Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Dat is voor mij niet zo heel moeilijk.

Het regende de afgelopen jaren bedragen hoeveel het moet kosten om een "gemiddelde" woning - en daar ga je al, wat is een gemiddelde woning, energietechnisch bestaat die niet echt naar mijn mening - van het gas af te helpen. Daarbij hoort een rijtje uitgangspunten, wat door veel energie-adviseurs verschillend wordt gehanteerd, en die op hun beurt een enorm verschil kunnen maken in investeringskosten.

Zelf vind ik het uitgangspunt het beste wat vrijwel alle mensen hanteren: wat is de goedkoopste mogelijkheid om van het gas af te komen, daarbij met name ook meegenomen de kosten van het energieverbruik de 10 jaren na de overstap.
Grofweg zijn er 2 types woningen te onderscheiden (naar mijn mening): woningen met vloerverwarming en/of een verwarmingssysteem met (ultra-)laagtemperatuur, en woningen die dat niet hebben, oftewel die een hoog-temperatuur watersysteem hebben.
Een voorwaarde voor een laagtemperatuursysteem is dat de woning 's winters voldoende warm te krijgen moet zijn met water van maximaal 35 graden. Deze voorwaarde is hard omdat warmtepompen (maakt niet uit welk merk) een hoog rendement hebben als het water niet warmer hoeft dan 35 graden. Een vuistregel daarbij is: veel mensen, ook energie-adviseurs, vinden 45 graden ook laagtemperatuur en ook geschikt voor warmtepompen. Het klopt dat het werkt, maar bij 45 graden ben je wel ruim 30% rendement kwijt!! (t.o.v. 35 graden watertemperatuur).

Woningen met vloerverwarming / ultra-laagtemperatuurverwarming: bruto kosten, die bestaan uit een lucht-water-warmtepomp, een 300 liter boiler , de installatiekosten en BTW is iets tussen 9000 en 12000 euro. Subsidie ISDE gaat daar vanaf, is rond 2000 euro.
Als het gasverbruik 2000m3 is of hoger, is de terugverdientijd korter dan 10 jaar.

Woningen met radiatoren: hier zullen dus echt de radiatoren vervangen moeten worden, tenminste in de ruimten die doorgaans tot 20 graden verwarmd dienen te worden. De meerkosten bedragen bij betaalbare ultra-laagtemperatuur-radiatoren (die zijn er niet veel) enkele duizenden euro's en bij een gasverbruik boven 2500m3 per jaar zijn ook die totale kosten binnen 10 jaar terug te verdienen.

Dus nee, geen 18.000 euro gemiddelde kosten. Maar in het verleden zijn ook bedragen van 30.000 en zelfs 40.000 euro genoemd.

Isoleren: als het gemakkelijk en goedkoop kan, altijd doen, maar als het niet rendabel is (uitrekenen als de warmtepomp geplaatst is!) dan niet doen. Beter een warmtepomp die iets meer verbruikt (maar wel met hoog rendement draait) dan een gasketel in een woning met goede isolatie. Maar dat is slechts mijn mening.

Bovenstaande geldt voor de situatie in Nederland.
 
@Energie Gratiz
Kun jij hierop reageren, daar zit waarschijnlijk ook de prijs van isolatie en vloerverwarming of lage temperatuur radiatoren in.
Huishouden is gemiddeld 18, 5 mille kwijt om van gas los te komen

Ik ben momenteel bezig het hoekhuis van mijn zoon van het gas af te helpen. Het huis is 575 m3 en heeft een begane grond vloeroppervlak van 130 m2. Vloerverwarming al aanwezig evenals 21 zonnepanelen en een Tesla Model X.

Vloerisolatie 50 cm chips in de kruipruimte 3.000 euro. Muurisolatie schuim dat de oude rockwool isolatie samendrukt, 3.500 euro.
Warmtepomp lucht-water 9 kW incl. installatie rond 12.000 euro.
Totaal dus 18.500 euro. Hier gaat 2.000 euro subsidie van de warmtepomp en 1.000 euro subsidie van de vloer- en muurisolatie vanaf.
Totaal resteert dus 15.500 euro te betalen.
 
en daar ga je al, wat is een gemiddelde woning, energietechnisch bestaat die niet echt naar mijn mening

Spot on. Het is maatwerk, en wat een zinvol investeringsbedrag is hangt mede af van de besparing op lange termijn. En dus ook van verhuisplannen. Want vooralsnog leidt gasloos niet tot een evenredig hogere woningwaarde. Wie over een groter huis droomt, heeft vaak een horizon van minder dan 10-15 jaar.

