Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zit met 12 LG Mono X panelen maar net op 9,8kWh/dag. Plat dak op ZZW. De 12 panelen zitten op een langzaam oplopende stellage (dus liggen vlakker dan die van Frank).
@RoaldH: Mooie cijfers!

Beetje vergelijkend... doe ik het niet best, maar bij HWS lijkt er wel echt iets mis te gaan.
Liggen ze niet iets te dicht op elkaar en daardoor in elkaars schaduw?

Hier 14 (265 Wp) panelen op een plat dak, de verdeling per seizoen:
srab 3.710kW | Seasonal Data
Code:
       panelen    kWh/jr   kWh/pnl/jr   kWh/pnl/dg
Roald       12     3,577       298.08         0.82
Xfrank      39    10,220       262.05         0.72
Sweep       14     3,242       231.57         0.63
HWS         18     3,000       166.67         0.46
 
Last edited:
Excuus, mijn 3060 is de opbrengst dit jaar tot nu toe. Mijn totale opbrengst in 2015, mijn 1e volledige jaar was 3846 kWh:oops:. Kom ik iets beter uit. Zal nog eens gaan tellen of t r geen 16 ipv 18 zijn geworden :)

Knipsel.JPG
 
Onlangs stond ik aan de SuC in Gent te praten met iemand van Eneco die een tesla voor het weekend had mee gekregen van Athlon.
Eneco is de speler die voor België de PoweWall verdeeld. Deze man wist te vertellen dat er momenteel een proefproject loopt met 50 tesla's waarbij Eneco zelfs de exclusieve toelating en mogelijkheid had om in de software van deze tesla's in te grijpen.
Over het hoe en waarom wou hij niks kwijt. Dus, men is wel met iets bezig.
Klinkt toch wel erg gelijkaardig als het SlimLaden project uit 2015.
Eneco Slimladen®
 
Onlangs stond ik aan de SuC in Gent te praten met iemand van Eneco die een tesla voor het weekend had mee gekregen van Athlon.
Eneco is de speler die voor België de PoweWall verdeeld. Deze man wist te vertellen dat er momenteel een proefproject loopt met 50 tesla's waarbij Eneco zelfs de exclusieve toelating en mogelijkheid had om in de software van deze tesla's in te grijpen.
Over het hoe en waarom wou hij niks kwijt. Dus, men is wel met iets bezig.

Frank, ik denk dat je Michel bedoelt. Is een oud klasgenoot van me uit Roeselare.
Zit inderdaad in de energiesector, heb hem 14 dagen geleden nog tegen het lijf gelopen in Nijvel.

Dit is em:
7155425207_34a7276d46_b.jpg
 
@RoaldH: Mooie cijfers!

Beetje vergelijkend... doe ik het niet best, maar bij HWS lijkt er wel echt iets mis te gaan.
Liggen ze niet iets te dicht op elkaar en daardoor in elkaars schaduw?

Hier 14 (265 Wp) panelen op een plat dak, de verdeling per seizoen:
srab 3.710kW | Seasonal Data
Code:
       panelen    kWh/jr   kWh/pnl/jr   kWh/pnl/dg
Roald       12     3,577       298.08         0.82
Xfrank      39    10,220       262.05         0.72
Sweep       14     3,242       231.57         0.63
HWS         18     3,000       166.67         0.46
Het ene paneel is het andere niet. Handig is om te weten wat er aan kWPiek is geinstalleerd. Ondanks identiek oppervlak kan er tussen panelen 20% verschil in kWPiek zitten.
 
  • Like
Reactions: FVO
Het ene paneel is het andere niet. Handig is om te weten wat er aan kWPiek is geinstalleerd. Ondanks identiek oppervlak kan er tussen panelen 20% verschil in kWPiek zitten.

Toen ik druk bezig was met passen en meten om zoveel mogelijk kW's op het dak te krijgen, kwam ik er ook achter dat ook de oppervlaktes van de verschillende panelen niet perse identiek zijn :confused:.
Voor een 'standaard' paneel was 265Wp destijds (2012) toch wel een beetje de max, zie ze nu ook van 320Wp voorbij komen.
 
Ben jaloers op de hoeveelheid panelen die jullie kbekaert en XFrank kwijt kunnen. Ik heb voldoen dakoppervlak maar woon in een Rijksmonument waar in NL de regels erg streng voor zijn. Het is überhaupt een wonder dat ik er al wat heb mogen plaatsen.

Baas boven baas.. -;) ik heb er 64 liggen... 4 oude al 12 jaar op on huis (meer effective ruimte heb ik daar gewoon niet)
G0032015.jpg
en de rest de afgelopen twee jaar gerealiseerd via een coöperatie die we in Heemstede hebben opgericht. Panelen liggen op locaties binnen of grenzend aan mijn postcode gebied (onderdeel energieakkoord). Daardoor kan verrekening gewoon plaatsvinden (tot 10.000 kWh) - rest is andere constructie. Hiermee dek ik 100% mijn e-verbruik af. Terugverdientijd is naar verwachting 8 jaar. Contracten belopen 25 jaar. Initiatieven voor mensen die (te) weinig dakruimte hebben. Ik verwacht dat we eind dit jaar in Heemstede het duizendste paneel gaan laten leggen. Zie ook Zon Op Nederland.