Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik liep al een hele tijd te klagen, maar ik ben eindelijk 'op mijn wenken bediend'.
Sinds kort loopt een nieuwe campagne van de overheid 'Energie besparen doe je nu', en warempel, inclusief TV-spotje met een tevreden echtpaar dat een warmtepomp heeft genomen. Weliswaar nog niet met de opmerking "van het gas af" maar dit is een stap in de goede richting. :D:D
Wel weer jammer dat er op www.energiebesparendoejenu.nl niet gesproken wordt over een warmtepomp maar per ongeluk over een waterpomp :(
 
Ik wil liever niet opnieuw een discussie voeren over hoe ver je extreem mpet isoleren. Passiefbouw is voor mij een evidentie. Pv-panelen kunnen het nadien energieneutraal maken.
20cm drukvaste vloerisolatie uistparen scheelt me 6000euro...
En dus herhaal ik mijn vraag:
Iemand suggesties om 20cm vloer "op te vullen"?
Of
Maak me nu net de bedenking dat ik ipv 20cm dure drukvaste xps of pur. Ook 40cm kurk of isolatiechape kan nemen.
Ik blijf verder zoeken.

Wij zitten nu ook in de laatste fase van het bouwen van een passiefhuis. RC waarde van het geheel komt boven 6.5 uit. Verder luchtdicht. Dus heel weinig warmte nodig om het huis te verwarmen. Hoe zit jouw verwarming in elkaar? Het warmwater kan via een zonneboiler en de het huis zou met infraroodpanelen kunnen. Een warmtepomp met vloerverwarming is naar mijn menig al snel overkill in een passiefhuis. Hoe zie jij dat?
 
Wij zitten nu ook in de laatste fase van het bouwen van een passiefhuis. RC waarde van het geheel komt boven 6.5 uit. Verder luchtdicht. Dus heel weinig warmte nodig om het huis te verwarmen. Hoe zit jouw verwarming in elkaar? Het warmwater kan via een zonneboiler en de het huis zou met infraroodpanelen kunnen. Een warmtepomp met vloerverwarming is naar mijn menig al snel overkill in een passiefhuis. Hoe zie jij dat?
De vraag is wel niet aan mij gesteld maar ...
Realiseer je wel dat infrarood panelen een rendement van 100% hebben. Een warmtepomp haalt makkelijk 400% en kan in de zomer ook koelen. Ik denk dat een huis met een RC van 6.5 zonder warmtepomp heel moeilijk de passiefhuis norm zal halen. In Duitsland bouwen ze de passiefhuizen meestal met RC 10.
Ik zou de warmteboiler achterwege laten en een kleine warmtepomp installeren.
Je krijgt nu rond 2.000 euro subsidie op een warmtepomp en als je de kosten van een warmteboiler systeem aanwendt voor een warmtepomp is de meerprijs heel beperkt.

Wij wonen in een grote stolpboerderij die met een RC waarde van 6.0 niet als passiefhuis is gebouwd.
Door een warmtepomp, goede isolatie en balansventilatie is ons huis 15% duurzamer dan de strenge norm voor een passiefhuis.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Vantage and basvk
Iemand op dit forum bekend met het vervangen van stadswarmte door een warmtepomp? Vloerverwarming heb ik al + zonnepanelen op het dak. Er is nog ruimte op het dak voor een lucht wisselaar. Woon in Amsterdam IJburg.
@ErnstT dacht ik. Of juist niet, weet ik niet meer zeker :confused: In ieder geval IJburg.
En checken met Nuon of je wel zomaar van de stadsverwarming afmag, in sommige wijken hebben ze dat proberen te voorkomen door boetes van maar liefst 50.000 euro.
 
@ErnstT dacht ik. Of juist niet, weet ik niet meer zeker :confused: In ieder geval IJburg.
En checken met Nuon of je wel zomaar van de stadsverwarming afmag, in sommige wijken hebben ze dat proberen te voorkomen door boetes van maar liefst 50.000 euro.
Er zijn veel rechtszaken over. Het hangt allemaal af van de contracten af die er zijn tussen de leverancier van de warmte en de bewoner.
In een aantal zaken vond de rechter de contractbepalingen te bezwarend en wees de eis om verplicht warmte af te nemen, af.
Hier wat jurisprudentie Gerechtelijke uitspraken over verplichte Stadsverwarming | Nautilus Amsterdam
De Geschillencommissie Energie vind een bedrag van 3.500 euro dat bijv. Eneco in rekening brengt voor afsluiting van de stadsverwarming redelijk.
 