Stichting Urgenda heeft een mooi foldertje gemaakt waarin te zien is hoe verschillende woningtypen voor om en nabij 30.000 euro gasloos zijn gemaakt. Daarbij is bewust niet de trias energetica gevolgd (eerst isoleren), maar 100% geinvesteerd in opwekking (zonnepanelen, warmtecollectoren, elektrische geisers enz.).

Het investeringsbedrag daarin is gebaseerd op wat je anders in 15 jaar tijd kwijt was geweest aan gas en stroom. Addertje onder het gras is de vraag of rekening is gehouden met een hoger capaciteitstarief bij verzwaring van de meterkast (15 jaar lang 700 euro extra is 10.000+ euro) en met de afbouw van het salderen. Desondanks inspirerend:

Bouw - Thema's - Urgenda - Samen Sneller Duurzaam
 
Ik denk dat het goedkoper kan dan 18k, wel moet ik erbij erkennen dat als je puur naar de hoeveelheid energie per euro kijkt, gas nog steeds het goedkoopste is op dit moment, zeker voor huishoudens.
Wat is een gemiddeld energieverbruik? - Energiesite.nl schrijft:
"Het gemiddelde energieverbruik per jaar in Nederland is ongeveer 3.500 kWh stroom en 1.500 m³ gas."

Energie aanbiedingen | stroom & gas | energiedirect.nl geeft:
Geeft bij 3500kWh stroom en 1500m³ gas
€649,92 aan stroomkosten
€1231,- aan gaskosten
(bij mij thuis)

Omrekening van m3 (n) naar kWh - Onafhankelijk Energieadvies - De Energieconsultant schrijft:
1 m3(n) komt overeen met 35,17 MJ/3,6 MJ= 9,769 kWh = 9,769/1000= 0,0097694 MWH

1500*9,769=14653.5kWh per jaar

14653.5+3500=18153.5kWh per jaar

Energie aanbiedingen | stroom & gas | energiedirect.nl geeft:
€3226,56 per jaar in plaats van €1880,92


Eerlijk is eerlijk, van mij mag je dit belastingtechnisch behoorlijk aanpakken, of in ieder geval gelijkwaardig maken binnen nu en 5 jaar, want op deze manier kun je moeilijk verwachten dat burgers zomaar overstappen op elektrische verwarming, nog buiten de verbouwingskosten om. Ik kan me in financieel opzicht in ieder geval goed voorstellen dat mensen die nu een nieuwe keuken kopen doodleuk weer een gasfornuis kopen.
 
Ik denk dat het goedkoper kan dan 18k, wel moet ik erbij erkennen dat als je puur naar de hoeveelheid energie per euro kijkt, gas nog steeds het goedkoopste is op dit moment, zeker voor huishoudens.
Wat is een gemiddeld energieverbruik? - Energiesite.nl schrijft:
"Het gemiddelde energieverbruik per jaar in Nederland is ongeveer 3.500 kWh stroom en 1.500 m³ gas."

Energie aanbiedingen | stroom & gas | energiedirect.nl geeft:
Geeft bij 3500kWh stroom en 1500m³ gas
€649,92 aan stroomkosten
€1231,- aan gaskosten
(bij mij thuis)

Omrekening van m3 (n) naar kWh - Onafhankelijk Energieadvies - De Energieconsultant schrijft:
1 m3(n) komt overeen met 35,17 MJ/3,6 MJ= 9,769 kWh = 9,769/1000= 0,0097694 MWH

1500*9,769=14653.5kWh per jaar

14653.5+3500=18153.5kWh per jaar

Energie aanbiedingen | stroom & gas | energiedirect.nl geeft:
€3226,56 per jaar in plaats van €1880,92


Eerlijk is eerlijk, van mij mag je dit belastingtechnisch behoorlijk aanpakken, of in ieder geval gelijkwaardig maken binnen nu en 5 jaar, want op deze manier kun je moeilijk verwachten dat burgers zomaar overstappen op elektrische verwarming, nog buiten de verbouwingskosten om. Ik kan me in financieel opzicht in ieder geval goed voorstellen dat mensen die nu een nieuwe keuken kopen doodleuk weer een gasfornuis kopen.

