan zie ik toch voordelen bij tonen van SuC's binnen daadwerkelijk bereik. Maar heb woensdagavond Jaguar gezien en het is best een mooie auto met verfrissend design. Alleen de twee punten waar het altijd om gaat en waar de eerste twee vragen aan ons over gaan, laden en bereik, hebben ze niet onderkend.

Ik blijf het vreemd vinden dat Jaguar dat zo heeft laten lopen... je ziet dat ook terug in de software in de auto vwb laadpunten - amper besef van waar men mee bezig was...het lijkt er op dat ze een auto hebben gemaakt zoals ze dat altijd hebben gedaan, maar dan alleen elektrisch ipv fossiel aangedreven.
 
Ik vind dat Jaguar iets moois heeft neergezet met de i-Pace. Geen kopie van de Model S of X, echt een onderscheidend model en toch herkenbaar als Jaguar door de neus en grille.
Hoe het rijdt en aanvoelt heb ik nog niet mogen ervaren, dus daar kan ik niets over zeggen.
Ik heb al uit betrouwbare bron vernomen dat het verbruik hoger is dan van Tesla's en dat wordt nu dus ook door Autoweek bevestigd.
De prijs is ook redelijk concurrerend met Tesla, dus ik vermoed dat er dit jaar heel wat verkocht zullen worden.

Het hogere verbruik i.c.m. met het gemis van een Tesla Supercharger netwerk houden mij vooralsnog tegen..
 
Ik heb er een tijdje in gereden. Echt een prima wagen. Mooi design, mooie afwerking, etc.

Ruimte viel wel tegen.

Ik ben enorm blij met mijn tesla, maar het is bij mij niet zo dat ik hoop dat de ev’s van andere merken slechter zijn puur omdat ik een tesla heb.

Ik denk dat het in zijn algemeenheid gewoon goed is dat ook Audi, Porsche etc hun ev productie zo snel mogelijk starten. Hoe minder ICE’s hoe beter. Wat dat betreft vind ik het mooi dat de Ipace er nu al is.
 
het lijkt er op dat ze een auto hebben gemaakt zoals ze dat altijd hebben gedaan, maar dan alleen elektrisch ipv fossiel aangedreven.
Software is voor de andere merken absoluut niet een prioriteit, net zoals software op dumb phones en de eerste smartphones ook niet een prioriteit waren. En toen kwam er iemand die besefte dat op goeie hardware heel goeie software moet zitten.

Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren vooraleer de consument door heeft dat ie 3 seconden wachten op respons van zijn navigatiesysteem niet hoeft te pikken.

Ik vond ook het instrumentenpaneel van de I-Pace lelijk. Links en rechts een rechthoek... Het is software, daar kan je toch iets veel leukers en mooier van maken...

6-jaguar-i-pace-ev400-uk-fd-instrument-cluster.jpg


Screenshot 2018-08-24 at 22.55.04.png
 
  • Like
Reactions: FVO
Vriend Bjorn Nyland (EV/Tesla Youtuber extraordinaire) heeft gisteren even mogelijk rijden in die Jag. Vooral heel dorstige auto. Let wel de iPace is een CUV in het formaat Model 3, niet een SUV in de categorie "blauwe vinvis" zoals de Model X. Ook blijkt het plaatje van de auto zelf helemaal niets te doen. Bij Tesla zie je het autotje op je scherm ook zaken doen die in de werkelijkheid gebeuren...lampjes etc.

De iPace zit met zijn prijs in de X markt, in het formaat in de toekomstige Y markt...maar verbruikt meer energie /km dan de veel grotere X.

Ook is de BMS het enige onderdeel (naar verluid) dat via een OTA update aangepakt kan worden.

Ik snap werkelijk niet waarom mensen deze auto bestellen en geen S of X. Behalve uiterlijk en merk? Ik zou zakelijk nog eerder een Model 3 gaan rijden. Ja, dan maar een stukje minder voordeel met de bijtelling, maar veel meer "auto" dan deze.

Een leuk aangeklede iPace is 90k, een Model 3 AWD LR met EAP zal 70k kosten ongeveer:

Bijtelling:

Jaguar: € 3600 -> € 120 per maand (40% inkomstenbelasting stelpost)
Model 3: € 6400 -> € 210 per maand

Voor die 9 tientjes per maand, rijd ik liever in een auto die ik als "eerste" auto kan gebruiken.

