Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Hoe is de ligging en de hoek van het dak? Vaak liggen panelen relatief schuin.
Mijn dak ligt pal zuid en vrij van obstakels. De panelen(18) zijn onder een hoek van 30 graden geplaatst. Zoals je in mijn jaaroverzicht van 2015 kunt zien zijn voor mij de maanden Nov-Jan niet de moeite waard.
Knipsel.JPG
 
Mijn dak ligt pal zuid en vrij van obstakels. De panelen(18) zijn onder een hoek van 30 graden geplaatst. Zoals je in mijn jaaroverzicht van 2015 kunt zien zijn voor mij de maanden Nov-Jan niet de moeite waard.
View attachment 191206
Nov-jan zijn idd de mindere maanden. Maar met 5€ voorschot per maand hoor je mij niet klagen.
Kreeg vorig jaar nog 200€ voor het overstappen. Essent had niks gevraagd over onze panelen. :D
 
Last edited:
Mijn dak ligt pal zuid en vrij van obstakels. De panelen(18) zijn onder een hoek van 30 graden geplaatst. Zoals je in mijn jaaroverzicht van 2015 kunt zien zijn voor mij de maanden Nov-Jan niet de moeite waard.
View attachment 191206
18 maar, het lijken er op de foto van de site image net wat meer ;)

Maar de wintermaanden zijn fors lager dan voorspellingen weergeven. Ik heb zelf nu nog geen panelen, dus nog geen getallen, aangezien we net verhuisd zijn en een nieuw huis gaan bouwen met een schuur waarbij we daar het dak vol willen plaatsen met panelen.
 
Ik verwacht dat de netbeheerder steeds meer een energie exchange of clearing house rol gaat spelen, met de energieleveranciers als retail brokers (analoog aan financiele beurzen dus zeg maar).
Hoe dan ook zul je overtollige energie (of een gebrek aan energie) hebben vanwege de seizoenen, en er zullen altijd mensen en bedrijven zijn die geen zonnepanelen kwijt kunnen of een grotere energiebehoefte hebben.
Dat is vraag en aanbod en daar zijn wij NL heel goed in ;) dus ik denk dat het elektriciteitsnet + bijbehorende spelers nog heel relevant gaan blijven.

Even het draadje gevolgd en hier mijn "QUOTE". Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe de netbeheerder de toekomst ziet want het is overduidelijk dat er iets veranderd met de zonnepanelen, de windmolentjes en straks de accu's. Ik neem aan dat zij daar nu al op inspelen. Maar hoe spelen zij hierop in? Met die wijsheid kan ik daar nu als particulier of bedrijf ook alvast op "voorsorteren" want volgens mij is 2020 wel een "spannend" jaar en is iedereen benieuwd hoe de energiewereld er dan in Nederland uit gaat zien.
 
Even het draadje gevolgd en hier mijn "QUOTE". Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe de netbeheerder de toekomst ziet want het is overduidelijk dat er iets veranderd met de zonnepanelen, de windmolentjes en straks de accu's. Ik neem aan dat zij daar nu al op inspelen. Maar hoe spelen zij hierop in? Met die wijsheid kan ik daar nu als particulier of bedrijf ook alvast op "voorsorteren" want volgens mij is 2020 wel een "spannend" jaar en is iedereen benieuwd hoe de energiewereld er dan in Nederland uit gaat zien.

Onlangs stond ik aan de SuC in Gent te praten met iemand van Eneco die een tesla voor het weekend had mee gekregen van Athlon.
Eneco is de speler die voor België de PoweWall verdeeld. Deze man wist te vertellen dat er momenteel een proefproject loopt met 50 tesla's waarbij Eneco zelfs de exclusieve toelating en mogelijkheid had om in de software van deze tesla's in te grijpen.
Over het hoe en waarom wou hij niks kwijt. Dus, men is wel met iets bezig.