Dit sommetje is te kort door de bocht: geldt hooguit voor mensen die elektrische straalkachels als verwarming gebruiken (COP 1). Voor een warmtepomp is het sommetje anders.
 
Ik denk dat het goedkoper kan dan 18k, wel moet ik erbij erkennen dat als je puur naar de hoeveelheid energie per euro kijkt, gas nog steeds het goedkoopste is op dit moment, zeker voor huishoudens.
Wat is een gemiddeld energieverbruik? - Energiesite.nl schrijft:
"Het gemiddelde energieverbruik per jaar in Nederland is ongeveer 3.500 kWh stroom en 1.500 m³ gas."

Energie aanbiedingen | stroom & gas | energiedirect.nl geeft:
Geeft bij 3500kWh stroom en 1500m³ gas
€649,92 aan stroomkosten
€1231,- aan gaskosten
(bij mij thuis)

Omrekening van m3 (n) naar kWh - Onafhankelijk Energieadvies - De Energieconsultant schrijft:
1 m3(n) komt overeen met 35,17 MJ/3,6 MJ= 9,769 kWh = 9,769/1000= 0,0097694 MWH

1500*9,769=14653.5kWh per jaar

14653.5+3500=18153.5kWh per jaar

Energie aanbiedingen | stroom & gas | energiedirect.nl geeft:
€3226,56 per jaar in plaats van €1880,92


Eerlijk is eerlijk, van mij mag je dit belastingtechnisch behoorlijk aanpakken, of in ieder geval gelijkwaardig maken binnen nu en 5 jaar, want op deze manier kun je moeilijk verwachten dat burgers zomaar overstappen op elektrische verwarming, nog buiten de verbouwingskosten om. Ik kan me in financieel opzicht in ieder geval goed voorstellen dat mensen die nu een nieuwe keuken kopen doodleuk weer een gasfornuis kopen.
Je moet ook geen straalkachel gebruiken, dan heb je inderdaad 1kWh aan warmte van 1kWh aan electriciteit.
Een warmtepomp kan met 1kWh elektriciteit tussen de 3 en 5 kWh aan warmte uit de buitenlucht pakken.
 
Heb je hier toevallig meer info over? Dan ga ik een nieuw rekensommetje maken

In vergelijkbare bierviltjesnauwkeurigheid: 1500m3 gas x 8,8 kWh = 13000 kWh. Dat opwekken via een L/W warmtepomp met een COP van 4 is 3300 kWh per jaar (hangt sterk af van de wijze van verwarming, douchewater maken gaat met iets lagere COP, 1x keer per week anti-legionella).

Besparing is dan circa 400 euro per jaar vergeleken met gasketel, excl. vermeden vaste kosten van de gasaansluiting. Hoe hoger huidige verbruik, hoe hoger de besparing.
 
In vergelijkbare bierviltjesnauwkeurigheid: 1500m3 gas x 8,8 kWh = 13000 kWh. Dat opwekken via een L/W warmtepomp met een COP van 4 is 3300 kWh per jaar (hangt sterk af van de wijze van verwarming, douchewater maken gaat met iets lagere COP, 1x keer per week anti-legionella).

Besparing is dan circa 400 euro per jaar vergeleken met gasketel, excl. vermeden vaste kosten van de gasaansluiting. Hoe hoger huidige verbruik, hoe hoger de besparing.
Oké, maar samengevat haal je dan dus al ergens warmte vandaan en ga je dat extra verwarmen? Met andere woorden, als je voor verwarmt water met gas nog extra opstookt ben je alsnog goedkoper bezig? Alleen doet niemand dat.
 
  • Funny
Reactions: PaulusdB
Oké, maar samengevat haal je dan dus al ergens warmte vandaan en ga je dat extra verwarmen? Met andere woorden, als je voor verwarmt water met gas nog extra opstookt ben je alsnog goedkoper bezig? Alleen doet niemand dat.