In september gaat Bjorn overigens een aantal dagen in de iPace rijden. Houd zijn youtube kanalen in de gaten als je echt praktijk zaken van die auto wilt weten ;).
 
Ik snap werkelijk niet waarom mensen deze auto bestellen en geen S of X. Behalve uiterlijk en merk? Ik zou zakelijk nog eerder een Model 3 gaan rijden. Ja, dan maar een stukje minder voordeel met de bijtelling, maar veel meer "auto" dan deze.
Argumenten waarom mijn vader de i-Pace verkiest boven de S:
  1. Hij is wat kleiner, praktischer
  2. Ze zijn maar met z’n 2-en, dus groot zat
  3. Range jammer maar niet zo belangrijk, voor Europese reizen met de auto gebruikt hij de S ook al niet
  4. Voor snelladen geld ‘t zelfde, rijdt geen 300+ km/dag. Snelladen is trouwens eenvoudig op te lossen door een DC-lader, ga ik op kantoor misschien voor de Kona installeren
  5. Het is een Jaguar, heeft ie voor de Tesla ook gehad
  6. Wat betere afwerking
  7. Handgrepen aan t plafond
  8. Iets hogere zit
  9. Prijs is niet zo belangrijk
  10. Half Nederland rijdt er vanaf volgend jaar niet in
In november verwacht ie m in ontvangst te mogen nemen
 
De range van de Jaguar is 78.3% van de 75D, zo las ik net op Facebook. Ik heb in de winter bij doorrijden in de spits en 90% laden 220km bereik. De Ipace dus maar 173 km. En in werkelijkheid minder want je wilt niet met 0 km aankomen op je bestemming. En aangezien het verbruik exponentieel toeneemt met de snelheid is hij dus totaal onbruikbaar als reisauto op de Duitse snelwegen. Kopers van deze auto hebben een kat in de zak gekocht. Jammer want we kijken uit naar concurrenten van Tesla!
De i-Pace is qua bereik een Tesla Model S60.
 
Waarom stelt Autoweek dat je niet lekker kan laden thuis (alleen enkele fase) en volgens Jaguar dat op 35km/hr gaat? (Ik haal 50km/h voor mn 75D). Of het is foute info of verkeerd geïnterpreteerd?

Info van Jaguar: Voor optimaal thuis opladen kunt u een goedgekeurde Jaguar thuislader laten installeren*. De I-PACE is uitgerust met een 7 kW enkelfase wisselstroom-boordlader**, die de auto 's nachts volledig kan opladen en per uur een actieradius tot wel 35 km kan toevoegen. Bij gebruik van een standaard stopcontact verloopt het opladen langzamer dan met een thuislader (tot 11 km actieradius per uur), maar is de laadsnelheid voldoende om het gemiddelde woon-werkverkeer van 22,6 km te dekken als de auto 's nachts wordt opgeladen.
 
Een Tesla kan geladen worden met een vermogen van 16.5 kW (3-fase) of 81 km uur uur. De uiteindelijke laadsnelheid, is afhankelijk van je netwerkaansluiting.
  • De meerderheid van huizen heeft een 3-fase netwerkaansluiting (3x25A). Hiermee kan tot 11 kW of 54 km/uur geladen worden, wat meer dan voldoende is om 's nachts helemaal op te laden.
  • 16.5 kW of 81 km per uur kan worden behaald als er meer vermogen beschikbaar is of als je een verzwaring van je netwerkaansluiting doet. Op m'n werk staat een 32A lader, daar haal ik dus 81 km per uur. In het begin kon je nog voor een tweede lader in de auto kiezen (2x11kW), waarmee je aan een 22kW/32A laadpunt 100 km /uur bij kan laden.
De I-Pace heeft slechts een 7kW 1phase lader in de auto.
Die 35 km/u is met de standaard 3x25A aansluitingen die wie in Nl hebben niet haalbaar, Daarvoor moet je eerst upgraden naar minimaal 32A (met hogere periodieke kosten) en dan moet je 1 fase ook nog volledig beschikbaar hebben voor de auto. Wellicht help dan een Maxem om toch nog aan een min of meer acceptabele snelheid te komen. Zo lang je overdag de accu maar beperkt leeg rijdt (dus je beperkt tot korte afstanden ("gemiddelde woon-werkverkeer van 22,6 km") is het op zich nog wel te doen..Het wordt al snel vervelend als je om zes uur vrijwel leeg thuiskomt en om 8 uur nog even naar een verjaardag wil van pakweg 40 heen en 40 terug..
 
  • Informative
Reactions: wooter