Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een systeem van SolarEdge. Die werken samen met Tesla en maken de omvormer en losse modules per paneel. Deze losse modules zorgen er voor dat de stroom optimaal uit de zonnepanelen wordt gehaald en daarachter komt je omvormer en batterij van Tesla. Ik heb dus de omvormer al en kan er later een batterij bijplaatsen. Het systeem is wel duurder dan een goedkoop chinees systeem, maar voorkomt dat ik later de boel moet vervangen.
 
Ik heb een systeem van SolarEdge. Die werken samen met Tesla en maken de omvormer en losse modules per paneel. Deze losse modules zorgen er voor dat de stroom optimaal uit de zonnepanelen wordt gehaald en daarachter komt je omvormer en batterij van Tesla. Ik heb dus de omvormer al en kan er later een batterij bijplaatsen. Het systeem is wel duurder dan een goedkoop chinees systeem, maar voorkomt dat ik later de boel moet vervangen.

Das echt goed voorsorteren zeg. Goed over nagedacht? Of toeval?

Ik heb Enecsys micro omvormers. Kwalitatief heel goed spul waar ze 10 jaar garantie op gaven.

Alleen klein jaar na aanschaf ging t hele bedrijf failliet. Gelukkig goede installateur die aangaf dat hij echt nog wel eea aan voorraad had ingekocht om eventuele garantie kwesties netjes te kunnen oplossen.
 
Is dit echt waar...?????

http://zonnestroombelastingvrij.nl

Zonnestroom-belastingvrij-Kamp-L.jpg


Heb voor de zekerheid maar de petitie getekend..
 
Is dit echt waar...?????

http://zonnestroombelastingvrij.nl

View attachment 104355

Heb voor de zekerheid maar de petitie getekend..

Betreft het al jaren besproken en bediscussieerde afschaffen van salderen. En nee, je hoeft geen extra belasting te betalen, je krijgt alleen niet meer de belasting terug voor gesaldeerde elektriciteit. Waarschijnlijk zal dit in 2020 gaan gebeuren. Oftewel de reden om voor eigen opslag te zorgeb
 
Das echt goed voorsorteren zeg. Goed over nagedacht? Of toeval?

Ik heb Enecsys micro omvormers. Kwalitatief heel goed spul waar ze 10 jaar garantie op gaven.

Alleen klein jaar na aanschaf ging t hele bedrijf failliet. Gelukkig goede installateur die aangaf dat hij echt nog wel eea aan voorraad had ingekocht om eventuele garantie kwesties netjes te kunnen oplossen.
Ik heb alles eerst onderzocht. Bij de onthulling van de powerwall was de enige fabrikant waar het mee werkte SolarEdge. Het heeft ook als voordeel, net als de micro omvormers, dat je per paneel de opbrengst kan zien. Als het dan minder wordt bij 1 paneel kan je die vervangen. Mijn dak ligt nu vol, ik heb 500 kilowattuur overcapaciteit. Die wil ik gebruiken voor de auto.
 
Leuk product! Was er destijds nog niet, maar het prijsverschil lijkt me tov een Japans merkproduct nog mee te vallen (rondshoppen loont)
Na onze eerste WP, verkeerd gesized en ongeschikt bij lage temperaturen, ben ik toch maar bij Daikin gebleven, die in elk geval genoeg verdienen om hun fouten netjes te herstellen, ook wat waard...

Merk Lumen en importeur ABenergy.
 
Leuk product! Was er destijds nog niet, maar het prijsverschil lijkt me tov een Japans merkproduct nog mee te vallen (rondshoppen loont)
Na onze eerste WP, verkeerd gesized en ongeschikt bij lage temperaturen, ben ik toch maar bij Daikin gebleven, die in elk geval genoeg verdienen om hun fouten netjes te herstellen, ook wat waard...
Dat is inderdaad de meerwaarde die een groot merk kan bieden, service, garantie, onderdelen (ook van oudere modellen) en kennis, maar dat vind je wel als een meerprijs op de geleverde apparatuur terug.
De vraag is natuurlijk of Lumen er over 10 jaar nog is als er een onderdeel vervangen moet worden, en of je een installateur kunt vinden die de moeite wil nemen om dan ook dat onderdeel voor je te gaan achterhalen (terwijl die je liever een nieuwe wp aansmeert).
Anderzijds, prijsconcurrentie is in ons voordeel als consument, dus ik hoop dat Lumen goede zaken doet :)
 