Google even op warmtepomp. Een L/W warmtepomp onttrekt warmte aan de buitenlucht, een W/W warmtepomp aan de grond of het grondwater.
 
  • Helpful
Reactions: PaulusdB
Oké, maar samengevat haal je dan dus al ergens warmte vandaan en ga je dat extra verwarmen? Met andere woorden, als je voor verwarmt water met gas nog extra opstookt ben je alsnog goedkoper bezig? Alleen doet niemand dat.
Korte en versimpelde uitleg werking warmtepomp:
1) Een warmtepomp haalt warmte uit de lucht door met een grote ventilator lucht tegen een warmtewisselaar (waar koud gas in zit) te blazen, of uit de grond door glycol o.i.d. via buizen diep de grond in te pompen en daarna langs die warmtewisselaar met koud gas erin te pompen.
2) Dat gas warmt op en wordt met een compressor op druk gebracht waardoor het vloeibaar en nog warmer wordt.
3) Vervolgens gaat het via een andere warmtewisselaar waar het het water in de CV of boiler opwarmt.
4) Dan gaat het door een ventiel waardoor de druk van de vloeistof gelaten wordt en de vloeistof weer gas wordt (en erg koud, zelfde effect als wanneer je een tijdje op een de knop van een verfspuitbus drukt).
5) Het gas stroomt naar de warmtewisselaar, wordt weer opgewarmd enz. (zie punt 1).

Koelen verloopt precies omgekeerd.

Er is alleen maar elektrische energie nodig om de compressor, de ventilator (of pomp bij grondboringsysteem) en de CV pomp te aan te sturen.
De verhouding uit de omgeving onttrokken energie vs benodigde elektrische energie om te pompen is de COP, dus hoe meer omgevingswarmte wordt opgenomen, of hoe minder elektrische energie om te pompen nodig is, hoe hoger de COP en hoe efficienter het apparaat.
Een goede warmtepomp haalt dus 2/3 tot 4/5 van de aan het CV water afgegeven energie uit de omgeving, en slechts 1/3 tot 1/5 uit het net.

Er zijn hybride systemen die bij lage buitentemperaturen met gas bijstoken, de warmtepomp warmt het CV water op tot een graad of 35 en de gasketel doet de rest. Er zijn ook tweetrapspompen waarbij een tweede trap van 35 naar 55 graden pompt voor tapwater, en allerlei andere vormen. De ontwikkeling gaat snel op dit gebied.

Praktijkgeval (mijn geval, oud groot slecht geïsoleerd jaren 30 pand):
Vorige bewoners verstookten 3500m3 a 4000m3 gas per jaar CV + tapwater.
Ik verbruik nu circa 4000kWh + 1500m3 gas (hybride systeem met lucht/water WP en capillaire matten in plafonds, tapwater op gas helaas). Zou ik het nu opnieuw doen dan zou ik een dikkere WP nemen, alles elektrisch en van het gas af (elektrisch verwarmd tapwater ga ik binnenkort organiseren).
Het scheelt dus zo'n 750 euro per jaar aan energiekosten.
Ik verdien daarmee de WP terug in circa 10 jaar, en de meerprijs aan capillaire matten ipv normale radiatoren (die toch vervangen dienden te worden) verdien ik in de 5 jaar erna terug bij gelijkblijvende energieprijzen.
Geen idee wat dit systeem aan extra waarde in het pand vertegenwoordigt, nu misschien 15k€ of zo?
 
Hoi Bas en/of andere lezers,

Ik woon in een oud jaren 20 pand en zou de transitie naar WP wel willen maken.
Pand is deels opnieuw geïsoleerd tijdens verbouwing in 2011 (1e verdieping alles met 8cm glaswol, gips en damremmende folie). Deels is ‘t nog matig geïsoleerd (steens muren met voorzetwandje en 4cm lucht en bijvoorbeeld nog oud dubbelglas) deels is ‘t nieuw uitgebouwd en naar destijds huidige normen geïsoleerd).

