Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Als je voor hybride gaat, overweeg dan in ieder geval een WP waarbij je in een volgende stap naar Full Electric kunt gaan.

Je ketel hoeft met een warmtepomp veel minder te werken, zeg zo’n 85% minder. Goede kans dat ie t nog wel n flink aantal jaren gaat volhouden. Geeft je de ruimte om de investering even uit te stellen of zelfs later naar FE te gaan ipv een nieuwe cv erin te hangen.

Wij hebben hier sinds begin dit jaar een Quatt duo met alleen maar radiatoren in een jaren 20 huis (wel flink aangepakt op isolatie). Geen gasverbruik voor verwarmen meer gezien afgelopen half jaar.

Onze ketel is goed 13 jaar oud en mag nog even blijven hangen tot we hier de overstap naar FE maken.
Leuk dat je ook een Quatt hebt Roel! Dat is inderdaad de route die ik ook heb gekozen en hierboven benoemd.

Aandachtspunten:
Zorg voor een goede warmteafgifte, zodat je met een lage temperatuur van je water je huis warm kan houden, vloerverwarming of overbemeten radiatoren. Ik heb allebei.
Zorg voor een grote warmtepomp capaciteit die op een koude dag (met lagere COP) ook nog goede verwarming levert. Dan is de evt FE capaciteit ook kleiner.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: MikerG_MC and ERvee
Er zijn toch al CO2 heffingen. Je mag niet meer stimuleren dan de wat de snelheid van verandering aan kan. Want dan gaat het ten koste van de koopkracht. En verlies je de steun van de bevolking.

Forceren helpt niet. Er moet draagkracht zijn bij de bevolking.
Inderdaad. Exact de nuance die ik ook tracht te brengen. Het is veel complexer dan sommigen hier voorstellen alsof “moraliteit is een plicht” het klimaatprobleem “gisteren” zal oplossen.
 
Zorg voor een grote warmtepomp capaciteit die op een koude dag (met lagere COP) ook nog goede verwarming levert. Dan is de evt FE capaciteit ook kleiner.
Ik heb het omgedraaid: pomp berekend op 0 graden (scheelt de helft en aanzienlijk goedkoper qua installatie en verbruik). Cv in hybride (E-element kan ook) voor de 5-7 dagen vorst.

Dat domweg berekenen van installatie op -10 of zelfs -20 was 50 jaar geleden van toepassing. Aantal koude dagen is gehalveerd in 50 jaar en gem. komt de temp. al niet meer onder nul.
 
  • Like
Reactions: MikerG_MC
Ik heb het omgedraaid: pomp berekend op 0 graden (scheelt de helft en aanzienlijk goedkoper qua installatie en verbruik). Cv in hybride (E-element kan ook) voor de 5-7 dagen vorst.

Dat domweg berekenen van installatie op -10 of zelfs -20 was 50 jaar geleden van toepassing. Aantal koude dagen is gehalveerd in 50 jaar en gem. komt de temp. al niet meer onder nul.
Volgens mij bedoelen we bijna hetzelfde, tot vorst op een WP draaien. Een grotere WP kost relatief weinig extra (bij Quatt 3k voor een 6 kW en 3,5 voor een 12 kW all in) en bespaart ook aanschaf- en energiekosten als je de FE stap nog zou willen maken.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Volgens mij bedoelen we bijna hetzelfde, tot vorst op een WP draaien. Een grotere WP kost relatief weinig extra (bij Quatt 3k voor een 6 kW en 3,5 voor een 12 kW all in) en bespaart ook aanschaf- en energiekosten als je de FE stap nog zou willen maken.
Je verbruikt alleen stuk meer met zwaardere pomp (die kan meestal minder ver terug in vermogen. Maar ligt ook aan je huis (isolatie en afgiftesysteem), als die toch niet zover terug kan (omdat je gewoon altijd meer vermogen nodig hebt) maakt het niet uit. Ik kan terug naar 2kw afgifte en dat is heel vaak (voor- en najaar). En dan nog wil die weken pendelen (dus zou nog lager kunnen).

FE stap kan ook met e-element (is maar paar dagen vorst per jaar, tientjes werk).

Maar we denken hetzelfde...... niet te groot nemen op basis van temperaturen die nooit meer voorkomen in NL.
 
  • Like
Reactions: T-Rob
Je verbruikt alleen stuk meer met zwaardere pomp (die kan meestal minder ver terug in vermogen. Maar ligt ook aan je huis (isolatie en afgiftesysteem), als die toch niet zover terug kan (omdat je gewoon altijd meer vermogen nodig hebt) maakt het niet uit. Ik kan terug naar 2kw afgifte en dat is heel vaak (voor- en najaar). En dan nog wil die weken pendelen (dus zou nog lager kunnen).

FE stap kan ook met e-element (is maar paar dagen vorst per jaar, tientjes werk).

Maar we denken hetzelfde...... niet te groot nemen op basis van temperaturen die nooit meer voorkomen in NL.
Om er nog een parameter in te gooien: als je een houtkachel hebt staan voor de sfeer zoals wij, kun je ook die paar echt koude dagen even wat hout branden (zolang het mag natuurlijk 😊 )
 
Om er nog een parameter in te gooien: als je een houtkachel hebt staan voor de sfeer zoals wij, kun je ook die paar echt koude dagen even wat hout branden (zolang het mag natuurlijk 😊 )

Om er een quote van een pagina eerder bij te halen… Hout stoken omdat het wat goedkoper en/of sfeervoller is, is ook niet de manier om onze aardbol te redden.

Voor mij hét bewijs dat de manier waarop het economisch systeem nu is ingericht de aarde vergiftigt, uitwoont en ultimo onze ondergang tot gevolg heeft.
 
  • Like
Reactions: JanG007 and shthpnz