Ik heb net de offerte van AB binnen voor zowel een Fujitsu als een Lumen, scheelt toch zo'n 20%. Garantie voorwaarden lijken hetzelfde. Volgens AB zouden de onderdelen waar het werkelijk op aan komt Japans zijn en wordt de zaak in Polen geassembleerd. Keuzes, keuzes
Een lastige keuze inderdaad. Met - te - scherpgeprijsde producten die een cruciale plaats in je huis innemen neem je een risico. Een warmtepomp die het niet meer doet, aangeschaft bij een leverancier die er niet meer is, is een rampscenario.
Ik heb in 2007 een - dure - Stiebel Eltron water/water warmtepomp aangeschaft. Draait nu al 8 jaar als een zonnetje met een hoog rendement en met de zekerheid van een leverancier die er al in 1924 was. De eerste warmtepomp van Stiebel Eltron dateert uit 1976.
Gelukkig is het wel zo dat lucht/water warmtepompen een veel lager prijskaartje hebben dan water/water warmtepompen. Bij een mogelijk failliete leverancier is vervanging van een warmtepomp nog steeds duur, maar doenlijk.
 
Een lastige keuze inderdaad. Met - te - scherpgeprijsde producten die een cruciale plaats in je huis innemen neem je een risico. Een warmtepomp die het niet meer doet, aangeschaft bij een leverancier die er niet meer is, is een rampscenario.
Ik heb in 2007 een - dure - Stiebel Eltron water/water warmtepomp aangeschaft. Draait nu al 8 jaar als een zonnetje met een hoog rendement en met de zekerheid van een leverancier die er al in 1924 was. De eerste warmtepomp van Stiebel Eltron dateert uit 1976.
Gelukkig is het wel zo dat lucht/water warmtepompen een veel lager prijskaartje hebben dan water/water warmtepompen. Bij een mogelijk failliete leverancier is vervanging van een warmtepomp nog steeds duur, maar doenlijk.
Voor een volledig en verantwoorde keuze om van het aardgas af te gaan, is dus ook nog een grote boiler nodig voor douche-/badwater. Als je met 6 personen woont, is eigenlijk een 500 liter boiler nodig, en die zijn duur, bijna even duur als een kleine warmtepomp van Lumen. Daarbij opgeteld de installatiekosten blijft het financieel toch een hele stap.
Per 1/1/2016 zou er een nieuwe subsidie komen van Kamp, als onderdeel van de maatregelen om de gewenste groene doelstellingen te halen. Hoe die subsidie er uit gaat zien is nog niet bekend.

Lumen bestaat sinds 1991 en heeft een groot aantal overnames en fusies doorgemaakt.
Een warmtepomp voor een gebruikelijke woning met 2200m3 gasverbruik kost los slechts 3000 eur ex BTW.
Aangezien Lumen de fysieke warmtepompen niet zelf bouwt maar gebruik maakt van bestaande Japanse techniek is het risico relatief klein, zowel voor de particulier die er eentje koopt, als voor Lumen zelf voor wat betreft garantierisico's.
 
Last edited:
Over angst voor nieuwe technieken gesproken: in het Amerikaanse plaatsje Woodland in North Carolina wordt een plaatsing van een veld met zonnepanelen tegengehouden om een bijzondere reden: omwonenden zijn bang dat zonnepanelen alle energie van de zon opzuigen. Volgens de inwoners van het dorp groeien er ook geen bomen en planten in de buurt van een zonnepaneel omdat er geen energie meer over is voor de fotosynthese in de blaadjes van de planten. Tja.... dan houdt het op. link: http://www.roanoke-chowannewsherald.com/2015/12/08/woodland-rejects-solar-farm/

 
Ik heb een Alpha Innotec warmtepomp van Nathan. Wat een klote apparaat, elke keer kapot en hoge kosten van reparaties. Alles natuurlijk buiten de garantie. Zelfs de installateur plaatst niets meer van Nathan door de vele problemen die hij heeft met die warmtepompen. Nu gaan we kijken om een andere warmtepomp te plaatsen.