Ben op zoek naar beetje serieuze informatie over hoe goed je pand geïsoleerd moet zijn om met lage temperatuur verwarming te kunnen werken zonder dat ik aanvoertemperatuur fors omhoog moet gooien voor comfort of überhaupt om ‘t warm te krijgen. Is daar wat meer over te vertellen behalve zo goed mogelijk of hoe meer hoe beter?

En daarnaast naar wat serieuze informatie over de vierkante meters die je nodig hebt met capillaire matten oftewel de warmteafgifte va die matten per m2 bij ‘n bepaalde aanvoertemperatuur van CV water (in wanden, plafonds is geen optie vanwege balkenplafond) alsmede globale schatting van de kosten van die matten inclusief aanleg. Snap dat er nog stucwerk en schilderwerk overheen gaat daarna. Vloerverwarming geen serieuze optie voor ons, ligt n te mooie houten vloer die we niet willen vervangen en de ondervroeg is deels hout deels beton wat nogal gevoelig is voor scheurvorming hebben we ons laten vertellen.

Zou ‘t ook wel interessant vinden om te kunnen inschatten of ik nog wat heb aan een aantal radiatoren die nu flink wat vermogen afgeven per stuk (twee van 3600 W en een van 2600 W) en wat die doen als de aanvoertemperatuur omlaag gaat van 65/70 graden naar 35 graden. Als iemand daar iets zinnigs over kan zeggen dan is dat ook interessant.

Heb nog geen installateur op bezoek gehad die op dit soort vragen ongetwijfeld wel eea kan vertellen, wil er eerst zelf wat meer grip en zicht op krijgen.
 
Hoi Bas,

Ik woon in een oud jaren 20 pand en zou de transitie naar WP wel willen maken.
Pand is deels opnieuw geïsoleerd tijdens verbouwing in 2011 (1e verdieping alles met 8cm glaswol, gips en damremmende folie). Deels is ‘t nog matig geïsoleerd (steens muren met voorzetwandje en 4cm lucht en bijvoorbeeld nog oud dubbelglas).

Ben op zoek naar beetje serieuze informatie over hoe goed je pand geïsoleerd moet zijn om met lage temperatuur verwarming te kunnen werken.

En daarnaast naar wat serieuze informatie over de vierkante meters die je nodig hebt met capitulatie matten (in waanden, plafonds is geen optie vanwege balkenplafond) alsmede globale schatting van de kosten van die matten inclusief aanleg. Snap dat er nog stucwerk en schilderwerk overheen gaat daarna.

Zou ‘t ook wel interessant vinden om te kunnen inschatten of ik nog wat heb aan een aantal verwarmingen die nu flink wat vermogen afgeven per stuk en wat die doen als de aanvoertemperatuur omlaag gaat van 65/70 graden naar 35 graden. Als iemand daar iets zinnigs over kan zeggen dan is dat ook interessant.

Edit: Woning is 180m2 ex de onverwarmde zolderverdieping (afgesloten van de rest van de woning). Ik schat 550 m3 ex die zolder. Huidig gasverbruik nu 1650m3 per jaar maar da’s door intensief gebruik van een houthaard. Voor de houthaard lag ‘t verbruik tussen de 3000 en 3400m3 per jaar. In de woonkamer hangen nu 4 radiatoren met een totaal vermogen van ongeveer 14.500 W.
 
Last edited:
Hoi Bas en/of andere lezers,

Ik woon in een oud jaren 20 pand en zou de transitie naar WP wel willen maken.
Pand is deels opnieuw geïsoleerd tijdens verbouwing in 2011 (1e verdieping alles met 8cm glaswol, gips en damremmende folie). Deels is ‘t nog matig geïsoleerd (steens muren met voorzetwandje en 4cm lucht en bijvoorbeeld nog oud dubbelglas) deels is ‘t nieuw uitgebouwd en naar destijds huidige normen geïsoleerd).

Ben op zoek naar beetje serieuze informatie over hoe goed je pand geïsoleerd moet zijn om met lage temperatuur verwarming te kunnen werken zonder dat ik aanvoertemperatuur fors omhoog moet gooien voor comfort of überhaupt om ‘t warm te krijgen. Is daar wat meer over te vertellen behalve zo goed mogelijk of hoe meer hoe beter?