@ErnstT dacht ik. Of juist niet, weet ik niet meer zeker :confused: In ieder geval IJburg.
En checken met Nuon of je wel zomaar van de stadsverwarming afmag, in sommige wijken hebben ze dat proberen te voorkomen door boetes van maar liefst 50.000 euro.

Dat ga ik dan eerst maar even controleren ja, voordat ik me erop ga verheugen.
Heb wel verhalen gelezen dat mensen eraf zijn gekomen, echter nog niet op IJburg gehoord.
 
Wij zitten nu ook in de laatste fase van het bouwen van een passiefhuis. RC waarde van het geheel komt boven 6.5 uit. Verder luchtdicht. Dus heel weinig warmte nodig om het huis te verwarmen. Hoe zit jouw verwarming in elkaar? Het warmwater kan via een zonneboiler en de het huis zou met infraroodpanelen kunnen. Een warmtepomp met vloerverwarming is naar mijn menig al snel overkill in een passiefhuis. Hoe zie jij dat?
Lucht-waterwarmtepomp van 5kW zou in principe volstaan hebben (heb getwijfeld tussen @Energie Gratiz en een andere kennis van ons).
Hebben uiteindelijk gekozen voor:
-Danfoss iQ9 (9kW) met COP van 4,1 bij 7/35 en levert bij -10 nog 8kW
-buffervat van 160L voor SWW
-werkt op 3 fazen en modulerend (interessant voor latere smart-grids en combinatie met slim laden)
-glv: vloerverwarming
-1e verd: wandverwarming in het stuckwerk
-reden voor hogere vermogen is dat die sneller het SWW terug opwarmt en de (vrijstaande, maar geïsoleerde) garage ook vorstvrij kan houden, want ook daar zit vloerverwarming in. Ook zijn er mogelijkheden de garage om te bouwen tot bureau of andere ruimtes mochten we dat later ooit willen.

@Energie Gratiz had echt wel een interessant aanbod, maar voor de Belgisch EPB-reglementering was ook een gedetailleerde warmteverliesberekening nodig, opgesteld door de installateur (wist ik pas achteraf) en denk niet dat Klaas dit op een week tijd voor elkaar had gekregen. Klaas, verbeter me als ik fout ben!

Die IR-verwarming zou ik absoluut afraden! Naast het energetisch slechtere rendement betwijfel ik zelfs of dat wel goed werkt als je niet rechtstreeks in het stralingsoppervlak zit. Uiteindelijk is onze vloerverwarming één grote IR-straler...
 
@FVO: Haha, zo'n uitdaging van iets nieuws aanpakken wat binnen een beperkte tijd moet ben ik wel vaker aangegaan. Angst is een slechte raadgever. Wil niet zeggen dat het altijd lukt / is gelukt maar als je met enthousiasme, een eigen netwerk en Google aan de slag gaat kom je een heel eind. Ik was de uitdaging in ieder geval niet uit de weg gegaan!

En over IR: ik heb nog nooit een woning gezien met IR als hoofdverwarming. Met een goede isolatie zou het wel kunnen, maar hoe dan ook, het rendement blijft altijd minder dan 100% tegenover een goede warmtepomp 400%...
 
  • Like
Reactions: FVO
Iemand op dit forum bekend met het vervangen van stadswarmte door een warmtepomp? Vloerverwarming heb ik al + zonnepanelen op het dak. Er is nog ruimte op het dak voor een lucht wisselaar. Woon in Amsterdam IJburg.

ikke ja... in de tijd dat wij bouwden (2007) bestond die onzinnige boete nog niet. Dat moet je even nakijken in je overeenkomst. Maar wij zijn van scratch af aan begonnen met een warmtepomp omdat ik de combinatie van gemeente+nuon als monopolistische leverancier van stadswarmte niet vertrouwde.

Technisch moet je de stadswarmte af laten sluiten, scheelt ook weer vastrecht. Dan de warmtewisselaar waarop de stadswarmte binnenkomt verwijderen (die levert nog wel geld op bij verkoop aan andere zelfbouwers). Aan de uitgangen van deze WTW zitten de warmwater leiding en de vloerverwarming verdelers. Die sluit je aan op het binnendeel van de WP en de bijbehorende boiler. Daarvoor zal je ergens ruimte in de woning moeten vinden,ca 70x70x150cm en liefst zo dicht mogelijk bij waar de WTW zat natuurlijk. Het buitendeel moet op het dak. En 3-fase groepen om het geheel te voeden. Kom gerust een kijkje nemen...
 