En daarnaast naar wat serieuze informatie over de vierkante meters die je nodig hebt met capillaire matten oftewel de warmteafgifte va die matten per m2 bij ‘n bepaalde aanvoertemperatuur van CV water (in wanden, plafonds is geen optie vanwege balkenplafond) alsmede globale schatting van de kosten van die matten inclusief aanleg. Snap dat er nog stucwerk en schilderwerk overheen gaat daarna. Vloerverwarming geen serieuze optie voor ons, ligt n te mooie houten vloer die we niet willen vervangen en de ondervroeg is deels hout deels beton wat nogal gevoelig is voor scheurvorming hebben we ons laten vertellen.

Zou ‘t ook wel interessant vinden om te kunnen inschatten of ik nog wat heb aan een aantal radiatoren die nu flink wat vermogen afgeven per stuk (twee van 3600 W en een van 2600 W) en wat die doen als de aanvoertemperatuur omlaag gaat van 65/70 graden naar 35 graden. Als iemand daar iets zinnigs over kan zeggen dan is dat ook interessant.

Heb nog geen installateur op bezoek gehad die op dit soort vragen ongetwijfeld wel eea kan vertellen, wil er eerst zelf wat meer grip en zicht op krijgen.

Handige informatie zou zijn: hoeveel m3 gasverbruik huidig? Hoeveel m3 woning?

Ook een weinig geisoleerde woning kun je verwarmen met warmtepomp en LTV (laag temperatuur verwarming). Mijn woning uit de 19e eeuw is deels rijksbeschermd (ongeisoleerd) en heeft een inhoud van 1000+ m3. Toch is de woning te verwarmen met een relatief kleine warmtepomp dankzij een groot oppervlak van zowel vloer- als wandverwarming. De vloerverwarming ligt op bestaande houten vloeren, en is afgewerkt met hout. De wandverwarming is weggestuct in de wanden.
De aanvoertemperatuur blijft zo ruim onder 35 graden.

Jij sluit de mogelijkheid van vloerverwarming nu al uit: zeker weten? Dan ontkom je denk ik bijna niet aan extra isoleren. Van de bestaande radiatoren zou ik niet te veel verwachten bij 35 graden aanvoertemperatuur. Zijn ook lelijke dingen toch?
 
Handige informatie zou zijn: hoeveel m3 gasverbruik huidig? Hoeveel m3 woning?

Ook een weinig geisoleerde woning kun je verwarmen met warmtepomp en LTV (laag temperatuur verwarming). Mijn woning uit de 19e eeuw is deels rijksbeschermd (ongeisoleerd) en heeft een inhoud van 1000+ m3. Toch is de woning te verwarmen met een relatief kleine warmtepomp dankzij een groot oppervlak van zowel vloer- als wandverwarming. De vloerverwarming ligt op bestaande houten vloeren, en is afgewerkt met hout. De wandverwarming is weggestuct in de wanden.
De aanvoertemperatuur blijft zo ruim onder 35 graden.

Jij sluit de mogelijkheid van vloerverwarming nu al uit: zeker weten? Dan ontkom je denk ik bijna niet aan extra isoleren. Van de bestaande radiatoren zou ik niet te veel verwachten bij 35 graden aanvoertemperatuur. Zijn ook lelijke dingen toch?

Logische vragen, heb ‘t erbij gezet, dankjewel.
Dat ‘t kan is fijn om te horen. Vloer is er in 2011 nieuw ingegaan, die eruit slopen zou ik van balen.
Beter isoleren is zeker ‘n optie, sowieso wil ik ‘n lange wand en een werkkamer die nu nauwelijks geïsoleerd zijn gaan isoleren met pir/gipsplaten van 10 of 12 cm dikte en wil ik met de volgende schildersbeurt het reguliere dubbelglas vervangen (ongeveer de helft van de woning zit dat nu nog) door HR++ glas. Berekening bestaande radiatoren zou ik interessant vinden omdat ik ze wellicht kan hergebruiken in de hal en badkamer. Zijn design radiatoren die er meer dan prima uitzien (al blijven ‘t radiatoren natuurlijk ;) ).
 
Edit: Woning is 180m2 ex de onverwarmde zolderverdieping (afgesloten van de rest van de woning). Ik schat 550 m3 ex die zolder. Huidig gasverbruik nu 1650m3 per jaar maar da’s door intensief gebruik van een houthaard. Voor de houthaard lag ‘t verbruik tussen de 3000 en 3400m3 per jaar.