RIjksdienst voor ondernemend Nederland (RVO.nl)
Op ons eiland is een SDE+ subsidie afgegeven voor de plaatsing van 800 zonnepanelen op een boerenschuur.
De oorspronkelijke subsidieaanvrager, energiecoöperatie Calorie in Castricum, kreeg onenigheid met de boer en de installatie werd afgeblazen.
RVO.nl adviseerde mij om Calorie de subsidie op mij te laten overdragen. RVO.nl heeft daar standaard formulieren voor.
Zo gezegd zo gedaan. Alles in kannen en kruiken, offertes rond, overeenkomst met de boer rond en Liander kan en wil de 160 KVa aansluiting maken.
Nu krijg ik een telefoontje van RVO.nl dat de overdracht niet doorgaat. 'Er wordt teveel fraude gepleegd', is hun reactie.
Op mijn vraag of ik ook fraude pleeg zegt met dat ze teveel dossiers, wel 20.000, hebben en niet alles kunnen controleren.
Totale willekeur en schending van het vertrouwensbeginsel.

Ik heb RVO.nl een uitgebreide brief geschreven waarin ik hen verzoek deze telefonisch meegedeelde beslissing terug te draaien.

Het is toch doodzonde om 200 MWh per jaar en 3000 MWh over 15 jaar duurzame elektriciteit niet op te laten wekken.

De Nederlandse overheid met zijn wetten en regels behoort tot de 5 beste ter wereld. Ik denk daar nu toch wat anders over.
 
Ik heb me ingetekend op een nieuwbouwhuis wat neergezet gaat worden door een projectontwikkelaar. Het betreft hier 5 vrijstaande woningen die pas in 2019 opgeleverd gaan worden. Verbazingwekkend genoeg gaat men daar gewoon een gasketel in willen schroeven. Op dit moment ben ik in gesprek om dat achterwege te laten of in ieder geval de woning niet op het gas aan te laten sluiten en er bij oplevering direct een lucht-warmtepomp warmtepomp in te laten zetten.

Ik kan de woning op de begane vloer laten voorzien van vloerverwarming. Op de eerste en tweede verdieping schijnt dit echter niet mogelijk te zijn omwille van leidingwerk in de vloer. Het bedrijf wat de warmtepomp kan leveren kan de overige verdiepingen voorzien van lage temperatuur convectoren maar dat is een flinke aanslag op het budget. Daarbij zou het heerlijk zijn om vloerverwarming in de badkamer en toilet aan te kunnen leggen. Heeft iemand van jullie nog tips in deze casus?
 
Ik heb me ingetekend op een nieuwbouwhuis wat neergezet gaat worden door een projectontwikkelaar. Het betreft hier 5 vrijstaande woningen die pas in 2019 opgeleverd gaan worden. Verbazingwekkend genoeg gaat men daar gewoon een gasketel in willen schroeven. Op dit moment ben ik in gesprek om dat achterwege te laten of in ieder geval de woning niet op het gas aan te laten sluiten en er bij oplevering direct een lucht-warmtepomp warmtepomp in te laten zetten.

Ik kan de woning op de begane vloer laten voorzien van vloerverwarming. Op de eerste en tweede verdieping schijnt dit echter niet mogelijk te zijn omwille van leidingwerk in de vloer. Het bedrijf wat de warmtepomp kan leveren kan de overige verdiepingen voorzien van lage temperatuur convectoren maar dat is een flinke aanslag op het budget. Daarbij zou het heerlijk zijn om vloerverwarming in de badkamer en toilet aan te kunnen leggen. Heeft iemand van jullie nog tips in deze casus?
Het is dus niet mogelijk om in een nog niet gebouwd huis vloerverwarming te plaatsen op de eerste en tweede nog niet gebouwde verdieping omdat in de nog niet gebouwde vloer nog niet gelegd leidingwerk ligt? :mad:

In dit geval zou ik - indien de projectontwikkelaar daadwerkelijk het ontwerp van de vloeren niet wil aanpassen - eerder denken aan wand- en/of plafondverwarming dan convectoren. Heb je daar al naar geïnformeerd?
 
  • Like
Reactions: Lihapiirakka
Het is dus niet mogelijk om in een nog niet gebouwd huis vloerverwarming te plaatsen op de eerste en tweede nog niet gebouwde verdieping omdat in de nog niet gebouwde vloer nog niet gelegd leidingwerk ligt? :mad:

In dit geval zou ik - indien de projectontwikkelaar daadwerkelijk het ontwerp van de vloeren niet wil aanpassen - eerder denken aan wand- en/of plafondverwarming dan convectoren. Heb je daar al naar geïnformeerd?

Exact dat. Ten tijde van intekenen was het bouwbedrijf nog niet bekend, dat is nu wel het geval en ik ga het alsnog proberen direct bij de bouwer. Het klinkt me namelijk vooral als onwil.

Ik heb zijdelings al gekeken naar wand en plafondverwarming in de vorm van die infrarood warmtepanelen. Eventueel ook als van die matjes die je op de vloer kan leggen. Vraag me alleen af wat het rendement hiervan is.
 
Ik heb me ingetekend op een nieuwbouwhuis wat neergezet gaat worden door een projectontwikkelaar. Het betreft hier 5 vrijstaande woningen die pas in 2019 opgeleverd gaan worden. Verbazingwekkend genoeg gaat men daar gewoon een gasketel in willen schroeven. Op dit moment ben ik in gesprek om dat achterwege te laten of in ieder geval de woning niet op het gas aan te laten sluiten en er bij oplevering direct een lucht-warmtepomp warmtepomp in te laten zetten.

Ik kan de woning op de begane vloer laten voorzien van vloerverwarming. Op de eerste en tweede verdieping schijnt dit echter niet mogelijk te zijn omwille van leidingwerk in de vloer. Het bedrijf wat de warmtepomp kan leveren kan de overige verdiepingen voorzien van lage temperatuur convectoren maar dat is een flinke aanslag op het budget. Daarbij zou het heerlijk zijn om vloerverwarming in de badkamer en toilet aan te kunnen leggen. Heeft iemand van jullie nog tips in deze casus?

Wat een "projectontwikkelaar" zeg... het zijn maar 5 woningen, dus daar is ruimte voor maatwerk. Zou best zijn als je in gesprek kon met de installateur om tot een meerprijs te komen. het leggen van vloerverwarming of capilaire matten met <1cm opbouwdikte in de muren/vloeren moet gewoon kunnen. weg met die lelijke radiatoren. Mogelijk ben je niet de enige die het roer om wil gooien, samen sta je sterker.
 
  • Informative
Reactions: Lihapiirakka
@ Lihapiirakka: mochten die alternatieven op de verdiepingen toch niet of heel moeilijk mogelijk, er zijn ook betaalbare laagtemperatuur-convectoren. En met laagtemperatuur bedoel ik ook echt laagtemperatuur: met water van 35 graden, zoals het meest efficient door een warmtepomp geleverd kan worden.

Ik heb nu laagtemperatuur convectoren van Jaga Briza aangeboden gekregen. Ziet er leuk uit maar aanschafprijs zit tussen de 1400 en 1800 euro per convector. En daar komt dan nog eens een klokthermostaat per convector bij. Als er alternatieven zijn hoor ik dat graag.
 
Ik heb me ingetekend op een nieuwbouwhuis wat neergezet gaat worden door een projectontwikkelaar. Het betreft hier 5 vrijstaande woningen die pas in 2019 opgeleverd gaan worden. Verbazingwekkend genoeg gaat men daar gewoon een gasketel in willen schroeven. Op dit moment ben ik in gesprek om dat achterwege te laten of in ieder geval de woning niet op het gas aan te laten sluiten en er bij oplevering direct een lucht-warmtepomp warmtepomp in te laten zetten.

Ik kan de woning op de begane vloer laten voorzien van vloerverwarming. Op de eerste en tweede verdieping schijnt dit echter niet mogelijk te zijn omwille van leidingwerk in de vloer. Het bedrijf wat de warmtepomp kan leveren kan de overige verdiepingen voorzien van lage temperatuur convectoren maar dat is een flinke aanslag op het budget. Daarbij zou het heerlijk zijn om vloerverwarming in de badkamer en toilet aan te kunnen leggen. Heeft iemand van jullie nog tips in deze casus?

Het is natuurlijk wel mogelijk om niet alleen vloerverwarming aan te leggen beneden, maar deels ook op de verdieping(en).
Wij hebben beneden normale vloerverwarming, en op de eerste verdieping vloerverwarming in de badkamer. Op de slaapkamers en grote vide staan lage temperatuur radiatoren. Kan dus prima gecombineerd worden.
Wel moet gezegd dat wij de radiatoren op de verdieping altijd dicht hebben staan. Ik ken maar weinig mensen die in een verwarmde slaapkamer willen slapen, wij zeker niet.
 
  • Like
Reactions: Lihapiirakka