Op basis van dat verbruik kun je een inschatting maken van het benodigd vermogen met een L/W warmtepomp (alleen verwarmen, excl. douchewater). Dat kan heel precies en wat ruwer. Bierviltje: 3000 m3 x 8,8 kWh / 1650 graaddagen = 16 kW warmtepomp.

Dat is best een joekel.

Zo’n wandje met pir/gips is gevoelig voor vochtproblemen. Zeker in combinatie met houten vloeren. Je kunt dat best heel netjes doen met folie enzo, maar dan woon je wel in een plastic zakje.
Als je de zolder niet gebruikt zou ik daarvan de vloer flink isoleren. En anders het dak. Daar gaat de helft van de warmte doorheen.
 
Hoi Bas,

Ik woon in een oud jaren 20 pand en zou de transitie naar WP wel willen maken.
Pand is deels opnieuw geïsoleerd tijdens verbouwing in 2011 (1e verdieping alles met 8cm glaswol, gips en damremmende folie). Deels is ‘t nog matig geïsoleerd (steens muren met voorzetwandje en 4cm lucht en bijvoorbeeld nog oud dubbelglas).

Ben op zoek naar beetje serieuze informatie over hoe goed je pand geïsoleerd moet zijn om met lage temperatuur verwarming te kunnen werken.

En daarnaast naar wat serieuze informatie over de vierkante meters die je nodig hebt met capitulatie matten (in waanden, plafonds is geen optie vanwege balkenplafond) alsmede globale schatting van de kosten van die matten inclusief aanleg. Snap dat er nog stucwerk en schilderwerk overheen gaat daarna.

Zou ‘t ook wel interessant vinden om te kunnen inschatten of ik nog wat heb aan een aantal verwarmingen die nu flink wat vermogen afgeven per stuk en wat die doen als de aanvoertemperatuur omlaag gaat van 65/70 graden naar 35 graden. Als iemand daar iets zinnigs over kan zeggen dan is dat ook interessant.

Edit: Woning is 180m2 ex de onverwarmde zolderverdieping (afgesloten van de rest van de woning). Ik schat 550 m3 ex die zolder. Huidig gasverbruik nu 1650m3 per jaar maar da’s door intensief gebruik van een houthaard. Voor de houthaard lag ‘t verbruik tussen de 3000 en 3400m3 per jaar. In de woonkamer hangen nu 4 radiatoren met een totaal vermogen van ongeveer 14.500 W.
Test of je huis WP aan kan? Als je de watertemperatuur van je ketel kan instellen, kan je eens proberen hem op 35°C in te stellen. Krijg je bij -5°C of -10°C je huis warm, dan kan je overstappen.
 
Die test hoeft hij niet te proberen, gaat niet lukken met gewone radiatoren.
Vuistregel: als je radiatoren berekend zijn voor 75/65 graden, en je wilt naar 35/30, dan moet je de radiatorcapaciteit 6 maal vergroten om de woning warm te krijgen bij 35/30 (en bij buitentemperatuur -10 want daar zijn de installaties op ontworpen). Dus 'oude' radiatoren geven wel een beetje warmte, maar daar is het ook mee gezegd.
Je woning lijkt heel veel op de onze: wij hadden ca. 3250m3 gasverbruik, ook houten vloer die we niet wilden slopen, bouwjaar woning 1912, matige isolatie, vrijstaand, 600m3 inhoud.
Nu reeds 4 winters van het aardgas af, met luchtwaterwarmtepomp 14kW, radiatoren vervangen door ultra-laagtemperatuur-radiatoren met relatief stille ventilatoren erin. Gezin met 6 personen dus relatief veel douchegebruik, jaarverbruik warmtepomp (tussenmeter geplaatst) ongeveer 7.000kWh. We hebben 24 uur/dag dezelfde temperatuur: 20,5 graden. Alleen tijdens ontdooicyclus of tijdens tussentijds boiler opwarmen daalt de temperatuur in de woning weleens 1 of 2 graden. Ook bij strenge vorst is het binnen lekker warm.